Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløe og allergi


Huldra

Recommended Posts

Jeg vet enda ikke om det fungerer, men det har fungert på flere - så jeg prøver nå. Les mer i bloggen vår for i dag.

Sorry, men det har jeg overhodet ingen tro på.. :) Malaseb-shampoen er ikke sterk nok tror jeg (den tok ikke engang Tullas hormonkløe under kjønnsmodning), kortison undertrykker bare problemet for en periode i tillegg til å ødelegge immunforsvaret enda mer, og ferskmat tviler jeg holder for en så plaget hund, det samme med omega3; de to siste tingene skulle også bare mangle at enhver hund fikk. :) Ja, jeg vet jeg er negativ til antibiotika og kortison, og kanskje litt vel positiv ovenfor homeopati/akupunktur, men har du prøvd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet enda ikke om det fungerer, men det har fungert på flere - så jeg prøver nå. Les mer i bloggen vår for i dag.

Sorry, men det har jeg overhodet ingen tro på.. :wub: Malaseb-shampoen er ikke sterk nok tror jeg (den tok ikke engang Tullas hormonkløe under kjønnsmodning), kortison undertrykker bare problemet for en periode i tillegg til å ødelegge immunforsvaret enda mer, og ferskmat tviler jeg holder for en så plaget hund, det samme med omega3; de to siste tingene skulle også bare mangle at enhver hund fikk. :drool: Ja, jeg vet jeg er negativ til antibiotika og kortison, og kanskje litt vel positiv ovenfor homeopati/akupunktur, men har du prøvd dette?

Men hormonkløe skyldes da vel verken sopp eller bakterier, og det er jo nettopp sånt Malaseb skal hjelpe på?

Malaseb fungerer rimelig bra på Norma i hvertfall, så lenge jeg bruker den såpass jevnlig som jeg egentlig skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye klør hunden din/hvor mange ganger for dagen?

Vel akkurat no klør ho sinnsykt. Vet ikke om det er meg eller ho som er mest frustrert.

Men før ho begynte med denne kløen så var det vel max 10 ganger tror jeg.

Hvor klør hunden din?

Overalt akkurat no. Mye på magen og siden.

Før så klødde ho seg litt her og der.

Merker du om hunden noen ganger klør mer eller mindre; er det noen grunn til dette (eks: klør mer når mye

støv/pollen i lufta, om natta, om vinteren/sommeren, når den har spist ___, før/under/etter løpetid osv)?

Ho har nettopp hatt løpetid.

Men før så kan jeg ikke akkurat huske noe spess.

Har hunden blitt testet for/fått påvist allergi, og hva ble resultatet?

Nei, men blir kanskje det.

Hvordan ble allergi påvist/testet (blodprøve - type?, "dyrlegen sa det")?

Hvis den har fått diagnosen allergi:

Hvorfor testet du hunden din/hvorfor har den fått diagnosen?

Kommer nok til å teste ho bare for å vite hva det er hvis ho ikke stopper å klø.

Har den andre symptomer på allergi; i tilfelle hva?

Nei

Gjør du noe for å begrense allergien? Hva?

Vasker og støvsuger som normalt.

Etter forgje løpetid så klødde/vasket ho seg så mye på den ene patten at ho fikk en stor klomp og et sår der.

Men denne gangen ble det bare et lite sår. Og jeg tok da fram boddyen som jeg brukte sist. Slik at ho ikke skulle lage et sår igjen. (ho ser litt morsom ut iden) Ringte vet`en og han ville ikke ha ho inn til seg hvis ho hadde lus. Så no går ho på lusekur (stornghold, selamectin), skal få 2 behandlingen imorgen. Håper på at kløen gir seg snart.

Jeg holder med på det Huldra skrev.

Sorry, men det har jeg overhodet ingen tro på.. Malaseb-shampoen er ikke sterk nok tror jeg (den tok ikke engang Tullas hormonkløe under kjønnsmodning), kortison undertrykker bare problemet for en periode i tillegg til å ødelegge immunforsvaret enda mer, og ferskmat tviler jeg holder for en så plaget hund, det samme med omega3; de to siste tingene skulle også bare mangle at enhver hund fikk. Ja, jeg vet jeg er negativ til antibiotika og kortison, og kanskje litt vel positiv ovenfor homeopati/akupunktur, men har du prøvd dette?

Er det normalt å klø seg mye etter en løpetid????? :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det jeg tenkte på... Vi testet jo vår Buffy da hun var året, men fikk negativt på alt. testet på nytt i 2 års alderen, og da med utslag på flere ting. Hu klødde jo hele tida.

Så det er jo verdt å ha i bakhodet :yes:

Men, miff.... Syns det begynner å bli fler og fler aussier som klør jeg.... :)

Vi får se hvordan det går fremover, vi holder nå på med dette fórregime og kjører i noen uker til.

Er det så mange aussier som klør da? Har vel bare hørt om din Buffy?

Skulle gjerne hørt om flere så man har noe sammenligningsgrunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det har jeg overhodet ingen tro på.. :yes: Malaseb-shampoen er ikke sterk nok tror jeg (den tok ikke engang Tullas hormonkløe under kjønnsmodning), kortison undertrykker bare problemet for en periode i tillegg til å ødelegge immunforsvaret enda mer, og ferskmat tviler jeg holder for en så plaget hund, det samme med omega3; de to siste tingene skulle også bare mangle at enhver hund fikk. :) Ja, jeg vet jeg er negativ til antibiotika og kortison, og kanskje litt vel positiv ovenfor homeopati/akupunktur, men har du prøvd dette?

Som sagt, jeg vet ikke - men jeg prøver.

Det var et generellt tips til de som har en hund de tror har allergi(eller påvist); at det kan være sopp. Og jada, med en hund som klør oppimot 200 ganger i døgnet, så har jeg selvfølgelig testet det aller meste av homeopati/akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hvordan det går fremover, vi holder nå på med dette fórregime og kjører i noen uker til.

Er det så mange aussier som klør da? Har vel bare hørt om din Buffy?

Skulle gjerne hørt om flere så man har noe sammenligningsgrunnlag...

Min Buffy var en schæfer :yes: Men Bridie har jo påvist allergi. Og Arn til Lone har det. Så grunnen til at jeg tenker "mange", er vel bare fordi det er mange aussier i landet, og når fler jeg kjenner og bare hører om feks her inne klør, så lurer jeg vel litt på hvor mange man IKKE hører om. Eller hvor eier kanskje ikke vet det engang, fordi hundene er mye ute og man ikke får observert det liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Mari. Jeg er så redd for at hun skal bli allergisk pga en hund jeg hadde tidligere som tilslutt måtte avlives pga helt enorm hudkløe. Jeg har veldig lyst til å fóre Dina på v&h, men så vil man jo også følge veterinærens råd... Jeg kan jo prøve å fóre henne på det igjen og se hva som skjer. Hun fikk mye bedre matlyst og liker det veldig godt. Tørrfór er jo gørr da, det har jeg ingen problemer med å forstå..

Jeg jobber som praktikant på dyreklinik nå, og veterinæren der forer bikkjene sine selv på V&H, så det er ikke alle veterinærer som mener at bikkjer reagerer på for mye proteiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Buffy var en schæfer :yes: Men Bridie har jo påvist allergi. Og Arn til Lone har det. Så grunnen til at jeg tenker "mange", er vel bare fordi det er mange aussier i landet, og når fler jeg kjenner og bare hører om feks her inne klør, så lurer jeg vel litt på hvor mange man IKKE hører om. Eller hvor eier kanskje ikke vet det engang, fordi hundene er mye ute og man ikke får observert det liksom :)

Det er jo noe rart med My også, men jeg tviler på at det er allergi... Hun klør veldig lite (5 ganger om dagen?) men har disse smårøde flekkene på albuene + at hun har mistet pels rundt øynene, og det at hun har mye mindre pels all over enn hun hadde før immunforsvaret ble svekket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe rart med My også, men jeg tviler på at det er allergi... Hun klør veldig lite (5 ganger om dagen?) men har disse smårøde flekkene på albuene + at hun har mistet pels rundt øynene, og det at hun har mye mindre pels all over enn hun hadde før immunforsvaret ble svekket. :)

Uff uff, håper virkelig det ikke utvikler seg til allergi, og at det bare er noe ufarlige greier :) *Krysse fingre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Buffy var en schæfer :) Men Bridie har jo påvist allergi. Og Arn til Lone har det. Så grunnen til at jeg tenker "mange", er vel bare fordi det er mange aussier i landet, og når fler jeg kjenner og bare hører om feks her inne klør, så lurer jeg vel litt på hvor mange man IKKE hører om. Eller hvor eier kanskje ikke vet det engang, fordi hundene er mye ute og man ikke får observert det liksom :)

Vel, om jeg tester meg selv for allergi så vil det garantert komme ut at jeg er allergisk mot noe, som jeg sikkert aldri har reagert på noen gang i mitt liv. Jeg vet at jeg liksom er allergisk mot melk på tester, men jeg er ikke det i virkeligheten. Jeg spiser så mye melkeproduker at hvis jeg faktisk hadde vært allergisk så hadde jeg merket det selv.

Jeg ser ikke helt poenget med å skulle teste hundene mot ting som allergi om man faktisk ikke ser noen symptomer på det.

Ang tråstarters spørsmål:

Hvor mye klør hunden din/hvor mange ganger for dagen?

Kanskje et par ganger om dagen.

Hvor klør hunden din?

Der det klør.. Litt forskjellig.

Merker du om hunden noen ganger klør mer eller mindre; er det noen grunn til dette (eks: klør mer når mye

støv/pollen i lufta, om natta, om vinteren/sommeren, når den har spist ___, før/under/etter løpetid osv)?

Nei

Har hunden blitt testet for/fått påvist allergi, og hva ble resultatet?

Nei, og blir nok ikke testet.

Hvordan ble allergi påvist/testet (blodprøve - type?, "dyrlegen sa det")?

Hvis den har fått diagnosen allergi:

Hvorfor testet du hunden din/hvorfor har den fått diagnosen?

Har den andre symptomer på allergi; i tilfelle hva?

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Buffy var en schæfer :) Men Bridie har jo påvist allergi. Og Arn til Lone har det. Så grunnen til at jeg tenker "mange", er vel bare fordi det er mange aussier i landet, og når fler jeg kjenner og bare hører om feks her inne klør, så lurer jeg vel litt på hvor mange man IKKE hører om. Eller hvor eier kanskje ikke vet det engang, fordi hundene er mye ute og man ikke får observert det liksom :)

Joda, når du sier det så er det sikkert flere. Jeg syns det er mest frustrerende at vi ikke kan finne ut hva det er... Hadde man fått en diagnose kan man forholde seg til det. Det er denne utredningsfasen som er slitsom... Buffy's kløe er atypisk for alt veterinæren har hørt om, så det ikke så lett.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om jeg tester meg selv for allergi så vil det garantert komme ut at jeg er allergisk mot noe, som jeg sikkert aldri har reagert på noen gang i mitt liv. Jeg vet at jeg liksom er allergisk mot melk på tester, men jeg er ikke det i virkeligheten. Jeg spiser så mye melkeproduker at hvis jeg faktisk hadde vært allergisk så hadde jeg merket det selv.

Jeg ser ikke helt poenget med å skulle teste hundene mot ting som allergi om man faktisk ikke ser noen symptomer på det.

Nei, jeg sier ikke at man skal teste så lenge man ikke ser symptomer. Men hvor mange er det feks av oppdrettere rundt omkring som har såpass mange hunder at de ikke går sammen med familien hele tiden. At de heller står i hundegård eller kennelanlegg, og eier da kanskje ikke er oppmerksom på at kløe kan være et problem på hunden? Det er slike tilfeller jeg tenker på. (vet om MANGE schæferoppdrettere blandt annet som alltid har hundene i kennelannlegg. Kanskje derfor oppdrettere aldri innrømmer at de har allergi på rasen?)

Ellers tester man jo ikke hunder som man ikke ser et problem på. Men kanskje man skulle vært litt mer obs på avlsdyrene? At man enten har de såpass nært seg at man kan oppdage om det sku være noe, eller at man tester dem uansett for å se...

Joda, når du sier det så er det sikkert flere. Jeg syns det er mest frustrerende at vi ikke kan finne ut hva det er... Hadde man fått en diagnose kan man forholde seg til det. Det er denne utredningsfasen som er slitsom... Buffy's kløe er atypisk for alt veterinæren har hørt om, så det ikke så lett.... :ahappy:

Ja, utredninga er det værste... Det å ikke vite. Hverken hva det er eller hva man evnt kan gjøre for å få ting bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye klør hunden din/hvor mange ganger for dagen?

Jeg har ikke tenkt over å telle før nå egentlig, for hun har aldri hatt problemer med kløe. I går og på lørdag klødde hun seg veldig mye. Etter at jeg klappet henne i går kveld, fikk jeg noen røde prikker på armen som klødde noe sykt(slike man får, hvis f.eks katta har vært borti fuglelus, om dere skjønner?). Så jeg badet henne i går kveld, og da ga det seg litt. I dag har hun klødd seg 5 ganger.

Hvor klør hunden din?

Mest på ryggen, nakken og på siden av brystkassen.

Merker du om hunden noen ganger klør mer eller mindre; er det noen grunn til dette (eks: klør mer når mye

støv/pollen i lufta, om natta, om vinteren/sommeren, når den har spist ___, før/under/etter løpetid osv)?

Nei. Men hun røyter nå. Kan være derfor hund har klødd endel. Men pga at jeg også begynte å klø misstenker jeg at det kan være lus eller midd. Hun har fått V&H denne helga, samme helg som hun har begynt å klø. Mistenker at det kan være laks, som det er i denne typen V&H hun reagerer på. Hun har ikke hatt noe god avføring, den har variert fra tynn suppe til halvfaste kladder. Pelsen ble også utrolig feit/olje aktig, noe hun aldri har hatt før. I dag har hun kun fått RC (Som hun har fått tidligere) og pelsen er normal, avføringen er normal, som tidligere sagt så har hun klødd seg 5 ganger i dag.

Har hunden blitt testet for/fått påvist allergi, og hva ble resultatet?

Nei, hun har aldri hatt syptomer før. Så jeg har ikke ansett det som nødvendig å få det sjekket.

Hvordan ble allergi påvist/testet (blodprøve - type?, "dyrlegen sa det")?

Dersom hun blir testet, så kommer jeg til å kreve at det blir gjort på en sikkelig måte. Betaler gjerne noen lapper ekstra for å få en sikkelige utredning av en spesialist. Dyrlegen kan finne på å si mye rart, så hva dyrlegen sier er ikke alltid relevant, ikke i slike situasjoner.

Hvis den har fått diagnosen allergi:

Hvorfor testet du hunden din/hvorfor har den fått diagnosen?

Har den andre symptomer på allergi; i tilfelle hva?

Gjør du noe for å begrense allergien? Hva?

Forløping ingenting, annet en at hun bades etter behov, og at leiligheten vaskes som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...