Gå til innhold
Hundesonen.no

hund i flexi bånd over veien, og eier 3 meter bak..


Ross

Recommended Posts

Betyr det at du kan si at alle med flexi er idiot? At du uten kritikk kan tilegne dem lite flatterende superlativer? Selvfølgelig er det lov å diskutere uten å være enige, men det verste jeg vet er folk som tydelig blir ekstra stolt av at de IKKE bruker flexi, og dermed er bedre hundeeiere.

Litt som å si at siden én pakistaner ranet en butikk, betyr det at alle pakistanere er idioter. Verden er ikke slik.

Legg ikkje ord til som jeg ikke har skrevet er du snill... Kvar står det f.eks at eg kaller alle som bruker flexi er idioter? Og hvor skriver jeg at jeg er STOLT over ikke å bruke det?

For meg kan folk bruke nøyaktig det dei vil på sine hunder, men er dermed ikke sagt at jeg må vere enig, har fortsatt lov å ha egne meninger og har lov å si hva jeg mener om saker og ting.

Resten av dine uttalelser (ytringer) får du stå for sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Unnskyld, Renate. Du er sikkert en utmerket hundeeier på alle måter, men å trekke til seg bikkja? Jeg vet det er en flexigreie, men altså, hvordan skal jeg få sagt det? Man kaller da til seg bikkja, ikke trekker. :D

Hvis du ikke har noe bedre å komme med enn sånt idiotisk flisespikkeri så foreslår jeg at du setter deg på fingra dine neste gang :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jo selv flexi bånd men ALDRI langs veien. Har det på tur i skogen eller der det er mulig å la hunden vimse rundt. Men denne opplevelsen satte et skikkelig støkk i meg asså, lurer på hvem som hadde hadde skyld om jeg hadde vært uheldig og ikke sett den før det var for sent???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bruken av flexi som er idioti. Jeg har også brukt flexi. En gang i tidenes morgen. Etter at åtteåringen (som nå er tjuefire) fikk brannsårstriper bak begge knærne etter at bikkja tok en svingom bak henne for å komme fort til et eller annet attraktivt, gikk boksen rett i søpla. Jeg hadde ikke sjangs til å trykke fort nok på stoppknappen og det var ikke morsomt.

Unnskyld Ida, men bare fordi at DU ikke klarer å bruke et flexibånd på en fornuftig måte, betyr ikke at det er båndet som er problemet.

Jeg har vært aktiv flexibånd-bruker i 17 år nå, og har enda ikke lagd brennmerker på noen, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe bedre å komme med enn sånt idiotisk flisespikkeri så foreslår jeg at du setter deg på fingra dine neste gang :rolleyes:

Hvis man stort sett bruker flexiline på hunden sin og stort sett bruker "å tekke til seg hunden" som metoden for å få hunden nær nok til å ha en viss kontroll, vil jeg ikke kalle det flisespikkeri. Det føyer seg bare pent inn i rekken av argumenter mot denne snellas fortreffelighet.

Unnskyld Ida, men bare fordi at DU ikke klarer å bruke et flexibånd på en fornuftig måte, betyr ikke at det er båndet som er problemet.

Jeg har vært aktiv flexibånd-bruker i 17 år nå, og har enda ikke lagd brennmerker på noen, jeg.

Det var ett av mange problemer jeg har ramset opp i ulike tråder om flexibåndet. Jeg var sikkert idiot som ikke klarte å trykke på stoppknappen i tide, eller så det bikkja så, så jeg kunne gitt en "være her" kommando til henne, men det gjør ikke båndet noe bedre. Rekk opp hånda de som har brent seg selv eller andre på den lina. Resten av problemene har jeg jo erfart via andres bruk, fordi jeg ikke bruker det selv.

Det er flott at 2ne og sikkert en haug andre bruker flexiline med vett. Jeg har da også luftet andres hunder med flexiline innimellom, men syns det er svært ubehagelig med denne klumpen med et fiskesnøre i. Jeg ser heller ikke den store nytteverdien av å være "liksomløs".

Hva er det med flexibrukere som får dere til å bli så sure fordi andre ikke liker å bruke det, eller å møte andre som bruker det, fordi de da stort sett møter en hund med eier på avveier. Flexibrukere foren eder og vis meg at min kritikk er grunnløs for fremtiden. Intet ville glede meg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld Ida, men bare fordi at DU ikke klarer å bruke et flexibånd på en fornuftig måte, betyr ikke at det er båndet som er problemet.

Jeg har vært aktiv flexibånd-bruker i 17 år nå, og har enda ikke lagd brennmerker på noen, jeg.

Enig!

Har brukt flexibånd til alle mine 4 hunder i løpet av 22 år uten å hverken ha brent folk, eller forulempet forbipasserende med eller uten hund.

Håper for guds skyld at alle de som ikke har såpass kontroll på hundene sine at de klarer kalle de inn i en 3 , 5 eller åtte meters flexiline lar hundene forbli i kort bånd og kanskje tenke litt mer på hvor mye lydighet de trener.

Selv mine vimsebikkjer klarer pent å komme på plass og gå der i møte med folk, biler, hunder osv.

Og det har ikke akkurat krevd stor innsats for å si det sånn.

Å se opp og fram når man går med hund er da nyttig uansett lengde på båndet.

Da ser man folk, biler hunder osv i god tid.

Og da unngår man kjipe situasjoner ved å kalle inn hunden, så hva er problemet?

At enkelte ikke liker flexiline er helt ok.

Men at det omtrent er roten til alt vondt i hundeverdenen, og alle oss som faktisk kan bruke den på en trygg og effektiv måte er idioter?

Det blir blir vel å dra det litt for langt.

Siden det tydeligvis er så vanskelig å bruke flexiline, er jeg stolt av å besitte en slik egenskap...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Har brukt flexibånd til alle mine 4 hunder i løpet av 22 år uten å hverken ha brent folk, eller forulempet forbipasserende med eller uten hund.

Håper for guds skyld at alle de som ikke har såpass kontroll på hundene sine at de klarer kalle de inn i en 3 , 5 eller åtte meters flexiline lar hundene forbli i kort bånd og kanskje tenke litt mer på hvor mye lydighet de trener.

Selv mine vimsebikkjer klarer pent å komme på plass og gå der i møte med folk, biler, hunder osv.

Og det har ikke akkurat krevd stor innsats for å si det sånn.

Å se opp og fram når man går med hund er da nyttig uansett lengde på båndet.

Da ser man folk, biler hunder osv i god tid.

Og da unngår man kjipe situasjoner ved å kalle inn hunden, så hva er problemet?

At enkelte ikke liker flexiline er helt ok.

Men at det omtrent er roten til alt vondt i hundeverdenen, og alle oss som faktisk kan bruke den på en trygg og effektiv måte er idioter?

Det blir blir vel å dra det litt for langt.

Siden det tydeligvis er så vanskelig å bruke flexiline, er jeg stolt av å besitte en slik egenskap...hehe...

Snakker vi om flexi, snakker vi om flexi. Det er ikke fleximotstanderne som legger noe mer i det, men gjør du det, står du vel for det òg.

Så fint at du er stolt av din flexikompetanse. Det er andre sider ved mitt hundehold jeg vil prioritere å trekke fram, hvis jeg skulle nevne noe å være stolt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor ordet "idiot" hele tiden skal brukes når man snakker om Flexiline! Jeg har også brukt denne typen bånd i over 20 år, uten uhell av noen art. Mange rare hundeeiere har jeg møtt på min vei, med alle typer bånd, men kan heller ikke si at flexibrukerne har vært i flertall når det gjelder dum oppførsel. Tror det er nokså jevnt fordelt mellom alle typer bånd!

Kan forresten opplyse om at det "fiskesnøre" som var i bruk på Flexilinene, heldigvis er byttet ut med et ca. 1cm. bredt nylonbånd, noe som er mye bedre. Kjøpte nylig nye Flexibånd til mine hunder, og begge har nylonbånd med bredde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man stort sett bruker flexiline på hunden sin og stort sett bruker "å tekke til seg hunden" som metoden for å få hunden nær nok til å ha en viss kontroll, vil jeg ikke kalle det flisespikkeri. Det føyer seg bare pent inn i rekken av argumenter mot denne snellas fortreffelighet.

Eh.. man kan like så godt trekke til seg en hund via sitt 2 meter lange kobbel.... Og dersom en har en klar kommando på hunden om å komme inn eller ikke, så spiller det jo uansett ingen rolle sålenge en har hunden i bånd? Har man ingen kommando og derfo MÅ bruke båndet, så er vel dette heller ingenting å kommentere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø, jeg er ikke bedre hundeeier, men jeg er bedre medmenneske - og stolt av det!

Den skjønte jeg ikke?

Det er flott at 2ne og sikkert en haug andre bruker flexiline med vett. Jeg har da også luftet andres hunder med flexiline innimellom, men syns det er svært ubehagelig med denne klumpen med et fiskesnøre i. Jeg ser heller ikke den store nytteverdien av å være "liksomløs".

Hva er det med flexibrukere som får dere til å bli så sure fordi andre ikke liker å bruke det, eller å møte andre som bruker det, fordi de da stort sett møter en hund med eier på avveier. Flexibrukere foren eder og vis meg at min kritikk er grunnløs for fremtiden. Intet ville glede meg mer.

Du har kanskje ikke hatt en hund som ikke kan være løs hele tiden da? Jeg har nemlig det. Enten er det faktisk båndtvang, det er løpetid, et område hvor det er søppel overalt som min superspiser kan spise, eller så føler jeg det er et område jeg ikke tør å slippe henne løs siden vi har semi-rusten innkalling om bikkja får noe i munnen. DERFOR. Fordi jeg i ny og ne går en tur med flexien på faste 1,5 meter, og jeg plutselig tenker "hei, her var det fint og rase litt, jeg snurrer flexien ut på 8 meter og bruker den som langline!". På vei hjem slipper jeg å holde styr på langliner og leiebånd og gud vet hva - med dårlige/smertefulle håndtak. Det er summen av alt. Du bor kanskje ikke i et område hvor det passer seg med flexi, du har kanskje ikke en hund som du mener skal bruke det. Jeg vet ikke hvorfor du synes den er ubehagelig å bruke den, og det skal du gjerne få lov til å synes. Men av den grunn trenger du ikke å påskrive hele bruken for idioti etc.

Og ida, har du en 110% kommando som hunden kommer til deg da? Om hunden din står over en skikkelig freia mørk kokesjokolade, stoler du på "kom" kommandoen din, eller røsker du tak i båndet?

Merkelig at du ikke ser hvorfor vi blir snurt for å bli omtalt i settinger som idioter, tankeløse og som folk med dårlig kustus på hundene våre....

PS: "Fiskesnøret" synes jeg er best. Nå har jeg den versjonen til 500 kr og 50kgs hunder, men den flate nylonstripa lukta død og fordervelse etter 6 mnd. Mulig fordi jeg bruker den som langline og alt mulig annet, men... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette har utartet seg til en flexitråd, men likevel..

TS: Jeg har vært borti noe lignende, bortsett fra at da var det ikke bånd på bikkja i det hele tatt. Eier tuslet oppover bakken, vi kjørte forbi i passe sakte fart (fordi vi KJENNER IGJEN eieren og vi vet at den familien aldri har hørt verken om bånd eller båndtvang) og DER hoppa den kritthvite jrt'en fram bak en snøskavvel og rett framfor bilen, forbi og over på andre siden av veien. Det var sambo som kjørte og han nektet å stoppe slik at jeg kunne lire av meg noen velvalgte ord til eieren :D Det var kanskje like greit.. men neste gang.. åh.. jeg gleder meg faktisk litt. For det kommer til å bli en neste gang, desverre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Snusken, om man allikevel tar bronsemerket med bikkja for å kjøpe flexi, så er den vel sånn delvis lydig, og da kan man jo ha den løs! :D

Enig med Camilla.

Hva er det folk egentlig krangler om her? Greit nok at flexi (ELLER andre kobbeler) kan være dødsirriterende dersom hunden får ture frem som den vil (som jo er det sammen som om den var fullstendig løs og dønn ulydig). Men såfremt den er i bånd og om så eier må vikle seg rundt en lysestolpe for å ikke miste hunden, så spiller det jo NADA rolle så lenge den ikke bryr andre? *oppgitt og irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som krangler, bare diskuterer og opplyser om at flexibruk ikke er ren ondskap.

Dessuten kunne jeg og Luna gått bronsemerket uten at jeg av den grunn kunne hatt henne løs i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Men såfremt den er i bånd og om så eier må vikle seg rundt en lysestolpe for å ikke miste hunden, så spiller det jo NADA rolle så lenge den ikke bryr andre? *oppgitt og irritert*

Det er jo nettopp det som er problemet at dette bryr og er til sjenanse for andre noe denne tråden er ett ekspempel på.

Når disse eierne av ulydighetene sine aldri klarer å taue inn ulydighetene sine sånn at de i de fleste møter med andre skeiner over veien å går oss rett i møte så tørr jeg påstå at det bryr andre, OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det som er problemet at dette bryr og er til sjenanse for andre noe denne tråden er ett ekspempel på.

Når disse eierne av ulydighetene sine aldri klarer å taue inn ulydighetene sine sånn at de i de fleste møter med andre skeiner over veien å går oss rett i møte så tørr jeg påstå at det bryr andre, OK?

Nei, etter hva jeg forstår så ligger problemet i at noen eiere ikke gjør et forsøk på hverken å kalle inn eller taue inn hunden sin. De lar hunden streife som den vil (også bort til andre mennesker/hunder). Altså, ikke at de ikke klarer det (som i at hunden er for sterk eller noe). Dette vil jeg påstå er en STOR forskjell. Fordi det tyder klart på at det ikke har noe med flexibåndet å gjøre - men eierne. Og med disse eierne får man samme problem med om de bruker "vanlig" kobbel. Og vet du hvorfor- fordi de bryr seg ikke om hva deres hund gjør. De er noen egosentriske tullinger som mener at det de vet, kan, trenger (osv) er det eneste som spiller en rolle. Og at alle andre får innrette seg etter dem. Dette er de samme tullingene som slipper hundene sine UTEN å gjøre et forsøk på å ha kontroll over dem.

Det er altså ikke redskapet, men faenskapen som bruker den som er problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, etter hva jeg forstår så ligger problemet i at noen eiere ikke gjør et forsøk på hverken å kalle inn eller taue inn hunden sin. De lar hunden streife som den vil (også bort til andre mennesker/hunder). Altså, ikke at de ikke klarer det (som i at hunden er for sterk eller noe). Dette vil jeg påstå er en STOR forskjell. Fordi det tyder klart på at det ikke har noe med flexibåndet å gjøre - men eierne. Og med disse eierne får man samme problem med om de bruker "vanlig" kobbel. Og vet du hvorfor- fordi de bryr seg ikke om hva deres hund gjør. De er noen egosentriske tullinger som mener at det de vet, kan, trenger (osv) er det eneste som spiller en rolle. Og at alle andre får innrette seg etter dem. Dette er de samme tullingene som slipper hundene sine UTEN å gjøre et forsøk på å ha kontroll over dem.

Det er altså ikke redskapet, men faenskapen som bruker den som er problemet!

Eniiiig, men jeg har fortsatt et ekstra stort hat på flexiliner. Klart, jeg har møtt gærne hundefolk i mange varianter, med rare bånd, korte bånd, lange bånd, uten bånd, og alle kan være like idioter, jeg er sikkert en idiot selv, men flexilina er liksom hat-båndet i min lille boble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eniiiig, men jeg har fortsatt et ekstra stort hat på flexiliner. Klart, jeg har møtt gærne hundefolk i mange varianter, med rare bånd, korte bånd, lange bånd, uten bånd, og alle kan være like idioter, jeg er sikkert en idiot selv, men flexilina er liksom hat-båndet i min lille boble.

Pføy... fordomsfull, det er det du er *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...