Gå til innhold
Hundesonen.no

Matematikktråd!


Gjest

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Oisann... Vi har en times prøve på fredag, og har fått et hefte med forberedelses-oppgaver. Jeg forstår ikke en pøkk :blink: Trenger en detaljert t-skje forklaring, for jeg kan omtrent ikke noe av dette.

Her er en oppgave jeg ikke klarer. (Jeg skjønner egentlig ikke de andre heller, men denne er værst):

15/-3 + (-7)/3 - (3,5) + (-7 x 2,5) - 21/-2 - (6,2 x 5) = :blink:

Prøvde å få tegnene så like som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den ganske rett fram da? :blink:

Første steg: multiplikasjon før addisjon/subtraksjon. Derfor ganger du først ut det som står i parantesene med multiplikasjon.

Husk også at 15/3 = 5, 7/3 = 2,3, 21/2 = 10,5 og så videre :blink: Dermed kan du enten gjøre alt om til desimaltall (men da mister du nøyaktighet siden f.eks 7/3 = 2,3333333333~ ), eller gjøre desimaltallene om til brøk. Det er nok det beste. F.eks er 3,5 = 7/2.

Deretter kan du enten gjøre om brøkene til å være like (finn fellesnevner) slik at du enkelt kan legge dem sammen, eller så kan du bare trykke alle brøkene inn på kalkulator og deretter finne brøken som tilsvarer svaret du får (går også an å finne "brøkoversettere" på internett, bare google det).

Dere har sikkert en spesiell måte å angripe slike oppgaver på i boka / som læreren har fortalt om. Bruk den! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den ganske rett fram da? :blink:

Første steg: multiplikasjon før addisjon/subtraksjon. Derfor ganger du først ut det som står i parantesene med multiplikasjon.

Husk også at 15/3 = 5, 7/3 = 2,3, 21/2 = 10,5 og så videre :blink: Dermed kan du enten gjøre alt om til desimaltall (men da mister du nøyaktighet siden f.eks 7/3 = 2,3333333333~ ), eller gjøre desimaltallene om til brøk. Det er nok det beste. F.eks er 3,5 = 7/2.

Deretter kan du enten gjøre om brøkene til å være like (finn fellesnevner) slik at du enkelt kan legge dem sammen, eller så kan du bare trykke alle brøkene inn på kalkulator og deretter finne brøken som tilsvarer svaret du får (går også an å finne "brøkoversettere" på internett, bare google det).

Dere har sikkert en spesiell måte å angripe slike oppgaver på i boka / som læreren har fortalt om. Bruk den! :blink:

Læreren viste den i dag så :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Jeg gjenoppliver denne tråden litt med et spørsmål, jeg. Holder egentlig på med en programmeringsoppgave, men for å løse den må jeg finne en matematisk formel som skal brukes der.

For å finne arealet mellom tre 2D punkter har jeg brukt formelen:

A = |(1/2)(x1y2 + x2y3 + x3y1 - x2y1 - x3y2 - x1y3)| som da gjelder mellom punktene (x1,y1) (x2,y2) (x3,y3).

Nå er jeg på jakt etter rette måten å utvide dette så jeg kan regne ut arealet mellom (x1,y1,z1) (x2,y2,z2) (x3,y3,z3). Hvordan skal jeg gjøre det for å få dette riktig? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...