Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkalkninger


Recommended Posts

Da har jeg fått svar på Litas HDbilder, and I quote

Diagnose: Svak grad hofteleddsdysplasi. Lidelsen angår høyre hofteledd og røntgenbildene viser at det har oppstått:

Store forkalkninger i høyre ledd.

Er jo fornøyd med at graden ikke var verre, men forkalkningene var jeg ikke spes fornøyd med. Noen råd og tips på hvordan gjøre hverdagen hennes lettere og bedre? Sånn utenom å styrke musklatur, gjevnlig mosjon og vektkontroll.

Hilsen en litt deppa Marianne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synd høre om forkalkningen men,bra graden ikke var værre.Er jo ikke sikkert du ser det så mye på henne eller.Forrige hunden min,Engelsk Setter tispe hadde middels med forkalkninger på begge ledd da var 1 år.Sykklet jo ikke ol med henne men,merket ingen ting før var 7 år.

da derimot hadde det blitt utviklet til sterk grad og det værste dyrlegen hadde sett på ene hofta...Ikke gode prognoser akkorat..Hun var overvektig også pga lavt stoffskifte så tror det har litt å si av utviklingen da hun ikke ble kjørt hardt på noen måte.

Dette er nå 7 år siden så eneste de kunne tilby var smertestillende.For en forvandling det ble da!Da ble hun kjempe sperek på den foten og gjorde seg ikke noe av det.Gikk på medisin resten av livet samt glukosamin til tider.Ble litt stivere med åra men,stort sett var hun i utrolig god form.Ble faktisk 12 år og 3 måneder med de hoftene så ikke alltid det går galt

Beklager,ble litt ut av tema dette :) ,håper det går fint med hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Cosequin (Skrives noe sant tror jeg) på en med forkalkinger og det fungerte bra.

Hun gikk på Cosequin en periode i sommer, fikk noen etter hunden til en venninne som måtte avlives. Vanskelig å si om det var Cosequinen eller om det var det at det var sommer og varmt som funka, evt blanding.. Hun reagerer veldig på kulde, blir verre om vinteren..

Kom ikke vetrinæren med noen tips da?

Kjedelig med forkalkninger da :/

Har ikke snakket med han, fikk papirene direkte sendt fra NKK idag. Og ja, innmari kjipt :)

synd høre om forkalkningen men,bra graden ikke var værre.Er jo ikke sikkert du ser det så mye på henne eller.

*klippe*

Desverre ser jeg mye på henne. Men har fått lenge beskjed om å slutte å være hysterisk hønemor.. ;)

Hun har hatt en runde hos kiropraktor og en hos akupunktør. Hun blir bra i en liten periode etter avsluttet behandling, men det kommer tilbake. Og nå skjønner jeg jo hvorfor..

Er glad for at jeg endelig fant en dyrlege som "gadd" å ta meg seriøst og høre på meg..

Det er nå en gang jeg som kjenner hunden min best, er ikke alle dyrleger som har fått med seg det, for jeg har ikke utdannelse innen dyr må vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja kulde var verst for min også. Han ville ha mere varmere enn før og ikke var det noe serlig med trekk heller. Lot han løpe mest mulig i lett tereng. Jorder og sant. Han var gammel og bade glad så han fikk lov til å bade det han ville men anbefaler at hunden bader når det er varmt. Fin trim som ikke belaster leddene. Når det var for smertefult så fikk han Rimadyl og teppe under og over seg og gjerne ved vedovnen og der ble han til han syntes det var bra. Dette var da gjerne på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo alltid vært opptatt av å holde hundene i fin form med muskler, men når hun har vært såpass dårlig som hun har vært i perioder så har ikke det vært mulig. Hun har ikke villet bruke kroppen sin, vært skikkelig grinete og sur. Heldigvis er det ikke sånn akkurat nå :) Selvom jeg reagerte på vekten hennes, tre kg mindre en hva hun pleier, og det er ikke det at hun er noe tynnere enn det hun pleier, så det er nok muskelmasse.

Rimadyl responderer hun bra på, så lenge hun får 100 mg i døgnet, noe som er en greit høy dose.

Men nå skal jeg sette henne på Omega, sånn i første omgang, så får jeg prøve å få tak i glukosamin etterhvert. Hvis noen har noen andre råd så skrik ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund med forkalkninger selv, og har opplevd store forbedringer. Her er min oppskrift:

Hill's J/D - dette foret sinker utviklingen av forkalkninger, det smører leddene og gjør det bedre for hunden å være til.

Rimadyl - har redusert dosen mye etter at jeg begynte på J/D

Jevn mosjon, gjerne svømming!

Jeg har testet ut virkningen på foret. Hun fikk fortsatt Rimadylen morgen og kveld som vanlig, mens jeg byttet over til et vanlig seniorfor fra Hills. Det tok tre-fire uker og jeg hadde en trist hund igjen. Hun klarte ikke hoppe opp i bilen eller senga. Hun ville ikke særlig ut på tur, og da snudde hun når hun kom 500 meter unna gården.

Når sekken var tom begynte jeg på J/D igjen, og etter bare noen dager gikk alt så mye bedre igjen. Og etter tre uker hadde jeg fått meg unghund igjen! Hun løp og hoppet, logret og viste med hele seg at hun nå hadde det mye bedre!

Så for meg er det ikke snakk om å teste ut igjen, hun skal få gå på J/D til hun dør.

Javisst er det dyrere enn vanlig for, men det bryr jeg meg ikke om når hunden min viser så tydelig at hun har det mye bedre på det foret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff da så trist høre at du merker det allerede...Ja,ble litt dårligere på vinteren mi også.Fikk først rimadyl men,ble så dårlig i magen av det så gikk over på Metacam(flytende)gikk som sagt på det mange år uten få noen bivirkninger også.

Massasje kan kanskje være lurt prøve også?God erfaring her når frøkena skadet kneet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund med forkalkninger selv, og har opplevd store forbedringer. Her er min oppskrift:

*klippe*

Såpass god virkning ja..! Ja da er det jo bare ut å tasse og kjøpe for da. Hvor mye betaler du for en sekk egentlig?

huff da så trist høre at du merker det allerede...Ja,ble litt dårligere på vinteren mi også.Fikk først rimadyl men,ble så dårlig i magen av det så gikk over på Metacam(flytende)gikk som sagt på det mange år uten få noen bivirkninger også.

Massasje kan kanskje være lurt prøve også?God erfaring her når frøkena skadet kneet sitt.

Ja, hun har fått massasje, men hadde en ekstremt kraftig reaksjon på det så det tror jeg er greit å droppe. Rimadyl funker fint på henne, eneste jeg merker er at hun blir litt løsere i magen. Ikke diaré, men ikke helt fast og det er en bivirkning jeg fint kan leve med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlemor Tara har på grunn av brudd i et bakbein da hun var valp, utviklet store forandringer i begge hofter. Venstre hofteledd var så ødelagt at hoftekulen måtte fjernes for at hun skulle få et smertefritt liv.

Høyre hofteledd har store forandringer, men ikke så ille som venstre.

Hun ble operert, og går nå på Hills J/D Reduced Calories, har slanket seg nesten ett kilo, og er som ny.

I august var vi sikker på at det var slutt for henne fordi hun hadde så vondt, men nå har mamma fått tilbake sin turkamerat.

Mamma forregnet seg på for, og gikk tom for en liten stund siden, og kjøpte seniorfor. Det tok to uker, så var hun stokk stiv og ville ingenting.

To uker på J/D så var det full fart igjen.

ble litt unødvendig historie her, men det jeg skulle fram til er at jeg anbefaler deg å prøve J/D :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

ble litt unødvendig historie her, men det jeg skulle fram til er at jeg anbefaler deg å prøve J/D :)

Enda en grunn til å prøve det foret ja ;)

Ang. Kulde, back on track dekken kunne kanskje vært en hjelp? Virker som det fungerer veldig fint for hunder som er litt stive.

Botdekken har hun hatt ganske lenge ;) Ser ikke store effekten når hun har det på seg bare litt, men først når hun har det på 6-8 timer om dagen. Noe som gjør pelsen hennes ganske ekkel, men det er jo ikke så nøye.

å,det foret høres bra ut!Synd ikke eksisterte da mi levde...bra hun fungerer fint på Rimadyl da.Hvor gammel er hun?

Hun blir 5 i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I høst fikk jeg påvist Spondylose i ryggen på Thea. Det var ganske store forkalkninger i de to nederste ryggvirvlene.

I tillegg til Rimadyl får hun Glukosamin, Kondroitinsulfat, C-vitamin og Omega-3.

I førsten av vinteren synes jeg hun ikke var i spesielt god form, og var mye halt. Men etterhvert så ble det mye bedre, og jeg håper jo at det er alle kosttilskudden som gjør jobben sin.

Ja, også er jeg jo selvsagt flink til å kle på henne, spesielt hvis det blir litt tid i bilen. Jeg har også kjøpt et dekken som jeg bruker når jeg trener når det er kaldt.

Et tips kan være å handle dette på nettet, jeg fant ihvertfall ut at det var billigst. Vi har blitt "storforbruker" her http://www.shopping4net.com/no/Helsekost.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre om Thea, skjønningen! :lol: Håper dere har det bra utenom det, lenge siden sist..!

Tusen takk for link, jeg har allerede handlet, så da håper jeg de leverer raskt :) Ingen tvil om at det var billigere der ja!

Har hatt dekken på henne lenge, men nå har jeg kjøpt en dress til henne og. Syns hun virker bedre når hun har hatt på seg den. Folk ler seg jo fillete av henne, men pytt sann :)

DSC01944.jpg

Vil ikke se på deg..

DSC01945.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre om Thea, skjønningen! :) Håper dere har det bra utenom det, lenge siden sist..!

Tusen takk for link, jeg har allerede handlet, så da håper jeg de leverer raskt :) Ingen tvil om at det var billigere der ja!

De er veldig kjappe, som regel tar det 2-3 dager før jeg har varene.

Lita så jo kjempesøt ut i dressen sin, jeg vurderte en sånn til Thea, men fant ut at det kanskje ble litt for mye. Jenta har jo endel ull på kroppen :-)

Jeg har derimot kjøpt denne (fikk heldigvis kjøpt svart) til bruk ved trening på kalde dager, også slenger jeg bare et ekstra dekken oppå når det er pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...