Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp fra friluftslivfolk :)


Gjest

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg telt til sommerens fjellvandringer, og jeg er fryktelig i tvil. Jeg har ingen erfaringer, jeg har alltid bare "vært med" på tur, uten å eie noe selv.

http://www.gsport.no/Misc/Product/?query=t...id=704876(BC_7)

Jeg skjønner at dette fra Helsport er topp kvalitet og lett og bære (2,8 kg!) - men fryktelig dyrt.

http://www.gsport.no/Misc/Product/?query=t...id=706591(BC_7)

For å ta et mye billigere, og mye tyngre (4,1 kg) eksempel. Hva er pros and cons på slike telt, mot de bedre? Vannavstøtning?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=70807

Og hvis jeg har tenkt å dra på fjelltur med ei veninne eller en kompis, blir dette ALT for lite, når Luna skal sove i "gangen"?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=79226

Kanskje dette er tingen, en mellomting i vekt, fra Helsport og relativt billig i forhold til de andre fra Helsport? :ahappy:

Sleng ut tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt skal du gå? Skal du overnatte på forskjellige plasser hver gang eller skal du ha en bacecamp? Skal du bruke det kun på sommeren? Og har du planer om å gå alene på fjellet med det?

Hvis du skal gå alene så burde du kjøpe lettest mulig telt, rett og slett så du slipper å bære så himla tungt alene. Jeg hadde et Helsport Rondane 3mannstelt hvor det var fint plass til meg og sambo pluss en hund. Litt lavt i taket inne så man kan ikke sitte, men med et godt fortelt (noe jeg ser på som viktig). Det var veldig lett og fint så jeg kunne fint bære det med meg når jeg var alene:) Nå ser det ut til at Helsport ikke selger det mer, men de har en lightversjon.

Når jeg/vi skal kjøpe telt ser vi blant annet på dette:

- Vindstabilitet (vi er mye på høyfjellet i dårlig vær...)

- Hvor vandtett det er (dvs vi kjøper ikke noe "dall")

- Vekt, det har veeeldig mye å si når du skal gå langt.

- Hvor lett det er å sette opp

- størrelse på fortelt (med to-tre hunder og to personer med sommer/vinterutstyr så er det viktig)

- størrelse på innertelt (se over)

- pris

Jeg anbefaler å legge litt penger i et godt telt i stedefor å kjøpe noe billigere som ikke er såå godt. Dessuten burde ikke vekt gå på bekostning av pris om du har planer om å gå et stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Har nok tenkt å gå - campe - gå - campe for det meste, så da må nok vekt prioriteres noe. Liker også å ha "tryggheten" i at selv om været blir helt forjævlig så skal det ikke være noe krise. Dermed er nok pris også et tema. Har hovedsaklig tenkt å gå med andre, men ser jo ikke bort i fra at det blir en tur eller tre alene også. Mao en mellomting i vekt, helst så lett som mulig....

Skal se og forhøre meg litt mer rundt om kring. Snart får jeg reinskinnet i hus, har fått meg GPS, ny sovepose og ny Haglöfssekk ;) Begynner å bli klar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...