Gå til innhold
Hundesonen.no

Går på do inne


margretheh

Recommended Posts

Hunden min er snart 8 måneder. Ho er husrein så lenge me er her og ser at ho går til døra og klynker. Men når ho er aleina går ho nesten alltid på do inne. Eg trur kanskje det er det at ho er redd eller stressa, men pappa trur det er at ho er sur for at me forlater ho, eg veit at ho kan vente lenger med å gå på do når eg er der med ho. Ein gong ho tissa inne var ho berre aleine i 10 min, men vanlegvis er det ca 4-5 timar. Ho er på mitt soverommet, for det er berre der me har golv som tåler veske, og no virker det som om ho begynner å tru at det er greit å gå på do på det rommet.

Ho går ikkje på do i buret sitt, men eg har ikkje hjerta til å ha ho der så lenge, det er litt i minste laget. ho må krølla seg litt saman for å få plass der og ho kan ikkje sitta heilt oppreist. Eg skal kjøpe eit større bur, men eg liker ikkje tanken på at ho ikkje skal kunne bevege seg litt meir, så det beste hadde jo vore om ho kunne gått laus. Me har og planar om å lage ein hundegare i hagen men i mellomtida treng me ein anna løysing.

Håper det nokon som har litt tips til korleis me kan gjere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er snart 8 måneder. Ho er husrein så lenge me er her og ser at ho går til døra og klynker. Men når ho er aleina går ho nesten alltid på do inne. Eg trur kanskje det er det at ho er redd eller stressa, men pappa trur det er at ho er sur for at me forlater ho, eg veit at ho kan vente lenger med å gå på do når eg er der med ho. Ein gong ho tissa inne var ho berre aleine i 10 min, men vanlegvis er det ca 4-5 timar. Ho er på mitt soverommet, for det er berre der me har golv som tåler veske, og no virker det som om ho begynner å tru at det er greit å gå på do på det rommet.

Ho går ikkje på do i buret sitt, men eg har ikkje hjerta til å ha ho der så lenge, det er litt i minste laget. ho må krølla seg litt saman for å få plass der og ho kan ikkje sitta heilt oppreist. Eg skal kjøpe eit større bur, men eg liker ikkje tanken på at ho ikkje skal kunne bevege seg litt meir, så det beste hadde jo vore om ho kunne gått laus. Me har og planar om å lage ein hundegare i hagen men i mellomtida treng me ein anna løysing.

Håper det nokon som har litt tips til korleis me kan gjere dette?

Jeg synes det høres ut som om du tenker veldig fornuftig. Bur er ikke løsningen på dette - det bør i alle fall ikke være det første dere forsøker! :) Du har nok mer rett i at hun er stresset og at det er derfor hun gjør fra seg, enn faren din sin teori om at hun er sur. Hunder blir ikke "sur" på den måten, men de kan bli stresset eller redd fordi de er alene. Hvordan har dere gått frem for å lære henne å være alene? Jeg vil forelså at dere går tilbake til scratch og starter alene-hjemmetreningen på nytt. Da blir hun mer trygg, og kommer ikke til å ha behov for å gjøre fra seg når hun er alene.

Start med å bare ha henne alene på rommet ditt et lite minutt. Ikke gå inn til henne hvis hun piper - kravet for at dere skal "komme tilbake" er at hun er stille og rolig. Gi henne gjerne noe å tygge på mens dere er borte. Øk gradivs tiden, men ikke gå så fort frem at hun begynner å vise samme tendenser igjen. I starten kan dere trene flere ganger om dagen, og kanskje hjelper det å ha en radio stående på hos henne? Det som er viktig i denne treningen, er at hun ikke er alene hjemme lenger enn hun takler. Hvis hun er redd og får et tilbakefall fordi dere har hatt henne for lenge alene hjemme, vil dere være nødt å gå tilbake i treningen. Det kan kanskje bli litt styr med å sørge for at dette ordner seg, siden dere må passe på at hun ikke er alene hjemme så lenge, kanskje må noen ha henne med seg der de er, eller kanskje må noen være hjemme selv om andre går ut - dere må tilpasse dere hunden litt akkurat nå i denne intense treningsperioden - det er noe dere får masse igjen for senere; når hun kan å være alene hjemme uten å være redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan det være lurt å lufte rett før man drar ut. Jeg hadde samme problemet med min 5 måneder gamle valp. Og da sørger jeg for at jeg går en lang nok tur til at hun både gjør ifra seg og blir litt sliten. Dvs. jeg går ikke flere timer for å slite henne ut, men jeg trener litt.. f.eks. gå pent i bånd. Så når vi kommer tilbake så setter jeg henne inn på rommet mitt og sørger for at hun har noe å tygge på eller noe å gjøre hvis hun kjeder seg.

Men ellers syntes jeg at Huldra sin idé er veldig bra, noen ganger må man gå litt tilbake i treningen!

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...