Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretterkontakt

Flyfilla

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kan ikke helt se at det tar mindre tid å svare på telefon enn det tar å svare på mail, jeg da..

Skrevet

Jeg hadde mesteparten av kontakten med oppdretter på mail. Syns det var veldig greit og problemfritt bortsett fra at han noen ganger brukte litt lang tid på å svare.. Da ble jeg litt utålmodig, valpesyk som jeg var ;-)

Da vi skulle kjøpe Bea hadde vi også kontakt med andre aktuelle oppdrettere, sendte mail til en av de og han valgte å ringe meg opp igjen. Det var litt problematisk da jeg ikke skjønte dialekten hans så godt.. Var ikke så lett å kommunisere da, heh..

Ved den forrige hunden min hadde vi mest telefonkontakt, men da vi kjøpte henne var nok ikke mail så vanlig som nå. Husker også at vi sendte brev til denne oppdretteren med bilder osv etterpå. Så det er jo noen år siden ;-)

Skrevet

Oppdretteren til Rottisen min så ringte jeg. Men min neste oppdretter har jeg kontaktet via mail, ettersom det også sto på hjemmesiden deres at man kunne gjerne kontakte dem på mail.

Så jeg sendte mail der jeg presenterte meg selv med alder, bosted, hva jeg gjør og hundeholdet mitt i dag, hva de krever av en eier av deres rase osv... Altså spørsmål jeg lurte på. Men er ikke dermed sagt at du skal brette ut hele livshistoria di.

Jeg fikk veeldig positivt svar tilbake. Var veldig fornøyd med at jeg presenterte meg sjøl i første mail. Besvarte di spm jeg hadde stilt og la igjen tlfnr og ba meg ringe for en prat da det passet for meg...

Skrevet

Kopierte mitt innlegg på et annet forum jeg..

Jeg skrev en utfyllende mail der jeg skrev om meg, min bakgrunn, og hvorfor jeg ville ha en staff.

Det var en grundig presentasjon..

Men jeg sørget også for å legge inn spørsmål til oppdretteren, for å finne ut om jeg ville ha fra den aktuelle oppdretter.

Jeg spurte også om oppdretters referanser (altså fornøyde valpekjøpere..)

Jeg sendte mail til ca 35 oppdrettere (over en relativt lang periode) i inn- og utland, jeg fikk svar fra rundt 20..

Av disse var det 3(!) som faktisk besvarte mine spørsmål, av de resterende var det ymse måter å svare på, noen mangler tydeligvis en del bagasje, andre bare overså spørsmålene jeg stilte.

Jeg tror dette er en fornuftig måte å gjøre det på, man vil lett kunne sile ut de man ikke vil ha hund fra på denne måten.

Jeg la heller aldri skjul på at utstillingsinteressen ikke er helt på topp, men at jeg kom til å stille ut noen ganger, for meg var det en kompis, skipshund (!), turkamerat og brukshund jeg skulle ha.

Staffen ble valgt på grunn av den totale pakka med egenskaper, selv om det er en del der som passer relativt dårlig for meg.. (Blant annet hadde det vært en fordel med hund som er glad i vann..)

Skrevet

Selv er jeg ikke oppdretter, men som mangeårig hundeeier av flere hunder så har man jo møtt endel av de som "vil ha en sånn hund". Fordi den var så "søt, tøff,lydig" osv osv I tillegg har jeg drevet med mye andre dyr, som folk tror passer fint til pynt :-P

Slike mennesker får ett langt foredrag, enten de vil eller ikke, om hva det faktisk innebærer å eie den aktuelle hunden, eller andre dyr. Jeg har blitt ganske flink til å skremme folk fra dyrekjøp de siste åra :wub:

Skulle ønske oppdrettere tok seg litt tid til å faktisk svare useriøse mail, slik at folk kanskje lærer litt om hva de ikke skal gjøre. Får man ikke svar tenker nok mange at oppdretter bare var "teit", ikke at deres væremåte (skrivemåte) er årsaken til manglende tilbakemelding.

Spørsmål om pris syns jeg det i visse tilfeller er greit å få med. Jeg har venner som driver med Engelsk Bulldog, og det er ikke så alt for lenge siden at jeg lærte prisen på den rasen.... 20-30 tusen :D Det er den ikke verdt.... ;) Ikke visste jeg at hvite Shar Pei gikk for 30 tusen heller... (normalfarget for 15 tusen, men det er noen år siden) Og en stusslig dårlig oppdrettet Chihuahua er heller ikke verdt å betale 20 tusen for... Så at folk har 8-12 tusen til overs for en hund syns jeg er greit, men når prisen passerer 20, da bør det opplyses om. Eller voksne hunder som går for valpepris... (Men her er det forskjell på en bra utdannet hund, og en dårlig sosialisert hund eier/oppdretter ikke vil ha)

Ellers vil jeg henge meg på bølgen av de som IKKE liker "fjortisspråket" skrevet...Og irriterende sms forkortelser. At man er ung, er ingen unnskyldning for dårlig rettskrivning eller rett og slett dårlig norsk. Å skrive lærer man fra første klasse...Og er man ung går man i tillegg på skolen, og skriver vel mer enn mange voksne gjør til vanlig... Sa de VET hva som er rett. (Slurvefeil, trykkleifer, og når det tydelig er dysleksi eller lignende inne i bilde er selvfølgelig noe annet.)

Skrevet

Jeg har benyttet begge deler. Tlf først da jeg kjøpte Tessa, mail først da jeg kjøpte Vita. Begge deler fungerte bra :wub: Nå tror jeg det kommer an på måten man skriver på i tillegg til innhold.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...