Gå til innhold
Hundesonen.no

Selolje-mengde.. hvor mye?


SiriEveline

Recommended Posts

Har nå gått till innkjøp av V&H selolje.. Så da lurer jeg på hvor mye jeg skal gi..?

Gir allerede Plaque-Off, så jeg tenkte å gi det om morgenen og olje til middagsmåltidet.. men spørsmålet er hvor mye gir jeg en 4,5kg Phalene på 5 måneder?

Ingen som vet dette? Eller som selv gir olje, og kan si hvor mye dere gir og hvor stor hun dere har..?

EDIT: Slo sammen innlegg, mod Aya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir selolje til hundene mine, men jeg fant heller ikke ut hvor mye man skal gi. Så jeg gir samme dose som jeg ga av en vanlig fiskeolje hvor det stod dosering utenpå flasken. Vet ikke om det er riktig dosering, men de har myk fin pels og myke poter :) Jeg gir en god teskje til begge. Min eldste er litt over et år og veier 5,3 kg og han yngste er 4 måneder og veier litt over 4 kg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg gir ikke mye av dette da det er flytende spekk og kan derfor ikke helt sammenliknes med andre oljer. En dæsh i maten, ikke mer enn en tskje til mitt monster på 35kg. Så til hunder på 5kg ville målt milliliter og gitt 1 ml kanskje? teskje er 5 ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 liten barneskje pr 10 kg hund.

Seriøst hvor har du det fra? Er du klar over at en barneskje er 2 teskjeer og at jeg da skal gi mer enn 2 spiseskjeer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst hvor har du det fra? Er du klar over at en barneskje er 2 teskjeer og at jeg da skal gi mer enn 2 spiseskjeer ?

Hvor mye gir du da? Og hva mener du er riktig?

Poenget med tråden er jo å finne ut hvor mye man skal gi, ikke hvor mye man IKKE skal gi.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hvor mye gir du da? Og hva mener du er riktig?

Poenget med tråden er jo å finne ut hvor mye man skal gi, ikke hvor mye man IKKE skal gi.. :closedeyes:

Jeg vet ikke jeg eller men som jeg skrev over så gir jeg ca ei tskje til min hund på 35-40kg. Nå får jo min litt Omega og sånn siden han får 25% laks i fôret sitt også men den teskjea var hvertfall nok til at min plutselig slutta røyte voldsomt her.

Selolje er flytende spekk så det er kraftige saker jeg ikke vil gi for mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke mye av dette da det er flytende spekk og kan derfor ikke helt sammenliknes med andre oljer. En dæsh i maten, ikke mer enn en tskje til mitt monster på 35kg. Så til hunder på 5kg ville målt milliliter og gitt 1 ml kanskje? teskje er 5 ml.

Hvorfor kan det ikke sammenliknes med andre oljer? Hva har seloljen som ikke andre oljer har? Hvis det du sier er riktig så har jo jeg gitt for mye til mine, er det farlig på noen måte?

Ok.. vel jeg tenkte å prøve meg fram med en teskje en liten stund framover.. for man merker jo fort om man gir for mye, riktig? Har ihvertfall forstått det sånn at hvis hunden får for mye olje blir bærsjen grøn aktig..

I følge Snusken har jo jeg gitt for mye til mine, og jeg har ikke merket noe på avføringen til hundene mine. Så jeg vet ikke om man kan se om man gir for mye på noen måte jeg. Rart det ikke står noe sted om dosering av seloljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hvorfor kan det ikke sammenliknes med andre oljer? Hva har seloljen som ikke andre oljer har? Hvis det du sier er riktig så har jo jeg gitt for mye til mine, er det farlig på noen måte?

Jeg vet lite om hva som er farlig og ikke. Vet en hund fikk i seg litt for mye og skulle til veterinær i en annen forbindelse for å ta blodprøve, den ble uleselig av for mye olje i blodet. Bra høres det hvertfall ikke ut. Før når jeg har gitt matolje har jeg alltid fått høre ei spiseskje til min schäferhannhund. Jeg har og hørt at man ikke trenger gi like mye av selolje og som sagt ser jeg tydelig effekt av å bare gi en teskje så hvor skal jeg da gi mer?

For all del dere må nå gi så mye dere orker :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, at du ikke har merket noe på avføringen virker jo som om det er en grei mengde for hundene dine! Vil jo jeg si da ihvertfall.. men alle er jo individuelle, så de tar opp ting forskjellig. Og kommende ann på fóret trenger kanskje en hund mer olje enn en annen.

Jeg skal ihvertfall prøve med en teskje til en 5,5kg hund (veide henne nemlig på nytt og det er hennes nye vekt) så får jeg se hvordan det går. Så kan jeg jo kommentere videre, idag er ihvertfall andre dagen og jeg har ikke merket noe på avføringen foreløpig, men heller ikke merket noe på pels/poter.. men det er jo naturlig etter så få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert om du sier hvordan det går og om du merker noe forskjell med avføringen hennes :icon_cry:

Det kan godt hende jeg tar feil, men jeg mener at det er mange som anbefaler dobbel dose/høyere dose olje til hunder med for eksempel hudproblemer. Det kan da vel ikke skade om man gir litt for mye da, kan det vel?

Jeg kommer uansett til å gå litt ned på oljen, til en liten teskje istedenfor en stor teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en teskje er litt for mye til en valp på 5,5kg.. var nemlig litt grønnaktig oljete bærsj.. Men jeg skal minke litt og så se det an, for hun har også fått i seg en del menneskemat (noe hun aldri får) grunnet en person som var på besøk og lot henne få masse rester (uten at jeg var tilstede selvfølgelig).

Så får vi bare se, men potene er fortsatt tørre :) så nå er det fullt smør med potesalve. (kan de slutte å salte og strø!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhørte tilfeldigvis en samtale om dette i går, og da ble det sagt at for mye var farlig. Det kunne visstnok levre seg, så man burde være forsiktig med å gi mye - og ifølge mannen som sa dette, var den dosen produsenten anbefalte for stor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhørte tilfeldigvis en samtale om dette i går, og da ble det sagt at for mye var farlig. Det kunne visstnok levre seg, så man burde være forsiktig med å gi mye - og ifølge mannen som sa dette, var den dosen produsenten anbefalte for stor... :)

Men det som er litt vanskelig med seloljen er at produsenten ikke har skrevet noen anbefaling på dose. Så det er ikke så lett å vite hvor mye man skal gi. Men jeg tror jeg skal begynne å gi litt mindre jeg, for sikkerthetsskyld. Også skal jeg prøve å sende en mail til v&h og høre med dem. Kan si fra når jeg hører fra dem jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er da helt logisk at man skal ha etter kroppsvekt. Menneske tar selolje dosert som tran. At ei bikkje på 5kg da skal ha ei teskje er ja mildt sagt overdose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt logisk at man skal ha etter kroppsvekt. Menneske tar selolje dosert som tran. At ei bikkje på 5kg da skal ha ei teskje er ja mildt sagt overdose...

Jeg gir nå kun en liten sirkel oppi teskjeen, så får vi se om det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt logisk at man skal ha etter kroppsvekt. Menneske tar selolje dosert som tran. At ei bikkje på 5kg da skal ha ei teskje er ja mildt sagt overdose...

Selvfølgelig skjønner jeg at man doserer etter kroppsvekt, jeg har da aldri sagt noe annet. Men det står ikke noen steder om hvor mye man skal gi i forhold til kroppsvekt på seloljen, det er det som er problemet. Og derfor har jeg til nå gitt like mye selolje som jeg har gjort med en annen olje hvor det stod på pakken hvor mye man skulle gi i forhold til vekt. Men jeg har sendt mail til v&h nå, og håper de svarer så jeg kan gi hundene mine riktig dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra v&h:

"Hei en teskje pr. dag vil holde på dine hunder. Gir mann for mye vil overskuddet komme ut med avføring og hvis så skjer må en selvfølgelig prøve seg fram på eventuelt å gå ned på doseringen.

En anbefalt dosering er 3ml.(Selskapshunder) 5 ml(brukshunder) Pr. 5 kg kroppsvekt pr. dag noe som justeres i forhold til aktivitetsnivå."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra v&h:

"Hei en teskje pr. dag vil holde på dine hunder. Gir mann for mye vil overskuddet komme ut med avføring og hvis så skjer må en selvfølgelig prøve seg fram på eventuelt å gå ned på doseringen.

En anbefalt dosering er 3ml.(Selskapshunder) 5 ml(brukshunder) Pr. 5 kg kroppsvekt pr. dag noe som justeres i forhold til aktivitetsnivå."

Det hørtes jo bra ut.. da skal jeg prøve det.. starter neste uke jeg. Da skal jeg på fjellet, så det blir litt lettere å følge rutiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
    • Første feil var av oppdretter å selge valpen til deg når du har sagt at du vil ha en hund til utstilling. En annen feil var av deg å faktisk ta med deg valpen når du fikk en valp med underbitt og veterinærattest med dette påpekt. Jeg forstår at det er vanskelig når man står der, har betalt på forhånd og reist langt. Men det gjør såklart problemet vanskeligere nå. Når det er sagt må hunder med feil og mangler også ha hjem, og det er mange som ikke synes det er viktig. Vi ville gjerne ha en ridgeback uten ridge for eksempel (men endte av ulike grunner ikke opp med det). Men såklart ikke til folk som skal stille ut for eksempel. Og noen oppdrettere er uærlige og utnytter uerfarne kjøpere, men det er nok ikke vanlig som sådan. Det som er viktig, og som alle som spør her på forumet om råd blir anbefalt, er å gjøre gode undersøkelser på forhånd om helse både hos rasen de skal ha, linjene de skal ha fra, og oppdretter. I forhold til kjøpsloven er valpen en ting, en vare, og følger de reglene som gjelder kjøpt og salg mellom privatpersoner. Om du har fått en vare med feil så har du rett til å levere den tilbake eller få en prisreduksjon. Ellers er det dessverre ikke så mye å gjøre. Du kan jo fortsatt stille ut hunden, men du kan kanskje ikke forvente å få championat eller førstepremier.  
    • Er det flere her som også har blitt lurt av dette til dere som kjøpte valp som var ca. 4 måneder? Hadde skjønt det mere om valpen var 2 måneder men valpen fikk også kommentert underbitt da fra vetrinæren. Bare spør fordi er redd det er vanlig praksis å gjøre sånn.
    • Tennene til valpen står hulter til bulter så lurer på hvordan dette skal gå fremover. Men hun er skikkelig underbitt. Er bare så lei meg for at oppdretteren lurte meg helt siden får ikke stilt hun ut.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...