Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb, familie, barn, fritidsaktiviteter og hund?..


klaraolivia

Recommended Posts

Etter mange og lange innspill fra dere i går har vi mer eller mindre kommet frem til å iallefall se på Portugisisk vannhund.

Etter ett grundig familieråd har vi besluttet å anskaffe hund. Vi er en familie på 4. Mor, far datter på 9,5 år og katt på 5 år.

Vi er begge i jobb, med arbeidstid fra 8 -15.30 4 dager i uken.

Mitt spørsmål er: Hvordan gjør andre familier det i en slik situasjon? Hvor mye tid bruker dere på hunden i ukedagene? Hvor mye tid MÅ man sette av til for eksempel en Portugisisk vannhund, eller annen hund med stort aktivitetsbehov?

Vi kommer til å gå på valpekurs og jeg har blitt veldig fasinert av det jeg har lest om klikkertrening, så det blir nok mye tur og aktivitet på kvelder ettermiddager, men kanskje ikke hver dag like mye... Men vi skal på kantarellkurs, det er helt sikkert ;-)

Har hatt flatcoated retriver for noen år siden, og må innrømme at det bli litt for my av det gode til tider. Fantastisk morsom hund å ha med seg på tur i soppskogen og på badeturer, men litt for mye hund inne...

Hva er stort aktivitetsbehov?

Hva er lite aktivitetsbehov?

Hva er middels aktivitetsbehov?

Vi tenker oss at med tid og stunder kan datter gå hjem fra skolen og lufte hunden når hun kommer hjem. Eller er hun for liten til ett slikt ansvar med portugisisk vannhund?

Er det i det hele tatt forsvarlig med hundehold slik vår livssituasjon er?

Noen som vil komme med innspill om valg av hund i forhold til vår hverdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt diskutert her flere ganger (fant ikke den tråden jeg tenkte på, håper noen andre finner den) om hvor mye tid en bruker på hunden hver dag.

Og vi er rett og slett ikke overmennesker som driver med hundene hele dagen lang, hver dag.

De aller fleste har en jobb og er ikke hjemmeværende og det resulterer i at hunden må være alene noen timer, som regel hver dag.

Det er langt verre situasjoner enn at hunden skal være alene ifra 8- 15.30 så lenge den får litt stimuli på kvelden /ettermiddagen.

De dagene jeg er borte i 6 timer og det foreks styrt regner ute, er det to stk hunder som tar ett skritt utenfor døren og snur igjen. av og til kommer vi oss faktisk til postkassen!

De dagene solen skinner eller det er opphold, kommer de seg ikke ut fort nok.

Jeg vet ikke med portis, men det er noen stk her inne som har som antageligvis svarer deg angående mosjonsmengde.

Det er veldig forskjellig hvor mye tid jeg bruker på hundene i uken, spørs på været, hva gidder og hva som skjer.

Som regel får de gode lange turer i helgene og moderate turer i uken med mer aktiviteter som lek, kløv, treff med andre hunder o.l

De aller fleste ønsker en hund med god på og av knapp. At de kan slå seg av og være rolige når de er inne og slå på når de er ute. Det kan de fleste hunder trenes til fra de er valp med gode rutiner og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var godt å høre.

Var redd jeg skulle få litt pepper siden vi har nokså travle dager i hverdagen- at det ikke var forenelig med forsvarlig hundhold ;-)

Er fortsatt usikker på rase. Vi hadde først bestemt oss for en doodlevariant med tanke på allergi. (Ikke kraftig allergi, men litt renning av neser og øyne) Men ser kanskje litt lettere på den biten etter som jeg har fått forståelse av at dette ikke på noen måte er sikkert og at man kan reagere på allergivennlige hunder også.. Får ta litt allergimedisiner i stedet ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært allergiker siden jeg var liten. Men da jeg møtte forloveden min med en golden reagerte jeg aldri. Og nå reagerer jeg ikke lengre på hverken hund eller katt.

Du har jo flere allergi vennlige i små størrelse, men det er vel kanskje ikke aktuelt?

det lureste er og ha en prøveperiode med den tenkelige hunderasen og se om det er full reaksjon, eller om det er helt overkommelig med noen allergi tabeletter.

de fleste valper har en meget allergi"fremmkallig" pels i forhold til voksne hunder, det hjelper og holde tritt med vasking, støvsuging og bading av hunden så vil en kunne redusere påvirkingen ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var godt å høre.

Var redd jeg skulle få litt pepper siden vi har nokså travle dager i hverdagen- at det ikke var forenelig med forsvarlig hundhold ;-)

Er fortsatt usikker på rase. Vi hadde først bestemt oss for en doodlevariant med tanke på allergi. (Ikke kraftig allergi, men litt renning av neser og øyne) Men ser kanskje litt lettere på den biten etter som jeg har fått forståelse av at dette ikke på noen måte er sikkert og at man kan reagere på allergivennlige hunder også.. Får ta litt allergimedisiner i stedet ved behov.

Jeg har en toller, og de skal jo være mer eller mindre ekstremt mosjonskrevende og mentalt krevende (at de trenger å bruke hodet sitt på noe skrekkelig mye) i følge enkelte eiere og oppdrettere, jeg har aldri opplevd min hund som überkrevende - det gjelder også de andre tollerne jeg har truffet. Aktive, nysgjerrige, kvikke og kanskje noe lettstresset innimellom- absolutt, men de klarer noen dager med ro. Jeg tror det blir mye til hva man gjør det til mens hunden er valp, hvis de får mye turer og trening så er det det de blir vant til, og får de moderat med tur og trening er det de de blir vant til. Med fulltidsjobb ved siden av så er det jo begrenset hva man KAN få tid til, min hund får tre-fire turer pr dag vanligvis, avhengig av min dagsform, og vi trener vel litt smått innimellom på turene. Selv har jeg fått påvist allergi, men merker veldig sjelden noe til det i hverdagen, kanskje hvis det går for lenge mellom badene, men ellers fint lite. For min del tror jeg man kan gjøre mye ved å huske å vaske hender etter at man har stelt pels (på tolleren i hvertfall, portisen har jo en helt annen pels), klappet masse på hunden og støvsuge et par ganger i uka. Men klart, dette er jo noe du må ta og føle litt på selv, det spørs jo helt hvor plaget man er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært allergiker siden jeg var liten. Men da jeg møtte forloveden min med en golden reagerte jeg aldri. Og nå reagerer jeg ikke lengre på hverken hund eller katt.

Du har jo flere allergi vennlige i små størrelse, men det er vel kanskje ikke aktuelt?

det lureste er og ha en prøveperiode med den tenkelige hunderasen og se om det er full reaksjon, eller om det er helt overkommelig med noen allergi tabeletter.

de fleste valper har en meget allergi"fremmkallig" pels i forhold til voksne hunder, det hjelper og holde tritt med vasking, støvsuging og bading av hunden så vil en kunne redusere påvirkingen ganske mye.

Veldig sant det der.. det er jo dessuten huden man er allergisk mot, ikke pelsen. Har selv en kjæreste som får blodsprengte øyne og rennende nese og masse ubehag hvis han er for mye med mamma og pappas hund. F.eks. hvis han hadde sovet i senga mi dagen før så kunne kjæresten min nesten ikke sove der. Men nå med lille Phalene så er alt i orden, hun sover oppå hodet hans uten at han reagerer i det hele tatt. Og hun har mye mer pels en mamma og pappas Kleiner Münsterländer..

Så jeg støtter absolutt det med å prøve en liten stund med den aktuelle rasen, det er helt sikkert noen som kan låne deg en hund, ikke minst oppdretter..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...