Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturfagsspørsmål

-Vilde-

Recommended Posts

Jeg sitter og morer meg med noen naturfagsoppgaver, som er øvingsoppgaver før en prøve. Men jeg står litt fast med 2 (av de 40) oppgavene. Er det noen supersmarte soniser som kan hjelpe meg litt?

- Hva vil skje i proteinsyntesen hvis en av nitrogenbasene i m-RNAet er feil i forhold til slik de skulle ha vært?

- Hva vil skje i proteinsyntesen hvis kopien av m-RNAet ved en feil mangler den første nitrogenbasen?

Enjoy.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk seks i naturfag på både ungdomsskolen og videregående, men det der har jeg aldri hørt om engang! :)

Eller, vent da - dette hadde jeg vel på engelsk... Messenger RNA, genomes og sånt hadde jeg jo om. Men utover å huske på at jeg hadde om det kan jeg ikke hjelpe deg (sånn bortsett fra å si at det altså er mulig å få sekser uten å vite det, haha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og morer meg med noen naturfagsoppgaver, som er øvingsoppgaver før en prøve. Men jeg står litt fast med 2 (av de 40) oppgavene. Er det noen supersmarte soniser som kan hjelpe meg litt?

- Hva vil skje i proteinsyntesen hvis en av nitrogenbasene i m-RNAet er feil i forhold til slik de skulle ha vært?

- Hva vil skje i proteinsyntesen hvis kopien av m-RNAet ved en feil mangler den første nitrogenbasen?

Enjoy.... :)

Mulig jeg missforstår deg (da må du bare forklare litt nøyere:P) Men nitrogenbasene i m-rna kan vel ikke være feil i forhold til det de skulle vært? m-rna er jo bare en blåkopi av DNA, så da må det jo eventuelt være DNA det er noe "galt" med..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange aminosyrer har flere koder, så om en nitrogenbase er annerledes kan det hende det samme proteniet blir dannet allikevel.

Bilr én aminosyre annerledes kan også proteinet ha den samme funksjonen.

Ellers kan det skje at proteinet slutter å fungere med en annen aminosyre (finnes sykdommer som skyldes at bare én nitrogenbase er fiel)

Hvis kopien ved en feil mangler den første nitrogenbasen tror jeg hele greia blir "forskjøvet" et hakk, og da blir vel ganske enkelt bare alt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke mutasjon på begge to da?

Mutasjon er jo feil ved kopieringen av DNA eller i dannelsen av RNA.

Mutasjon..

Mutasjon ved delesjon? Mutasjon ved delesjon er i alle fall at det mangler en bit ved kopiering av DNA.

Nå er det 5 år siden jeg hadde dette faget da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke mutasjon på begge to da?

Mutasjon er jo feil ved kopieringen av DNA eller i dannelsen av RNA.

Mutasjon..

Mutasjon ved delesjon? Mutasjon ved delesjon er i alle fall at det mangler en bit ved kopiering av DNA.

Nå er det 5 år siden jeg hadde dette faget da..

Jeg tenkte også på det, men "turte" ikke skrive det, fordi det hørtes usannsynlig ut at det skulle være svaret på begge spørsmålene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Hva slags naturfag er det du har a :P vi har om ernæring og helse vi ;)

Arv og bioteknologi. Egentlig veldig gøy synes jeg (jaja, naturfagsnerd :P), men litt mye med to ganske tunge kapitler på en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Arv og bioteknologi. Egentlig veldig gøy synes jeg (jaja, naturfagsnerd ;) ), men litt mye med to ganske tunge kapitler på en gang...

Fant du ut hva svarene skulle være? Er jo selvsagt veldig nysgjerrig på om jeg (vi) hadde rett! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...