Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er forventet av en som selger valper?

Reena

Recommended Posts

"En som selger valper" hørtes kanskje litt valpefabrikk-aktig ut, men når du selger valper privat er man vel ikke oppdretter? :P

Nuvell..

Det blir en lang stund til jeg kommer til å sette valper på min tispe (hun er jo bare 11mnd!) men jeg har tenkt mye på om jeg skal sette valper på henne om noen år..

Det jeg lurer på er hva som er fordelaktig for eier å gjøre før valpene blir solgt?

Er det slik at de skal sosialiseres mye og begynne med båndtrening og slikt før de blir overlevert? Få jeg kjenner har hund eller har satt valper på hunden sin, men de jeg har snakka med har bare fått masse valper og ikke tenkt på noe slags sosialisering, båndtrening eller noe slikt. Noen sa også at det var for tidlig å begynne med "sånt" før valpen er 8uker.

Er det normalt? Hva mener dere er riktig? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del mener det er oppdretters plikt å vise valpene en del av omverden før de forlater oppdretterens eiendom.

Hvilke deler av verden utenfor oppdretters egen tomt får være opp til hva man får til med tanke på bosted,eller hva man gidder.

5 ukers gamle valper har veldig godt av å være noen minutter i bymiljø,skogsmiljø,strand,vanlig gate osv.

Det er ikke snakk om evigheter,men om man har bil så kan man dytte et par "valpekomler" i baksetet/baki og kjøre til en liten by,eller et sted med folk så de får sett mer av verden.

Å gjøre dette 20-40 minutter noen dager i uken med valper puljevis,og alene har ihvertfall gjort meg og mine valper fornøyd.

Det er direkte latskap i mine øyne dersom oppdretter kun har valpene på egen tomt helt til de forlater leiren.

Det er ingenting galt i og ta 5 ukers valper med seg på en sightseeing her og der sålenge bilen ikke er langt unna og de kan sove på turen hjem,man har med seg noe krise mat for hole kjefter og kanskje også mammahunden.

Jeg tok av og til mamma med ,av og til ikke.Hadde 1-3 venniner som hjalp meg med kontrollen på de små.

Ofte tok det bare en 20 minutter å komme seg fra ene enden av byen til den andre pga at alle skulle hilse på valpene...så utfluktene ble fort 40-50 minutter.

Men vår/sommerstid med mor med på tur var ikke det problem da de fikk seg mat på turen.Ellers hadde jeg mat med,og på hjemturen sov de inni jakkene våre.

For folk som bor veldig øde kan slike utflukter være umulige å få til praktisk,og det er synd men det er alltids greit for en hund å begynne livet ved 8 uker i sitt nye hjem også...Ulempen med dem som lever øde oghar valper kan være hvis de sitter tilbake med dem til de er 12-16 uker eller mer.Da kan det være vrient for enkelte hunder å tilpasse seg det liv valpekjøper senere vil gi dem,om de ikke har sett noe lignende omgivelser før.

Jo mer en valp har opplevd av forandringer jo bedre rustet er den til å ta imot andre forandringer...

En oppdretter skal gjøre mer enn å mate valpene i valpekassen,renske den og ha de små i en grind på tunet for å gjøre en god jobb slik jeg ser det.En fordel er å begynne å invitere folk hjem ved 4 ukers alder,slik at valpen har fått det første steget,som fortsetter med å gå ut å møte folk..Er nok bedre for valpen å forholde seg til mennesker i fremmede miljø dersom den allerede har god erfaring med fremmede hjemme.

Båndtreningen er man ikke forpliktet til,men om valpen har sett andre miljø enn det huset den ble født i så er det baturlig at den har følt et bånd på seg.Å legge noe direkte i båndtrening har jeg ikke gjort med 5-6 ukers valper.De har likevel hatt på seg enkle bånd,for kontroll i bymiljø.Ikke så gøy hvis de løper avsted.Men det er mer en sikkerhet enn noe "nå går vi på tur bånd".

Valpen venner seg gradvis til det om den har opplevd det x antall minutter,x antall ganger i uken.

Mine valper var løse på de området der det var trygt,og hadde null problem med bånd på dem som knøtt.Utrolig hvor føyelige sånne små er..

Så ja.Jeg synes du skal legge det du kan i sosialiseringen av valpene du en dag får.

Jeg gjør kanskje det noen vil kalle mye,men jeg ser valpene ann og tar det veldig naturlig steg for steg.

Har vært vellykket og jeg kommer til å fortsette med det fordi for meg er det gleden av å ha valper.

Er ikke noe gøy å sture hjemme med dem hele tiden..

Den naturlige gang er vel det nevnte hjemmebesøket ved ca 4 uker,og selvfølgelig oppover om man kan få det til...

Valpene har også godt av å stampe ute i 4 ukers alder om det er fint vær,og ikke så kaldt.Med tilsyn og oppmerksomhet såklart...

I tillegg til byturer osv så tok jeg alle valpene på tur i nabolaget,rundt nullen hver kveld.Da var de løse fordi borettslaget ikke hadde biler som kjørte inn dit.Det var sjermet av skog og turstier rundt.Flere naboer visste ca når jeg kom så de satt på trappen å røykte og fikk prata med kullet.Alle valpene uten mor hadde jeg da med meg..

De runden hver kveld gikk vi fra de var 5 uker til de var 8.Frem til de var 8 uker hadde de også vært på besøk i flere andre boligfelt som lå spredt med alt fra 20-200 meters mellomrom.

Nabobarna i huset (tomannsbolig)ved siden av fikk gleden av å passe valpene i hagen sin (Sammen med deres foreldre)mens jeg vasket og ordnet mat og dill.

Sånn har jeg vært heldig med kullene.Ungene kommer hoppende,og jeg fant ut at jeg kunne lure ungene inn i rutinene sånn at de opphold valpene mens jeg stelte med andre valpeting...

Det gjelder å ordne seg!Men selvølgelig må det være greie folk.Jeg kjente foreldrene godt da jeg vokste opp der,og jeg kunne både se å høre unger og valper om jeg stappet hodet litt ut døra..

Lykke til når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
"En som selger valper" hørtes kanskje litt valpefabrikk-aktig ut, men når du selger valper privat er man vel ikke oppdretter? :whistle:

Enhver som har valper på sin tispe være seg renraset eller blandingshund regnes som oppdretter. Dette er uansett om man har registrert kennelnavn eller driver såkalt kjøkkenoppdrett. Nå har jeg en tråd her inne som heter "Hva forventes av oppdretter?" Så du kan jo søke opp den og se hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow tusen hjertlig takk for omfattende godt svar!

Jeg synes det høres naturlig å la de oppleve ting, synes det var greit å høre hva andre synes og har erfaring med!

Jeg skal skrive ut svare ditt og ta vare på det til den gangen jeg setter valper på min hund, for jeg likte veldig godt opplegget ditt. Oppdretter av min hund var veldig flink til å sosialisere valpene sine så jeg sitter nå med en trygg unghund som tar det meste på strak labb :icon_redface:

Skal også sjekke ut det andre emnet som er likt mitt, beklager, jeg så ikke at det var en her fra før :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Inustaff, man skal sosialisere valpene godt nok til å bli kjent med flere typer miljø da de skal takle det å være alene fra flokken sin og den forandring av miljø som skjer når den kommer til sitt nye hjem. Bare det å adskille fra flokken kan gjøre dem enda mer usikre på omverdenen å da er det jo greit med litt erfaring fra før :icon_redface:

Har portis jeg også:icon_redface:

Hvilken oppdretter er din fra? Driver du utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tror at det å "selge valper" ikke er å være oppdretter tar man ikke på seg ansvaret, tenk på de som skal kjøpe valp av deg, mange er sikkert helt ferske hundeiere og trenger hjelp og oppfølging fra en oppdretter.. ikke bare en som "selger" valpene og siden ikke bryr seg mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...