Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbildt etter "tjuvparring"?

Carma

Recommended Posts

Buffy hadde løpetid for 5-6 uker siden. Som regel er det veldig lite problemer forbundet med både selve løpetiden og tiden etterpå med henne (bortsett fra at det virker som hun rett og slett har litt ubehag dagene før og de første dagene og at hun da kan være litt irritabel ovenfor andre hunder), men denne gangen har hun oppført seg litt "uvanlig". Hun pleier ALDRI å stresse inne, men nå har hun tusset rundt og dyttet i meg og villet ut og villet inn og ligget litt her og ligget litt der. Hun har også spist veldig dårlig den siste uka eller så. Hun har aldri vært noen storspiser, men nå har hun spist max 1/4 av maten sin (og ofte ingenting). Likevel har hun iallefall ikke gått NED i vekt, snarere blitt litt oppblåst...? Så jeg har da begynt å lure på om hun rett og slett har fått et snev av innbildt svangerskap. Har ingen erfaring med dette, men kan dette være symptomer på det?

Må legge til at hun hadde et lite eventyr ila løpetiden da.... Var ute på tur med flere andre hunder, tisper og en kastrert hann (snipp, ikke sprøyte). Hundene lekte og løpte som vanlig, Buffy var litt hypp på hannen, men ingen "fare" liksom (dessuten var han jo kastrert så....). Vi så bort i (SERIØST!) 10 sek og da vi snudde oss tilbake så hadde hannen hoppet på Buffy. I mitt hode fungerer jo ikke kastrerte hanner da, men der tok jeg visst feil (burde vel tenkt lengre, har jo hørt om at det har skjedd hos hester, men trodde det var veldig sjelden). Iallefall ble det et par sek action på de to før de måtte avslutte seansen. Det er vel ikke umulig at dette kan ha gjort sannsynligheten for innbildt litt større...?

Ringte til vet tidligere i dag og jeg skal dit på onsdag for at de skal kikke på henne. Vet ikke hva de kan gjøre med sånt heller? Føler meg skikkelig grønn her.... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Har de samme symptomene på min hund i dette øyeblikk! først idag har hun vert urolig, pepet mye og vil hele tiden ha meg med inn på romme for å ligge der å pipe, hun slikker seg mye og har klemt litt på pattene hennes å fått ut noe hvitt umiddelbart... Hun er blitt litt større de siste ukene, men hu er absolutt ikke "hvalpe fet" lurer på å ringe veterinær, hva sa veterinæren til deg? Hun har også gravt i sengen og lagt seg og reist seg flere ganger...

Hun har aldri hatt valper og er bare 2 år, er det da så sannsynlig med innbildt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bea hadde samme symptomene etter forrige løpetid. Da var det en kastrert hanne som hadde jokket på henne, og det var det eneste som hadde skjedd (heldigvis). Hun ble oppblåst i magen, fikk hengepatter, gravde i buret, styrte i vei og fikk etter hvert melk i pattene. Hun var heller ikke like arbeidsglad som vanlig. Det kan gå over av seg selv eller man kan få galastop for å stoppe melken. Hos oss gikk det, etter hvert, over av seg selv.

Ved siste løpetid, som var i januar, var jeg skikkelig nøye på at hun ikke en gang skulle snuse på en annen hannhund.. Litt for å se om det ville komme innbilt uansett.. Og det ser ikke ut som hun har fått like voldsom innbilt denne gangen. Bittelitt hengepatter, men ellers ikke rastløs og graving heller ikke melk. Er like arbeidsglad som vanlig!

Håper dette oppklarer litt.

Forrige gang tok jeg for sikkerhetsskyld tur til vet, da jeg var livredd for at noe hadde skjedd da hun var borte fra meg en liten stund i begynnelsen av løpetiden.. men heldigvis var alt i orden. Er man usikker er det jo greit å ta turen til vet for sikkerhetsskyld :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Uff ja, da er det nok det hun har... TROR ikke hun har melk da, men har egentlig ikke sjekket heller så nøye... Skal se etter når jeg kommer hjem fra jobb!

Dyrlegen hadde det litt travelt så han sa ikke så veldig mye. Får se hva han sier når vi drar dit...

Stakkars jenta mi, trodde hun hadde fått seg litt og så var det bare en halv-mann! Men jeg må iallefall si at jeg har fått økt forståelse for tjuvparringer, for du verden så raske de var! :shocked:

Er det forresten vanlig at kastrerte hanner kan parre? Følte meg skikkelig uintelligent da det skjedde.... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten vanlig at kastrerte hanner kan parre? Følte meg skikkelig uintelligent da det skjedde.... :ahappy:

Jeg vet ikke om det er vanlig, trodde liksom ikke de brydde seg.. I følge eieren til den hannhunden det gjaldt hos oss var det "bare noe han gjorde" men det ble jo ikke noen ordentlig parring av det da. Han bare jukket liksom.. Bea var jo klar som et egg da det skjedde, heh.. Stakkars. :rolleyes:

Sikkert noen her som vet om det er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig og vanlig.. Jeg tror det kommer litt an på hvor mye hunden skjønte før den ble kastrert, og at alder ved kastrering spiller en rolle - dvs i forhold til om hunden faktisk prøver å parre eller ikke. Noen instinkter blir jo tydeligvis beholdt likevel, og noen kastrater prøver å parre noen løpske tisper, men ikke andre. Så jammen om jeg vet HVA som utløser det. Men AT det skjer, det stemmer. Aynï ble parret med en finsk (eller svensk??) lapphund, og han var også kastrert. Ikke så lenge siden han ble det (ca året), og han er også godt voksen (4-5år?), så han visste hva han drev med. Skal sies han var en pikenes jens før kastreringen. :D Jeg tror ikke de hang - i alle fall ikke lenge, og jeg tror egentlig ikke han kom seg inn (litt størrelsesforskjell, bla høyde), men han var helt "dau" etterpå! Lykkelig rusa, peste og var helt "slapp", så "noe" hadde i alle fall skjedd hos han. :rolleyes: Men Aynï ble ikke innbilt, i alle fall ikke utover at pattene ble en tanke hovne. Ellers var hun helt normal. Tulla, som ikke har blitt parret av noen, er MYE mer innbilt. Så jeg vet ikke hva som utløser det, og om en tjuvparring kan utløse det eller ikke. :D Men for å svare på spørsmålet ditt: jeg tror ikke det er veeldig uvanlig at kastrater parrer, eller prøver å parre. Fordelen med det er jo at det blir fryktelig lite valper av det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett både vallaker og kastrerte hannhunder med "en stiv en" så det går nok an, ja. På en stall hvor jeg red i mange år var det en vallak og en hoppe som stod sammen. disse måtte måtte skilles når hoppa var i brunst, for ellers drev vallaken og bedekte henne flere ganger daglig. Og grisemerra vifa med halen, blinka og var helt klar hun ;)

Denne vallaken ble kastrert når han var året, og han var ca 10 år da jeg ble kjent med ham.

Min gamle kanin (er 10 nå) ble kastrert da han var fire måneder, og i fjor "lærte" han å jukke på huer. Så om han kommer til en hunn nå, så jukker han i vei, før han faller over med et grynt. ;)

Sikkert litt OT, men jeg skulle fram til at kastrater i blandt kan jukke i vei. Men det blir jo ikke resultater av det da :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten vanlig at kastrerte hanner kan parre? Følte meg skikkelig uintelligent da det skjedde.... ;)

Hvor vanlig det er vet jeg ikke. Men jeg har vært borti kastrerte hannhunder som faktisk har HENGT sammen med tispen, så.. ja, det skjer! Fordelen med det, om uhellet først er ute, er jo at han faktisk er kastrert da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså de HANG da! Ikke bare tørrjukking, for det vil jeg jo tro er mer vanlig... Jeg trodde liksom ikke de kunne "få den opp" lengre etter at de var kastrert... Men så feil tok altså jeg! Har jo holdt på med hest og selv om jeg har hørt om vallaker som har greid å penetrere (beklager vulgært språk her...) hopper så så jeg aldri noe tegn på det på alle hestene som var innom hos oss...

Tror de syntes vi var gørrest i verden som ødela moroa! :rolleyes: Tok noen min før de "slapp" så utstyret virka nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså de HANG da! Ikke bare tørrjukking, for det vil jeg jo tro er mer vanlig... Jeg trodde liksom ikke de kunne "få den opp" lengre etter at de var kastrert... Men så feil tok altså jeg! Har jo holdt på med hest og selv om jeg har hørt om vallaker som har greid å penetrere (beklager vulgært språk her...) hopper så så jeg aldri noe tegn på det på alle hestene som var innom hos oss...

Tror de syntes vi var gørrest i verden som ødela moroa! :rolleyes: Tok noen min før de "slapp" så utstyret virka nok...

Ja, selfølgelig synes de det, dah... dere ødela jo hele den uskyldige morroa for de ;) ahaha.

Men, altså. De kan parre, de kan henge, og de kan henge like lenge som en "ikke kastrert" hannhund... ;)

Nå lærte du noe nytt, Bente! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler litt* Rart at man tror at de ikke får reisning når de er kastrert! Stakkars Soffen sto bundet på trening og en treningskompis bandt den løpske tispen rett ved siden av, nettopp fordi ". Da det gikk opp for meg og gutten klatret opp bak på frøkna kastet jeg meg imellom før noe kunne gå videre. "Jammen soffen er jo kastrert" var selvsagt det som ble sagt, hvorpå jeg repliserte "ja, men han er jo ikke lobotomert" ;)

Soffen fortsatte med sine private hyrdestunder til tross for kastreringen... gutten hadde lyster ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yapp, ikke tvil om at de hang.... Sikkert ikke helt umulig å forstå her at det er Ero det er snakk om ;)

Han ble forøvrig ikke kastrert pga hormonell atferd, men pga utagering. Så om han i det hele tatt hadde fått smaken på noe spesielt før han ble kastrert vet jeg ikke. Han ble kastrert på sensommern i fjor.

Og som Bente sier... Det er FULL forståelse for tyvparring når man ser hvor fort ting kan skje! ;) For de 10 sekundene Bente snakker om, er virkelig sant. Jeg satt på bakken, Buffy og Ero var på skrå bak meg og jeg tok bilder av Bente. Vi har sjekket tiden på bildene vi tok, og 10 sekunder stemmer nok fint. Og da jeg oppdaget action bak meg kastet jeg meg rundt og hogg tak i Ero. Prøvde å dra han vekk, men Buffy hang visst på gitt. Så da var det bare å la dem bi ferdig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selfølgelig synes de det, dah... dere ødela jo hele den uskyldige morroa for de ;) ahaha.

Men, altså. De kan parre, de kan henge, og de kan henge like lenge som en "ikke kastrert" hannhund... ;)

Nå lærte du noe nytt, Bente! ;)

Haha, var det DETTE jeg skulle svare på!?! Skjønte jo ingenting jeg dah... *le høyt*

Til info fikk jeg mld på msn av Tatijana før i kveld med sprm om jeg hadde lært noe nytt.... :)

ja, men han er jo ikke lobotomert" :)

Hehe, men jeg har faktisk gått rundt i min lille lala-verden og trodd at kastrert = ikke lyst på damer mer, at kjønnsdriften forsvinner... Hele min verden faller i grus rundt meg! ;)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, var det DETTE jeg skulle svare på!?! Skjønte jo ingenting jeg dah... *le høyt*

Til info fikk jeg mld på msn av Tatijana før i kveld med sprm om jeg hadde lært noe nytt.... ;)

Hehe, men jeg har faktisk gått rundt i min lille lala-verden og trodd at kastrert = ikke lyst på damer mer, at kjønnsdriften forsvinner... Hele min verden faller i grus rundt meg! ;)

;)

åååh, jeg ler så jeg griiner!

Om du "kastrerer" en mann, vil han miste lysten på damer da? ;)

Anyways. Jeg lærte noe nytt selv i går jeg. Jeg lærte nemlig at en hannhund som har blitt kastrert kan "lage valper", altså gjøre en tispe drektig noen måneder etter han er kastrert? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått rapport fra veterinærtimen til Bente og Buffy...

Veterinæren hadde tittet og sett på Buffy, og etter mye om og men og hmm'er osv hadde han spurt Bente om hun var sikker på at Buffy ikke faktisk ER drektig? Bente sa som sant var, at Buffy hadde et eventyr med en balleløs hund, men ellers har de hatt FULL kontroll på henne under løpetiden, og ingenting annet er skjedd.

Veterinæren valgte da å ta røntgen, og yapp... Der fant de minst 3 valper.... ;)

Spørsmålet da ble jo om valpene skal få bli født, eller de skulle tas ut nå... Men siden dette er to friske foreldre, og blandingen ikke er av de værste, så har Bente valgt å la Buffy få valpene.

Men, åssen kan dette ha skjedd? Er det SÅ kort tid siden Ero ble kastrert at han da faktisk allikevel har klart å lage valper?

Skummel tanke spør du meg... Men, da var det altså ikke bare innbilt som Buffy sliter med... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du "kastrerer" en mann, vil han miste lysten på damer da? :P

Anyways. Jeg lærte noe nytt selv i går jeg. Jeg lærte nemlig at en hannhund som har blitt kastrert kan "lage valper", altså gjøre en tispe drektig noen måneder etter han er kastrert? :P

Ja, det tror jeg da absolutt (fremdeles, selv om jeg ser alt jeg tror og mener bare dette i bakken som døde fluer om dagen...). Det er jo derfor man vurdere kjemisk kastrering på voldtektsforbrytere enkelte steder... Menn generelt blir jo ikke kastrert, de blir sterilisert. Forskjell på å kutte sædledere og gjøre vedkommende ute av stand til å lage barn, eller fjerne hele ehm taskesystemet og fjerne kilden til både liv og liv...

Men som sagt, mitt liv har falt i staver and then some så..... ;)

Skummel tanke spør du meg... Men, da var det altså ikke bare innbilt som Buffy sliter med... :P

SMILER du?? Du skal bli bestemor og dette er gøy...?? Ikke er de gift engang... Tror vel innbildt hadde vært å foretrekker for min del her iallefall!

Noen som ønsker seg bc - aussie om noen mnd...?? :P

...jaggu godt det nærmer seg sommer sier jeg bare!

...ikke akkurat utfallet JEG hadde forventet iallefall!

*sitte i sjokk og sutte på finger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Om du "kastrerer" en mann, vil han miste lysten på damer da? :P

Anyways. Jeg lærte noe nytt selv i går jeg. Jeg lærte nemlig at en hannhund som har blitt kastrert kan "lage valper", altså gjøre en tispe drektig noen måneder etter han er kastrert? ;)

Men, åssen kan dette ha skjedd? Er det SÅ kort tid siden Ero ble kastrert at han da faktisk allikevel har klart å lage valper?

Om en mann får kuttet sædleder så er han faktisk fertil i ca 2 mnd etter operasjonen (ca 20 ejakuleringer). Skal nok ikke mange tankene til å kunne tenke seg at dette også kan være tilfellet for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig at en hannhund uten baller siden sensommeren ifjor blir far denne våren? ;) Jeg vet at man skal være forsiktig når man steriliserer seg (menneskemenner, altså), men de har jo fortsatt baller, det er bare forbindelsen med omverden som er kutta, liksom.. Sikker på at Ero er ordentlig kastrert?

EDIT: To måneder ja, Dratini, men om man med sensommeren mener august (som er sånn sommer/høst måned), så er det jo hele 6 mnd siden?

EDIT2: Hva med Falco? Kan han være faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...