Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye bein kan jeg gi?


Huldra

Recommended Posts

Nå har jeg vært og hentet massevis av bein hos slaktern. Det er elg og okse, og jeg vet ikke helt hva som er hva, men det er sikkert ikke så nøye. Jeg lurer på hvor mye jeg kan gi til hundene? Hvor mye næring er det egentlig i bein? Jeg skjønner at det sikkert er litt varierende, alt ettersom hvor mye kjøtt/fett som henger på beinet, men sånn ca mengde til en 20kg hund?

Har jo også hørt man ikke bør gi "vektbærende bein", men hva poker er det?? I mitt hode er det logisk at det er legg/lår-bein, men det er jo stort sett det som selges i dyrebutikker osv? Og det er endel sånt jeg har fått, i tillegg til ryggrad og ribbein, pluss noe avskjær.

I skrivende stund står Tulla i hagen og tygger på verdens største bein; jeg får ikke delt det opp, og det er nok lår og legg-bein til en elg/okse med tilhørende knokler og noen andre greier. Det var så svært at jeg kunne ikke ha det i stua, så nå er jeg veldig takknemlig for hage..! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bein som er hule må du være forsiktig med, det er de som splintrer seg opp. Jeg tror lårbein er et slikt bærebein.

De er jo fyllt med marg, så de er ikke helt hule? Tulla knasker og knaser godt på de, og jeg har ikke sett at hun har fått så mange spisse splintrer av de? Hun er i alle fall flink å tygge syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faller jo av noen biter i ny og ne, men det er ikke spesielt spisse.. Noen er mer kantete enn andre, og det har sammenheng med hvor de kommer fra. De er mindre spisse hvis de stammer fra en knokkel (da er de bare knudrete), men hvis de stammer fra selve legg-beinet er de mer spisse. Men ikke så spisse at jeg anser det som så veldig farlig. Er de veldig spiss, fjerner jeg de bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke gi vektbærende bein (som lår, legg) fordi de splintrer og blir sykt skarpe, noe som kan være farlig for svelg og mage. Ribbein, og de fleste andre typer bein er supert å gi! Om det er en del kjøtt på de også kan det fungere som hele måltider + at margen i beinet er jo supernæringsrik:D

Ang hvor mye de skal ha så kan jeg ikke si at jeg er helt sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke gi vektbærende bein (som lår, legg) fordi de splintrer og blir sykt skarpe, noe som kan være farlig for svelg og mage. Ribbein, og de fleste andre typer bein er supert å gi! Om det er en del kjøtt på de også kan det fungere som hele måltider + at margen i beinet er jo supernæringsrik:D

Ang hvor mye de skal ha så kan jeg ikke si at jeg er helt sikker...

Men de blir jo ikke sykt skarpe..? :icon_confused: Noen blir LITT skarpe, og disse fjerner jeg fordi hun ikke spiser de med en gang. Ellers gnager hun bare av litt og litt om gangen. Og hva gjør ulver ute i naturen når de har fellt en elg - sier til hverandre at de ikke må spise legg og lår fordi det kan være skarpe kanter?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene som (og ulvene regner jeg med) som er vandt til å spise mye rått spytter ut de delene som er skarpe.. Dvs at de rett og slett styrer unna det som kan være skadelig. Men hunder som ikke er vant til det kan lett gumle i seg allt sammen! Du finner ut om beina har lett for å splintre seg om du knuser en liten del av de, å ser hvordan de knuste bitene ser ut. De som er vektbærende, blir så skarpe og harde at om du drar fingeren raskt over, så skjærer du deg!

Ribbein, og andre type bein vil jo også ha noen biter som er litt skarpere enn andre, men de vil hovedsaklig brytes i mer kantete "kornete" biter. Uten å være alt for skråsikker, så tror jeg dette har noe med måten molekylene organiserer seg på.. (minns å ha lest om det ett eller annet sted:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene som (og ulvene regner jeg med) som er vandt til å spise mye rått spytter ut de delene som er skarpe.. Dvs at de rett og slett styrer unna det som kan være skadelig. Men hunder som ikke er vant til det kan lett gumle i seg allt sammen! Du finner ut om beina har lett for å splintre seg om du knuser en liten del av de, å ser hvordan de knuste bitene ser ut. De som er vektbærende, blir så skarpe og harde at om du drar fingeren raskt over, så skjærer du deg!

Ribbein, og andre type bein vil jo også ha noen biter som er litt skarpere enn andre, men de vil hovedsaklig brytes i mer kantete "kornete" biter. Uten å være alt for skråsikker, så tror jeg dette har noe med måten molekylene organiserer seg på.. (minns å ha lest om det ett eller annet sted:P

Det kan godt hende, men i så fall må Tulla være noe av et naturtalent! :closedeyes: Hun spytter jo ut de spisseste, og det er jo derfor jeg kan plukke de vekk. :icon_confused: Men så spiss at jeg kan skjære meg på de har de aldri noensinne vært! :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla er født flink da vettu;) :icon_confused:

Heh, vi får jo håpe at grunnen til at jeg aldri har møtt på noen skikkelig spisse bein er fordi de ikke finnes, og ikke fordi hun spiser de. :rolleyes:

Men mengde da? Hvor lenge kan hun gnage på et bein - eller hvor lenge pleier det å ta før en hund på ca 20 kg har spist det den skal av bein i løpet av en dag (ikke at den får bein hver dag, men du skjønner)?

Eller kanskje noen kan gi meg en sammenligning sånn i kubikkcm? :blink: Dere som har peiling på V&H, hvis jeg gir Tulla bein tilsvarende størrelsen til 300gram V&H, er det for mye eller passelig eller for lite? Og skal hun få noe i tillegg den dagen eller holder det med bein? Bør jeg gi mer hvis hun ikke skal få noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje noen kan gi meg en sammenligning sånn i kubikkcm? :icon_redface: Dere som har peiling på V&H, hvis jeg gir Tulla bein tilsvarende størrelsen til 300gram V&H, er det for mye eller passelig eller for lite? Og skal hun få noe i tillegg den dagen eller holder det med bein? Bør jeg gi mer hvis hun ikke skal få noe annet?

Jeg pleier å se an type bein her. Se hvor mye som er næringsrikt på det beinet jeg gir. Mye marg og kjøtt gir mer næring en mye beinmasse. Jeg gir stort sett litt mer de dagene hundene får kun bein, enn de dagene med kun V&H. Eller blir det 50/50 noen dager. Er egentlig ikke veldig nøye på mengden, tar det litt på feelingen. Man lærer etterhvert hva som er passe. Er bare nøye på å følge med vekt og hold og fore etter det. Om hunden får litt lite eller mye en dag er ikke det heller noen krise.

Når det gjelder vektbærende bein får mine det, men de får bare rense dem for kjøtt og marg før jeg fjerner dem. Lar dem ikke gnage spesielt mye på selve beinet. Har en mistanke om at de hard beina sliter unødvendig mye på tennene. Mine spytter ut splinter og har gjort det fra dag en, er derfor ikke bekymret for det. Men tror man skal se an fra hund til hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, så lenge det er ubehandlet så hadde jeg absolutt ikke brydd meg. Men så er det meg da.... :icon_redface:

Jepp, de er rå, så jeg tror det går bra. Er litt sånn som deg jeg også; gidder ikke være hysterisk om jeg ikke er nødt. :closedeyes:

Jeg pleier å se an type bein her. Se hvor mye som er næringsrikt på det beinet jeg gir. Mye marg og kjøtt gir mer næring en mye beinmasse. Jeg gir stort sett litt mer de dagene hundene får kun bein, enn de dagene med kun V&H. Eller blir det 50/50 noen dager. Er egentlig ikke veldig nøye på mengden, tar det litt på feelingen. Man lærer etterhvert hva som er passe. Er bare nøye på å følge med vekt og hold og fore etter det. Om hunden får litt lite eller mye en dag er ikke det heller noen krise.

Når det gjelder vektbærende bein får mine det, men de får bare rense dem for kjøtt og marg før jeg fjerner dem. Lar dem ikke gnage spesielt mye på selve beinet. Har en mistanke om at de hard beina sliter unødvendig mye på tennene. Mine spytter ut splinter og har gjort det fra dag en, er derfor ikke bekymret for det. Men tror man skal se an fra hund til hund

Men hvor mye gir du da? Kan du sammenligne mengden bein med noe, sånn at jeg skjønner hvor mye det er snakk om? For eksempel "bein på størrelse med en stor knokkel", eller "bein på størrelse med fem telys", eller "bein på størrelse med en halv 2-liters isboks", eller "bein på størrelse med en liten pølse V&H". Jeg tror det blir veldig vanskelig for meg å si om jeg gir nok eller for mye/lite. Hvordan vet jeg at det er beinene som er "for mye", og ikke mengden V&H? Kanskje jeg burde redusere på beinmengden og ikke V&H, eller kanskje omvendt? Hadde vært veldig fint å ha pittelitt retningslinjer å gå etter med tanke på mengde. :) Det blir jo spesielt vanskelig når de ikke får bein hver dag..

I går fikk hun et svært, gigantisk bein. Det var endel mat på det som hun spiste av, men hun gnagde også noe på selve beinet (mest på knoklene). Hun fikk spise på det i ca to timer. Kan jo spørre om hvor lang tid tar det før hunden din har spist opp sin "rasjon" bein på en dag? Tar det en time, så fikk kanskje min hund alt for mye? Generelt bruker hun endel tid på bein, men hun fikk nok i seg mye mat i går, pga maten som var festet på beinet. Hadde det kun vært bein hadde kanskje ikke to timers "spising" vært så ille. Men det var jo fint å se en mett og god spaniel, da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye gir du da?

Var ikke til meg da, men jeg svarer allikevel jeg :icon_redface:

Hvis jeg har bein reduserer jeg mengden annen mat litt, avhengig av hvor mye kjøtt det er på beina, deretter heller jeg beina ut på gulvet og vær så god :) Så tar de det de vil ha og gnager fornøyd til de ikke gidder mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke til meg da, men jeg svarer allikevel jeg :)

Hvis jeg har bein reduserer jeg mengden annen mat litt, avhengig av hvor mye kjøtt det er på beina, deretter heller jeg beina ut på gulvet og vær så god :icon_redface: Så tar de det de vil ha og gnager fornøyd til de ikke gidder mer.

Bare flott at du svarer! :)

Men, hehe, jeg har spaniel og terrier. Og terrier'n kan jeg nok gjøre det sånn med (til en viss grad i alle fall), men spanielen blir nok aldri lei! :) Hun var slett ikke ferdig etter to timer i går, men da syntes jeg at magen hennes begynte å bli stor nok, for å si det sånn, haha! :) Hvor lenge ligger dine og gnager før de gir seg da? Og "redusere maten litt", vil det si gi halvparten med annen mat? Eller gi 3/4-deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare flott at du svarer! :)

Men, hehe, jeg har spaniel og terrier. Og terrier'n kan jeg nok gjøre det sånn med (til en viss grad i alle fall), men spanielen blir nok aldri lei! :icon_redface: Hun var slett ikke ferdig etter to timer i går, men da syntes jeg at magen hennes begynte å bli stor nok, for å si det sånn, haha! :) Hvor lenge ligger dine og gnager før de gir seg da? Og "redusere maten litt", vil det si gi halvparten med annen mat? Eller gi 3/4-deler?

Tja, de gnager så lenge de gidder. Noen ganger i timer, andre ganger 10 min. En kan ligge leeeenge, mens en annen ikke vil ha. De er ganske greie sånn, aldri no' tull selvom de er flere, ikke noe "bråk" om hvem som skal ha hva osv.

Vanskelig å si hvor mye jeg reduserer, tar sånt på gefülingen jeg, en dæsj her og en dæsj der liksom. Kanskje de får mye en dag og litt mindre neste.

Guuuu, så "vanskelig" jeg er nå, jeg vet det, hehe. Men helt ærlig, jeg aner ikke, bare ser det an liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var fryktelig så vanskelig folk skulle være! :icon_redface: Skikkelig hemmelighetsfulle nesten.. :) Kan jeg spørre om hvor mange bein og av hvilken størrelse, de spiser i uka da? :)

(Begynner å lure på om jeg stiller spørsmålene mine helt feil jeg.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er noen ganske heavy innvielsesritualer man må gjennom for å komme inn i "Bein og Hund" sekta :icon_redface:

Tror ikke du blir det aller minste klokere av mitt svar, tar det på feelingen jeg også.

Her er det med ben en del av kosten, sammen med fiskekoteletter, egg osv. Får han et litt stort ben med mye mat på får han mindre av det andre.

Med Toiwo, lapphund som lett legger på seg, har jeg som utgangspunkt at han får èn kyllingvinge eller ett kotelettben (kjøttet er skjært av på kotelettbenet) daglig.

Da tenker jeg mengde. Så, om han får et ben som er mye større, får han heller ben 3-4 dager i uka og ikke hver dag. Ser også ann om det feks er oksehale eller magrere ben han får.

Får han mer enn dette i lengre perioder får han nesten hvit avføring/diare.

Schäfertispa kunne få atskillig mye mer enn dette. I hennes "tynne" perioder kunne hun får opp mot en kilo rå høne, rå ribbe etc så mye som 5 dager i uka uten noe magetull.

Slik har jeg gjort og det har fungert bra for oss.

Så enden på visa er kanskje at du bare må prøve deg frem og se hvordan de reagerer ?

*føle seg hjelpsom*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye gir du da? Kan du sammenligne mengden bein med noe, sånn at jeg skjønner hvor mye det er snakk om? For eksempel "bein på størrelse med en stor knokkel", eller "bein på størrelse med fem telys", eller "bein på størrelse med en halv 2-liters isboks", eller "bein på størrelse med en liten pølse V&H". Jeg tror det blir veldig vanskelig for meg å si om jeg gir nok eller for mye/lite. Hvordan vet jeg at det er beinene som er "for mye", og ikke mengden V&H? Kanskje jeg burde redusere på beinmengden og ikke V&H, eller kanskje omvendt? Hadde vært veldig fint å ha pittelitt retningslinjer å gå etter med tanke på mengde. :D Det blir jo spesielt vanskelig når de ikke får bein hver dag..

Kan ikke gi deg eksempler i str. Men hvis vi skal gjøre det litt omstendig her. Legg beinet på vekta, hvor mye veier det? Så ser du på selve beinet. Hvor mange prosent kjøtt og fett er det sånn ca? Utfra størrelsen på beinet? Studer det litt mer nøye, hvor mange prosent tror du er beinmasse og hvor mange prosent er marg?

Hvis jeg da forteller deg at kjøtt, fett og beinmarg er det næringsrike, hvor mange prosent av beinet er da næringsrikt? Trekk deretter prosentene med rein beinmasse fra vekta på selve beinet. Hvor mye står du da igjen med i forhold til hvor mye en dagsrasjon V&H veier? Er det mindre, legg til litt V&H, er det mer, ta enten vekk litt av kjøttet på beina, eller la det stå til og reduser heller morgendagens porsjon litt ned.

Forholdet mellom V&H og kjøttbein blir greit nok over tid uansett. Det er ikke slik at hunder må ha alle næringsstoffer hver eneste dag. Man regner over tid ikke for hver dag. Så derfor trenger man i grunn ikke bekymre seg, i hvertfall ikke så lenge men forer med litt av hvert. variasjon er stikkordet her.

Har i grunn aldri gjort det så omstendig selv, her er det mer slik at hvis hundene går ned i vekt, får de mer mat og går de opp i vekt reduserer jeg mengden, men alt går på følelsen. Tror ikke du trenger henge deg sånn opp i eksakte mengder. I vill tilstand ville en hund ha spist masse de dagene den hadde god tilgang til mat og ingenting andre dager. Det er derfor det er aller best å fore hunder etter hold.

Håper dette hjalp deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke gi deg eksempler i str. Men hvis vi skal gjøre det litt omstendig her. Legg beinet på vekta, hvor mye veier det? Så ser du på selve beinet. Hvor mange prosent kjøtt og fett er det sånn ca? Utfra størrelsen på beinet? Studer det litt mer nøye, hvor mange prosent tror du er beinmasse og hvor mange prosent er marg?

Hvis jeg da forteller deg at kjøtt, fett og beinmarg er det næringsrike, hvor mange prosent av beinet er da næringsrikt? Trekk deretter prosentene med rein beinmasse fra vekta på selve beinet. Hvor mye står du da igjen med i forhold til hvor mye en dagsrasjon V&H veier? Er det mindre, legg til litt V&H, er det mer, ta enten vekk litt av kjøttet på beina, eller la det stå til og reduser heller morgendagens porsjon litt ned.

Forholdet mellom V&H og kjøttbein blir greit nok over tid uansett. Det er ikke slik at hunder må ha alle næringsstoffer hver eneste dag. Man regner over tid ikke for hver dag. Så derfor trenger man i grunn ikke bekymre seg, i hvertfall ikke så lenge men forer med litt av hvert. variasjon er stikkordet her.

Har i grunn aldri gjort det så omstendig selv, her er det mer slik at hvis hundene går ned i vekt, får de mer mat og går de opp i vekt reduserer jeg mengden, men alt går på følelsen. Tror ikke du trenger henge deg sånn opp i eksakte mengder. I vill tilstand ville en hund ha spist masse de dagene den hadde god tilgang til mat og ingenting andre dager. Det er derfor det er aller best å fore hunder etter hold.

Håper dette hjalp deg litt.

Tusen takk for omstendig svar! :wub: Har jeg forstått deg rett hvis jeg sier at selve beinet - det harde - ikke har så mye å si i mengde (dog alt med måte antar jeg), mens jeg skal gi ca like mye av beinmarg, fett og kjøtt osv som er festet på beinet, som jeg ville gitt av V&H?

Hvis hunden får et bein som består av aller mest bein og veldig lite kjøtt, og den ikke spiser seg inn til margen, så kan den spise ganske masse bein uten at jeg trenger å redusere V&H så veldig mye?

Hva ER det egentlig i selve beinet - det "hvite", det harde - hva er næringen i det? Er det mye energi i selve beinet - beinmassen, eller er det såpass lite at hvis jeg skal fx slanke hunden kan den få endel bein som "vomfyll" (i tilfelle ja- hvorfor har ingen sagt det før :wub: )? Jeg skjønner det er energi og næring i kjøtt som henger på, beinhinner og beinmarg, men dette harde - hva gir det av næring egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forstått meg rett på alle punkter!

Når det gjelder næringsverdien i beinmassen vet jeg for lite om det til å kunne gi deg et skikkelig svar. Men Moghrebi her inne kan antakelig gi deg et utfyllende godt svar på det. Men det egner seg ikke til slankemat, som vomfyll el. for næringsrikt og for lite masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forstått meg rett på alle punkter!

Når det gjelder næringsverdien i beinmassen vet jeg for lite om det til å kunne gi deg et skikkelig svar. Men Moghrebi her inne kan antakelig gi deg et utfyllende godt svar på det. Men det egner seg ikke til slankemat, som vomfyll el. for næringsrikt og for lite masse.

Okei, da får jeg håpe hun ser tråden. :wub:

Jeg synes det er utrolig mye masse i beinmassen; når det kommer ut igjen er det i helt utrolig mengder. Mulig hun har spist enormt mye også, men saken er i alle fall at hvis hun får et bein, skiter hun tørre, smuldrende kuler i minst to dager etterpå. Hun bajser gjerne tre-fire ganger på en ganske kort tur, selv om det ikke er så enormt mye som kommer ut hver gang, blir det ganske mye til sammen. Det var derfor tanken om litt dårlig opptagelighet slo meg, uten at det er negativt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...