Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg velge?


tm100001

Recommended Posts

Jeg rir tre ganger i uken, to ganger på en liten umulig ponni og en gang på verdens snilleste arber.

Den lille ponnien blir en slags crossover hest hver mandag og fredag, siden jeg bruker mer godbiter og positiv forsterkning. Jeg bruker ikke ordentlig klikkertrening på den fordi jeg ikke vet hvordan man går frem med hest. Jeg går ikke så godt overens med eieren heller, hun er vel 50 år, og det som plager meg er at hun bestandig skal ha rett. Vi er uenige om det meste, f. eks. sier hun at hun bruker positiv forsterkning, men det vet jeg at hun ikke gjør. Hun er hovedsakelig stille når hesten er flink, og kjefter når den gjør galt. Det positive med den stallen er at jeg har mange venner der, og at man er mye friere til å ri utenfor ridebanen. Man kan også bruke bommer utenom treningene. Cherokee som ponnien heter er 4 år, og ikke ordentlig innridd. Ponnien er også deleid, av mange damer. Ingen av dem kan ri han siden de er for tunge. Jeg har ridd den ponnien siden 10. juli i fjor. Jeg går på ridekurs på mandagene med Cherokee.

Den andre hesten har en eier som jeg går bedre overens med. Hun er 31 år, og er kjempesnill. Hesten er 7 år, og kan veldig mye øvelser. Hesten har hatt en skade etter et spark i 1 år, så den kan ikke hoppes med enda, og kan ikke ris hardt i mer enn 30-60 min. Eieren bruker mer godbiter og ros, og er veldig grei. Hun kan ikke ri hesten selv, siden hun har noe seneskade greier, men jeg tror ikke det er lenge til hun sitter på hesteryggen igjen. Den hesten står på en rideskole, mens ponnien står på en privat stall. På rideskolen er de veldig nøye med sikkerhet, så man får ikke ridd så mye tur eller jobbet med bommer uten treneren. Eieren er med meg noen gnager, men jeg skal snart begynne å styre med den selv. Jeg har ikke vært alene med den hesten, siden jeg begynte å ri den i november/desember. Jeg har også timer med instuktør noen av søndagene.

Det hestene/stallene/eierne har til felles er at jeg kan ri begge for en god instruktør når hun er her og at begge bruker tradisjonelle metoder.

Jeg liker klikkertrening veldig godt og bruker det på hunden min. Hun er crossover hund, fordi vi begynte med klikkertrening i januar i år. Jeg kjenner at dyret jeg liker best å holde på med er hund, og foreldrene mine har hund. Problemet er at det ikke er noe særlig hundemiljø her, vi har en retriever klubb med gamle damer og en hundeklubb som bruker tradisjonelle metoder. Hest derimot, er det er stort miljø rundt. Jeg er vel heller ikke noe å samle på rundt hest, siden jeg ikke kan så mye om ridning.

Så spørsmålet er:

Burde jeg bytte ut den umulige ponnien med den mer rutinerte hesten, burde jeg fortsette med hest og bare ha hund vedsiden av, eller burde jeg kutte ut hestene og bare drive med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig ting du burde diskutere med mamman din, venninnene dine, stallkompisene dine eller andre som kjenner deg. Det er jo vanskelig for oss å vite hva som er det riktige for deg. Litt synd at du mener alderen på hesteeierne har så mye å si. Enten er jeg helt tett i pappaen, eller så er alle jeg kjenner f.eks her på sonen ikke så veldig opptatt av at jeg er hundre år eldre enn dem. Det som er viktig er jo at hundene går godt sammen, eller at vi har samme teite humor, eller kanskje andre ting som gjør at vi liker å snakke på msn, treffes med hundene eller omgåes på andre måter.

Siden du nå likevel spør, går jeg ut fra at du syns du har litt for mange fritidsaktiviteter. Gjør det du trives med, du og hopp over resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare på. Kan du ikke kombinere hund/hest, uten å velge en framfor den andre? Du MÅ jo ikke velge bare EN. :wub:

Ifht hestene, så må du velge den du trives best med, og føler du lærer mest av. Ponnien lærer du nok en del iom at den ikke kan så mye, men der kan problemet også være at du ikke klarer å lære den alt den bør lære fordi du ikke kan nok. (ikke vondt ment, bare konstaterer fakta). Med den mer rutinerte hesten får du ikke fullt så mye utfordringer, og kan bruke mer tid på å lære og trene opp deg selv til en god rytter. Det høres også ut som du har et bedre forhold til eieren av den rutinerte hesten, og det er ganske viktig, slik at du føler at du kan prate med henne om eventuelle problemer og utfordringer du føler du har.

Noen ganger må man bare gi slipp på noe, fordi man ser at det ikke går å endre. Jeg la til side en del av det jeg føler er 'riktigst' i forhold til hestetrening når jeg jobbet på rideskole, fordi det var ikke tid til, eller forståelse for mine metoder. Det fungerte jo greit sånn som det var, ergo forble det sånn. Når det er noen andre som styrer, så er det fort for at det forblir slik som de vil ha det, uansett hvor mye man prøver å få dem til å forstå at det finnes andre metoder.

Så mitt råd er, sats mest på den rutinerte hesten, jeg tror du vil få størst utbytte av det seinere, så sant det føles riktig for DEG. Om du rir en gang eller to i uken, eller mer for den del, så får du vel tid til hund likevel? Så jeg anbefaler ikke å kutte ut hverken det ene eller det andre der, det må du finne ut selv hva du trives best med, og om du eventuelt vil holde på med begge deler.

Selv hadde jeg ikke mulighet til å ha egen hund før i fjor, så jeg satset mest på hest fram til det. Jeg har en familie som ikke er så veldig hundeglade, så jeg har gått tur med andres hunder siden jeg var 9-10 år, og har ridd siden jeg var 8. Det har jeg kombinert oppgjennom årene, lånt hunder å gå tur med de dagene jeg ikke var i stallen, og vært i stallen de dagene jeg har hatt tid og har vært hestepasser fast. :yes:

Men, tenk gjennom det, finn ut hva du har mest lyst til! :drool: Det er du, og bare du, som vet hva som er riktig for deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du kutte ut noe?

Vanskelig å si hva du skal og bør gjøre når jeg ikke kjenner deg. Du bør heller kjenne etter hva du gleder deg mest til å gjøre: hund, hest nr. 1 eller hest nr. 2.

Og uansett hvis du f.eks. velger å satse på hest, og legge hund på hylla for en stund, så er det jo ingen ting i veien for at du kan ta det opp igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg sto vel mer eller mindre i samme situasjon som deg. Var i stallen 5-7 dager i uka, og hadde hendene fulle med hester som skulle trenes, ridekurs/treninger, fôrhest, stallhjelp og det at jeg var hestepasser. I helgene var det som oftest stevner/treninger, og etter det var det rett på stallen for å ri/møkke/fôre osv. I tilegg til dette så hadde jeg en stor interesse for hund, og jeg hadde generelt lite tid til den.

Jeg valgte å kutte ned på ridningen, men det endte med at jeg slutta helt, og satset mer på hund. Endte opp med enda en hund, og en økende hundeinteresse. Om jeg angrer? Tja..

Hest var(og er) livet mitt, men det samme er hund. Man kan ikke alltid ha tid til alt man vil gjøre, men en vakker dag så ender jeg opp med både hest og hund.

Selvfølgelig har jeg savnet hestene, og uansett hvor mye jeg holder på med hundene så har jeg alltid tid til en tur i stallen for å hilse på.

Vet valget er vankelig, men husk at du alltids kan ta opp hest/hund igjen hvis du føler det ikke var det riktige valget. Lykke til iallefall :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig ting du burde diskutere med mamman din, venninnene dine, stallkompisene dine eller andre som kjenner deg. Det er jo vanskelig for oss å vite hva som er det riktige for deg. Litt synd at du mener alderen på hesteeierne har så mye å si. Enten er jeg helt tett i pappaen, eller så er alle jeg kjenner f.eks her på sonen ikke så veldig opptatt av at jeg er hundre år eldre enn dem. Det som er viktig er jo at hundene går godt sammen, eller at vi har samme teite humor, eller kanskje andre ting som gjør at vi liker å snakke på msn, treffes med hundene eller omgåes på andre måter.

Siden du nå likevel spør, går jeg ut fra at du syns du har litt for mange fritidsaktiviteter. Gjør det du trives med, du og hopp over resten.

Alder på hesteeierne? :wub:

Det er vanskelig å svare på. Kan du ikke kombinere hund/hest, uten å velge en framfor den andre? Du MÅ jo ikke velge bare EN. :yes:

Ifht hestene, så må du velge den du trives best med, og føler du lærer mest av. Ponnien lærer du nok en del iom at den ikke kan så mye, men der kan problemet også være at du ikke klarer å lære den alt den bør lære fordi du ikke kan nok. (ikke vondt ment, bare konstaterer fakta). Med den mer rutinerte hesten får du ikke fullt så mye utfordringer, og kan bruke mer tid på å lære og trene opp deg selv til en god rytter. Det høres også ut som du har et bedre forhold til eieren av den rutinerte hesten, og det er ganske viktig, slik at du føler at du kan prate med henne om eventuelle problemer og utfordringer du føler du har.

Noen ganger må man bare gi slipp på noe, fordi man ser at det ikke går å endre. Jeg la til side en del av det jeg føler er 'riktigst' i forhold til hestetrening når jeg jobbet på rideskole, fordi det var ikke tid til, eller forståelse for mine metoder. Det fungerte jo greit sånn som det var, ergo forble det sånn. Når det er noen andre som styrer, så er det fort for at det forblir slik som de vil ha det, uansett hvor mye man prøver å få dem til å forstå at det finnes andre metoder.

Så mitt råd er, sats mest på den rutinerte hesten, jeg tror du vil få størst utbytte av det seinere, så sant det føles riktig for DEG. Om du rir en gang eller to i uken, eller mer for den del, så får du vel tid til hund likevel? Så jeg anbefaler ikke å kutte ut hverken det ene eller det andre der, det må du finne ut selv hva du trives best med, og om du eventuelt vil holde på med begge deler.

Selv hadde jeg ikke mulighet til å ha egen hund før i fjor, så jeg satset mest på hest fram til det. Jeg har en familie som ikke er så veldig hundeglade, så jeg har gått tur med andres hunder siden jeg var 9-10 år, og har ridd siden jeg var 8. Det har jeg kombinert oppgjennom årene, lånt hunder å gå tur med de dagene jeg ikke var i stallen, og vært i stallen de dagene jeg har hatt tid og har vært hestepasser fast. :P

Men, tenk gjennom det, finn ut hva du har mest lyst til! :P Det er du, og bare du, som vet hva som er riktig for deg. :D

Tusen takk for et veldig utfyllende og fint svar :o

MÅ du kutte ut noe?

Vanskelig å si hva du skal og bør gjøre når jeg ikke kjenner deg. Du bør heller kjenne etter hva du gleder deg mest til å gjøre: hund, hest nr. 1 eller hest nr. 2.

Og uansett hvis du f.eks. velger å satse på hest, og legge hund på hylla for en stund, så er det jo ingen ting i veien for at du kan ta det opp igjen senere.

Jeg må ikke kutte ut noe, problemet er bare at jeg ikke liker metodene som er vanlige på hest. Jeg stiller meg kritisk til alt trenerne sier, fordi alt er så negativt. Jeg vil helst klikkertrene, men jeg har ingen som kan vise meg hvordan man går fram... :D

Jeg sto vel mer eller mindre i samme situasjon som deg. Var i stallen 5-7 dager i uka, og hadde hendene fulle med hester som skulle trenes, ridekurs/treninger, fôrhest, stallhjelp og det at jeg var hestepasser. I helgene var det som oftest stevner/treninger, og etter det var det rett på stallen for å ri/møkke/fôre osv. I tilegg til dette så hadde jeg en stor interesse for hund, og jeg hadde generelt lite tid til den.

Jeg valgte å kutte ned på ridningen, men det endte med at jeg slutta helt, og satset mer på hund. Endte opp med enda en hund, og en økende hundeinteresse. Om jeg angrer? Tja..

Hest var(og er) livet mitt, men det samme er hund. Man kan ikke alltid ha tid til alt man vil gjøre, men en vakker dag så ender jeg opp med både hest og hund.

Selvfølgelig har jeg savnet hestene, og uansett hvor mye jeg holder på med hundene så har jeg alltid tid til en tur i stallen for å hilse på.

Vet valget er vankelig, men husk at du alltids kan ta opp hest/hund igjen hvis du føler det ikke var det riktige valget. Lykke til iallefall :P

Vurderer å slutte/trappe ned på hest til someren, og satse mer på hund... :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Vurderer å slutte/trappe ned på hest til someren, og satse mer på hund... :drool:

Mm, og hvis du finner ut at du savner hestelivet så er det jo bare å spørre om du kan få fortsette med hesten, men kanskje bare en-to ganger i uka, slik at du har mer tid til hunden også. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, og hvis du finner ut at du savner hestelivet så er det jo bare å spørre om du kan få fortsette med hesten, men kanskje bare en-to ganger i uka, slik at du har mer tid til hunden også. :wub:

Det er bare så dumt at det bare er noen gamle damer i retrieverklubben, og at alle som er like gamle som meg holder på med hest. :drool:

Edit: Skriveleifer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe du og familien må finne ut av selv.

Men jeg ville helt klart prioritert hest, men det er fordi jeg er veldig glad i hest, og vil helst ri 24/7. Hund er jo heller ikke yndlingsdyret mitt (joda, er veldig glad i hunder, men det er ikke det dyret jeg ville valgt først), så dette kommer jo veldig an på.

Jeg ville som tidligere nevnt i tråden, valgt den snille, for å lære mer. Men det er jo også gøy å ri inn en ponni - men, siden du kommer bedre overens med den eldre hesten, som også lærer deg mer, ville jeg valgt det :drool:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så dumt at det bare er noen gamle damer i retrieverklubben, og at alle som er like gamle som meg holder på med hest. :)

Edit: Skriveleifer...

Jammen, sats på den erfarne, rutinerte hesten, da, syns du sa damen der var mer inne i positiv trening? :) Og, du blir kjent med flere i den stallen også. :)

Og, om det er gamle damer i retrieverklubben, så kanskje du kan lære noe av dem! De aller fleste hundemennesker er fryktelig hyggelige, selv om man trener på andre måter enn dem, og man kan ALLTID lære mer. :) Kanskje du får med deg noen andre som også egentlig vil i hundeklubb, men som synes det er kjedelig med bare 'gamle' damer? Snakk med damene, se om kanskje de er interessert i klikkertrening, i å lære mer evt få noen til å holde et kurs, eller noe sånt, for å lære mer om, f.eks. Reis på et par treninger, kanskje uten hund først, se hvordan de jobber, finn ut om det er noe for deg å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, sats på den erfarne, rutinerte hesten, da, syns du sa damen der var mer inne i positiv trening? :) Og, du blir kjent med flere i den stallen også. :(

Og, om det er gamle damer i retrieverklubben, så kanskje du kan lære noe av dem! De aller fleste hundemennesker er fryktelig hyggelige, selv om man trener på andre måter enn dem, og man kan ALLTID lære mer. ;) Kanskje du får med deg noen andre som også egentlig vil i hundeklubb, men som synes det er kjedelig med bare 'gamle' damer? Snakk med damene, se om kanskje de er interessert i klikkertrening, i å lære mer evt få noen til å holde et kurs, eller noe sånt, for å lære mer om, f.eks. Reis på et par treninger, kanskje uten hund først, se hvordan de jobber, finn ut om det er noe for deg å være der.

Blir nok å kutte ponnien til sommeren... :) Blir litt trist, siden de beste vennene mine er der. Blir nok å ha araberen 1 gang i uken :P

Damene i retrieverklubben har leid inn Turid Rugaas før, var på kurs med henne. Hun kunne mye om klikkertrening, men jeg husker ikke så mye :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltpost...

Snakket med ridelæreren min i dag. Har akkurat betalt for 11 nye ridetimer med Cherokee. Neste 10 ridetimer setter hu med opp på araberen, og jeg blir å slutte med ponnien. Blir å ri araberen ett par ganger i uken, og holde på med hund i tillegg. Det er litt rart å tenke på at jeg skal slutte med ponnien til sommeren :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...