Gå til innhold
Hundesonen.no

Dølehest og kalblodstraver, tungdøl og lettdøl


Tuskelusken

Recommended Posts

Dølahest(tungdøl) er en framavlet rase som ble utviklet når folk fikk råd til å ha tyngre hester som spiste mer, men som også kunne trekke større redskaper. Lettdøl(som nå heter kaldblodstraver) var den opprinnelige døletypen, men er nå blitt avlet mer og mer mot trav, og det er fokusert på travegenskapene. De var vel egentlig mindre og lettere(såvidt jeg vet), for folk hadde ikke råd til å fôre på store tunge hester før i tida.

Dette er det jeg har lært av ei venninne(tidligere sjef) som kunne endel om dølens historie, men jeg har ingenting til å bygge oppunder det jeg sier, det er bare det jeg har hørt, men det høres iallefall logisk ut i mine ører.

Altså er det to typer døl per i dag, tungdøl/døl, som er den tunge typen som brukes til gårds- og skogsarbeid, og lettdøl/kaldblodstraver(som den nå heter etter at de bytta navn), som er den lette typen som brukes i trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter Dølahest og Kaldblodstraver, Lettdøl/tungdøl er bare gamle 'kalle'navn.

Dølahesten er arbeidshesten/trekkhesten ( som er en utmerket ridehest også! ), mens Kaldblodstraveren er akkurat det, en traver som løper fort rundt og rundt. Kan også bli utmerket ridehester, men om de først er travtrent kan de trenge litt ekstra med jobb før man får de 'ned på jorda' igjen. De blir fort litt heite.

To flotte raser som har samme utspring, men ble avlet i to retninger. Man kan parre ei kbl hoppe med en godkjent dølahingst og få godkjente avkom i dølaavlen. Jeg er litt usikker på om hvordan det er motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...