Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av førstegangshest...


skovly

Recommended Posts

Hei.

Har lurt litt på å kjøpe hest, men når og hvor er uvist. Ingenting er bestemt ennå. Alt skal være på plass før den dagen det blir bestemt.

Har ikke så mye erfaring med hest, så har en del spørsmål. Tenker jeg spørr litt etter litt etter som folk svarer, men her kommer iallefall et par startspørsmål:

1. Hvilke bra litteratur finnes for meg som nybegynner med hest?

2. Hva er viktige punker i å huske på i anskaffelse av en nybegynner hest? Noen spesielle raser som passer bedre osv?

3. Hva slags utstyr bør man ha klart før man får hesten i "hus"?

4. Hva er oftes det man blir lurt av ved hestekjøp? Er vel slik som i hundeverden, at noen driver seriøst og vil selge deg en frisk hund, mens noen tenker bare penger og egen vinning.

Alle råd og tips tas imot med takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye god litteratur til nybegynnere, både i bokhandel og på nett. men min erfaring er at de svenske forfatterne er gode med bilder og forklaringer.

Hvilke kvaliteter vil du ha i hesten? Skal den kunne mye? skal den være rolig og snill? Skal du kjøre med den? Skal det være ponny eller stor hest?

Jeg vil anbefale en eldre hest som er trygg og rolig. det er veldig viktig å se og prøve hesten først og ha med en hestekyndig person som kan se på hesten. Du burde be om dyrlege attest og bøyeprøver på beina. Det er veldig vanlig å ikke få det du har betalt for på hestemarkedet. Du kan få en hest som har stive ledd, har vondt i beina eller i ryggen. Dette er vanskelig å finne ut av hvis man ikke kan så mye. Jeg vil anbefale deg å ringe til nermeste rideskoe og høre om du kan ta med deg noen derfra for å se på hesten og som kan være med når du skal prøveri.

Mange selgere selger med sal og hodelag som er tilpasset hesten. Ellers trenger du utsyr som børster, tepper, dekkner, beinbelegg eller bandasjer. Du burde også ha utstyr til deg selv: hjelm, sikkerhetsvest, sko og ridebukse. Du må også ha trillebår og møkkegreip til møkking av boksen.

Håper du fikk svar på noe :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre "hvor" nybegynner du er...?

Det å eie hest er et stort, stort ansvar, mer enn de aller fleste egentlig vil tro. Det er dyrt, og tar MYE tid... Det er også mye man skal holde orden på med tanke på for, bein, rygg, mosjon, utstyr, m.m. Hvis du er veldig nybegynner, vil jeg heller anbefale deg å ha en hest på hel/halv-for en periode, slik at du kan se hvordan alt fungerer. Mange har en klausul i avtalen når de har hest spesielt helfor, om at de skal ha forkjøpsrett på hesten før den leveres tilbake, og det er jo i grunn en grei deal.. :icon_confused:

I tillegg er det selvfølgelig viktig å få tak i en frisk hest. Det er mange som bare "vil bli kvitt", men enda fler som selger friske, flotte hester. Anbefaler deg å ha med en dyktig rytter som kan prøve hesten, og som kan se/kjenne om det er noe galt med hesten. Hvilken hest er du på jakt etter? En du kan utvikle deg med til å ri konkurranser og slikt, eller bare en kosehest...? Vet om en del til salgs nå, spesielt i den siste kategorien nemlig.. :P

Og forresten; du må nesten ha for (vitaminer og slikt er bra å ha og.), bøtter, dekken, sal, hodelag, belegg, bandasjer, børster, hovoljer, litt kremmer til det ene og det andre, og en stor, deilig boks full av spon og høy.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja.

Her var det mange svar. Takk skal dere ha.

Ja, jeg vet det tar mye tid og koster penger. Skal ha den sammen en kompis. Så her blir det delt ansvar. De har hatt hest på gården tidligere, men som arbeidshest og ikke ridehest.

Drev litt med ridning på ungdomstiden. Men det føles jo ut som hundre år siden *ler*

Har tenkt at det må være en stabil og god hest som er trygg. Alle kan vel få sine "sprell", men i hovedsak god og rolig.

Har sett det finnes mye litteratur, men det er sikkert noen som er bedre enn andre, så jeg er ute etter titler og forfattere. :icon_confused:

Blondie: Såklart du skal få komme å ri, om det blir hest i "huset". :P Du er selvfølgelig alltid velkommen.

Får prøve å finne noen som kan være med å se den dagen det eventuelt blir aktuelt. Er fremdeles i tenkeboksen, så dette skjer ikke med det første. Syntes det er fint å høre andre sine erfaringer.

Edit: Ja, det skal være en tur/ kosehest. Holder meg at jeg konkurerer med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting. Sånn ifht tepper, dekkener, bandasjer og belegg, så kan man jo også se an hva utstyr hesten har brukt før(det pleier jo eierne å informere om, om den trenger beinbelegg/bandasjer eller ikke, og hva slags dekken den eventuelt har brukt). Skal du ha en islandshest, så trenger den ikke noe særlig med dekkener annet enn kanskje et regndekken hvis det er vått og kaldt ute. Skal du ha en sportsponni av litt edel blanding som er vant med å stå med dekken hele tida, så må du jo ha noen dekkener.

Men i de aller fleste tilfeller vil jo eierne av hesten sende med hesten det den har av eget utstyr, mot et tillegg i prisen ofte.

I min mening, skaffer du deg en hest som er vant med å stå ute uten dekken, og som ikke behøver belegg fordi den ikke slår seg/sparker seg uansett gangart(dette vet eierne dersom det er en godt rutinert førstegangshest.), så behøver du jo ikke stort annet enn et godt og tett regndekken som 'ekstrautstyr' utover sal, hodelag, grime og børster. Eventuelt et svettedekken hvis hesten blir god og svett på kalde dager.

(og, hovolje svekker høvene, så ikke bruk det. :icon_confused: prøv heller Optima-produkter, det gir veldig gode resultater på høver. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Spennende den tanken om å kjøpe seg hest, jeg ville annbefallt på det varmeste og å fått en hest på helfor med mulighet for senere salg. Da vet du hva du får og ikke går i fella og kjøper noe som man plutselig ikke passer sammen med.

I såfall om d ikke er mulig så bruk tiden nøye og selv om du faller for første hest så vær kritisk, ikke kjøp en hest med et problem som du tror du kan løse etterhvert som du blir kjent med hesten, ofte kan problemer løses men noen ganger går det ikke og problemet kan utvikle seg og bli verre.

Og se ann selgere, er utrolig mange sleipe selgere som gjør allt for å bli kvitt hesten sin. Ta med deg noen erfarene, og få dyrlege sjekk på hesten før kontrakt er skrevet. Bruk DIN vetrinær da det desverre skjer at eier bestikker vetrinær og ikke alle fakta kan komme fra.

Er jo endel utstyr man må ha, men som de andre sier så følger det ofte med hesten mot litt ekstra.

Rase er jo litt vanskelig å si no om, men ville nok valgt en rolig rase om du ikke er veldig erfaren, den kaldblodig rase. Men d er min mening;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... når det gjelder rase så er jo fjordingen veldig kul da. Og de fåes også ganske store hvis man ikke vil ha en liten ponni liksom!

Dessuten er de supre turhester som tar deg bra frem i hvilket som helst terreng, også kan man også drive med sprang/dressur på hobbybasis... eller hvis du plutselig finner ut at du har lyst å konkurrere litt så går det også helt fint.

Har selv veldig lyst på en! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal få meg fjording i mai. :lol: *gleder meg* Fjording er virkelig en herlig hest ja!

Neimen så gøy da. Grattis :) Din første hest eller?

Dårlig gjort! Jeg vil også ha.. men det holder nok med studier og hund foreløpig!

Nettopp, det er det jeg har også.

Derfor må jeg få høre litt om hvordan erfaringer andre har gjort seg, å prøve i størst mulig grad å unngå de største tabbene/ feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall gått litt på rideskole, eventuelt jobbet med hest. (Jeg ville ikke skaffet meg en hest på fôr i lang tid dersom jeg skulle hatt hest i dag, når jeg har gått 2 år skole med hest som valgfag, ridd siden jeg var 8, og jobbet med hest i nesten 3 år, blant annet ett år på rideskole. *flir* )

Men ja, noe erfaring med hest er lurt før man skaffer seg hest, og en hest på fôr som førstegangshest om man ikke har så mye erfaring, er nok meget lurt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :icon_cry:

Hyggelig med hest! Det å dele hest har jeg prøvd, og det er ikke alltid så lett. Dere bør ha noen grunnregler helt fra starten, at dere har den så så mye hver, hvem som betaler hva osv. Ble mye styr med det hos oss :closedeyes:

Når det er sagt så ville jeg ha funnet meg en rolig kaldblodig hest, enten i form av islandshest, kaldblods, nordlandshest, dølahest eller lignende. Ettersom du bare skal bruke den til kos ville jeg latt den stå ute uten dekken, og fôre på stort sett bare grovfôr (vitaminer og salt i tillegg selvsagt). Selv varmblodige hester kan stå uten dekken helt ned i 40 minus, særlig da kaldblodshestene som gjerne har mer pels. Selv om hesten kanskje har vært vant med å stå med dekken før så kan du venne den til å stå uten bare du passer på å begynne mens det er varmt. Ettersom den ikke skal gå så hardt vil den ikke trenge dekken eller kraftfôr. Det blir bare ekstra styr, og når fôret angår: ekstra stor sjanse for sykdommer som kollikk, forfangenhet osv.

Det viktigste er at hesten får daglig tilsyn. Hvis det bare er en kosehest så er jo din viktigste prioritet å holde hesten i god form, og at den skal holde seg sunn og frisk. Anbefaler at du trener med den på forskjellige måter (ikke ridning hver gang f.eks). Det er viktig at den får trent opp musklene i ryggen, og dette er lettere med eks. longering.

Når du skal anskaffe deg hest bør du, som nevnt flere ganger i tråden her, ha med deg noen som virkelig har peiling. Denne personen kan jo være mentor til siden også. Det er lurt å ha en person å spørre om råd hvis du skulle lure på noe. For det vil jo alltids komme opp nye ting! Det er viktig at du føler du trives med hesten, og ikke bare kjøper den fordi den er frisk og er av riktig rase osv.

Når det gjelder bøker så vet jeg om to veldig gode. En ridebok og en om generelt hestehold. Den ene heter "Den store ridehåndboken" (der står det mye innenfor ridning og trening av hest). og en som heter "Hest.." ett eller annet. Kan finne ordentlige titler og forfattere til begge innen tirsdag :P veldig gode bøker er det i allefall :P

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg vet.

Har drevet å ridd en god stund tidligere, men har glemt en hel del. Såklart jeg skal ta ridetimer for å friske opp før jeg skaffer meg hest. Det er derfor jeg skriver at dette kommer ikke til å skje med det første :happy: Som sagt jeg vil ha det meste på plass først.

Kompisen min bor på gård og har hatt hest tidligere på gården.

Når det gjelder konflikter når begge eier, vil jeg nok sørge for å ha ordentlig skriftelig avtale på diverse ting.

Men vi har ennå ikke bestemt oss, så tiden får vise. Har foreløpig bare lekt litt med tanken.

Takk for gode råd. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...