Gå til innhold
Hundesonen.no

DKK Aalborg 2-3. Mai

SusanneL

Recommended Posts

Skrevet

Meldte på dit i forrige uke. Men siden det er en int. utstilling og den danske kvalifiseringen til Crufts, så regner jeg med at man neppe er alene nordmann som skal dit?

Noen fler fra Doggis, da?

Susanne

Skrevet
Jepp! :)

certe-damen vår skal dømme :)

Ikke for å være festbrems, men du vet at et dansk cert ikke lenger er hvilende? Altså, hunden må være norsk champion for at certet skal telle.

Skrevet
Ikke for å være festbrems, men du vet at et dansk cert ikke lenger er hvilende? Altså, hunden må være norsk champion for at certet skal telle.

Han hakke jaktpremiering uansett, så DK champ. kan han ikke bli :)

Men man kan da drømme om cacib forde :)

Skrevet
Han hakke jaktpremiering uansett, så DK champ. kan han ikke bli :D

Men man kan da drømme om cacib forde :ahappy:

Ah, men da er det jo ikke noe problem.

Jeg har en bekjent som ikke visste om den nye regelen, dro til Danmark, fikk to cert, kom hjem og fikk seg en overraskelse da det skulle søkes om championat...

Skrevet

Ingen fare, jeg stiller ikke bruks hvor certet deles ut en gang, og selv med det kan jeg ikke bli champ. så har gardert meg på alle måte :ahappy:

Skrevet

Dumt at DKK endret reglene sine til SÅ teite regler, da. Men, men.. Selv stiller jeg to som allerede er DK ch, så det spiller jo ingen større rolle for min del uansett. "Trenger" ikke noe på tispen, men hannen har kun fått et CACIB fra før, så han "trenger" jo noen flere.

Også skal det bli hyggelig med en liten Danmarkstur, da - Fredag er 1. mai, så man har jo lang-fri fra jobben uansett. Får se om jeg finner noe greit sted å bo også, da.

Susanne

Skrevet
Dumt at DKK endret reglene sine til SÅ teite regler, da. Men, men.. Selv stiller jeg to som allerede er DK ch, så det spiller jo ingen større rolle for min del uansett. "Trenger" ikke noe på tispen, men hannen har kun fått et CACIB fra før, så han "trenger" jo noen flere.

Også skal det bli hyggelig med en liten Danmarkstur, da - Fredag er 1. mai, så man har jo lang-fri fra jobben uansett. Får se om jeg finner noe greit sted å bo også, da.

Susanne

Det er i hvert fall veldig forvirrende at de fire nordiske landene ikke har like regler, og at når de endrer regler er det ikke for å nærme seg de andre. Nå er det vel tre ulike system - i Norge og Finland kan du få cert fra championklasse, i Sverige er det hvilende, i Danmark er det ikke hvilende. Men jeg får vel dobbeltsjekke før jeg eventuelt skal reise med X'en, reglene kan jo endres igjen før hun fyller to år, hun er tross alt bare 19 måneder...

Skrevet
blæææh, jeg skulle egentlig reise med Kath, men dommeren likte ikke Oscar så da ser vi ikke no poeng i å reise ned.. ;)

Ikke vits å reise den veien for slufser i slike farger nei... :rolleyes:

isj nei... og nå er visst påmeld. fristen gått ut. *angre litt*

Nå var det riktignok i går, men syntes det var litt teit at elektronisk gikk ut kl 08:00 ;)

• 2 weeks later...
Skrevet

Og vips var hotell booket også - Best Western hotel i Ålborg - 550,- pr natt for et dobbeltrom. Slett ikke ille!

Må nå få organisert litt "hundepassing" for de to siste hundene mine (som ikke skal stille) - helt unødvendig å dra med seg fler hunder enn nødvendig, synes jeg... Og det er jo bare en ren luksus for oss (meg og min mor) å reise med kun to hunder!

Kan bli interessant å se antall påmeldinger etc, da.

Susanne

Skrevet

Venter på pm selv :D

Vi skal bo på en av disse feriesentrene. Reiser med familien til datteren til Aris. Hu rakk ikke å bli ferdig med rabiesen, så kunne desverre ikke bli med oss :D

• 2 weeks later...
Skrevet

26 flatter... Helt villt, ja.

16 beardiser - like mange som i Stange i helgen - og hadde utst. vært i Sverige hadde det vært påmeldt 60...

Og gled deg til et sånt feriesenter! De jeg har overnattet på har hatt helt superbe "rom" - faktisk små leiligheter. Fliselagt gulv, flere soverom, eget velutstyrt kjøkken, etc.

Båtreise bestilt, hotellet under kontroll... Og vips å begyner man å bli "reisesyk"!

Susanne

Skrevet

Ja, det er derfor vi valgte det. Syntes det erminst like bra som hotell jeg. Store bad (og ganske ofte uten disse badekardusjene, ush!) dessuten trenger man ikke spise ute. Ikke alltid jeg orker det etter en laang utstillingsdag, økonomisk er det òg (vi har jo ikke den billigste hobbyen fra før av liksom). Så absolutt en fin løsning :blink:

Dessuten klager jeg ikke på muligheten til spa/sauna/boblebad til en sliten utstillingskropp :)

Fikk dere ring ute Susanne?

Skrevet

Åh - DET var det godt du sa - det tenkte jeg ikke på engang!

Og ja - vi har faktisk en ring utendørs, så jeg må da huske på å få med utst.teltet også, da. For første gang i år!

Men kanskje greit å komme seg ut av hallen, da. Det er jo alltid sååå trangt og varmt innendørs. Men jeg vet jo at man klager like mye når man er ute - vinden er feil, underlaget i ringen, utenfor ringen, regn, for mye sol, for lite sol, etc, etc.. Man blir jo aldri fornøyd, da.

Susanne

Skrevet

hihi, kom på det selv for noen uker siden (gotdt man nileser alt annet mens man venter på pm :) ). Ser egentlig frem til å lufte teltet. Håper på good-size ringer, men er det noe de pleier å være flinke på i DK - det skal de ha! :blink:

Skrevet

Ja, utendørs utst. i DK pleier å være bra, de... Jeg printet ut veiforklaring, etc i dag, jeg. Alltid kjekt å vite at man finner fram, synes jeg.

Og selv om vi skal bo på hotell, så VAR det litt deilig å se på kjørebeskrivelsen at det skulle ta hele 6 minutter (4,7 km) fra hotellet til hallen, da...

Susanne

Skrevet

Hørtes deilig ut, ved nærmere kikk blir vi visst ringnaboer, så da skal vi heie :) Kanskje jeg skal kjøpe danske flagg og tusj slik som sist? :blink:

Skrevet

Jeg mistenker at jeg IKKE bør flagge med norsk flagg ringside - jeg stiller for norsk dommer... Noen kanskje synes det virker litt suspekt - ha ha ha!

Susanne

Skrevet

35 shelties, faktisk ikke mye! Hadde helt glemt at det var Cruftskvalifisering her jeg, det er jo alltid kjekt! Vi har også fått ring ute, ring 17, og er første rase inn før Collie kort-og langhår.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...