Gå til innhold
Hundesonen.no

Targetstick


Baby

Recommended Posts

Skrevet

Kan noen forklare meg hva det egentlig ER?

Hva/Hvordan man bruker den osv?

Jeanette? eller noen andre? :roll:

Skrevet

Target stick er et kjempegodt hjelpemiddel i hundetrening som kan brukes til ALT!

Jeg er ikke så god til å ordlegge meg så jeg kan heller lime inn det som står på canis:

KLIKKEREN

Det er mye nytt og ukjent med klikkertrening. En ting er å bruke klikkeren. Dette er forsåvidt ganske greit ettersom de fleste skjønner verdien av å kunne forsterke hundens ønskede atferd i akkurat riktige tiendels sekund. Når hunden har lært at klikket betyr "belønningen er på vei" kan vi klikke hver gang den gjør slik vi ønsker, og det gjør ingenting om vi bruker et sekund eller tre på å få fram gobiten eller tennisballen fra lomma. Det var det hunden gjorde akkurat i det den hørte klikket som vil bli forsterket. Vi slipper å ha belønningen klar i hånda for å kunne belønne hurtig og presist, og vi slipper dermed også problemet med hunder som bare går fint når mor har godbiten framme.

TARGET STICKEN

I klikkertrening er det også noe annet nytt og rart. Dette blir ofte betegnet som klikkertrenerens nest viktigste hjelpemiddel (nest etter klikkeren), nemlig target sticken. Vi har dessverre ikke noen god norsk oversettelse for dette ordet. "Målpinne" og "pekestav" er brukt, men det lyder liksom ikke akkurat like fancy. En target stick (også kallt touch stick) er en pinne med passende lengde, ca. 50-80 cm. De fås kjøpt sammenleggbare i aliminium, men i prinsippet kan et target være hva som helst, også din egen pekefinger.

Greit nok, men hva kan denne pinnen brukes til? Noen tror jeg skal til å banke bikkja første gang de ser target sticken. Den er ikke helt ulik en ridepisk. Men i klikkertrening arbeider vi som kjent bare med positiv forsterkning og unngår bruk av tvang eller ubehag.

BASISKUNNSKAPEN

Grunnlaget for å bruke target sticken er at vi lærer hunden å berøre enden av sticken med snuten. Dette kan gjøres på følgende måte:

1. Lær først hunden at "klikk" = "godbiten er på vei" (hvis du ikke har gjort det allerede). Trykk ned den ene siden på klikkeren og gi godbiten ca. et 1/2 sekund senere. Gjenta dette i flere forskjellige situasjoner. Når hunden snur seg mot deg med en gang du klikker ("spontanreaksjon") kan vi begynne å bruke klikkeren i treningen.

2. Hvis du og hunden ikke er så kjent med klikkertrening kan det være greit å prøve seg på en enkel øvelse først, f.eks. "sitt". Vis hunden at du har en godbit i hånda og vent! Hunden vil kanskje prøve mange forskjellige ting for å få tak i godbiten. Hvis den tilfeldigvis setter seg - klikk og belønn. Gjenta dette flere ganger og øv deg på å klikke akkurat i det baken til hunden berører bakken. Det viktigste er at du lærer deg "timingen" og at hunden lærer seg at den kan få deg til å klikke bare den gjør saker og ting! Dere inngår en avtale. Hunden gir deg det som du vil ha (forskjellige atferder) og du gir hunden det som den vil ha (klikk og belønning). Denne samarbeidsavtalen mellom deg og hunden er grunnlaget for klikkertreningen. Klikkertrenere får etterhvert veldig kreative hunder (på godt og vondt) og når hunden først skjønner "systemet" blir det etterhvert lettere og lettere å lære inn nye øvelser.

3. Over til target sticken - hold den rett foran nesa til hunden - og vent! Første gang vil hunden sannsynligvis lukte på den av ren nysgjerrighet - klikk og belønn.

4. Gjenta dette flere ganger. Etter et par forsøk vil kanskje hunden vente en stund med å berøre sticken og prøve å få tak i godbiten på andre måter. Bare vær tålmodig, og pass på at du ikke i utålmodighet fører sticken bort til nesa til hunden selv. Det lærer den ingenting av. Klikk og belønn når hunden selv gjør en liten bevegelse mot target sticken.

5. Når du har fått belønnet hunden noen ganger for at den rører sticken med snuten, vil det plutselig gå opp et lite lys. "Aha, target sticken fører til at mor klikker og belønner!" Derfra går treningen veldig fort. Med valper tar det ofte bare 3-4 repetisjoner for å komme til dette nivået. Med eldre hunder må du beregne litt lenger tid. Du trenger ikke lære inn alt på en økt. Ta en liten pause etter et par minutters trening så ikke hunden blir lei. Vanligvis skjønner de fleste hunder poenget etter 2-3 slike korte økter. Bare vær tålmodig i starten og la hunden finne ut på egen hånd hvordan den skal få deg til å klikke. Når den først har funnet det ut "sitter" det resten av livet!

6. Når hunden har skjønt at du klikker (og gir en godbit) hver gang den rører target sticken med snuten kan vi lære hunden å følge etter target sticken når vi beveger den opp, ned, til siden, mens vi står stille, går eller springer. Target sticken blir etterhvert et mål (target, derav målpinne) som den vil følge etter. I starten klikker og belønner du bare hunden følger etter target sticken i et sekund eller to. Gradvis øker du tiden slik at hunden kan følge etter sticken i hvertfall 20 sekunder uten å miste interessen. Vi har dermed muligheten til å styre hunden akkurat dit vi vil ha den. Vi er ikke nødt til å holde target sticken i hånda. Vi kan f. eks. sette den i bakken et stykke unna oss hvis vi vil trene fremadsending.

7. Noen velger å sette på en kommando for å berøre target sticken. Dette gjør du ved å si kommandoen (f.eks. "ta´n", "touch" e.l.) i det hunden er på vei mot target sticken. Etterhvert legger du inn en ny betingelse: Hvis hunden berører target sticken uten at du har sagt "ta´n" klikker du aldri. Hvis hunden berører target sticken på din kommando, da klikker du! Etterhvert vil hunden lære at det ikke er noen vits i å røre target sticken hvis du ikke har sagt at den skal gjøre det.

Det er ikke nødvendig å si "nei" hvis hunden gjør det uten at du har sagt kommandoen. Det er nok at den ikke får noen belønning.

Jeg har ikke tatt meg bryet med å lære inn en egen kommando for å berøre target sticken med nesa. Hunden min har derimot lært å berøre target sticken med høyre labb når jeg kommanderer "labb" (dette gjør at jeg kan styre labben hans dit jeg vil, f.eks. hvis jeg skal lære hunden å slå på TV´en med fjernkontrollen - aldeles unyttig, men veldig morsomt). Bare synet av target sticken er derfor en "kommando" for å berøre den med nesa, mens "labb" betyr at den skal berøre den med labben. Du får finne ut selv hva du synes er mest hensiktsmessig til ditt bruk.

HVORFOR BRUKE TARGET STICKEN?

Ålreit, men hva er egentlig vitsen med dette? Hvis jeg trenger å lokke hunden til å gjøre noe kan jeg jo bare lokke den med en godbit, og hvis jeg skal trene f.eks. fremadsending trenger jeg jo bare å legge en ball inne i ruta for å få den til å gå dit jeg vil. Er ikke det like greit? Joda, det har virket i mange år det også.

Jeg har jobbet en del med target stick siden jeg oppdaget klikkertrening, og det er hvert fall tre viktige fordeler med å bruke target sticken framfor å lokke med godbit eller ball:

1. Læringen går fortere - hunden er "mer bevisst" på egen atferd fordi den ikke bare er blindt fokusert på godbiten.

2. Hunden blir mindre avhengig av hjelpen - det er lettere å ta bort target sticken enn det er å ta bort godbiten / ballen ettersom target sticken er ikke et sluttmål i seg selv slik som godbiten - den er bare veien til godbiten.

3. Når hunden først har lært det, så sitter det! Ferdigheten generaliseres lettere til andre situasjoner ettersom hunden på egen hånd har funnet ut hva den skal gjøre.

Slutt og prat, hvis oss hvordan dette kan brukes i praksis, tenker du kanskje. OK, vi kan se på noen øvelser der jeg har brukt target sticken på min egen hund.

Skrevet

Stilig. :D

Får mer og mer lyst til å trene klikkertrening jeg. :)

Det er vel ikke for sent når han snart er 7 mnd?

Tror jeg skal sette meg ned å lese om klikkertrening i kveld jeg. :D

Skrevet

nei jeg begynte og trene klikker med min hund da hun var 3 år... og nå gjør hun alt hun kan bare jeg tar frem klikkeren...jeg anbefaler deg å begynne, har fått en helt annen gnist i treningen nå :)

Skrevet

absolutt ikke for seint, jeg begynte å trene klikker med Oscar for bare noen mnd siden og han er 20mnd, funker utrolig bra, han skjønner ting med en gang og synes plutselig trening er gøy :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...