Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretterkontakt

Flyfilla

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kan ikke helt se at det tar mindre tid å svare på telefon enn det tar å svare på mail, jeg da..

Skrevet

Jeg hadde mesteparten av kontakten med oppdretter på mail. Syns det var veldig greit og problemfritt bortsett fra at han noen ganger brukte litt lang tid på å svare.. Da ble jeg litt utålmodig, valpesyk som jeg var ;-)

Da vi skulle kjøpe Bea hadde vi også kontakt med andre aktuelle oppdrettere, sendte mail til en av de og han valgte å ringe meg opp igjen. Det var litt problematisk da jeg ikke skjønte dialekten hans så godt.. Var ikke så lett å kommunisere da, heh..

Ved den forrige hunden min hadde vi mest telefonkontakt, men da vi kjøpte henne var nok ikke mail så vanlig som nå. Husker også at vi sendte brev til denne oppdretteren med bilder osv etterpå. Så det er jo noen år siden ;-)

Skrevet

Oppdretteren til Rottisen min så ringte jeg. Men min neste oppdretter har jeg kontaktet via mail, ettersom det også sto på hjemmesiden deres at man kunne gjerne kontakte dem på mail.

Så jeg sendte mail der jeg presenterte meg selv med alder, bosted, hva jeg gjør og hundeholdet mitt i dag, hva de krever av en eier av deres rase osv... Altså spørsmål jeg lurte på. Men er ikke dermed sagt at du skal brette ut hele livshistoria di.

Jeg fikk veeldig positivt svar tilbake. Var veldig fornøyd med at jeg presenterte meg sjøl i første mail. Besvarte di spm jeg hadde stilt og la igjen tlfnr og ba meg ringe for en prat da det passet for meg...

Skrevet

Kopierte mitt innlegg på et annet forum jeg..

Jeg skrev en utfyllende mail der jeg skrev om meg, min bakgrunn, og hvorfor jeg ville ha en staff.

Det var en grundig presentasjon..

Men jeg sørget også for å legge inn spørsmål til oppdretteren, for å finne ut om jeg ville ha fra den aktuelle oppdretter.

Jeg spurte også om oppdretters referanser (altså fornøyde valpekjøpere..)

Jeg sendte mail til ca 35 oppdrettere (over en relativt lang periode) i inn- og utland, jeg fikk svar fra rundt 20..

Av disse var det 3(!) som faktisk besvarte mine spørsmål, av de resterende var det ymse måter å svare på, noen mangler tydeligvis en del bagasje, andre bare overså spørsmålene jeg stilte.

Jeg tror dette er en fornuftig måte å gjøre det på, man vil lett kunne sile ut de man ikke vil ha hund fra på denne måten.

Jeg la heller aldri skjul på at utstillingsinteressen ikke er helt på topp, men at jeg kom til å stille ut noen ganger, for meg var det en kompis, skipshund (!), turkamerat og brukshund jeg skulle ha.

Staffen ble valgt på grunn av den totale pakka med egenskaper, selv om det er en del der som passer relativt dårlig for meg.. (Blant annet hadde det vært en fordel med hund som er glad i vann..)

Skrevet

Selv er jeg ikke oppdretter, men som mangeårig hundeeier av flere hunder så har man jo møtt endel av de som "vil ha en sånn hund". Fordi den var så "søt, tøff,lydig" osv osv I tillegg har jeg drevet med mye andre dyr, som folk tror passer fint til pynt :-P

Slike mennesker får ett langt foredrag, enten de vil eller ikke, om hva det faktisk innebærer å eie den aktuelle hunden, eller andre dyr. Jeg har blitt ganske flink til å skremme folk fra dyrekjøp de siste åra :wub:

Skulle ønske oppdrettere tok seg litt tid til å faktisk svare useriøse mail, slik at folk kanskje lærer litt om hva de ikke skal gjøre. Får man ikke svar tenker nok mange at oppdretter bare var "teit", ikke at deres væremåte (skrivemåte) er årsaken til manglende tilbakemelding.

Spørsmål om pris syns jeg det i visse tilfeller er greit å få med. Jeg har venner som driver med Engelsk Bulldog, og det er ikke så alt for lenge siden at jeg lærte prisen på den rasen.... 20-30 tusen :D Det er den ikke verdt.... ;) Ikke visste jeg at hvite Shar Pei gikk for 30 tusen heller... (normalfarget for 15 tusen, men det er noen år siden) Og en stusslig dårlig oppdrettet Chihuahua er heller ikke verdt å betale 20 tusen for... Så at folk har 8-12 tusen til overs for en hund syns jeg er greit, men når prisen passerer 20, da bør det opplyses om. Eller voksne hunder som går for valpepris... (Men her er det forskjell på en bra utdannet hund, og en dårlig sosialisert hund eier/oppdretter ikke vil ha)

Ellers vil jeg henge meg på bølgen av de som IKKE liker "fjortisspråket" skrevet...Og irriterende sms forkortelser. At man er ung, er ingen unnskyldning for dårlig rettskrivning eller rett og slett dårlig norsk. Å skrive lærer man fra første klasse...Og er man ung går man i tillegg på skolen, og skriver vel mer enn mange voksne gjør til vanlig... Sa de VET hva som er rett. (Slurvefeil, trykkleifer, og når det tydelig er dysleksi eller lignende inne i bilde er selvfølgelig noe annet.)

Skrevet

Jeg har benyttet begge deler. Tlf først da jeg kjøpte Tessa, mail først da jeg kjøpte Vita. Begge deler fungerte bra :wub: Nå tror jeg det kommer an på måten man skriver på i tillegg til innhold.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...