Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund løftet opp min lille valp

e-l

Recommended Posts

Hei.

På onsdag møtte min lille valp på en voksen amstaff.

Shamsky ville ikke underkaste seg denne hunden, å det resulterte i at hunden løftet han opp med forlabbene, slik at han sto på to ben med Shamsky i armene. Han slapp ikke taket med det først, ikke før eieren tok et kraftig tak i han.

Shamsky ble redd, men tror jeg ble enda mer redd, har vel aldri vært så redd før.

(Det kunne kanskje vært av en annen rase også, men nevner rase for at dere skal kunne se for dere størrelsen)

Er dette vanlig atferd hos hunder?

Hva kan jeg evt gjøre for at dette ikke skal skje igjen?

Hva kan jeg gjøre hvis Shamsky blir redd andre hunder etter denne hendelsen?

Dette var hans første møte med hunder siden jeg har fått han. Han må jo møte andre hunder å bli sosialisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvordan den andre hunden løftet opp valpen din jeg.. MEN, hvis din valp skulle bli redd andre hunder så tåler den lite. At den er skeptisk en liten stund, joda- det kan jo skje. Men så går det over igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du lar valpen din møte andre hunder, men det er kanskje lurt å velge ut hvilke hunder og på hvilken måte. Aldri i livet om jeg hadde latt min valp hilse på alle vi møter. Jeg er litt redd for disse vakt/kamphundrasene og lar ikke mine hunder hilse på slike, uten å ha avklart gemytt og lekemønster grundig. Vet det er dumt av meg å være rasistisk, men det er noe jeg må jobbe med.

Like viktig som å hilse på fremmede hunder, er det jo å lære at man ikke skal hilse på alt som går forbi. Tispa mi er ganske uforutsigbar og sur når hun går i bånd. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet be valpeeiere snelle inn (åååå flexi :icon_redface: ) nurket sitt og virkelig forklare hvorfor det er en dårlig idè å slippe den bort til Fibi. De har hørt at det er viktig med sosialisering og dermed har de snella kronisk på frislepp. :)

Fortsett å la hundene din hilse på andre, men velg ut hvilke hunder den skal hilse på. ikke tillat ufinheter av noe slag. Store hunder skal være hensynsfulle mot de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Sosialisering i forhold til andre hunder er viktig, men det viktigste er at de første hundene som valpen treffer, er hunder som du allerede kjenner og som du vet hvordan er overfor valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du lar valpen din møte andre hunder, men det er kanskje lurt å velge ut hvilke hunder og på hvilken måte. Aldri i livet om jeg hadde latt min valp hilse på alle vi møter. Jeg er litt redd for disse vakt/kamphundrasene og lar ikke mine hunder hilse på slike, uten å ha avklart gemytt og lekemønster grundig. Vet det er dumt av meg å være rasistisk, men det er noe jeg må jobbe med.

Like viktig som å hilse på fremmede hunder, er det jo å lære at man ikke skal hilse på alt som går forbi. Tispa mi er ganske uforutsigbar og sur når hun går i bånd. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet be valpeeiere snelle inn (åååå flexi :) ) nurket sitt og virkelig forklare hvorfor det er en dårlig idè å slippe den bort til Fibi. De har hørt at det er viktig med sosialisering og dermed har de snella kronisk på frislepp. :)

Fortsett å la hundene din hilse på andre, men velg ut hvilke hunder den skal hilse på. ikke tillat ufinheter av noe slag. Store hunder skal være hensynsfulle mot de små.

Takk for fin tilbakemelding. Jeg satt ved siden av valpen min, men alt gikk så fint. Jeg turte først ikke å la de hilse på hverandre, men så snakket han om hvor snill hunden hans er osv.. Han hilste også fint på en annen hund å det gikk bra.

Jeg bør nok kanskje bli litt mer rasebevist, og kanskje ikke stole på hva andre hundeeiere sier :)

Er det en ide å starte med valper kanskje? :D

Sosialisering i forhold til andre hunder er viktig, men det viktigste er at de første hundene som valpen treffer, er hunder som du allerede kjenner og som du vet hvordan er overfor valper.

Nå kjenner jeg ikke så mange som har hunder, skal på valpekurs som begynner 4.mars så da får han mulighet til å treffe flere. Så har vi meldt oss på grunnkurs og hverdagslydighetskurs, alle kursene går over ti uker, to ganger i uken, så han skal nok bli sosialisert alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg fatter ærlig talt ikke hvorfor dere skal på død og liv slippe valper eller voksne hunder bort til alt av firbeinte jeg da.. Hva er sosialisering liksom? Valpen har i 8 uker vært sammen med mor og forhåpentligvis søsken. Den vet at den er en hund, den den har også lært spillereglene for hunder. Valpen trenger å bli kjent med sin nye familie som den skal dele resten av sitt liv med, ikke gudoghvermansens hund man treffer tilfeldig på gata. Ved å la valpen treffe mange forskjellige hunder øker sannsynligheten for at den får (minst) en ubehagelig opplevelse med andre hunder. Lær den heller å ta kontakt med deg og overse andre hunder dere møter. Hvis man absolutt må la valpen leke med andre, er det bedre å ha 2-3 faste lekekamerater som hunden kjenner godt og som er trygge fine hunder. Bare fint om det er valper på samme alder/str. La det være den såkalte sosialiseringen til valper.

Bare for å ha sagt det også så lukker hundes sosialiseringsvindu ca ved 16 ukers alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at Selma får hilse på fremmede hunder. Valper og voksne. Jeg også velger med omhu, men når det er sagt så lar jeg henne hilse på masse forskjellige hunder (store, små, lang pels, kort pels osv). Om jeg er i tvil så spør jeg om den andre hunden er flink med valper.

Jeg tror heller ikke valpen din får noe varige men av denne hendelsen.

(Har du forresten presentert valpen din her på doggis? Jeg vil se bilder :) )

Edit: Fant det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ærlig talt ikke hvorfor dere skal på død og liv slippe valper eller voksne hunder bort til alt av firbeinte jeg da.. Hva er sosialisering liksom? Valpen har i 8 uker vært sammen med mor og forhåpentligvis søsken. Den vet at den er en hund, den den har også lært spillereglene for hunder. Valpen trenger å bli kjent med sin nye familie som den skal dele resten av sitt liv med, ikke gudoghvermansens hund man treffer tilfeldig på gata. Ved å la valpen treffe mange forskjellige hunder øker sannsynligheten for at den får (minst) en ubehagelig opplevelse med andre hunder. Lær den heller å ta kontakt med deg og overse andre hunder dere møter. Hvis man absolutt må la valpen leke med andre, er det bedre å ha 2-3 faste lekekamerater som hunden kjenner godt og som er trygge fine hunder. Bare fint om det er valper på samme alder/str. La det være den såkalte sosialiseringen til valper.

Bare for å ha sagt det også så lukker hundes sosialiseringsvindu ca ved 16 ukers alder..

Takk for tilbakemelding. Når det er ens første hund er det godt å få råd og tilbakemeldinger.

Jeg synes det er viktig at Selma får hilse på fremmede hunder. Valper og voksne. Jeg også velger med omhu, men når det er sagt så lar jeg henne hilse på masse forskjellige hunder (store, små, lang pels, kort pels osv). Om jeg er i tvil så spør jeg om den andre hunden er flink med valper.

Jeg tror heller ikke valpen din får noe varige men av denne hendelsen.

(Har du forresten presentert valpen din her på doggis? Jeg vil se bilder :) )

Edit: Fant det!

Takk for en fin tilbakemelding. Eieren av den andre hunden fortalte det at han var flink med andre hunder, store som små, voksne som valper. Men jeg bør kanskje tenke meg om en gang til før jeg stoler blindt på en annen hundeeier.

Takk for tilbakemelding, er godt å få noen erfaringer av andre, da dette er min første hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen :)

Det er første hunden han har hilst på, var kanskje ikke det beste valget, jeg ser det nå. Jeg satt med han ved siden av meg og hundens eier ga slakt bånd, å det gikk så fort. Jeg kan ikke annet enn å ta lærdom av det, slik at det ikke skal skje igjen.

Jeg følte meg som det værste menneske på jorden når det skjedde, å sitter fortsatt med dårlig samvittighet for at han kom i en slik situasjonen, det er absolutt min feil.

Jeg vil bare valpens beste, å i alle bøker og artikler jeg har lest står det at valpen bør sosialiseres. Jeg har mye å lære, skal starte på valpekurs til uken, håper å lære mer der, slik at jeg kan gi han det beste, så han blir en snill, glad og livlig hund.

Mener alikevell at de bør få hilse på andre hunder av forskjellige slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første hunden han har hilst på, var kanskje ikke det beste valget, jeg ser det nå. Jeg satt med han ved siden av meg og hundens eier ga slakt bånd, å det gikk så fort. Jeg kan ikke annet enn å ta lærdom av det, slik at det ikke skal skje igjen.

Jeg følte meg som det værste menneske på jorden når det skjedde, å sitter fortsatt med dårlig samvittighet for at han kom i en slik situasjonen, det er absolutt min feil.

Jeg vil bare valpens beste, å i alle bøker og artikler jeg har lest står det at valpen bør sosialiseres. Jeg har mye å lære, skal starte på valpekurs til uken, håper å lære mer der, slik at jeg kan gi han det beste, så han blir en snill, glad og livlig hund.

Mener alikevell at de bør få hilse på andre hunder av forskjellige slag.

Alle gjør feil med 1.hunden.. Ikke ta så tungt på det du :)

Om jeg skulle begynnt å ramse opp alle feilene jeg har gjort med min hund, så tror jeg jeg hadde blitt banna herifra, og det er blitt en fin og velfungerende hund av henne også:)

Så lenge du selv ser at det ikke var en idiell situasjon, så tror jeg du allerede er på vei til å bli en bra hundeeier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør feil med 1.hunden.. Ikke ta så tungt på det du :D

Om jeg skulle begynnt å ramse opp alle feilene jeg har gjort med min hund, så tror jeg jeg hadde blitt banna herifra, og det er blitt en fin og velfungerende hund av henne også:)

Så lenge du selv ser at det ikke var en idiell situasjon, så tror jeg du allerede er på vei til å bli en bra hundeeier :)

Takk det var godt å høre, men sitter fortsatt med en skyldfølelse. :)

Det bedrer seg nok sammen med erfaring.

Takk for en veldig fin tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med gråtass her.

E-l: Nei, ikke stol på andre hundeeiere. Som regel vil de fremme sin hund som bedre enn den kanskje er, og kanskje eieren ikke har de innsikter som skal til for å vite hvordan hunden reagerer i en gitt situasjon.

Ser den nå... Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den nå... Takk for tilbakemelding.

:-) Ser det skrives at alle gjør feil med første hund, og det stemmer. Jeg vil også si at man gjør feil med andre, tredje, fjerde osv jeg. Man blir aldri "perfekt" og feil vil man alltid gjøre, for det som funker på hunden du har nå trenger ikke funke på din neste hund. Man må feile og lære av sine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Ser det skrives at alle gjør feil med første hund, og det stemmer. Jeg vil også si at man gjør feil med andre, tredje, fjerde osv jeg. Man blir aldri "perfekt" og feil vil man alltid gjøre, for det som funker på hunden du har nå trenger ikke funke på din neste hund. Man må feile og lære av sine feil.

Ja, det er nok sant. Man blir vel aldri helt utlært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...