Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg velge?

tm100001

Recommended Posts

Jeg rir tre ganger i uken, to ganger på en liten umulig ponni og en gang på verdens snilleste arber.

Den lille ponnien blir en slags crossover hest hver mandag og fredag, siden jeg bruker mer godbiter og positiv forsterkning. Jeg bruker ikke ordentlig klikkertrening på den fordi jeg ikke vet hvordan man går frem med hest. Jeg går ikke så godt overens med eieren heller, hun er vel 50 år, og det som plager meg er at hun bestandig skal ha rett. Vi er uenige om det meste, f. eks. sier hun at hun bruker positiv forsterkning, men det vet jeg at hun ikke gjør. Hun er hovedsakelig stille når hesten er flink, og kjefter når den gjør galt. Det positive med den stallen er at jeg har mange venner der, og at man er mye friere til å ri utenfor ridebanen. Man kan også bruke bommer utenom treningene. Cherokee som ponnien heter er 4 år, og ikke ordentlig innridd. Ponnien er også deleid, av mange damer. Ingen av dem kan ri han siden de er for tunge. Jeg har ridd den ponnien siden 10. juli i fjor. Jeg går på ridekurs på mandagene med Cherokee.

Den andre hesten har en eier som jeg går bedre overens med. Hun er 31 år, og er kjempesnill. Hesten er 7 år, og kan veldig mye øvelser. Hesten har hatt en skade etter et spark i 1 år, så den kan ikke hoppes med enda, og kan ikke ris hardt i mer enn 30-60 min. Eieren bruker mer godbiter og ros, og er veldig grei. Hun kan ikke ri hesten selv, siden hun har noe seneskade greier, men jeg tror ikke det er lenge til hun sitter på hesteryggen igjen. Den hesten står på en rideskole, mens ponnien står på en privat stall. På rideskolen er de veldig nøye med sikkerhet, så man får ikke ridd så mye tur eller jobbet med bommer uten treneren. Eieren er med meg noen gnager, men jeg skal snart begynne å styre med den selv. Jeg har ikke vært alene med den hesten, siden jeg begynte å ri den i november/desember. Jeg har også timer med instuktør noen av søndagene.

Det hestene/stallene/eierne har til felles er at jeg kan ri begge for en god instruktør når hun er her og at begge bruker tradisjonelle metoder.

Jeg liker klikkertrening veldig godt og bruker det på hunden min. Hun er crossover hund, fordi vi begynte med klikkertrening i januar i år. Jeg kjenner at dyret jeg liker best å holde på med er hund, og foreldrene mine har hund. Problemet er at det ikke er noe særlig hundemiljø her, vi har en retriever klubb med gamle damer og en hundeklubb som bruker tradisjonelle metoder. Hest derimot, er det er stort miljø rundt. Jeg er vel heller ikke noe å samle på rundt hest, siden jeg ikke kan så mye om ridning.

Så spørsmålet er:

Burde jeg bytte ut den umulige ponnien med den mer rutinerte hesten, burde jeg fortsette med hest og bare ha hund vedsiden av, eller burde jeg kutte ut hestene og bare drive med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig ting du burde diskutere med mamman din, venninnene dine, stallkompisene dine eller andre som kjenner deg. Det er jo vanskelig for oss å vite hva som er det riktige for deg. Litt synd at du mener alderen på hesteeierne har så mye å si. Enten er jeg helt tett i pappaen, eller så er alle jeg kjenner f.eks her på sonen ikke så veldig opptatt av at jeg er hundre år eldre enn dem. Det som er viktig er jo at hundene går godt sammen, eller at vi har samme teite humor, eller kanskje andre ting som gjør at vi liker å snakke på msn, treffes med hundene eller omgåes på andre måter.

Siden du nå likevel spør, går jeg ut fra at du syns du har litt for mange fritidsaktiviteter. Gjør det du trives med, du og hopp over resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare på. Kan du ikke kombinere hund/hest, uten å velge en framfor den andre? Du MÅ jo ikke velge bare EN. :wub:

Ifht hestene, så må du velge den du trives best med, og føler du lærer mest av. Ponnien lærer du nok en del iom at den ikke kan så mye, men der kan problemet også være at du ikke klarer å lære den alt den bør lære fordi du ikke kan nok. (ikke vondt ment, bare konstaterer fakta). Med den mer rutinerte hesten får du ikke fullt så mye utfordringer, og kan bruke mer tid på å lære og trene opp deg selv til en god rytter. Det høres også ut som du har et bedre forhold til eieren av den rutinerte hesten, og det er ganske viktig, slik at du føler at du kan prate med henne om eventuelle problemer og utfordringer du føler du har.

Noen ganger må man bare gi slipp på noe, fordi man ser at det ikke går å endre. Jeg la til side en del av det jeg føler er 'riktigst' i forhold til hestetrening når jeg jobbet på rideskole, fordi det var ikke tid til, eller forståelse for mine metoder. Det fungerte jo greit sånn som det var, ergo forble det sånn. Når det er noen andre som styrer, så er det fort for at det forblir slik som de vil ha det, uansett hvor mye man prøver å få dem til å forstå at det finnes andre metoder.

Så mitt råd er, sats mest på den rutinerte hesten, jeg tror du vil få størst utbytte av det seinere, så sant det føles riktig for DEG. Om du rir en gang eller to i uken, eller mer for den del, så får du vel tid til hund likevel? Så jeg anbefaler ikke å kutte ut hverken det ene eller det andre der, det må du finne ut selv hva du trives best med, og om du eventuelt vil holde på med begge deler.

Selv hadde jeg ikke mulighet til å ha egen hund før i fjor, så jeg satset mest på hest fram til det. Jeg har en familie som ikke er så veldig hundeglade, så jeg har gått tur med andres hunder siden jeg var 9-10 år, og har ridd siden jeg var 8. Det har jeg kombinert oppgjennom årene, lånt hunder å gå tur med de dagene jeg ikke var i stallen, og vært i stallen de dagene jeg har hatt tid og har vært hestepasser fast. :yes:

Men, tenk gjennom det, finn ut hva du har mest lyst til! :drool: Det er du, og bare du, som vet hva som er riktig for deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du kutte ut noe?

Vanskelig å si hva du skal og bør gjøre når jeg ikke kjenner deg. Du bør heller kjenne etter hva du gleder deg mest til å gjøre: hund, hest nr. 1 eller hest nr. 2.

Og uansett hvis du f.eks. velger å satse på hest, og legge hund på hylla for en stund, så er det jo ingen ting i veien for at du kan ta det opp igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg sto vel mer eller mindre i samme situasjon som deg. Var i stallen 5-7 dager i uka, og hadde hendene fulle med hester som skulle trenes, ridekurs/treninger, fôrhest, stallhjelp og det at jeg var hestepasser. I helgene var det som oftest stevner/treninger, og etter det var det rett på stallen for å ri/møkke/fôre osv. I tilegg til dette så hadde jeg en stor interesse for hund, og jeg hadde generelt lite tid til den.

Jeg valgte å kutte ned på ridningen, men det endte med at jeg slutta helt, og satset mer på hund. Endte opp med enda en hund, og en økende hundeinteresse. Om jeg angrer? Tja..

Hest var(og er) livet mitt, men det samme er hund. Man kan ikke alltid ha tid til alt man vil gjøre, men en vakker dag så ender jeg opp med både hest og hund.

Selvfølgelig har jeg savnet hestene, og uansett hvor mye jeg holder på med hundene så har jeg alltid tid til en tur i stallen for å hilse på.

Vet valget er vankelig, men husk at du alltids kan ta opp hest/hund igjen hvis du føler det ikke var det riktige valget. Lykke til iallefall :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig ting du burde diskutere med mamman din, venninnene dine, stallkompisene dine eller andre som kjenner deg. Det er jo vanskelig for oss å vite hva som er det riktige for deg. Litt synd at du mener alderen på hesteeierne har så mye å si. Enten er jeg helt tett i pappaen, eller så er alle jeg kjenner f.eks her på sonen ikke så veldig opptatt av at jeg er hundre år eldre enn dem. Det som er viktig er jo at hundene går godt sammen, eller at vi har samme teite humor, eller kanskje andre ting som gjør at vi liker å snakke på msn, treffes med hundene eller omgåes på andre måter.

Siden du nå likevel spør, går jeg ut fra at du syns du har litt for mange fritidsaktiviteter. Gjør det du trives med, du og hopp over resten.

Alder på hesteeierne? :wub:

Det er vanskelig å svare på. Kan du ikke kombinere hund/hest, uten å velge en framfor den andre? Du MÅ jo ikke velge bare EN. :yes:

Ifht hestene, så må du velge den du trives best med, og føler du lærer mest av. Ponnien lærer du nok en del iom at den ikke kan så mye, men der kan problemet også være at du ikke klarer å lære den alt den bør lære fordi du ikke kan nok. (ikke vondt ment, bare konstaterer fakta). Med den mer rutinerte hesten får du ikke fullt så mye utfordringer, og kan bruke mer tid på å lære og trene opp deg selv til en god rytter. Det høres også ut som du har et bedre forhold til eieren av den rutinerte hesten, og det er ganske viktig, slik at du føler at du kan prate med henne om eventuelle problemer og utfordringer du føler du har.

Noen ganger må man bare gi slipp på noe, fordi man ser at det ikke går å endre. Jeg la til side en del av det jeg føler er 'riktigst' i forhold til hestetrening når jeg jobbet på rideskole, fordi det var ikke tid til, eller forståelse for mine metoder. Det fungerte jo greit sånn som det var, ergo forble det sånn. Når det er noen andre som styrer, så er det fort for at det forblir slik som de vil ha det, uansett hvor mye man prøver å få dem til å forstå at det finnes andre metoder.

Så mitt råd er, sats mest på den rutinerte hesten, jeg tror du vil få størst utbytte av det seinere, så sant det føles riktig for DEG. Om du rir en gang eller to i uken, eller mer for den del, så får du vel tid til hund likevel? Så jeg anbefaler ikke å kutte ut hverken det ene eller det andre der, det må du finne ut selv hva du trives best med, og om du eventuelt vil holde på med begge deler.

Selv hadde jeg ikke mulighet til å ha egen hund før i fjor, så jeg satset mest på hest fram til det. Jeg har en familie som ikke er så veldig hundeglade, så jeg har gått tur med andres hunder siden jeg var 9-10 år, og har ridd siden jeg var 8. Det har jeg kombinert oppgjennom årene, lånt hunder å gå tur med de dagene jeg ikke var i stallen, og vært i stallen de dagene jeg har hatt tid og har vært hestepasser fast. :P

Men, tenk gjennom det, finn ut hva du har mest lyst til! :P Det er du, og bare du, som vet hva som er riktig for deg. :D

Tusen takk for et veldig utfyllende og fint svar :o

MÅ du kutte ut noe?

Vanskelig å si hva du skal og bør gjøre når jeg ikke kjenner deg. Du bør heller kjenne etter hva du gleder deg mest til å gjøre: hund, hest nr. 1 eller hest nr. 2.

Og uansett hvis du f.eks. velger å satse på hest, og legge hund på hylla for en stund, så er det jo ingen ting i veien for at du kan ta det opp igjen senere.

Jeg må ikke kutte ut noe, problemet er bare at jeg ikke liker metodene som er vanlige på hest. Jeg stiller meg kritisk til alt trenerne sier, fordi alt er så negativt. Jeg vil helst klikkertrene, men jeg har ingen som kan vise meg hvordan man går fram... :D

Jeg sto vel mer eller mindre i samme situasjon som deg. Var i stallen 5-7 dager i uka, og hadde hendene fulle med hester som skulle trenes, ridekurs/treninger, fôrhest, stallhjelp og det at jeg var hestepasser. I helgene var det som oftest stevner/treninger, og etter det var det rett på stallen for å ri/møkke/fôre osv. I tilegg til dette så hadde jeg en stor interesse for hund, og jeg hadde generelt lite tid til den.

Jeg valgte å kutte ned på ridningen, men det endte med at jeg slutta helt, og satset mer på hund. Endte opp med enda en hund, og en økende hundeinteresse. Om jeg angrer? Tja..

Hest var(og er) livet mitt, men det samme er hund. Man kan ikke alltid ha tid til alt man vil gjøre, men en vakker dag så ender jeg opp med både hest og hund.

Selvfølgelig har jeg savnet hestene, og uansett hvor mye jeg holder på med hundene så har jeg alltid tid til en tur i stallen for å hilse på.

Vet valget er vankelig, men husk at du alltids kan ta opp hest/hund igjen hvis du føler det ikke var det riktige valget. Lykke til iallefall :P

Vurderer å slutte/trappe ned på hest til someren, og satse mer på hund... :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Vurderer å slutte/trappe ned på hest til someren, og satse mer på hund... :drool:

Mm, og hvis du finner ut at du savner hestelivet så er det jo bare å spørre om du kan få fortsette med hesten, men kanskje bare en-to ganger i uka, slik at du har mer tid til hunden også. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, og hvis du finner ut at du savner hestelivet så er det jo bare å spørre om du kan få fortsette med hesten, men kanskje bare en-to ganger i uka, slik at du har mer tid til hunden også. :wub:

Det er bare så dumt at det bare er noen gamle damer i retrieverklubben, og at alle som er like gamle som meg holder på med hest. :drool:

Edit: Skriveleifer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe du og familien må finne ut av selv.

Men jeg ville helt klart prioritert hest, men det er fordi jeg er veldig glad i hest, og vil helst ri 24/7. Hund er jo heller ikke yndlingsdyret mitt (joda, er veldig glad i hunder, men det er ikke det dyret jeg ville valgt først), så dette kommer jo veldig an på.

Jeg ville som tidligere nevnt i tråden, valgt den snille, for å lære mer. Men det er jo også gøy å ri inn en ponni - men, siden du kommer bedre overens med den eldre hesten, som også lærer deg mer, ville jeg valgt det :drool:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så dumt at det bare er noen gamle damer i retrieverklubben, og at alle som er like gamle som meg holder på med hest. :)

Edit: Skriveleifer...

Jammen, sats på den erfarne, rutinerte hesten, da, syns du sa damen der var mer inne i positiv trening? :) Og, du blir kjent med flere i den stallen også. :)

Og, om det er gamle damer i retrieverklubben, så kanskje du kan lære noe av dem! De aller fleste hundemennesker er fryktelig hyggelige, selv om man trener på andre måter enn dem, og man kan ALLTID lære mer. :) Kanskje du får med deg noen andre som også egentlig vil i hundeklubb, men som synes det er kjedelig med bare 'gamle' damer? Snakk med damene, se om kanskje de er interessert i klikkertrening, i å lære mer evt få noen til å holde et kurs, eller noe sånt, for å lære mer om, f.eks. Reis på et par treninger, kanskje uten hund først, se hvordan de jobber, finn ut om det er noe for deg å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, sats på den erfarne, rutinerte hesten, da, syns du sa damen der var mer inne i positiv trening? :) Og, du blir kjent med flere i den stallen også. :(

Og, om det er gamle damer i retrieverklubben, så kanskje du kan lære noe av dem! De aller fleste hundemennesker er fryktelig hyggelige, selv om man trener på andre måter enn dem, og man kan ALLTID lære mer. ;) Kanskje du får med deg noen andre som også egentlig vil i hundeklubb, men som synes det er kjedelig med bare 'gamle' damer? Snakk med damene, se om kanskje de er interessert i klikkertrening, i å lære mer evt få noen til å holde et kurs, eller noe sånt, for å lære mer om, f.eks. Reis på et par treninger, kanskje uten hund først, se hvordan de jobber, finn ut om det er noe for deg å være der.

Blir nok å kutte ponnien til sommeren... :) Blir litt trist, siden de beste vennene mine er der. Blir nok å ha araberen 1 gang i uken :P

Damene i retrieverklubben har leid inn Turid Rugaas før, var på kurs med henne. Hun kunne mye om klikkertrening, men jeg husker ikke så mye :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltpost...

Snakket med ridelæreren min i dag. Har akkurat betalt for 11 nye ridetimer med Cherokee. Neste 10 ridetimer setter hu med opp på araberen, og jeg blir å slutte med ponnien. Blir å ri araberen ett par ganger i uken, og holde på med hund i tillegg. Det er litt rart å tenke på at jeg skal slutte med ponnien til sommeren :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...