Gå til innhold
Hundesonen.no

JRT


Akita

Recommended Posts

Har så og si bestemt meg for en JRT som hund nr 2, men , eg er av den allergiske typen.

Tåler ho eg har nå, som er en bc, men tåler ikkje rottiser boxere og den type hunder.

Hva slags pels blir det egentlig på en jrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Parson russell, men regner med det er samme pels på de to rasene. De kommer i tre "pelsvarianter": Stri, broken og glatt. Ingen av dem er allergivennlig. Men jeg har alikevel hørt at stri og broken er mer vennlig enn glatt. De glatte røyter mer også, mens de andre nappes. Selv har jeg en broken tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Parson russell, men regner med det er samme pels på de to rasene. De kommer i tre "pelsvarianter": Stri, broken og glatt. Ingen av dem er allergivennlig. Men jeg har alikevel hørt at stri og broken er mer vennlig enn glatt. De glatte røyter mer også, mens de andre nappes. Selv har jeg en broken tispe.

Men en bc er vel heller ikkje allergivennlig?

Da er vel gjerne glatt som er mest lik en bc pels? eller hva.

Har en merksnodig allergi, så må bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnetittelen for denne tråden er lite beskrivende. Fint om du bruker "edit"-knappen og endrer til noe mer beskrivende.

Dette innlegget vil bli slettet når dette er gjort. Send en PM eller "Report" innlegget.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JRT har som Saras dyreverden skrev. Tre forskjellige pelstyper. Glatt, strihåret og broken. Glatthåret er nok veldig lik pelsen til boxer og rottiser. Så da er kanskje ikke den noe å satse på? Jeg har selv en strihåret JRT. Men den heller er ikke så lik pelsen til BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet: Hva er en broken jrt? Hvordan ser den ut?

Av erfaring fra min mor som er allergisk, så kan det variere en del fra pelstype til pelstype og rase til rase. Min mor reagerer f.eks. veldig på gordon setter, men nesten ikke på irsk setter(!) De ser kanskje veldig like ut, men pelsen er litt forskjellig.

Har du mulighet til å ha en jrt på prøve for å finne ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg er også allergisk mot enkelte hunder og katter. Jeg reagerer f.eks på yorkien til tante, og det er en rase som er allergivennlig. Jeg har fox terrier glatthår, som har en pels ganske lik JRT. Henne er jeg ikke allergisk mot. Hvis du drar til en oppdretter av denne rasen, som du uansett må hvis du skal ha valp, så merker du raskt om du blir allergisk. Hvis du blir bittelitt allergisk og oppdretteren har ti hunder, går det nok bra med en. Jeg har inntrykk av at en slik allergi greie som dette rett og slett går på at man reagerer på hunder som har uvant pels/hud. Husk at det er hudpartikler man reagerer på, og ikke pelsen i seg selv. Derfor vil jeg tro at langhår, korthår, broken osv ikke vil ha stort å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet: Hva er en broken jrt? Hvordan ser den ut?

Hvis du titter innom bloggen min, så ser du iallefall bilder av broken prt. Ganske likt det da. Broken er en mellomting mellom stri og glatt, men jeg vil si at det ligner mye mer på sti. Selma har skjegg og bart som en stri, men hun får ikke samme lengde på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet: Hva er en broken jrt? Hvordan ser den ut?

Av erfaring fra min mor som er allergisk, så kan det variere en del fra pelstype til pelstype og rase til rase. Min mor reagerer f.eks. veldig på gordon setter, men nesten ikke på irsk setter(!) De ser kanskje veldig like ut, men pelsen er litt forskjellig.

Har du mulighet til å ha en jrt på prøve for å finne ut?

Hentet fra rasestandarden:

En ”broken” pels ligger ganske slett på kroppen, men den har antydning til barter, øyebryn og skjegg. De har heller ikke lange beinhår sammenliknet med en strihåret hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet: Hva er en broken jrt? Hvordan ser den ut?

Av erfaring fra min mor som er allergisk, så kan det variere en del fra pelstype til pelstype og rase til rase. Min mor reagerer f.eks. veldig på gordon setter, men nesten ikke på irsk setter(!) De ser kanskje veldig like ut, men pelsen er litt forskjellig.

Har du mulighet til å ha en jrt på prøve for å finne ut?

Har ikkje hørt meg rundt enda, men må unsett få en på prøve eller besøke noen før eg evt får ein.

Dere som er litt inne på dette, eg har tispe nå på 2 år og 5 mnd, er det da best med tispe eller ein han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om broken jrt :yawn:

Har ikkje hørt meg rundt enda, men må unsett få en på prøve eller besøke noen før eg evt får ein.

Dere som er litt inne på dette, eg har tispe nå på 2 år og 5 mnd, er det da best med tispe eller ein han?

Jeg ville tatt en tispe, av den enkle grunn at du har tispe fra før. Da er du sikker på å unngå styr rundt løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje hørt meg rundt enda, men må unsett få en på prøve eller besøke noen før eg evt får ein.

Dere som er litt inne på dette, eg har tispe nå på 2 år og 5 mnd, er det da best med tispe eller ein han?

Jeg ville hatt tispe. Jeg tror ikke det er noe problem uansett hva du velger, bortsett fra at hvis du velger hannhund må du holde de adskilt når tispa har løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om broken jrt :yawn:

Jeg ville tatt en tispe, av den enkle grunn at du har tispe fra før. Da er du sikker på å unngå styr rundt løpetid.

Jeg ville hatt tispe. Jeg tror ikke det er noe problem uansett hva du velger, bortsett fra at hvis du velger hannhund må du holde de adskilt når tispa har løpetid.

Ja, dere er inne på noe der.

Men med to kjerringer i hus så kan det vel fort bli bråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her har vi to tisper i huset og det fungerer kjempebra. Den elste er en Strihåret vorsteh og den yngste er en Border collie. Største problemet er vel at dem eslker å leke sammen når dem er inne og det går ikke så det plukker vi av dem. Også hender det at gjeter modusen på den yngste slår inn når den eldste hopper og spretter ute. Så med den erfaringen jeg har så ville jeg gått for tispe. Det er ca2,5 år mellom tispene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på Bokser, Dvergpinscher, Boston terriers osv

Jeg har Parson og Jack Russell terriers, alle unntatt en er stri/broken. Og han reagerer jeg på hvis jeg koser med han slik at jeg får pelsen hans i ansiktet eller på underarmene f.eks

Men nå kommer det også ann på om det er ved kontakt, eller om det er luftveiene du plages med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke hunden din er voldsomt agressiv mot andre tisper ser jeg ingen grunn til at det skulle bli bråk. Jeg hadde to hanner før sammen null problem. Hvis jeg skal ha en hund til nå blir det tispe. Gidder ikke det løpetid styret. Det blir garantert ikke noe trøbbel når du får den andre som valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på Bokser, Dvergpinscher, Boston terriers osv

Jeg har Parson og Jack Russell terriers, alle unntatt en er stri/broken. Og han reagerer jeg på hvis jeg koser med han slik at jeg får pelsen hans i ansiktet eller på underarmene f.eks

Men nå kommer det også ann på om det er ved kontakt, eller om det er luftveiene du plages med?

er vel som oftes luftveier. kontakt reagerer eg på sånn innimellom og då helst ved de raser eg ikkje tåler med luftveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...