Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå fint i band..


Marit32

Recommended Posts

Prøver meg her og eg.. Har lagt ut denna tråden i ( valpeforum ) og, men uten hell..

Nokon som veit korleis eg skal trene hunden til å gå i band??? Så lenge ho får gå dei veiane ho vil i bandet er det grett, men når eg prøver å få ho med meg den veien eg vil, sett ho seg rett ned. :ahappy: Vist eg prøver å dra litt i bandet *sklir* ho bremsande etter.. Eg er litt usikker på korleis eg skal begynne å trene på dette.. Har prøvd å gi ho litt godis, men ho lukter på den går 2 skritt og set seg ned nekter å gå vidare.

Me har ikkje hatt ho lenger enn ei veke, så det er kanskje tidleg, men ønsker å få ho til å gå i band til 17 mai :lol: .. Så det er vel lurt å begynne å trene sånn litteranne.

Ho er ca 15 veker..

På førehand takk.. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med lek da?

Jeg løste samme problemet med min ved å gjøre meg morsom og gøyal. Jeg sørget også for at vi gikk til gøyale steder hvor det skjedde spennende ting i begynnelsen.. hvor hun fikk hilse på en ny hund eller treffe lekekamerater feks.

Tok ikke lang tid før problemet var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du langline? Problemet når en går med vanlig line er at en kommer bare så langt unna (kanskje ikke mer enn to meter), så hunden lærer seg kjapt at du går ikke fra den, du blir i nærheten. Med en langline på 15-20 meter kan du komme deg langt unna, valpen vil (forhåpentligvis) synes at du er langt unna og komme løpende, når den er på høyde med deg og blir med deg videre roser og belønner du.

Etter hvert som valpen erfarer at det å gå i din retning lønner seg (kos, ros, godbiter, lek - bruk det som trigger valpen) kan du sette mer krav og får forhåpentligvis en valp som vil gå med deg.

Ved bruk av langline bør du passe på at du går steder det ikke kan skje noe med valpen når den sitter 15 meter unna (trafikk, for eksempel).

Det er én teknikk, det finnes mange forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du langline? Problemet når en går med vanlig line er at en kommer bare så langt unna (kanskje ikke mer enn to meter), så hunden lærer seg kjapt at du går ikke fra den, du blir i nærheten. Med en langline på 15-20 meter kan du komme deg langt unna, valpen vil (forhåpentligvis) synes at du er langt unna og komme løpende, når den er på høyde med deg og blir med deg videre roser og belønner du.

Etter hvert som valpen erfarer at det å gå i din retning lønner seg (kos, ros, godbiter, lek - bruk det som trigger valpen) kan du sette mer krav og får forhåpentligvis en valp som vil gå med deg.

Ved bruk av langline bør du passe på at du går steder det ikke kan skje noe med valpen når den sitter 15 meter unna (trafikk, for eksempel).

Det er én teknikk, det finnes mange forskjellige.

Dette høyres bra ut og noko som er gjennomførbart.. Må kjøpe meg ei langline, til no har eg brukt kobbe ( trur det heiter det ) den er jo veldig kort..

Tusen takk begge to for tips.. E så frustrerande når du har lyst å gå tur og må bære kvalpen med deg.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kobbel sku det være.. :rolleyes:

god helg til alle forresten.. :ahappy:

Hehe, god helg til deg også, og lykke til med valpen! Om noen uker/måneder må du sikkert poste her for å spørre hvordan du skal få hunden til å slutte å trekke i lenka - det skjer oss alle, det er alltid noe som kunne vært bedre i hundeholdet. Men de er fantastiske vesen å ha i livet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du langline? Problemet når en går med vanlig line er at en kommer bare så langt unna (kanskje ikke mer enn to meter), så hunden lærer seg kjapt at du går ikke fra den, du blir i nærheten. Med en langline på 15-20 meter kan du komme deg langt unna, valpen vil (forhåpentligvis) synes at du er langt unna og komme løpende, når den er på høyde med deg og blir med deg videre roser og belønner du.

Etter hvert som valpen erfarer at det å gå i din retning lønner seg (kos, ros, godbiter, lek - bruk det som trigger valpen) kan du sette mer krav og får forhåpentligvis en valp som vil gå med deg.

Ved bruk av langline bør du passe på at du går steder det ikke kan skje noe med valpen når den sitter 15 meter unna (trafikk, for eksempel).

Det er én teknikk, det finnes mange forskjellige.

Hei,, kjempe bra råd..

Kjøpte meg sånn flexiline på 5 meter, har gått tur ( i alle fall nokon meter ). Det ser ut til at dette kan fungere,, ho kjem så regel etter sjølv om det er langt igjenn til å gå ein skikkeleg tur.. Men det ser ut som om dette kan være løsningen.. Me har no sikkert gått ein tur på 60 m i alle fall og det er langt forhold til kanskje 1m tidlegare...

Tusen takk for utruleg bra tips..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å finne ut hva slags belønning hun liker best? Leke/andre godbiter/etc.? Sette seg på huk, hoppe litt og se artig ut? Jeg vet ikke, men jeg syns selv det er mye lettere om hunden synes det er morsomt.

Jeg vet ikke om det har noe for seg, forresten, men da min var mindre gikk jeg ofte til steder med mye trær, hvor jeg kunne gå litt sikk-sakk mellom trærne sånn at hun var nødt til å følge med på hvor jeg var om hun ikke ville miste meg (og det ville hun jo ikke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har fått flere gode tips :) Jeg brukte også langline da Sølve skulle lære seg innkalling, og bruker det litt fremdeles da innkallingen er så som så.. :) Uansett er det viktig at valpen har på seg sele når du bruker langline. Dvergpuddelen er ikke at de mest robust rasene og jeg har selv erfart at rygg og nakke på en dverg ikke tåler hva som helst av rykk og napp. Så om du ikke allerede har en god sele, burde du kjøpe en. :o Jeg er veldig fornøyd med Mesh cushion selen og Rogz selene, Puppia seler er også gode. :P

Når det gjelder belønning så har jeg hatt stor suksess med å koke og tørke lever selv, siden jeg deler opp leverbitene selv får jeg de små nok og Sølve og stort sett alle hunder elsker hjemmetørket lever. :D XSmall Kongtennis baller er også veldig gøyale synes Sølve. Vanlig tennisballer er for store, men disse passer en liten dverggutt perfekt og ballene piper når han biter på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,, kjempe bra råd..

Kjøpte meg sånn flexiline på 5 meter, har gått tur ( i alle fall nokon meter ). Det ser ut til at dette kan fungere,, ho kjem så regel etter sjølv om det er langt igjenn til å gå ein skikkeleg tur.. Men det ser ut som om dette kan være løsningen.. Me har no sikkert gått ein tur på 60 m i alle fall og det er langt forhold til kanskje 1m tidlegare...

Tusen takk for utruleg bra tips..

:whistle:

Bare hyggelig!

Jeg ville ikke stresset så mye med hvor langt/kort dere får gått. For en valp er det ikke snakk om å måtte gå tre kilometer hver dag, valpen er liten og nysgjerrig på livet, og jeg er i hvert fall opptatt av å skille mellom mosjonering og aktivisering av valper - og å ikke overdrive førstnevnte. Valpen blir trolig mentalt sliten av å lete etter nøkkelen til hva som lønner seg, at en slik gå tur i nærheten ved hjelp av langline-økt kan være krevende for valpen. Så kan dere heller finne en åpen lysning i skogen, en idrettsplass, en skogssti eller annet område hvor du står/sitter rolig mens valpen får utforske området og være nysgjerrig, lære seg ulike underlag og omgivelser.

Poenget mitt, siden jeg formulerer meg veldig klønete i dag: Du kan ikke alltid forlange at hunden skal gå pent, og da kan det være greit å finne større områder valpen kan få burne rundt på, hvor du kan sitte eller stå rolig, at det ikke er behov for at du flytter deg og hunden følger med.

Ellers er knepet om å gjemme seg bak trær også veldig lurt - det gjør jeg enda med min tispe på 19 måneder av og til, for stadig å trigge de rette knappene hos henne. Jeg er ingen selvfølge, det lønner seg å følge litt med på hvor jeg er.

Eventuelt kan en jo gjøre det litt mer avansert ved å ha med flere familiemedlemmer. En holder igjen valp mens den andre løper unna og gjemmer seg i en grøft eller bak et tre eller lignende. Så slippes valpen, og vil da som regel løpe for å finne familiemedlemmet som ble borte. Og om du da belønner masse for at den fant deg, får du en valp/hund som synes det er kult å finne mutter'n, synes det er stas å komme tilbake.

(Om valpen synes det er vanskelig å finne deg første gang hjelper du til ved å hoppe opp fra grøfta, rope ut noe, osv).

LivB ga deg noen tips om sele - bare for å understreke så er det ikke meningen at du skal måtte rykke, røske eller dra valpen etter deg i langlina. Målet er at du skal komme deg så langt unna, uten at valpen kan stikke (fordi du holder i langlina), men tvert imot vil komme til deg fordi den får erfare at du er ikke alltid rett i nærheten. Valpen skal belønnes for å komme frivillig, langlina er for å ha en trygghet og for at valpen skal lære seg at det å ha noe kneppet i halsbånd/sele innebærer at det å være i nærheten av deg er det kuleste i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...