Gå til innhold
Hundesonen.no

Targetstick


Baby

Recommended Posts

Target stick er et kjempegodt hjelpemiddel i hundetrening som kan brukes til ALT!

Jeg er ikke så god til å ordlegge meg så jeg kan heller lime inn det som står på canis:

KLIKKEREN

Det er mye nytt og ukjent med klikkertrening. En ting er å bruke klikkeren. Dette er forsåvidt ganske greit ettersom de fleste skjønner verdien av å kunne forsterke hundens ønskede atferd i akkurat riktige tiendels sekund. Når hunden har lært at klikket betyr "belønningen er på vei" kan vi klikke hver gang den gjør slik vi ønsker, og det gjør ingenting om vi bruker et sekund eller tre på å få fram gobiten eller tennisballen fra lomma. Det var det hunden gjorde akkurat i det den hørte klikket som vil bli forsterket. Vi slipper å ha belønningen klar i hånda for å kunne belønne hurtig og presist, og vi slipper dermed også problemet med hunder som bare går fint når mor har godbiten framme.

TARGET STICKEN

I klikkertrening er det også noe annet nytt og rart. Dette blir ofte betegnet som klikkertrenerens nest viktigste hjelpemiddel (nest etter klikkeren), nemlig target sticken. Vi har dessverre ikke noen god norsk oversettelse for dette ordet. "Målpinne" og "pekestav" er brukt, men det lyder liksom ikke akkurat like fancy. En target stick (også kallt touch stick) er en pinne med passende lengde, ca. 50-80 cm. De fås kjøpt sammenleggbare i aliminium, men i prinsippet kan et target være hva som helst, også din egen pekefinger.

Greit nok, men hva kan denne pinnen brukes til? Noen tror jeg skal til å banke bikkja første gang de ser target sticken. Den er ikke helt ulik en ridepisk. Men i klikkertrening arbeider vi som kjent bare med positiv forsterkning og unngår bruk av tvang eller ubehag.

BASISKUNNSKAPEN

Grunnlaget for å bruke target sticken er at vi lærer hunden å berøre enden av sticken med snuten. Dette kan gjøres på følgende måte:

1. Lær først hunden at "klikk" = "godbiten er på vei" (hvis du ikke har gjort det allerede). Trykk ned den ene siden på klikkeren og gi godbiten ca. et 1/2 sekund senere. Gjenta dette i flere forskjellige situasjoner. Når hunden snur seg mot deg med en gang du klikker ("spontanreaksjon") kan vi begynne å bruke klikkeren i treningen.

2. Hvis du og hunden ikke er så kjent med klikkertrening kan det være greit å prøve seg på en enkel øvelse først, f.eks. "sitt". Vis hunden at du har en godbit i hånda og vent! Hunden vil kanskje prøve mange forskjellige ting for å få tak i godbiten. Hvis den tilfeldigvis setter seg - klikk og belønn. Gjenta dette flere ganger og øv deg på å klikke akkurat i det baken til hunden berører bakken. Det viktigste er at du lærer deg "timingen" og at hunden lærer seg at den kan få deg til å klikke bare den gjør saker og ting! Dere inngår en avtale. Hunden gir deg det som du vil ha (forskjellige atferder) og du gir hunden det som den vil ha (klikk og belønning). Denne samarbeidsavtalen mellom deg og hunden er grunnlaget for klikkertreningen. Klikkertrenere får etterhvert veldig kreative hunder (på godt og vondt) og når hunden først skjønner "systemet" blir det etterhvert lettere og lettere å lære inn nye øvelser.

3. Over til target sticken - hold den rett foran nesa til hunden - og vent! Første gang vil hunden sannsynligvis lukte på den av ren nysgjerrighet - klikk og belønn.

4. Gjenta dette flere ganger. Etter et par forsøk vil kanskje hunden vente en stund med å berøre sticken og prøve å få tak i godbiten på andre måter. Bare vær tålmodig, og pass på at du ikke i utålmodighet fører sticken bort til nesa til hunden selv. Det lærer den ingenting av. Klikk og belønn når hunden selv gjør en liten bevegelse mot target sticken.

5. Når du har fått belønnet hunden noen ganger for at den rører sticken med snuten, vil det plutselig gå opp et lite lys. "Aha, target sticken fører til at mor klikker og belønner!" Derfra går treningen veldig fort. Med valper tar det ofte bare 3-4 repetisjoner for å komme til dette nivået. Med eldre hunder må du beregne litt lenger tid. Du trenger ikke lære inn alt på en økt. Ta en liten pause etter et par minutters trening så ikke hunden blir lei. Vanligvis skjønner de fleste hunder poenget etter 2-3 slike korte økter. Bare vær tålmodig i starten og la hunden finne ut på egen hånd hvordan den skal få deg til å klikke. Når den først har funnet det ut "sitter" det resten av livet!

6. Når hunden har skjønt at du klikker (og gir en godbit) hver gang den rører target sticken med snuten kan vi lære hunden å følge etter target sticken når vi beveger den opp, ned, til siden, mens vi står stille, går eller springer. Target sticken blir etterhvert et mål (target, derav målpinne) som den vil følge etter. I starten klikker og belønner du bare hunden følger etter target sticken i et sekund eller to. Gradvis øker du tiden slik at hunden kan følge etter sticken i hvertfall 20 sekunder uten å miste interessen. Vi har dermed muligheten til å styre hunden akkurat dit vi vil ha den. Vi er ikke nødt til å holde target sticken i hånda. Vi kan f. eks. sette den i bakken et stykke unna oss hvis vi vil trene fremadsending.

7. Noen velger å sette på en kommando for å berøre target sticken. Dette gjør du ved å si kommandoen (f.eks. "ta´n", "touch" e.l.) i det hunden er på vei mot target sticken. Etterhvert legger du inn en ny betingelse: Hvis hunden berører target sticken uten at du har sagt "ta´n" klikker du aldri. Hvis hunden berører target sticken på din kommando, da klikker du! Etterhvert vil hunden lære at det ikke er noen vits i å røre target sticken hvis du ikke har sagt at den skal gjøre det.

Det er ikke nødvendig å si "nei" hvis hunden gjør det uten at du har sagt kommandoen. Det er nok at den ikke får noen belønning.

Jeg har ikke tatt meg bryet med å lære inn en egen kommando for å berøre target sticken med nesa. Hunden min har derimot lært å berøre target sticken med høyre labb når jeg kommanderer "labb" (dette gjør at jeg kan styre labben hans dit jeg vil, f.eks. hvis jeg skal lære hunden å slå på TV´en med fjernkontrollen - aldeles unyttig, men veldig morsomt). Bare synet av target sticken er derfor en "kommando" for å berøre den med nesa, mens "labb" betyr at den skal berøre den med labben. Du får finne ut selv hva du synes er mest hensiktsmessig til ditt bruk.

HVORFOR BRUKE TARGET STICKEN?

Ålreit, men hva er egentlig vitsen med dette? Hvis jeg trenger å lokke hunden til å gjøre noe kan jeg jo bare lokke den med en godbit, og hvis jeg skal trene f.eks. fremadsending trenger jeg jo bare å legge en ball inne i ruta for å få den til å gå dit jeg vil. Er ikke det like greit? Joda, det har virket i mange år det også.

Jeg har jobbet en del med target stick siden jeg oppdaget klikkertrening, og det er hvert fall tre viktige fordeler med å bruke target sticken framfor å lokke med godbit eller ball:

1. Læringen går fortere - hunden er "mer bevisst" på egen atferd fordi den ikke bare er blindt fokusert på godbiten.

2. Hunden blir mindre avhengig av hjelpen - det er lettere å ta bort target sticken enn det er å ta bort godbiten / ballen ettersom target sticken er ikke et sluttmål i seg selv slik som godbiten - den er bare veien til godbiten.

3. Når hunden først har lært det, så sitter det! Ferdigheten generaliseres lettere til andre situasjoner ettersom hunden på egen hånd har funnet ut hva den skal gjøre.

Slutt og prat, hvis oss hvordan dette kan brukes i praksis, tenker du kanskje. OK, vi kan se på noen øvelser der jeg har brukt target sticken på min egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...