Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund løftet opp min lille valp


e-l

Recommended Posts

Hei.

På onsdag møtte min lille valp på en voksen amstaff.

Shamsky ville ikke underkaste seg denne hunden, å det resulterte i at hunden løftet han opp med forlabbene, slik at han sto på to ben med Shamsky i armene. Han slapp ikke taket med det først, ikke før eieren tok et kraftig tak i han.

Shamsky ble redd, men tror jeg ble enda mer redd, har vel aldri vært så redd før.

(Det kunne kanskje vært av en annen rase også, men nevner rase for at dere skal kunne se for dere størrelsen)

Er dette vanlig atferd hos hunder?

Hva kan jeg evt gjøre for at dette ikke skal skje igjen?

Hva kan jeg gjøre hvis Shamsky blir redd andre hunder etter denne hendelsen?

Dette var hans første møte med hunder siden jeg har fått han. Han må jo møte andre hunder å bli sosialisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvordan den andre hunden løftet opp valpen din jeg.. MEN, hvis din valp skulle bli redd andre hunder så tåler den lite. At den er skeptisk en liten stund, joda- det kan jo skje. Men så går det over igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du lar valpen din møte andre hunder, men det er kanskje lurt å velge ut hvilke hunder og på hvilken måte. Aldri i livet om jeg hadde latt min valp hilse på alle vi møter. Jeg er litt redd for disse vakt/kamphundrasene og lar ikke mine hunder hilse på slike, uten å ha avklart gemytt og lekemønster grundig. Vet det er dumt av meg å være rasistisk, men det er noe jeg må jobbe med.

Like viktig som å hilse på fremmede hunder, er det jo å lære at man ikke skal hilse på alt som går forbi. Tispa mi er ganske uforutsigbar og sur når hun går i bånd. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet be valpeeiere snelle inn (åååå flexi :icon_redface: ) nurket sitt og virkelig forklare hvorfor det er en dårlig idè å slippe den bort til Fibi. De har hørt at det er viktig med sosialisering og dermed har de snella kronisk på frislepp. :)

Fortsett å la hundene din hilse på andre, men velg ut hvilke hunder den skal hilse på. ikke tillat ufinheter av noe slag. Store hunder skal være hensynsfulle mot de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Sosialisering i forhold til andre hunder er viktig, men det viktigste er at de første hundene som valpen treffer, er hunder som du allerede kjenner og som du vet hvordan er overfor valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du lar valpen din møte andre hunder, men det er kanskje lurt å velge ut hvilke hunder og på hvilken måte. Aldri i livet om jeg hadde latt min valp hilse på alle vi møter. Jeg er litt redd for disse vakt/kamphundrasene og lar ikke mine hunder hilse på slike, uten å ha avklart gemytt og lekemønster grundig. Vet det er dumt av meg å være rasistisk, men det er noe jeg må jobbe med.

Like viktig som å hilse på fremmede hunder, er det jo å lære at man ikke skal hilse på alt som går forbi. Tispa mi er ganske uforutsigbar og sur når hun går i bånd. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet be valpeeiere snelle inn (åååå flexi :) ) nurket sitt og virkelig forklare hvorfor det er en dårlig idè å slippe den bort til Fibi. De har hørt at det er viktig med sosialisering og dermed har de snella kronisk på frislepp. :)

Fortsett å la hundene din hilse på andre, men velg ut hvilke hunder den skal hilse på. ikke tillat ufinheter av noe slag. Store hunder skal være hensynsfulle mot de små.

Takk for fin tilbakemelding. Jeg satt ved siden av valpen min, men alt gikk så fint. Jeg turte først ikke å la de hilse på hverandre, men så snakket han om hvor snill hunden hans er osv.. Han hilste også fint på en annen hund å det gikk bra.

Jeg bør nok kanskje bli litt mer rasebevist, og kanskje ikke stole på hva andre hundeeiere sier :)

Er det en ide å starte med valper kanskje? :D

Sosialisering i forhold til andre hunder er viktig, men det viktigste er at de første hundene som valpen treffer, er hunder som du allerede kjenner og som du vet hvordan er overfor valper.

Nå kjenner jeg ikke så mange som har hunder, skal på valpekurs som begynner 4.mars så da får han mulighet til å treffe flere. Så har vi meldt oss på grunnkurs og hverdagslydighetskurs, alle kursene går over ti uker, to ganger i uken, så han skal nok bli sosialisert alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg fatter ærlig talt ikke hvorfor dere skal på død og liv slippe valper eller voksne hunder bort til alt av firbeinte jeg da.. Hva er sosialisering liksom? Valpen har i 8 uker vært sammen med mor og forhåpentligvis søsken. Den vet at den er en hund, den den har også lært spillereglene for hunder. Valpen trenger å bli kjent med sin nye familie som den skal dele resten av sitt liv med, ikke gudoghvermansens hund man treffer tilfeldig på gata. Ved å la valpen treffe mange forskjellige hunder øker sannsynligheten for at den får (minst) en ubehagelig opplevelse med andre hunder. Lær den heller å ta kontakt med deg og overse andre hunder dere møter. Hvis man absolutt må la valpen leke med andre, er det bedre å ha 2-3 faste lekekamerater som hunden kjenner godt og som er trygge fine hunder. Bare fint om det er valper på samme alder/str. La det være den såkalte sosialiseringen til valper.

Bare for å ha sagt det også så lukker hundes sosialiseringsvindu ca ved 16 ukers alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at Selma får hilse på fremmede hunder. Valper og voksne. Jeg også velger med omhu, men når det er sagt så lar jeg henne hilse på masse forskjellige hunder (store, små, lang pels, kort pels osv). Om jeg er i tvil så spør jeg om den andre hunden er flink med valper.

Jeg tror heller ikke valpen din får noe varige men av denne hendelsen.

(Har du forresten presentert valpen din her på doggis? Jeg vil se bilder :) )

Edit: Fant det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ærlig talt ikke hvorfor dere skal på død og liv slippe valper eller voksne hunder bort til alt av firbeinte jeg da.. Hva er sosialisering liksom? Valpen har i 8 uker vært sammen med mor og forhåpentligvis søsken. Den vet at den er en hund, den den har også lært spillereglene for hunder. Valpen trenger å bli kjent med sin nye familie som den skal dele resten av sitt liv med, ikke gudoghvermansens hund man treffer tilfeldig på gata. Ved å la valpen treffe mange forskjellige hunder øker sannsynligheten for at den får (minst) en ubehagelig opplevelse med andre hunder. Lær den heller å ta kontakt med deg og overse andre hunder dere møter. Hvis man absolutt må la valpen leke med andre, er det bedre å ha 2-3 faste lekekamerater som hunden kjenner godt og som er trygge fine hunder. Bare fint om det er valper på samme alder/str. La det være den såkalte sosialiseringen til valper.

Bare for å ha sagt det også så lukker hundes sosialiseringsvindu ca ved 16 ukers alder..

Takk for tilbakemelding. Når det er ens første hund er det godt å få råd og tilbakemeldinger.

Jeg synes det er viktig at Selma får hilse på fremmede hunder. Valper og voksne. Jeg også velger med omhu, men når det er sagt så lar jeg henne hilse på masse forskjellige hunder (store, små, lang pels, kort pels osv). Om jeg er i tvil så spør jeg om den andre hunden er flink med valper.

Jeg tror heller ikke valpen din får noe varige men av denne hendelsen.

(Har du forresten presentert valpen din her på doggis? Jeg vil se bilder :) )

Edit: Fant det!

Takk for en fin tilbakemelding. Eieren av den andre hunden fortalte det at han var flink med andre hunder, store som små, voksne som valper. Men jeg bør kanskje tenke meg om en gang til før jeg stoler blindt på en annen hundeeier.

Takk for tilbakemelding, er godt å få noen erfaringer av andre, da dette er min første hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ærlig talt ikke hvorfor dere skal på død og liv slippe valper eller voksne hunder bort til alt av firbeinte jeg da.. Hva er sosialisering liksom? Valpen har i 8 uker vært sammen med mor og forhåpentligvis søsken. Den vet at den er en hund, den den har også lært spillereglene for hunder. Valpen trenger å bli kjent med sin nye familie som den skal dele resten av sitt liv med, ikke gudoghvermansens hund man treffer tilfeldig på gata. Ved å la valpen treffe mange forskjellige hunder øker sannsynligheten for at den får (minst) en ubehagelig opplevelse med andre hunder. Lær den heller å ta kontakt med deg og overse andre hunder dere møter. Hvis man absolutt må la valpen leke med andre, er det bedre å ha 2-3 faste lekekamerater som hunden kjenner godt og som er trygge fine hunder. Bare fint om det er valper på samme alder/str. La det være den såkalte sosialiseringen til valper.

Bare for å ha sagt det også så lukker hundes sosialiseringsvindu ca ved 16 ukers alder..

Amen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen :)

Det er første hunden han har hilst på, var kanskje ikke det beste valget, jeg ser det nå. Jeg satt med han ved siden av meg og hundens eier ga slakt bånd, å det gikk så fort. Jeg kan ikke annet enn å ta lærdom av det, slik at det ikke skal skje igjen.

Jeg følte meg som det værste menneske på jorden når det skjedde, å sitter fortsatt med dårlig samvittighet for at han kom i en slik situasjonen, det er absolutt min feil.

Jeg vil bare valpens beste, å i alle bøker og artikler jeg har lest står det at valpen bør sosialiseres. Jeg har mye å lære, skal starte på valpekurs til uken, håper å lære mer der, slik at jeg kan gi han det beste, så han blir en snill, glad og livlig hund.

Mener alikevell at de bør få hilse på andre hunder av forskjellige slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første hunden han har hilst på, var kanskje ikke det beste valget, jeg ser det nå. Jeg satt med han ved siden av meg og hundens eier ga slakt bånd, å det gikk så fort. Jeg kan ikke annet enn å ta lærdom av det, slik at det ikke skal skje igjen.

Jeg følte meg som det værste menneske på jorden når det skjedde, å sitter fortsatt med dårlig samvittighet for at han kom i en slik situasjonen, det er absolutt min feil.

Jeg vil bare valpens beste, å i alle bøker og artikler jeg har lest står det at valpen bør sosialiseres. Jeg har mye å lære, skal starte på valpekurs til uken, håper å lære mer der, slik at jeg kan gi han det beste, så han blir en snill, glad og livlig hund.

Mener alikevell at de bør få hilse på andre hunder av forskjellige slag.

Alle gjør feil med 1.hunden.. Ikke ta så tungt på det du :)

Om jeg skulle begynnt å ramse opp alle feilene jeg har gjort med min hund, så tror jeg jeg hadde blitt banna herifra, og det er blitt en fin og velfungerende hund av henne også:)

Så lenge du selv ser at det ikke var en idiell situasjon, så tror jeg du allerede er på vei til å bli en bra hundeeier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør feil med 1.hunden.. Ikke ta så tungt på det du :D

Om jeg skulle begynnt å ramse opp alle feilene jeg har gjort med min hund, så tror jeg jeg hadde blitt banna herifra, og det er blitt en fin og velfungerende hund av henne også:)

Så lenge du selv ser at det ikke var en idiell situasjon, så tror jeg du allerede er på vei til å bli en bra hundeeier :)

Takk det var godt å høre, men sitter fortsatt med en skyldfølelse. :)

Det bedrer seg nok sammen med erfaring.

Takk for en veldig fin tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med gråtass her.

E-l: Nei, ikke stol på andre hundeeiere. Som regel vil de fremme sin hund som bedre enn den kanskje er, og kanskje eieren ikke har de innsikter som skal til for å vite hvordan hunden reagerer i en gitt situasjon.

Ser den nå... Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den nå... Takk for tilbakemelding.

:-) Ser det skrives at alle gjør feil med første hund, og det stemmer. Jeg vil også si at man gjør feil med andre, tredje, fjerde osv jeg. Man blir aldri "perfekt" og feil vil man alltid gjøre, for det som funker på hunden du har nå trenger ikke funke på din neste hund. Man må feile og lære av sine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Ser det skrives at alle gjør feil med første hund, og det stemmer. Jeg vil også si at man gjør feil med andre, tredje, fjerde osv jeg. Man blir aldri "perfekt" og feil vil man alltid gjøre, for det som funker på hunden du har nå trenger ikke funke på din neste hund. Man må feile og lære av sine feil.

Ja, det er nok sant. Man blir vel aldri helt utlært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...