Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøhunden Tinka

Ingvild

Recommended Posts

Kjempefine bilder. Du er flink Ingvild :D

Men kan du fortelle meg hemmeligheten bak det å ta bilder av en svart hund i fart der du får frem ansiktet? Jeg var ute og prøvde meg på det i dag, men hunden blir bare en svart klump og blurrete <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt hund og fine bilder! Jeg klarer ikke å ta så fine bilder. :D

Takk. :D Speilrefleks med lyssterkt 135 mm fastobjektiv (35 mm-format), dagslys og mange forsøk = ok bilder. :D Det beste tipset er rett og slett å ta veldig mange bilder. Da får du god trening og ser hva som fungerer, i tillegg til at sannsynligheten øker for at du får noen bra bilder blant alle de du tar.

Flapseører! :D

Jeg er imponert over at hun løper så mye, min bare tasser rundt og graver opp kattedritt den :D Driver du og kaster leker utenfor kameravinkelen? *vipper med øya*

Hun løper ikke så innmari mye på egen hånd, nei. :D Jeg tar litt bilder når hun har raptus og raser fra seg, og ellers må jeg kaste leke for å få henne til å løpe litt. Å sette henne i bli og rope på henne fungerer også fint, hehe.

Kjempefine bilder. Du er flink Ingvild :D

Men kan du fortelle meg hemmeligheten bak det å ta bilder av en svart hund i fart der du får frem ansiktet? Jeg var ute og prøvde meg på det i dag, men hunden blir bare en svart klump og blurrete <_<

Takk :D Hemmelighet...? Njeh. Objektivet som jeg har brukt til disse bildene utgjør mye. Sollys hjelper også veldig til å få fram trekkene i ansiktet (du ser stor forskjell på de bildene hvor det er sol og hvor det ikke er sol, liksom). Og ellers har photoshop et veldig fint dodge-verktøy som man er avhengig av når man har svart hund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset er rett og slett å ta veldig mange bilder. Da får du god trening og ser hva som fungerer, i tillegg til at sannsynligheten øker for at du får noen bra bilder blant alle de du tar.

Takk :D Hemmelighet...? Njeh. Objektivet som jeg har brukt til disse bildene utgjør mye. Sollys hjelper også veldig til å få fram trekkene i ansiktet (du ser stor forskjell på de bildene hvor det er sol og hvor det ikke er sol, liksom). Og ellers har photoshop et veldig fint dodge-verktøy som man er avhengig av når man har svart hund. :D

Jeg føler jeg har gjort alt dette, men får det fortsatt ikke til. Det har vel mest å gjøre med fotografen tenker jeg. Det største problemet er vel at jeg ikke får fokuset på henne slik hun blir blurrete. Damn. Tar du bildene når hun er nærme deg eller langt i fra deg eller eller eller? Way to much questions..

Men du bruker photoshop til å hjelpe deg litt og altså?

Jeg får vel prøve meg på en knipserunde morgen også, får å øve. Men igjen kjempefine bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har gjort alt dette, men får det fortsatt ikke til. Det har vel mest å gjøre med fotografen tenker jeg. Det største problemet er vel at jeg ikke får fokuset på henne slik hun blir blurrete. Damn. Tar du bildene når hun er nærme deg eller langt i fra deg eller eller eller? Way to much questions..

Men du bruker photoshop til å hjelpe deg litt og altså?

Jeg får vel prøve meg på en knipserunde morgen også, får å øve. Men igjen kjempefine bilder :D

Photoshop bør man bruke når man tar bilder, rett og slett for å få det beste ut av bildene - og photoshop kan også redde bilder som kanskje i utgangspunktet ikke var så bra.

Her er et eksempel - dette bildet har jeg ikke gjort noen ting med bortsett fra å endre størrelse:

IMGP6480-1.jpg

Og her er det samme bildet etter ca. 30 sekunder med redigering...

IMGP6480.jpg

Det objektivet jeg har brukt til disse bildene er et gammelt 135 mm fastobjektiv med f/2,8-16.

Jeg bruker manuelt fokus. Når jeg tar bilder av henne når hun henter en leke, stiller jeg på forhånd inn fokuset sånn omtrent der jeg tror leken kommer til å falle, og i det hun løper ut for å hente leken setter jeg meg på huk og fininstiller fokuset. Når hun da kommer løpende tilbake mot meg, regulerer jeg hele tiden fokuset og håper på at i det minste noen av bildene får bra fokus - hvor fort du må regulere fokuset finner du ut etter noen repetisjoner.

Hvis bikkja løper en strekning på tjue meter, tar jeg kontinuerlig bilder på de femten første metrene, omtrent. Dermed får jeg et godt utvalg av bilder hvor noen av dem kanskje har helt føkka fokus, mens andre har mye bedre.

Det er vel meldt sol i morgen også, så da anbefaler jeg deg å gå ut midt på dagen. Finn et stort og åpent område (en åker eller fotballbane) hvor det er mye sol og lite skygge. Still deg med ryggen til sola og kast en ball slik at du unngår å få med din egen skygge på bildene. Så er det bare å knipse i vei! Når det er såpass gode lysforhold som det er i dag kan du tillate deg å bruke så lav ISO som mulig, kort lukkertid (f.eks. 1/1500 sekund) og en blenderverdi på 4-5 (det gir deg litt mer slingringsmonn når det gjelder fokus enn om du for eksempel bruker 2,8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photoshop bør man bruke når man tar bilder, rett og slett for å få det beste ut av bildene - og photoshop kan også redde bilder som kanskje i utgangspunktet ikke var så bra.

Her er et eksempel - dette bildet har jeg ikke gjort noen ting med bortsett fra å endre størrelse:

IMGP6480-1.jpg

Og her er det samme bildet etter ca. 30 sekunder med redigering...

IMGP6480.jpg

Det objektivet jeg har brukt til disse bildene er et gammelt 135 mm fastobjektiv med f/2,8-16.

Jeg bruker manuelt fokus. Når jeg tar bilder av henne når hun henter en leke, stiller jeg på forhånd inn fokuset sånn omtrent der jeg tror leken kommer til å falle, og i det hun løper ut for å hente leken setter jeg meg på huk og fininstiller fokuset. Når hun da kommer løpende tilbake mot meg, regulerer jeg hele tiden fokuset og håper på at i det minste noen av bildene får bra fokus - hvor fort du må regulere fokuset finner du ut etter noen repetisjoner.

Hvis bikkja løper en strekning på tjue meter, tar jeg kontinuerlig bilder på de femten første metrene, omtrent. Dermed får jeg et godt utvalg av bilder hvor noen av dem kanskje har helt føkka fokus, mens andre har mye bedre.

Det er vel meldt sol i morgen også, så da anbefaler jeg deg å gå ut midt på dagen. Finn et stort og åpent område (en åker eller fotballbane) hvor det er mye sol og lite skygge. Still deg med ryggen til sola og kast en ball slik at du unngår å få med din egen skygge på bildene. Så er det bare å knipse i vei! Når det er såpass gode lysforhold som det er i dag kan du tillate deg å bruke så lav ISO som mulig, kort lukkertid (f.eks. 1/1500 sekund) og en blenderverdi på 4-5 (det gir deg litt mer slingringsmonn når det gjelder fokus enn om du for eksempel bruker 2,8).

Takk, da skal jeg prøve det :D Men dette med photoshop, da dukker et annen problem opp. Jeg kan ikke det heller. Javisst har jeg brukt det og redigert bilder, men når jeg ser tilbake på de bildene ser de forferdelige ut. Jeg har tydeligvis overdrevet svært mye. Men i første omgang tror jeg at jeg skal lære meg dette med kameraet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...