Gå til innhold
Hundesonen.no

Utekatt til innekatt?

Guest janson

Recommended Posts

Skrevet

Min romvenninnes bestemor døde nylig og nå står det en katt igjen som ikke har et sted å bo. Derfor lurer vi to på om vi kanskje skulle ta han hit, men er litt usikker på hvordan det ville fungere. Han er rundt en 5-6 år (her gjettet venninna mi) og er ellers rolig og snill og veldig omgjengelig, men han har i alle fall de siste 4 årene vært utekatt, men tilbringer udsedvanlig mye tid inne (familien til venninna mi har katt og er mye mer ute) i følge venninna mi. Ville det gå an å gjøre han om til innekatt eller er det helt håpløst? Noen som har erfaringer med dette?

Skrevet

Jeg vet at svigerfar gjorde katten sin til innekatt etter mange år fordi den var blitt skadet ute og han var redd det ville skje igjen.

Min personlig mening er at det er dårlig gjort å frata en katt en så stor del av livet.

Synes synd på de som er innekatter fra fødselen av også men de vet ihvertfall ikke noe bedre.

Har dere ingen mulighet for å ha den ute?

Skrevet

Takk for svar!:)

For alt jeg vet så blir det ikke noe av i det hele tatt, vi begynte bare å leke litt med ideen her i ettermiddag. Vi leier 2. etasje i en enebolig og deler inngang med eierne. Pga delt inngang så var da venninna mi redd for at det kunne bli til bry for de nede. Jeg vet ikke. Selv har jeg ikke erfaringer med katter, mens venninna mi har hatt det hele livet. Har søkt og lest litt rundt på nettet og ser det er veldig delte meninger ang dette med å gjøre utekatt til innekatt.

Men vi får nå se, er visst mulighet for at noen andre slektninger tar han også.

Skrevet
Takk for svar!:)

For alt jeg vet så blir det ikke noe av i det hele tatt, vi begynte bare å leke litt med ideen her i ettermiddag. Vi leier 2. etasje i en enebolig og deler inngang med eierne. Pga delt inngang så var da venninna mi redd for at det kunne bli til bry for de nede. Jeg vet ikke. Selv har jeg ikke erfaringer med katter, mens venninna mi har hatt det hele livet. Har søkt og lest litt rundt på nettet og ser det er veldig delte meninger ang dette med å gjøre utekatt til innekatt.

Men vi får nå se, er visst mulighet for at noen andre slektninger tar han også.

Dere kan jo bare spørre de nede da :D Kan jo hende de synes det er helt greit.

Skrevet

Vi tok til oss en 1 år gammel katt ca. Han var vant med å være ute, rett etter vi fikk han, måtte vi flytte og måtte ta det første og beste så her bor vi så tett inntil veien. Jeg vil ikke at han skal gå ut. I begynnelsen var det mye masing om å få gå ut, han gikk til døra, så opp på dørhåndtaket og mjauet. Men etter ett par mnd, gikk det veldig greit.. Nå er han verdens roligste innekatt=) Koser seg i stolen sin :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...