Gå til innhold
Hundesonen.no

FCI innfører nytt internasjonalt championat

jaktlykke

Recommended Posts

Skrevet
Okey - da misforsto jeg. Beklager!

Men er det egentlig så farlig om regelverket blir likt over hele Europa (innen FCI i alle fall), da?

Vil ikke en oppdretter greie å se forskjell på titlene så de blir "lurt" til å bruke rene utstillingshunder?

I så fall kommer jo problemet fra resten av FCI helt uavhengig av hva vi her oppe på bjerget ønsker å tildele av titler.

Men er brukskravene på de forskjellige rasene virkelig så "alfa/omega" at de avgjør om en hund har så gode medfødte instinkter og av den grunn er en bedre avlshund?

Susanne

For min egen del, trenger min hund kun et CACIB i f.eks Sveriga nå denne mnd da, og så er han INT.CH.

Da trenger jeg jo ikke jobbe videre med noe bruks - jeg kan gå i skogen istedet. Om det er bra eller dårlig for min rase? Veldig DÅRLIG syns jeg... :)

Bruksen er halve hunden for min del - en dobermann SKAL kunne brukes,og det at det er et krav til at den viser at den er brukandes for å bli INT:CH er helt supert - det gjør at det henger høyt å klare det!

Joda - man kan så se på de nye titlene om hunden har brukstitler eller ei...men fy søren så kjipt da...enhver dobermann av ymse kvalitet hva gleder bruks - som den er laget for - skal kunne oppnå et INT.CH.... :D

Nei - ikke ha dette som et alternativ! Det ødelegger mer enn det gavner.

Skrevet
Det er jammen ikke så godt å vite hva man skal gjøre nei - men det vil vel kanskje kunne være en fordel å stille i en klasse alene i første runde om han virker annerledes enn de fleste andre - men til syvende og sist må han jo uansett slå de andre om han skal få CACIB'et... Det er vel også litt avhengig av hvilken dommer man stiller for - noe vil jo se positivt på en hund i bruksklasse, mens andre ikke verdsetter det - mens atter andre ikke aner hva en bruksklasse er og bare dømmer det de ser der og da (hvilket jo er det riktigste kanskje... hehehe).

Hmmmm, jeg er veldig usikker selv, jeg. Ser jo at han har lett for å drukne mellom store hanner, selv om han er godt innenfor standarden (og et par av de større er strengt tatt for store) og kanskje beveger seg bedre enn noen av de større karene, så "ser" han plutselig ikke maskulin ut for dommeren. Har aldri sett rasen vises i bruksklasse heller, så ikke lett å vite hva som er lurt, nei.... På spaniels har jeg inntrykk av at bruksklassen ofte blir brukt av de som ikke er av show-kvalitet og det er jo ikke riktig det heller...hmmmm...fundere, fundere

• 3 weeks later...
Skrevet
NKK er imot FCI sine nye regler

Nye Championatregler

HEIA NKK !!

... og i mellomtiden kan jeg jo søke om å få godkjent to slike titler på Babs, da, kanskje, siden hun både har bruksmeritteringene og mange nok CACIBs.... :D

Guest Christine
Skrevet

Heia NKK, ja!

Håper virkelig dette forslaget blir lagt på hylla for å bli der for godt. Jeg ser for meg rasen min bli delt opp i to: brukssetterne og showhundene...*grøsse*

Guest Belgerpia
Skrevet
HEIA NKK !

... og i mellomtiden kan jeg jo søke om å få godkjent to slike titler på Babs, da, kanskje, siden hun både har bruksmeritteringene og mange nok CACIBs.... :yes:

Lurer på om man kan søke sånt championat på allerede døde hunder også jeg - Timo hadde skrekkelig mange Cacib for skrekkelig mange dommere i tre land..

Skrevet
Lurer på om man kan søke sånt championat på allerede døde hunder også jeg - Timo hadde skrekkelig mange Cacib for skrekkelig mange dommere i tre land..

Gamle Lotta fikk jo sitt internasjonale championat post mortem, så hvorfor ikke teste det ut ? Hehhehehe...

Skrevet
FCI har beslutat att införa ett nytt internationellt championat (C.I.E) och i samband därmed kommer SKK att införa de förkortningar som FCI använder för sina championattitlar (beteckningar på vissa titlar ändras).

C.I.B (International Beauty Champion)

Tilldelas hund som ej är av arbetande ras och som erhållit fyra (4) CACIB utdelade i minst tre (3) länder av minst tre (3) domare. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB.

För hund av arbetande ras krävs två (2) CACIB utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus arbetsmerit i enlighet med tidigare regelverk (se SKKs Utställnings- och championatbestämmelser).

Alla dispenser från regelverket som SKK tidigare erhållit efter särskild ansökan till FCI har upphört med anledning av det nya championat (C.I.E) som införts.

I övrigt är kraven desamma som för tidigare INTUCH.

SKK har tillskrivit FCI och avvaktar besked gällande exempelvis om svenska bruksprovsmeriter fortfarande jämställs med IPO.

C.I.E (International Show Champion)

Fr o m 2009-01-01

Nytt championat som tilldelas hund av arbetande ras som erhållit fyra (4) CACIB utdelade i minst tre (3) länder av minst tre (3) domare, men inte har arbetsmerit för att kunna ansöka om C.I.B enligt ovan. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB.

Från denna regel har de nordiska kennelklubbarna (gäller ej DKK) tillsvidare beslutat att undanta samtliga jakthundraser som har Sverige, Norge eller Finland som ursprungsland.

SKK har tillskrivit FCI och avvaktar besked gällande exempelvis retroaktivitet.

C.I.T (International Working Champion)

Tilldelas hund som erhållit två (2) CACIT utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus lägst 2:a pris i kvalitetsbedömning på internationell utställning vid lägst 15 månaders ålder i jakt-/bruksklass eller öppen klass. Kraven är oförändrade i förhållande till t ex tidigare INTBCH och INTJCH.

Kilde: SKK.se

Okey - da misforsto jeg. Beklager!

Men er det egentlig så farlig om regelverket blir likt over hele Europa (innen FCI i alle fall), da?

Vil ikke en oppdretter greie å se forskjell på titlene så de blir "lurt" til å bruke rene utstillingshunder?

I så fall kommer jo problemet fra resten av FCI helt uavhengig av hva vi her oppe på bjerget ønsker å tildele av titler.

Men er brukskravene på de forskjellige rasene virkelig så "alfa/omega" at de avgjør om en hund har så gode medfødte instinkter og av den grunn er en bedre avlshund?

Susanne

Snodig at "bruks"folket skal hisse seg sånn opp over at bruksmeritter fjernes for å få en UTSTILLINGStittel - kan ikke huske at så mange hever ett øyenbryn over at en hund med nødvendige bruksmeritter bare må ta 2 cacib for å få sitt internasjonale championat, det sier jo tross alt noe om åssen bikkjedyret SER ut...

Nope, brukshunder burde BÅDE hatt nødvendige bruksegenskaper, OG de 4 cacibene for 3 dommere i 3 land, over 1 år og en dag, minimum, for å få sine titler, selvfølgelig...

Skrevet
Nope, brukshunder burde BÅDE hatt nødvendige bruksegenskaper, OG de 4 cacibene for 3 dommere i 3 land, over 1 år og en dag, minimum, for å få sine titler, selvfølgelig...

Og jeg kunne ikke være mer enig (og MIN internasjonale champion har selvsagt både bruksmeritter OG cacib i mer enn 3 ulike land for 3 ulike dommere :D ).

Skrevet

Jeg er forvirret, for det virker jo som om Norge, Sverige og Finland sammen skal protestere på et FCI-møte om saksbehandlinge, og at de ikke er enig i dette.

Men da jeg tilfeldigvis var innom KoiraNet i dag, var den internasjonale tittelen til en berner der byttet ut med C.I.B. Så har de tatt systemet til seg, eller har de bare byttet navn på den ordinære internasjonale tittelen.

Det sto C.I.B i oversikten over titler og dato oppnådd/søkt, mens foran selve hundens navn sto det fremdeles Kans.MVA (som altså er internasjonalt championat).

Guest Jonna
Skrevet
Og jeg kunne ikke være mer enig (og MIN internasjonale champion har selvsagt både bruksmeritter OG cacib i mer enn 3 ulike land for 3 ulike dommere :D ).

Helt enig jeg også! Kom gjerne tilbake til samme krav som dem med "ikke" brukskrav.

Nå skal det også sies at for å oppnå enkelte av brukskravene så kreves det gjerne 2-3år med trening, noe som strekker seg lengre enn over 1år og en dag kravet. Og dem fleste innen min rase har faktisk flere Cacib innen dem kommer langt nok i brukset til å klare kravet for å oppnå Int.uch.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...