Gå til innhold
Hundesonen.no

SOS pelshjelp


Shilamon

Recommended Posts

om litt under to uker (3.mai) skal jeg og min fine setter på utstilling, men vi har fått en aldri så liten pelskrise. Vi byttet fôr i starten av april og nå (den siste uken) viser det seg at dette ikke var ett fôr som passet. Pelsen har ikke bare blitt matt, men den har blitt skikkelig pistrete også. Han har normalt svært god pels så det er bare supertypisk at det skjer rett før utstilling.

Er det noen av dere erfarne ringrever som har noen fantastiske nødhjelps tips for sliten pels?

Han går på tørrfôr, vom og hundemat og fiskeolje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du da har byttet fôr igjen?

Tips til bedre pelskvalitet:

Bad pelsen i en god shampoo, som kan forbedre pelskvaliteten. Bruk lang tid på føhn og børsting, og bruk en god balsam for å få tilbake litt glans. Avhengig av hvordan pelsen skal se ut før utstilling, gjør du det nå eller nærmere utstillingen (noen raser/hunder skal ikke bades rett før utstilling, fordi pelsen blir for fluffy).

Om du kan - bad hunden din nå, og deretter før utstillingen. Badet gjør at du får av død og ødelagt pels, og shampoo/balsam får flere sjanser til å fungere i pelsen.

Gi hunden massasje. Det skal frigjøre stoff i kroppen som går ut i pelsen, og gjør den litt feitere og mer glansfull. Jeg har personlig ikke testet dette, men har hørt det fra andre. Mye kos og klapping gir visstnok samme effekt - en får i gang sirkulasjonen i hundekroppen. Sies det.

Gi hunden et rått egg om dagen fram til utstillingen, egg har flott effekt på pelsen.

Ølgjær er også bra for pelskvaliteten.

Hvis det er deler av pelsen som ser rett og slett ødelagt ut, ville jeg vurdert å klippe. Altså, hvis hunden er veldig pistrete i pelsen, og det er mest ytterst i hårstråene, ville jeg stusset litt. Bruk en tynningssaks, da ser ikke hunden så formklippet ut, og få av splittede hårtupper og slikt. Men vent med det til nærmere utstillingen, for å se om pelsen blir bedre når du nå kutter ut det dårlige fôret og eventuelt prøver et eller flere av tipsene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar:)

Det er en gordon setter så han skal vel egentlig bare se ren og pen ut for det meste og det er ikke så mye pels å klippe, men de andre tispene skal vi teste ut. Skal hjem en tur i dag og der har mamma en sjampo til problempels så tenkte stjele med oss den. Men har du tps på noen gode balsamer?

Og egget, gis det bare rått oppå maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar:)

Det er en gordon setter så han skal vel egentlig bare se ren og pen ut for det meste og det er ikke så mye pels å klippe, men de andre tispene skal vi teste ut. Skal hjem en tur i dag og der har mamma en sjampo til problempels så tenkte stjele med oss den. Men har du tps på noen gode balsamer?

Og egget, gis det bare rått oppå maten?

Jeg bruker ikke balsam på egne hunder, så der har jeg dessverre ikke noen tips av egen erfaring. Men jeg innbiller meg at min venninne med pelshunder bruker en gul flaske fra Natusan, barnebalsam av noe slag som skal være mild. Dette er en spray, i så fall, som du kan ta i pelsen uten å skylle ut. Du kan jo se på din nærmeste matbutikk om de har noe som kan minne om det?

Egget blander jeg inn i maten, men det er fordi dyret synes det er litt ekkelt, så hun spiser det ikke om hun ser det. Hun pleier å få det sammen med vom, det er lettere å røre det inn i vom enn i tørrfôr (hun får to måltider om dagen, et med vom og et med tørrfôr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt dogvitality oppå maten til mine 1 måltid og rått egg det andre måltidet. Den hjelper for poter og pels. Brukte dette i 1mnd før en utstilling, og med et skikkelig bad på toppen, så har aldri bikkja hatt bedre pels! :)

Fåes kjøpt hos de fleste dyrleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...