Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv til dvergschnauzer

Milla-5

Recommended Posts

Trixie har noen små vesker som passer til små hunder. De er veldig billige også, men sikkert ikke noe å gå med i dagesvis, og ei heller til å laste så veldig tungt. Antageligvis ikke vanntett eller særlig god kvalitet sånn sett, men for et par hundrelapper kan du sikkert trene litt muskler på hunden. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp de billigste for her syns jeg det er viktig med kvalitet og med det mener jeg at det sitter godt på hunden.

Vi kjøpte kennel sin den er dyr men den sitter godt på hundens rygg.

Når vi begynte med kløv hadde vi ikke noe i så hunden kunne venne seg til å bære kløvet for det er litt uvant for hunden å ha noe på ryggen.

Etter at hun ble vant til kløv bærer hun maten sin , drikka si , bæskje poser og et pledd hun ligger på når vi raster så hun ikke skal bære for tungt, det er ikke noe bra for ryggen.

Hunden min er kjempe stolt når hun går med kløv og vi kan gå i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp de billigste for her syns jeg det er viktig med kvalitet og med det mener jeg at det sitter godt på hunden.

Vi kjøpte kennel sin den er dyr men den sitter godt på hundens rygg.

Når vi begynte med kløv hadde vi ikke noe i så hunden kunne venne seg til å bære kløvet for det er litt uvant for hunden å ha noe på ryggen.

Etter at hun ble vant til kløv bærer hun maten sin , drikka si , bæskje poser og et pledd hun ligger på når vi raster så hun ikke skal bære for tungt, det er ikke noe bra for ryggen.

Hunden min er kjempe stolt når hun går med kløv og vi kan gå i flere timer.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men hvis det kommer helt an på hva man har tenkt å bruke kløven til. Er det dages-lange fjellturer, kanskje over en uke, hvor hunden skal bære tungt? Eller er det snakk om turer på en time hvor hunden bærer relativt lett, og mest bare for "moro skyld" eller for at hunden skal få litt ekstra trim eller gjøre litt nytte for seg ved å bære to Toro-poser hjem fra butikken? Kanskje vil også interessen utvikles litt etterhvert som man ser om hunden liker det, og DA kan man gjerne kjøpe en god kløv. Skal den bare brukes til "småtterier" ser jeg virkelig ikke nødvendigheten av å investere halvannet tusen på en skikkelig god kløv. Men selvsagt bør ikke den billige versjonen verken gnage eller plage hunden på noen måte - spørmålet er vel om den i det hele tatt vil ligge lenge og tungt nok på hunden til at det ER plagsomt eller vil gi gnagsår?

Jeg synes også at det er litt unødvendig med kløv på en så liten hund som dvergschnauzer, sorry altså. Det er virkelig begrenset hvor mye nytte en så liten hund kan gjøre ved å bære - seriøst - man kjøper ikke kløv til 1500 kr for at hunden skal bære sine egne bæsjeposer! Man kjøper heller ikke kløv til 1500kr for at hunden skal "føle seg flink" med den på. Det er vel og bra å trene muskler på små hunder også (jeg har jo selv en liten hund og er opptatt av at hun er sprek og i god form og har godt med muskler), men kløv er liksom ikke det første jeg tenker på når jeg skal trene musklene hennes. På springeren; ja!, men lille-hunden får heller andre oppgaver. Bare det å være med på tur med springeren, gå like langt, og i like dyp snø, holde samme tempo, i like bratt terreng +++, gjør at cairnen strengt tatt får mer mosjon enn springeren. Hva med å heller legge opp turene litt annerledes? Gå i vanskeligere terreng, lengre turer, kanskje trekke litt (det er i alle fall billigere selv om man kjøper litt skikkelig utstyr), osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kanskje kjøpe en fra buddy til 199 og se om han liker det vis han gjør det kjøper jeg nok en bedre.

noen som vet noe om dene kløven :yes:

Men du bør uansett vente med å ha på han kløven til han er rundet 1 år.. han er jo bare 8 (?) uker nå.. Du har jo akkurat fått han :) Som sagt så bør han være over året før du lar han belaste muskulaturen. Det gjelder i grunn all belastende arbeid. Agility, trekkarbeid osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal så klart vente til han er stor nok

men det kan ta tid og fine den perfekte kløv :yes:

Er nok best å ikke kjøpe en før han er utvokst, for ellers vil den jo ikke passe særlig lenge. :) Kløv er fint det, så lenge hunden er gammel nok og tåler det, og liker det. Vet om et par hunder som IKKE vil gå med kløv, de liker det ikke, så da må man finne på noe annet. Er nok lurt å kjøpe en billig en, som passer bra og ligger godt, først, og heller kjøpe en dyrere en seinere hvis man ser at det trengs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, forsåvidt, så er det jo ikke noe gæærnt i at en valp går med kløvveske heller, så lenge det IKKE er noe oppi den. Eneste er jo at den kommer til å vokse fra kløven innmari fort. :yes: Og da er det jo ikke så mye vits. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Arminzera har jeg kjent et par hunder av, det er riktignok lenge siden (wow! Snart 20 år?). Men verdt å sjekke ut, og i Meråker. Det var den eneste jeg fant igjen av de jeg har hatt noe med å gjøre.
    • Kalexas kennel har jeg veldig godt inntrykk av. Seriøs oppdretter, gode hunder. Disse liker jeg godt. Kreft er vel det vanligste, litt allergi. Og mange er veldig til å slikke, på deg, andre hunder , alt mulig. Utrolig irriterende.  Noen linjer kan ha mye lyd, som i piping.... Lykke til med valpekjøp:)
    • Etter mye grubling fram og tilbake har valget falt på Flat denne gangen. Rasen gir for oss en god kombinasjon av sosial happy-go-lucky familiehund og passe energisk trenings- og hobbyhund for for meg. Planen er valp i løpet av 2026. Nå er jakten på mulige oppdrettere i gang. Jeg har selvsagt kikket innom oppdretterlistene til NKK og retrieverklubben, og det er en start. Jeg vil i tillegg spørre her, er det noen som har en oppdretter å tipse om/anbefale? Gjerne i Trøndelag, men hele landet er forsåvidt aktuelt. Ønsker en oppdretter med fokus på helse og mentalitet, og helst også fokus på bruk av hundene ut over "bare" utstilling. Men jeg er ikke ute etter heftige brukslinjer heller.  Litt upraktisk at mange ikke bruker hjemmesider lengre. En må følge dem på sosiale media, men der må en ofte være valpekjøper allerede for å få tilgang. Liker å kunne få et inntrykk på nett før jeg eventuelt sender epost eller ringer.  Er det noe jeg bør være spesielt obs på med Flat? Vet det kan være en del kreft. Er det noe annet med helse eller mentalitet å være på vakt mot?    
    • Da tok jeg en telefon til en som driver med dette, og det stemmer at han bør ikke løpe på asfalt men at det er individuelt mht hvor mye de tåler. De bør ivertfall ha en hviledag mellom hver gang og løpe sakte når de gjør det. Så uroen jeg hadde inni meg, intuisjonen eller hva det var, stemte. Jeg var nøye på dette i fjor, men det "tok av" i januar med veldig lange turer pga føre. Så nå skal vi legge om løpet igjen og være mer forsiktige sånn vi var før.
    • Etter 3 ganske intensive dager (pga at jeg har hatt tannlegetimer og diverse surr så jeg vil han skal være sliten) hvor han har fått sine 11-12 km hver dag så skal han ha hviledag i dag, dvs vi går en tur over jordet og lar ham løpe litt fritt (som han pleier å gjøre, men når jeg går ved siden av så pleier han å løpe litt i skogen her borte) også kaster vi litt ball og trener litt på kommandoer + biltur som han ivertfall før satte veldig stor pris på men nå tar som en selvfølge, men det er ivertfall et avbrekk. Lengre løpetur på grus må vente litt til da grusveien i skogen er klissvåt. Så det er kanskje 5 km grus, og 7 km asfalt, korter vi ned blir det kanskje 5 km grus og 3 km asfalt eller bare 5 km bare grus men det blir veldig kort for ham. Det er vanskelig å finne så mye andre steder her for ham å løpe. Har hatt ham hos dyrlegen til sjekk for sikkerhets skyld og alt er tipp topp. Han hopper høyt i været av glede når han skal på tur, så det feiler ham ikke noe men av en eller annen grunn bekymrer belastningsskader meg veldig for jeg vet hvor viktig turene er for ham og han er bare 3 år.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...