Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøhunden Tinka

Ingvild

Recommended Posts

Kjempefine bilder. Du er flink Ingvild :D

Men kan du fortelle meg hemmeligheten bak det å ta bilder av en svart hund i fart der du får frem ansiktet? Jeg var ute og prøvde meg på det i dag, men hunden blir bare en svart klump og blurrete <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt hund og fine bilder! Jeg klarer ikke å ta så fine bilder. :D

Takk. :D Speilrefleks med lyssterkt 135 mm fastobjektiv (35 mm-format), dagslys og mange forsøk = ok bilder. :D Det beste tipset er rett og slett å ta veldig mange bilder. Da får du god trening og ser hva som fungerer, i tillegg til at sannsynligheten øker for at du får noen bra bilder blant alle de du tar.

Flapseører! :D

Jeg er imponert over at hun løper så mye, min bare tasser rundt og graver opp kattedritt den :D Driver du og kaster leker utenfor kameravinkelen? *vipper med øya*

Hun løper ikke så innmari mye på egen hånd, nei. :D Jeg tar litt bilder når hun har raptus og raser fra seg, og ellers må jeg kaste leke for å få henne til å løpe litt. Å sette henne i bli og rope på henne fungerer også fint, hehe.

Kjempefine bilder. Du er flink Ingvild :D

Men kan du fortelle meg hemmeligheten bak det å ta bilder av en svart hund i fart der du får frem ansiktet? Jeg var ute og prøvde meg på det i dag, men hunden blir bare en svart klump og blurrete <_<

Takk :D Hemmelighet...? Njeh. Objektivet som jeg har brukt til disse bildene utgjør mye. Sollys hjelper også veldig til å få fram trekkene i ansiktet (du ser stor forskjell på de bildene hvor det er sol og hvor det ikke er sol, liksom). Og ellers har photoshop et veldig fint dodge-verktøy som man er avhengig av når man har svart hund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset er rett og slett å ta veldig mange bilder. Da får du god trening og ser hva som fungerer, i tillegg til at sannsynligheten øker for at du får noen bra bilder blant alle de du tar.

Takk :D Hemmelighet...? Njeh. Objektivet som jeg har brukt til disse bildene utgjør mye. Sollys hjelper også veldig til å få fram trekkene i ansiktet (du ser stor forskjell på de bildene hvor det er sol og hvor det ikke er sol, liksom). Og ellers har photoshop et veldig fint dodge-verktøy som man er avhengig av når man har svart hund. :D

Jeg føler jeg har gjort alt dette, men får det fortsatt ikke til. Det har vel mest å gjøre med fotografen tenker jeg. Det største problemet er vel at jeg ikke får fokuset på henne slik hun blir blurrete. Damn. Tar du bildene når hun er nærme deg eller langt i fra deg eller eller eller? Way to much questions..

Men du bruker photoshop til å hjelpe deg litt og altså?

Jeg får vel prøve meg på en knipserunde morgen også, får å øve. Men igjen kjempefine bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har gjort alt dette, men får det fortsatt ikke til. Det har vel mest å gjøre med fotografen tenker jeg. Det største problemet er vel at jeg ikke får fokuset på henne slik hun blir blurrete. Damn. Tar du bildene når hun er nærme deg eller langt i fra deg eller eller eller? Way to much questions..

Men du bruker photoshop til å hjelpe deg litt og altså?

Jeg får vel prøve meg på en knipserunde morgen også, får å øve. Men igjen kjempefine bilder :D

Photoshop bør man bruke når man tar bilder, rett og slett for å få det beste ut av bildene - og photoshop kan også redde bilder som kanskje i utgangspunktet ikke var så bra.

Her er et eksempel - dette bildet har jeg ikke gjort noen ting med bortsett fra å endre størrelse:

IMGP6480-1.jpg

Og her er det samme bildet etter ca. 30 sekunder med redigering...

IMGP6480.jpg

Det objektivet jeg har brukt til disse bildene er et gammelt 135 mm fastobjektiv med f/2,8-16.

Jeg bruker manuelt fokus. Når jeg tar bilder av henne når hun henter en leke, stiller jeg på forhånd inn fokuset sånn omtrent der jeg tror leken kommer til å falle, og i det hun løper ut for å hente leken setter jeg meg på huk og fininstiller fokuset. Når hun da kommer løpende tilbake mot meg, regulerer jeg hele tiden fokuset og håper på at i det minste noen av bildene får bra fokus - hvor fort du må regulere fokuset finner du ut etter noen repetisjoner.

Hvis bikkja løper en strekning på tjue meter, tar jeg kontinuerlig bilder på de femten første metrene, omtrent. Dermed får jeg et godt utvalg av bilder hvor noen av dem kanskje har helt føkka fokus, mens andre har mye bedre.

Det er vel meldt sol i morgen også, så da anbefaler jeg deg å gå ut midt på dagen. Finn et stort og åpent område (en åker eller fotballbane) hvor det er mye sol og lite skygge. Still deg med ryggen til sola og kast en ball slik at du unngår å få med din egen skygge på bildene. Så er det bare å knipse i vei! Når det er såpass gode lysforhold som det er i dag kan du tillate deg å bruke så lav ISO som mulig, kort lukkertid (f.eks. 1/1500 sekund) og en blenderverdi på 4-5 (det gir deg litt mer slingringsmonn når det gjelder fokus enn om du for eksempel bruker 2,8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photoshop bør man bruke når man tar bilder, rett og slett for å få det beste ut av bildene - og photoshop kan også redde bilder som kanskje i utgangspunktet ikke var så bra.

Her er et eksempel - dette bildet har jeg ikke gjort noen ting med bortsett fra å endre størrelse:

IMGP6480-1.jpg

Og her er det samme bildet etter ca. 30 sekunder med redigering...

IMGP6480.jpg

Det objektivet jeg har brukt til disse bildene er et gammelt 135 mm fastobjektiv med f/2,8-16.

Jeg bruker manuelt fokus. Når jeg tar bilder av henne når hun henter en leke, stiller jeg på forhånd inn fokuset sånn omtrent der jeg tror leken kommer til å falle, og i det hun løper ut for å hente leken setter jeg meg på huk og fininstiller fokuset. Når hun da kommer løpende tilbake mot meg, regulerer jeg hele tiden fokuset og håper på at i det minste noen av bildene får bra fokus - hvor fort du må regulere fokuset finner du ut etter noen repetisjoner.

Hvis bikkja løper en strekning på tjue meter, tar jeg kontinuerlig bilder på de femten første metrene, omtrent. Dermed får jeg et godt utvalg av bilder hvor noen av dem kanskje har helt føkka fokus, mens andre har mye bedre.

Det er vel meldt sol i morgen også, så da anbefaler jeg deg å gå ut midt på dagen. Finn et stort og åpent område (en åker eller fotballbane) hvor det er mye sol og lite skygge. Still deg med ryggen til sola og kast en ball slik at du unngår å få med din egen skygge på bildene. Så er det bare å knipse i vei! Når det er såpass gode lysforhold som det er i dag kan du tillate deg å bruke så lav ISO som mulig, kort lukkertid (f.eks. 1/1500 sekund) og en blenderverdi på 4-5 (det gir deg litt mer slingringsmonn når det gjelder fokus enn om du for eksempel bruker 2,8).

Takk, da skal jeg prøve det :D Men dette med photoshop, da dukker et annen problem opp. Jeg kan ikke det heller. Javisst har jeg brukt det og redigert bilder, men når jeg ser tilbake på de bildene ser de forferdelige ut. Jeg har tydeligvis overdrevet svært mye. Men i første omgang tror jeg at jeg skal lære meg dette med kameraet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...