Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig matlyst om morgenen...


iselin.wt

Recommended Posts

Arion spiser nesten ingenting av frokosten sin. Han har fått frokost til ca. samme tid helt siden vi fikk han da han var 8 uker, som er ca. samme tid som da han fikk frokost hos oppdretteren. Først var det 4 måltider om dagen, men måtte fort gå ned til 3 for han var rett og slett ikke interessert i det 4. måltidet. Og nå har vi vært nede i 2 måltider om dagen ganske lenge. Frokost rundt kl. 08.30/09 og middag rundt kl. 17. Jeg mener jo at han burde være ganske sulten til frokosten etter så mange timer uten mat etter middagen (er jo 15 timer!), men han driter rett og slett i frokosten. Kommer kanskje bort til skåla, snuser og spiser noen småbiter, før han tusler bort igjen. Har prøvd å drøye det noen timer for å se om han blir mer interessert, men det ser ikke ut til å funke. Så det fører til at han spiser nesten ingenting om morgenen og da ikke får noe mer mat før kl. 17 (får litt godbiter når vi trener rundt kl. 12/13-tiden). Og får han hele dagsrasjonen til middag så spiser han ikke opp. Jeg syns dette er litt stusselig matinntak til å være en 8 mnd boxergutt. Men han har jo klart å komme opp i 30 kg på denne måten, så han sulter jo ikke... Er en stor og fin gutt ellers.

Kan hunder rett og slett ha dårlig matlyst om morgenen? Eller er bare han gutten min sær? Han har alltid ligget under matplanen jeg fikk fra oppdretteren. Men det har visst vært litt dårlig matlyst i hele valpekullet har jeg blitt fortalt. Han er heller ikke så veldig gira på godbiter innimellom, ofte uavhengig av hva det er. :ahappy:

Han får 250 g V&H valpispølse med 2-3 dl Proplan tørrfôr (noen ganger bløtet opp og andre ganger tørt, ser ikke ut til å bety noe i forhold til matinntaket hans) til hvert måltid, + 1 ts Omega3-olje i ett av måltidene. Enkelte ganger får han et rått egg oppi også, men ser ikke ut til å bety så mye i forhold til matinntak dette heller. Sjelden han får middagsrester siden jeg ikke vil han skal bli mer sær i matveien enn han allerede er...

Hele greia er jo at jeg vil at han skal spise til faste tider som passer inn i dagen vår, og ikke når han selv vil. Derfor får han mat til de tidene jeg har nevnt og maten står fremme i 15 min før jeg tar den bort.

Hvilke erfaringer har andre valpis og boxereiere med matinntaket? Nesten så jeg skulle ønske jeg hadde et matvrak av en labbis her... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille tispe har nå de siste dagene begynt å drite i frokosten.. og hvis jeg venter med å gi den til midt på dagen så spiser hun den da.. men da spiser hun ikke middag..!

Det er ikke noe morsomt, spesielt når det å la det stå framme i max så så lenge ikke virker.. hva gjør man da? Har jo hørt om sånn appetisers som det heter tror jeg, som man visst strør over maten, men selv har jeg null erfaring med dette. Og håper dette med maten er bare noen som varer noen dager. For det er visst vanlig med problemer med å fóre disse phalenene og papillonene.

Men det er jo mange hunder som faktisk får kunne et måltid om dagen. Men personlig syntes jeg 8mnd er litt tidlig for å begynne på sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har ikke boxser men for første gang så har vi en hund som kan tenke seg om før hu spiser. Med henne så var det en god lufting før vi puttet henne og maten i buret i 10 min to ganger om dagen. Nå spiser damen maten sin hvorsom helst og med en gang. Du må ikke se på forplanene som eksakt hva hunden din skal ha av for men se på valpen. Er han for tykk så må han ha mindre mat er han for tynn så må han ha mere. Nå har vi hund nr 5 i huset og ingen av dem har spist det som er anbefalt, det som er anbefalt er da en veiledning. Siden han er 8 mnder så kan det jo hende det er noen hormonelt på gang som tispe i nærheten som setter han litt ut har sett det på så unge hanhunder. Fortsett med å gi foret to ganger om dagen du og ta det vekk san du har gjort det så tenker jeg det går over etter hvert men vi har lett for å syntes synd på dem men jeg vet godt dem tester om dem kan få noe annet for det har jeg da sett på mine matvrak men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe morsomt, spesielt når det å la det stå framme i max så så lenge ikke virker.. hva gjør man da? Har jo hørt om sånn appetisers som det heter tror jeg, som man visst strør over maten, men selv har jeg null erfaring med dette.

Nei, det er rett og slett frustrerende! ;) Jeg vet ikke helt om jeg liker tanken på å strø noe "godt" oppå maten for at han skal spise. Han er jo et dyr som bør spise når han er sulten og ikke trenge noe ekstra så lenge maten inneholder det han trenger og som han ellers spiser.

Og håper dette med maten er bare noen som varer noen dager. For det er visst vanlig med problemer med å fóre disse phalenene og papillonene.

Ja, håper på at dette bare er noe som går over hos deg. For det er skikkelig frustrerende når det varer så lenge som det har gjort hos oss... ;)

Men det er jo mange hunder som faktisk får kunne et måltid om dagen. Men personlig syntes jeg 8mnd er litt tidlig for å begynne på sånt...

Ja...det syns jeg også...og det er en av grunnene til at jeg er frustrert <_<

Har ikke boxser men for første gang så har vi en hund som kan tenke seg om før hu spiser. Med henne så var det en god lufting før vi puttet henne og maten i buret i 10 min to ganger om dagen.

Han får alltid en god tur før frokosten blir servert, men dette ser ut til å bety heller lite. Å putte han i buret med maten har jeg ikke prøvd før, man kanskje det er en idè? Spiste hun opp maten på de 10 min, eller lot du henne være der til hun hadde spist ferdig?

Du må ikke se på forplanene som eksakt hva hunden din skal ha av for men se på valpen. Er han for tykk så må han ha mindre mat er han for tynn så må han ha mere. Nå har vi hund nr 5 i huset og ingen av dem har spist det som er anbefalt, det som er anbefalt er da en veiledning.

Fôrplanen har jeg brukt nettopp som en veiledning, men frustrasjonen og undringen min kommer siden matinntaket hans har vært såpass langt under det som er anbefalt

Siden han er 8 mnder så kan det jo hende det er noen hormonelt på gang som tispe i nærheten som setter han litt ut har sett det på så unge hanhunder. Fortsett med å gi foret to ganger om dagen du og ta det vekk san du har gjort det så tenker jeg det går over etter hvert

Men siden dette ikke er noe som plutselig har skjedd, men at han alltid har spist "for lite" så kan jeg ikke skjønne at det er det som har skjedd med han tassen her. Har holdt på å gi han 2 måltider om dagen og tatt det bort etter 15 min i 2-3 mnd nå, så ser ikke helt at denne mangelen på matlyst om morgenen går over... ;)

men vi har lett for å syntes synd på dem men jeg vet godt dem tester om dem kan få noe annet for det har jeg da sett på mine matvrak men det er en annen historie.

Hehe...ja, vet jo godt hvor utspekulerte disse vofsene kan være, men jeg har vært VELDIG streng på akkurat det der. Så han har ALDRI fått noe annet å spise hvis han ikke spiser opp den maten jeg gir han... Jeg er en sta jævel når det trengs, så han vinner ingen sympati herfra. I det store og hele så tenker jeg jo at han er et dyr og at han spiser det han skal ha, men jeg skjønner det ikke helt hvis han skal ha såå mye mindre enn det som er anbefalt (altså; det han spiser)

Bør jo kanskje også nevne at ingen av veterinærene vi har vært hos frem til nå har sagt at han er undervektig... Så på en måte så tror jeg jo at han får i seg det han skal ha...men samtidig så er jeg jo frustrert over at han ikke spiser om morgenen... Og lurer jo litt på om han faktisk får i seg det han skal og at dette er grunnen til at han ikke spiser mer, eller hva f... det kan være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så med andre ord så spiser han halvparten av det han får. Kanskje du kan prøve å gi han halvparten en liten stund, altså en kvart om kvelden, og en kvart neste morgen. Så kan du heller øke litt etter litt hvis han blir for slank..!

Jenta mi har enda ikke rørt noe mer en et par munnbiter idag.. men jamrer og piper seg for at hun er sulten. Driver å løper til kassen med tørrfór med meg på slep, og så viser jeg henne skålen hennes. Da fnyser hun bare! Men men, en dag uten mat går nok bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden dette var en border collie som var plaget av å måtte passe på maten sin så ble det at vi hadde henne noen ganger litt lengere i buret så hun fikk spist i starten etter hvert så ble tiden skrudd nedover og i kveld så spiste denne border collien fortere enn vorsteh som er en slukhals. Denne border collien får valpefor som den skulle vært ca 10 kg som voksen men er nå 10 måneder og veier 16 kilo og har en fin fin vekt. I mengde så er det anbefalt Foret her anbefaler at hunden skal ha trehundre gram for dagen men hun får bare to hundre gram. Altså ca 66% av det som er anbefalt å fore valpen med og det holder for denne hunden. Har justert mengden så den er passe for henne. Hun får for to ganger om dagen. Dette har vært veldig rart for meg for de andre fire hundene som har vært her før måtte spise mye mer enn det som var anbefalt. Helt oppi tre ganger så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så med andre ord så spiser han halvparten av det han får. Kanskje du kan prøve å gi han halvparten en liten stund, altså en kvart om kvelden, og en kvart neste morgen. Så kan du heller øke litt etter litt hvis han blir for slank..!

Driver å tester det i dag, så får vi se hvordan det går. :happy:

Takker for alle tips! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynnte også å få liten interesse for frokost når hun var rundt 6-7 måneder.

Men på kvelden var matlysten tilstede, så jeg løste det enkelt ved å

kun gi henne mat rundt 20:00, men samme mengde som vi fordelte på morgen og kveld før,

og det har fungert helt fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynnte også å få liten interesse for frokost når hun var rundt 6-7 måneder.

Men på kvelden var matlysten tilstede, så jeg løste det enkelt ved å

kun gi henne mat rundt 20:00, men samme mengde som vi fordelte på morgen og kveld før,

og det har fungert helt fint...

Det hender jo selvfølgelig det er løsningen. Men vi har jo litt lett for å menneskeliggjøre hunden ved å si at den trenger minst to måltider, med tanke på at vi helst bør spise hver tredje time. For hunden har det helt sikkert ikke noe å si, ulven spiser vel kun når den får fanget noe, og det er vel ikke hver dag engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...