Gå til innhold
Hundesonen.no

Narkose på eldre hund?


Recommended Posts

Er det noe man bør være ekstra forsiktig med? Baghera må til vetten i morgen for å fjerne en fettkul som har blitt betraktelig større i det siste. De sa også at de legger han i narkose, men jeg blir litt bekymra. Han blir åtte år til fredag, og er jo en stor, tung rase. Noe jeg bør være ekstra forsiktig med i forhold til dette? Jeg regner jo med at dyrlegene vet best, og de ville ikke gjort det om det var en særdeles stor fare for noe, men jeg blir bekymra forde, jeg. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even ble lagt i narkose i vinter, mer enn to år eldre enn Baghera, og det gikk fint.

Vi rakk ikke å tenke noe på forhåndsregler, da avgjørelsen ble tatt relativt kjapt. Men vi var veldig tydelig overfor veterinær at vi var bekymret og skeptiske, og de mente at det ikke var noen grunn til at ikke Even ville tåle dette.

Det vi merket best var at matlysten varierte enormt etterpå - men siden inngrepet hans var i munnen er jo ikke det så rart.

Det går nok bra!

Der Even ble operert var det i hvert fall fullt Chicago Hope/Gray's Anatomy (minus intrigene), med pulsovervåking og tett oppfølging av hund og eier underveis. Men jeg skjønner deg, for jeg hadde vondt i magen inntil det var overstått.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :blink:

Baghera har en fettkul på halerota, så regner ikke med det går utover matlysten hans noe særlig. :hug: Jeg får si ifra til de i morgen at jeg er bekymra, og at jeg ikke kommer til å dra noen steder mens han er der inne, de er veldig dyktige og hyggelige der vi skal. :wub: Fint å høre at du har gode erfaringer med Even, han er jo sikkert større enn Baghera, OG han er eldre, dette må jo bare gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Klart man blir bekymret og særlig da til de gode eldre biskene :blink: Men,det går nok fint skal du se!Engelsk Setteren jeg hadde før fjernet også mange fettkuler.

Siste narkosen hun hadde var da hun var 12 år for måtte trekke en tann som var delt i to.Gikk kjempe fint det og hun hadde masse sykdommer/gikk på mange medisiner også.

Si lykke til til han da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si lykke til til han da!

Det skal jeg gjøre, takk! :blink:

Han har jo vært frisk som en fisk de (snart) to årene jeg har hatt han, det eneste vi har vært hos vetten for har vært en liten verkebyll, litt våteksem som ble tatt med antibiotika, og vaksiner. Så jeg har egentlig stor tro på at alt skal gå fint, han er jo sprek og fin, skulle absolutt ikke tro han var så gammel, men den negative siden i meg blir bekymra allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppmuntrende ord, alle sammen! Baghera har det fint, han er slapp og syns synd på seg selv, men han har det flott! Det var en nervepirrende halvtime, jeg satt og tok en test om jeg har sosiale antenner (jeg ligger midt på treet, forresten, helt fine sosiale antenner), det er sånt jeg teknisk sett aldri hadde giddet å gjøre, men nå var jeg desperat etter å få noe annet å tenke på. All uro var uberettiget, men det gjør ingen ting. Nå ligger Baghera i senga med mamma og slapper av. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står ordentlig og sånn. Har matlyst, drikker vann, går på do som han skal (alt det gjorde han i går og forsåvidt), og han kosa seg på tur i dag. Rulla seg i gresset til og med (jeg rakk ikke stoppe han). Han går og småklager litt, men han sier ikke noe om jeg tar på såret.

Jeg har lagt merke til at han har en litt annen farge på tisset sitt, da. Det er mørkere. Kan det være antibiotikaen eller noe? Er det noe jeg bør være obs på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...