Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur ved innreise til Norge?


Dverg

Recommended Posts

Skal reise til et EU-land for å pare tispe, og kommer da til å være der ca 2-3 dager.

Reglene sier at ormekur må tas i løpet av de 10 siste dagen før innreise til Norge. Har snakket med Mattilsynet vedrørende ormekur for dette oppholdet, og spurte om jeg kunne ta denne ormekuren i Norge (for det ville jo bli i løpet av de 10 siste dagene). Han fortalte at jeg måtte ta ormekuren i det landet men han kunne ikke forteller hvorfor, fortalte også at det var en lite kjent problemstilling da det som oftest gjaldt hund som skulle flytte fra et EU-land til Norge.

Så jeg lurer på om det er noen som har erfaring med dette?

Og om det er mulig å ta denne ormekuren før jeg drar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder for hver eneste hund som kommer fra utlandet og hit (unntatt Svenske), så det er absolutt ikke en lite kjent problemstilling... Sverige har også samme regelverk, så på større stevner/utstillinger i f.eks. Danmark har de en veterinær tilstede på alle utst. som overvåker at man gir ormekuren + stempler i hundepasset at det er gjort. Der står alle vi norske og svenske utstillerer i milelange køer for å få dette stemplet.

Så ja - det skal gjøres i f.eks. Danmark, Tyskland eller noe annet land enn Norge/Sverige. Men hvorfor det er "bedre" å gjøre det der enn hos en vet. i Norge eller Sverige kan ingen svare på...

Men endel gir ormekuren her i Norge før de reiser (innenfor de 10 dagene for hjemreise, selvsagt), og satser på å kunne ta den diskusjonen med tollen hvis'atte om'atte det skulle bli et problem. (Noe jeg faktisk også vurderer å gjøre fremover...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men endel gir ormekuren her i Norge før de reiser (innenfor de 10 dagene for hjemreise, selvsagt), og satser på å kunne ta den diskusjonen med tollen hvis'atte om'atte det skulle bli et problem. (Noe jeg faktisk også vurderer å gjøre fremover...)

Susanne

Og den muligheten var jo helt vanlig å benytte seg av for bare få år siden, jeg gjorde det hver gang vi skulle til Danmark, men så endret de plutselig reglene, men ingen har gitt noen god forklaring på hvorfor.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar!

Da satser jeg på å ta den her i Norge før jeg drar. Litt viktig med riktig merke også når det er snakk om drektig tispe, ikke sikkert det er så lett å finne veterinær dit jeg skal heller.

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar!

Da satser jeg på å ta den her i Norge før jeg drar. Litt viktig med riktig merke også når det er snakk om drektig tispe, ikke sikkert det er så lett å finne veterinær dit jeg skal heller.

Tusen takk

Du kan bare ta med deg egne tabletter så du får gitt henne riktig merke. Hvor vanskelig det er å få tak i en veterinær vet jeg ikke, men kan ikke skjønne at det er det verste..

Lykke til med parring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Er nå tilbake etter vellykket paring i Polen :icon_redface:

Tabletten ble tatt der og attestert i passet av vet der.

Men nå lurer jeg på om den tabletten som må tas innen en uke etter hjemkomst også må attesteres i passet av vet? Noen med erfaring på det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den må det, ellers har du ingen bevis på at tabletten(e) er tatt.

Jeg vet om hunder (eller eierne) som har fått trøbbel på grensa fordi tolleren ser det mangler et stempel for en passering halvannet år tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...