Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny kunstig hofte?


Akita

Recommended Posts

ang.kunstig hofte,er dette noe som må gjøres eller lufter du tanker?

Min har HD E +forkalkninger i venstre hofte.Er nå 4.5 år gammel og bruker ikke smertestillendes medisiner fast.Min fikk diagnosen da han var nesten 2år.

Det jeg lurer på er om hunden din viser store symptomer på smerte og at bevegelser/gange er smertefullt?

Har vært i kontakt med Norges vetrinærhøyskole og pratet med en kirurg der.Han fortalte meg at de ikke utfører særlig hofteoperasjoner i Norge lengre.Du må antageligvis til Sverige.Vi fikk beskjed om at slik operasjon ikke var vits i før hunden var virkelig plaget av hofta og har mye smerter.Regn med alt fra 20000 til 30.000 +rekovalesens tid.

Det finnes også en operasjon som går på å løsne litt på en muskel ved hofta,slik at hofta får bedre støtte.Har desverre ikke mer info ang dette .

Bruker du noe tillegg i kosten ? Vi bruker Consequin DS til vår og det fungerer ok..Ellers får han Mobic når han har herja litt eller virker støl.

Gå turer på mykt underlag og like lang tid pr.tur.Ikke gå korte turer i uka for så å gå langturer i helgene.Hunder med HD trenger gjevn mosjon. Desverre(egentlig ikke) har jeg ikke erfaring fra hofteoperasjon men erfaring med hund med hd. Ønsker deg og vovva lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tung er hunden din?

Vi har gode erfaringer med å fjerne hoftekula, slik at det danner seg et nytt ledd. Ofte er det veldig gode prognoser på de lette individene, men også hos en nuffe ble hoftekula fjernet, og den levde smertefritt lenge.

Man bør nok ikke operere før hunden begynner å vise symptomer på smerte og ubehag ved halting f.eks. Denne operasjonen koster heller ikke all verden, du kommer nok i mål godt under 10 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tung er hunden din?

Vi har gode erfaringer med å fjerne hoftekula, slik at det danner seg et nytt ledd. Ofte er det veldig gode prognoser på de lette individene, men også hos en nuffe ble hoftekula fjernet, og den levde smertefritt lenge.

Man bør nok ikke operere før hunden begynner å vise symptomer på smerte og ubehag ved halting f.eks. Denne operasjonen koster heller ikke all verden, du kommer nok i mål godt under 10 000,-

Dannes nytt ledd? Men, vil ikke da det benet bli mye kortere, noe som igjen vil føre til belastningskader? (dette kan jeg ingenting om, så bare nysgjerrig :ermm: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått en ny beskjed, det er artrose.

Men det er samme opperasjon uansett om det er hd eller artrose.

Har og fått beskjed om at om 1 år så er en avliving ikkje så langt vekke.

Akita er ca 18 kg og ho viser til tider smerter.

Var i dag å hentet smertestillende som eg skal bruke ved lengre turer og på agility trening. (som er svært sjeldent)

Men det gjelder vel det samme som dere har skreve undre om hd og artrose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener veterinæren at du vil komme til å måtte avlive henne om et år? Litt rart at de kan si det da... Det må vel være bedre å prøve å gjøre henne frisk? Håper det ordner seg slik at hun får mange gode smertefrie år foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener veterinæren at du vil komme til å måtte avlive henne om et år? Litt rart at de kan si det da... Det må vel være bedre å prøve å gjøre henne frisk? Håper det ordner seg slik at hun får mange gode smertefrie år foran seg.

Ja de mener det.

Har et brev her som eg har fått i fra vetrinær til forsikrings selskap men kanskje ikkje så lurt å legge det ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener veterinæren at du vil komme til å måtte avlive henne om et år? Litt rart at de kan si det da... Det må vel være bedre å prøve å gjøre henne frisk? Håper det ordner seg slik at hun får mange gode smertefrie år foran seg.

Det er vel ikke så rart om veterinæren sier det? H*n har helt sikkert sett flere HD-tilfeller, og vet antagelig hvilken vei det ofte går, spesielt i de tilfeller hvor det er blitt forkalkninger. Det er nok ønsketenkning å få en hardt angrepet hofte frisk. Vi etterlyser ærlige veterinærer, men når de er det, så er det galt også?

Har selv hatt 3 bc med hd av forskjellig grad og forkalkninger. En taklet smertene ved å være veldig aktiv - hele tiden, helt til alt bare kolapset, 8 år gammel. De to siste viste smerte ofte ved å, i tillegg til å være stive og halte, bli sure og gå og legge seg unna oss, og måtte avlives henholdsvis 19 mnd og 4 år gamle. .

Jeg vurderte også operasjon, men etter nærmere undersøkelse var prognosen ikke videre positiv. Jeg valgte heller å la hundene ha et kort, morsomt og hektisk liv, på smertestillende så lenge det fungerte greit. Det er ikke om å gjøre å beholde dem lengst mulig for egoismen sin del.

Det er helt forferdelig å måtte avlive en ung hund, men i visse tilfeller er det greit å belage seg på at det er eneste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så rart om veterinæren sier det? H*n har helt sikkert sett flere HD-tilfeller, og vet antagelig hvilken vei det ofte går, spesielt i de tilfeller hvor det er blitt forkalkninger. Det er nok ønsketenkning å få en hardt angrepet hofte frisk. Vi etterlyser ærlige veterinærer, men når de er det, så er det galt også?

Har selv hatt 3 bc med hd av forskjellig grad og forkalkninger. En taklet smertene ved å være veldig aktiv - hele tiden, helt til alt bare kolapset, 8 år gammel. De to siste viste smerte ofte ved å, i tillegg til å være stive og halte, bli sure og gå og legge seg unna oss, og måtte avlives henholdsvis 19 mnd og 4 år gamle. .

Jeg vurderte også operasjon, men etter nærmere undersøkelse var prognosen ikke videre positiv. Jeg valgte heller å la hundene ha et kort, morsomt og hektisk liv, på smertestillende så lenge det fungerte greit. Det er ikke om å gjøre å beholde dem lengst mulig for egoismen sin del.

Det er helt forferdelig å måtte avlive en ung hund, men i visse tilfeller er det greit å belage seg på at det er eneste løsning.

Du skriver at prognosen ikkje var videre positiv, hva du mener med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så rart om veterinæren sier det? H*n har helt sikkert sett flere HD-tilfeller, og vet antagelig hvilken vei det ofte går, spesielt i de tilfeller hvor det er blitt forkalkninger. Det er nok ønsketenkning å få en hardt angrepet hofte frisk. Vi etterlyser ærlige veterinærer, men når de er det, så er det galt også?

Har jeg sagt at det var galt at veterinæren var ærlig?? Jeg sier bare at jeg ville foretrukket å fått råd om hva man kan gjøre i denne situasjonen. Hvis min hund hadde fått HD i en alder av to år ville jeg rådført meg og undersøkt muligheten for behandling. Jeg synes det er litt dumt å kaste inn håndkleet og begynne nedtelling til avlivning med en gang hunden har fått diagnosen. Jeg sier ikke at det er best å holde hunden i live koste hva det koste vil, men at man iallefall kan prøve å behandle den. Det kan jo vise seg at det ikke vil hjelpe, men da har man iallefall prøvd.... Det er min (visstnok sære) mening når det gjelder hundehold. Hvis jeg selv hadde fått en skade/sykdom ville jeg prøvd å gjøre noe med det, ikke legge inn årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at det var galt at veterinæren var ærlig?? Jeg sier bare at jeg ville foretrukket å fått råd om hva man kan gjøre i denne situasjonen. Hvis min hund hadde fått HD i en alder av to år ville jeg rådført meg og undersøkt muligheten for behandling. Jeg synes det er litt dumt å kaste inn håndkleet og begynne nedtelling til avlivning med en gang hunden har fått diagnosen. Jeg sier ikke at det er best å holde hunden i live koste hva det koste vil, men at man iallefall kan prøve å behandle den. Det kan jo vise seg at det ikke vil hjelpe, men da har man iallefall prøvd.... Det er min (visstnok sære) mening når det gjelder hundehold. Hvis jeg selv hadde fått en skade/sykdom ville jeg prøvd å gjøre noe med det, ikke legge inn årene...

Er absolutt enig med deg. Holder nå på å undersøke andre muligheter for behandling.

Noen som har noen gode råd?

Aner like lite som dere om ting og tang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 10 år siden jeg første gang tenkte operasjon på min første hd-bc. Bergen Smådyrklinikk(?) var det eneste alternativet i Norge, man kunne også få det utført i Sverige.

Den gang jeg sjekket var det 40-50% (max) sjanse for at hunden skulle kunne leve et greit og rimelig problemfritt liv etter en hd-operasjon.

I dag er vel fortsatt klinikken i Bergen det eneste alternativet når det gjelder en slik operasjon i Norge, altså en i utgangspunktet tenkelig populær operasjon er ikke særlig utbredt. Det forteller meg i grunn at prognosen for å oppnå gode resultater ikke står helt i stil til en dyr operasjon.

For meg blir det å gjøre det beste for hunden å ha et kort og lykkelig liv heller enn å måtte gå gjennom en svært usikker operasjon med tilhørende begrensninger og rekonvalesensetid. Jeg er neppe noen dårlig hundeeier for det.. :icon_redface:

Det finnes div. remedier på markedet som skal være godt for vonde ledd, håper du finner den beste løsningen for deg og din hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avlivde min BC hannhund på 12 mnd pga HD. Han viste tydelige tegn til smerte fra 6 mnds alder, men hadde "bare" D på den ene hoften og C på den andre. Her ble også operasjon foreslått, fordi han var ung og relativt sprek sånn ellers, men jeg forkastet det rimelig fort. For meg var det uaktuelt å la en ung hund av en aktiv rase måttte gå gjennom en slik operasjon, med en relativt lang rekonvalens- og opptreningstid etterpå. Mye smerter, og han måtte bli enormt mye begrenset i sin livsutfoldelse, noe han allerede var påvirket av. For meg var det ikke et alternativ, selv om han kunne ha blitt frisk etter en operasjon. Det er viktig, når man skal ta en sånn avgjørelse, å klare å være litt "upersonlig" og tenke kun på hunden sitt beste og ikke hvor vondt det er for oss eiere å miste de. Det er forresten også mye du kan gjøre for å forbedre livskvaliteten til en hund som sliter med slike sykdommer (søk på HD her på forumet, så får du opp masse). Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lagt opprasjonen litt på is. Har snakket med litt forskjelli folk og de har for det meste sagt at det

er best å se det litt ann først.

Så i måren skal vi en tur på Aquadog, de skal se på ho og etter det skal vi se ka vi skal gjør videre.

Akita elsker å bade så ho kommer til å elske det.

Gleder meg til morgendagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røntget Chicka da hun var 2år og hun fikk diagnosen HD C med artroser på høyre hofta.

Tenkte akkurat det samme som deg, operasjon osv osv...mest fordi jeg ikke viste om alle andre alternativene som finnes for disse hundene.

Chicka er nå 7år(!!) og lever et aktivt liv med sin C hofte, noen dager er hun litt stiv, men da tar vi det bare litt mer med ro, man å lære seg å se ann hunden og legge opp trening som passer den og dens sykdomsbilde :P

Det jeg gjør med Chicka er å gi hun HILLS j/d (mat for hunder med leddproblemer), får middel med Glucosamine, Chontroitin og MSM (for å forebygge artrosene i leddet) og får C-vitamin og omega3 i maten sin.

Når det gjelder trening så ser jeg som sagt ALLTID ann dagsformen og legger opp turer og trening etter det, hun svømmer og går i vanntredemølle (jeg jobber som hundefysiotreapaut så jeg har tilgang til det på jobben) og får jevnlig massasje, 1 gang i månden er hun hos kiropraktor og får bahandling der.

Jeg er nøye med at hun skal ha god muskel tonus og at de ikke blir for stramme (stretching etter trening), egentlig så skal helst HD hunder være litt på den lette siden, men Chicka er Retriever blanding, så hun er ofte en kg for tung...veldig dumt, men det er ikke alltid jeg klarer å holde kiloene nede, desverre... :P

Det er utrolig mye man kan gjøre for at hunden får et godt liv, som Anita nevner så er jeg også for et kort og happy liv, enn et langt med smerter.

Jeg trodde ikke Chicka kom il å bli over 5år, men hun er nå 7år og still going strong, hun leker med seg selv på tur, leker med andre hunder, løper og har det morro på turene våre, det er et bevis på at hun har et godt liv.

Ville bare fortelle deg Chickas historie så du vet at det finnes MYE å gjøre, men man må være litt optatt av det som eier også, det er ikke alltid like lett å "se" hunden sin, men man lærer seg det etterhvert :P

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røntget Chicka da hun var 2år og hun fikk diagnosen HD C med artroser på høyre hofta.

Tenkte akkurat det samme som deg, operasjon osv osv...mest fordi jeg ikke viste om alle andre alternativene som finnes for disse hundene.

Chicka er nå 7år(!) og lever et aktivt liv med sin C hofte, noen dager er hun litt stiv, men da tar vi det bare litt mer med ro, man å lære seg å se ann hunden og legge opp trening som passer den og dens sykdomsbilde :P

Det jeg gjør med Chicka er å gi hun HILLS j/d (mat for hunder med leddproblemer), får middel med Glucosamine, Chontroitin og MSM (for å forebygge artrosene i leddet) og får C-vitamin og omega3 i maten sin.

Når det gjelder trening så ser jeg som sagt ALLTID ann dagsformen og legger opp turer og trening etter det, hun svømmer og går i vanntredemølle (jeg jobber som hundefysiotreapaut så jeg har tilgang til det på jobben) og får jevnlig massasje, 1 gang i månden er hun hos kiropraktor og får bahandling der.

Jeg er nøye med at hun skal ha god muskel tonus og at de ikke blir for stramme (stretching etter trening), egentlig så skal helst HD hunder være litt på den lette siden, men Chicka er Retriever blanding, så hun er ofte en kg for tung...veldig dumt, men det er ikke alltid jeg klarer å holde kiloene nede, desverre... :P

Det er utrolig mye man kan gjøre for at hunden får et godt liv, som Anita nevner så er jeg også for et kort og happy liv, enn et langt med smerter.

Jeg trodde ikke Chicka kom il å bli over 5år, men hun er nå 7år og still going strong, hun leker med seg selv på tur, leker med andre hunder, løper og har det morro på turene våre, det er et bevis på at hun har et godt liv.

Ville bare fortelle deg Chickas historie så du vet at det finnes MYE å gjøre, men man må være litt optatt av det som eier også, det er ikke alltid like lett å "se" hunden sin, men man lærer seg det etterhvert :P

Lykke til :P

tusen takk for innlegget.:P

disse middlene Chika får, er det noe du får kjøpt eller på resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for innlegget.:D

disse middlene Chika får, er det noe du får kjøpt eller på resept?

Du får kjøpt dem hos veterinær, i Sverige får man kjøpt dem i dyrebutikker, apotek osv :D

C-vitamin og omega3/selolje er for mennesker, bruker bare halv dose

Hvordan gikk det på AquaDog idag? Jeg jobber på avdelingen i Sandvika :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt dem hos veterinær, i Sverige får man kjøpt dem i dyrebutikker, apotek osv :D

C-vitamin og omega3/selolje er for mennesker, bruker bare halv dose

Hvordan gikk det på AquaDog idag? Jeg jobber på avdelingen i Sandvika :D

Gikk kjempebra :D

Koslige folk og fikk mange gode råd og viktigast, så har eg en plan :D

Skal på tur til en ny vetrinær og så blir det mest sannsynlig vibrasjonsgulv og svømming.

Noe som er supert siden Akita elsker å bade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk kjempebra :ahappy:

Koslige folk og fikk mange gode råd og viktigast, så har eg en plan :lol:

Skal på tur til en ny vetrinær og så blir det mest sannsynlig vibrasjonsgulv og svømming.

Noe som er supert siden Akita elsker å bade.

Så flott :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt enig med deg. Holder nå på å undersøke andre muligheter for behandling.

Noen som har noen gode råd?

Aner like lite som dere om ting og tang

Tja. Ville sendt inn bildene til en HD spesialist og hørt med h*n.

Jeg vet om noen som skal operere hunden sin, og det de gjorde var å ta hd-bilder (de viste at hunden hadde hd, men ville sjekke hvordan det lå ann nå!) for så å sende dem til Vetrinær høyskolen i oslo, og til en vetrinær i Bergen. Der så de bildene ann, og sa sin mening om oprasjon eller ikke..

Nå skal det sies at denne hunden har E hofter, med forkalkninger, så de ble anbefalt oprasjon....

Grunnen til at de sendte det inn til flere spesialister, var for å få et større synspunkt på at en oprasjon var nødvendig....

Jeg kan jo holde deg oppdatert på hvordan det går med hunden fremover, om du er interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...