Gå til innhold
Hundesonen.no

FCI innfører nytt internasjonalt championat

jaktlykke

Recommended Posts

Okey - da misforsto jeg. Beklager!

Men er det egentlig så farlig om regelverket blir likt over hele Europa (innen FCI i alle fall), da?

Vil ikke en oppdretter greie å se forskjell på titlene så de blir "lurt" til å bruke rene utstillingshunder?

I så fall kommer jo problemet fra resten av FCI helt uavhengig av hva vi her oppe på bjerget ønsker å tildele av titler.

Men er brukskravene på de forskjellige rasene virkelig så "alfa/omega" at de avgjør om en hund har så gode medfødte instinkter og av den grunn er en bedre avlshund?

Susanne

For min egen del, trenger min hund kun et CACIB i f.eks Sveriga nå denne mnd da, og så er han INT.CH.

Da trenger jeg jo ikke jobbe videre med noe bruks - jeg kan gå i skogen istedet. Om det er bra eller dårlig for min rase? Veldig DÅRLIG syns jeg... :)

Bruksen er halve hunden for min del - en dobermann SKAL kunne brukes,og det at det er et krav til at den viser at den er brukandes for å bli INT:CH er helt supert - det gjør at det henger høyt å klare det!

Joda - man kan så se på de nye titlene om hunden har brukstitler eller ei...men fy søren så kjipt da...enhver dobermann av ymse kvalitet hva gleder bruks - som den er laget for - skal kunne oppnå et INT.CH.... :D

Nei - ikke ha dette som et alternativ! Det ødelegger mer enn det gavner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen ikke så godt å vite hva man skal gjøre nei - men det vil vel kanskje kunne være en fordel å stille i en klasse alene i første runde om han virker annerledes enn de fleste andre - men til syvende og sist må han jo uansett slå de andre om han skal få CACIB'et... Det er vel også litt avhengig av hvilken dommer man stiller for - noe vil jo se positivt på en hund i bruksklasse, mens andre ikke verdsetter det - mens atter andre ikke aner hva en bruksklasse er og bare dømmer det de ser der og da (hvilket jo er det riktigste kanskje... hehehe).

Hmmmm, jeg er veldig usikker selv, jeg. Ser jo at han har lett for å drukne mellom store hanner, selv om han er godt innenfor standarden (og et par av de større er strengt tatt for store) og kanskje beveger seg bedre enn noen av de større karene, så "ser" han plutselig ikke maskulin ut for dommeren. Har aldri sett rasen vises i bruksklasse heller, så ikke lett å vite hva som er lurt, nei.... På spaniels har jeg inntrykk av at bruksklassen ofte blir brukt av de som ikke er av show-kvalitet og det er jo ikke riktig det heller...hmmmm...fundere, fundere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Guest Christine

Heia NKK, ja!

Håper virkelig dette forslaget blir lagt på hylla for å bli der for godt. Jeg ser for meg rasen min bli delt opp i to: brukssetterne og showhundene...*grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
HEIA NKK !

... og i mellomtiden kan jeg jo søke om å få godkjent to slike titler på Babs, da, kanskje, siden hun både har bruksmeritteringene og mange nok CACIBs.... :yes:

Lurer på om man kan søke sånt championat på allerede døde hunder også jeg - Timo hadde skrekkelig mange Cacib for skrekkelig mange dommere i tre land..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om man kan søke sånt championat på allerede døde hunder også jeg - Timo hadde skrekkelig mange Cacib for skrekkelig mange dommere i tre land..

Gamle Lotta fikk jo sitt internasjonale championat post mortem, så hvorfor ikke teste det ut ? Hehhehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCI har beslutat att införa ett nytt internationellt championat (C.I.E) och i samband därmed kommer SKK att införa de förkortningar som FCI använder för sina championattitlar (beteckningar på vissa titlar ändras).

C.I.B (International Beauty Champion)

Tilldelas hund som ej är av arbetande ras och som erhållit fyra (4) CACIB utdelade i minst tre (3) länder av minst tre (3) domare. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB.

För hund av arbetande ras krävs två (2) CACIB utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus arbetsmerit i enlighet med tidigare regelverk (se SKKs Utställnings- och championatbestämmelser).

Alla dispenser från regelverket som SKK tidigare erhållit efter särskild ansökan till FCI har upphört med anledning av det nya championat (C.I.E) som införts.

I övrigt är kraven desamma som för tidigare INTUCH.

SKK har tillskrivit FCI och avvaktar besked gällande exempelvis om svenska bruksprovsmeriter fortfarande jämställs med IPO.

C.I.E (International Show Champion)

Fr o m 2009-01-01

Nytt championat som tilldelas hund av arbetande ras som erhållit fyra (4) CACIB utdelade i minst tre (3) länder av minst tre (3) domare, men inte har arbetsmerit för att kunna ansöka om C.I.B enligt ovan. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB.

Från denna regel har de nordiska kennelklubbarna (gäller ej DKK) tillsvidare beslutat att undanta samtliga jakthundraser som har Sverige, Norge eller Finland som ursprungsland.

SKK har tillskrivit FCI och avvaktar besked gällande exempelvis retroaktivitet.

C.I.T (International Working Champion)

Tilldelas hund som erhållit två (2) CACIT utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus lägst 2:a pris i kvalitetsbedömning på internationell utställning vid lägst 15 månaders ålder i jakt-/bruksklass eller öppen klass. Kraven är oförändrade i förhållande till t ex tidigare INTBCH och INTJCH.

Kilde: SKK.se

Okey - da misforsto jeg. Beklager!

Men er det egentlig så farlig om regelverket blir likt over hele Europa (innen FCI i alle fall), da?

Vil ikke en oppdretter greie å se forskjell på titlene så de blir "lurt" til å bruke rene utstillingshunder?

I så fall kommer jo problemet fra resten av FCI helt uavhengig av hva vi her oppe på bjerget ønsker å tildele av titler.

Men er brukskravene på de forskjellige rasene virkelig så "alfa/omega" at de avgjør om en hund har så gode medfødte instinkter og av den grunn er en bedre avlshund?

Susanne

Snodig at "bruks"folket skal hisse seg sånn opp over at bruksmeritter fjernes for å få en UTSTILLINGStittel - kan ikke huske at så mange hever ett øyenbryn over at en hund med nødvendige bruksmeritter bare må ta 2 cacib for å få sitt internasjonale championat, det sier jo tross alt noe om åssen bikkjedyret SER ut...

Nope, brukshunder burde BÅDE hatt nødvendige bruksegenskaper, OG de 4 cacibene for 3 dommere i 3 land, over 1 år og en dag, minimum, for å få sine titler, selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, brukshunder burde BÅDE hatt nødvendige bruksegenskaper, OG de 4 cacibene for 3 dommere i 3 land, over 1 år og en dag, minimum, for å få sine titler, selvfølgelig...

Og jeg kunne ikke være mer enig (og MIN internasjonale champion har selvsagt både bruksmeritter OG cacib i mer enn 3 ulike land for 3 ulike dommere :D ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forvirret, for det virker jo som om Norge, Sverige og Finland sammen skal protestere på et FCI-møte om saksbehandlinge, og at de ikke er enig i dette.

Men da jeg tilfeldigvis var innom KoiraNet i dag, var den internasjonale tittelen til en berner der byttet ut med C.I.B. Så har de tatt systemet til seg, eller har de bare byttet navn på den ordinære internasjonale tittelen.

Det sto C.I.B i oversikten over titler og dato oppnådd/søkt, mens foran selve hundens navn sto det fremdeles Kans.MVA (som altså er internasjonalt championat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Og jeg kunne ikke være mer enig (og MIN internasjonale champion har selvsagt både bruksmeritter OG cacib i mer enn 3 ulike land for 3 ulike dommere :D ).

Helt enig jeg også! Kom gjerne tilbake til samme krav som dem med "ikke" brukskrav.

Nå skal det også sies at for å oppnå enkelte av brukskravene så kreves det gjerne 2-3år med trening, noe som strekker seg lengre enn over 1år og en dag kravet. Og dem fleste innen min rase har faktisk flere Cacib innen dem kommer langt nok i brukset til å klare kravet for å oppnå Int.uch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...