Gå til innhold
Hundesonen.no

Berner Sennen hund

Annikken74

Recommended Posts

Det med åpne stambøker sto i siste utgave av Berner'n, i den svartmalende artikkelen med grunnlag i tall fra Agria som i alle fall ikke jeg vil legge så altfor mye vekt på før tallene blir mye bedre dokumentert enn hva som kom frem i artikkelen. Da sto det nevnt i avslutningen at det med å åpne stamboken kunne være en eventuell mulighet i fremtiden for å bedre helsen (hvilken rase skulle brukes da, liksom)... (Leser du ikke Berner'n fra perm til perm da Emma...c",).

Ellers synes jeg det var en dårlig artikkel, som satt litt på spissen prøvde å få frem at Berner sennenhunden er noe av det dårligste som finnes mht. helse, og det stemmer ikke med min oppfatning av og kjennskap til rasen etter 24 år med herlige tricolorer i huset... (kanskje ørlite granne subjektivt sett...c",)

Joda, men skal jeg være ærlig tar jeg ikke slike forslag til strategi og innspill seriøst - en artikkelforfatter fra Agria har ingen myndighet overfor rasens avlsstrategi, og dette er noe som må gå gjennom NKK. Jeg forsto det som at dette var noe som seriøst ble diskutert i rasen, og det har jeg ikke hørt at det er - da burde det jo komme fram i referat fra styret, i avlsmøte for klubbens medlemmer, som artikkel/innlegg fra avlsrådet eller andre "gyldige" instanser. Hva en Agriaansatt anbefaler er ikke det samme som at det er noe som vurderes i det organiserte rasemiljøet.

Jeg husker jeg oversatte en artikkel om MH/kreft til medlemsbladet i 2002 eller 2003, og den artikkel ble også avsluttet med tips til videre avlsstrategi. Riktignok var artikkelen skrevet for Dansk Berner Sennenhundklubb, men var lett å overføre til norske forhold. Og selv om artikkelforfatteren forsket på "bernerkreft" har jeg ikke sett noen endring i strategi eller innførsel av tiltak i NBSK på bakgrunn av den artikkelen.

Så nei, jeg anser ikke åpne stambøker som noe tema i raseklubben før jeg hører det fra tillitsvalgte, som sak til SU eller generalforsamlingen. Synsing fra eksperter og "eksperter" tells ikke i mine ører. Og da mener jeg ikke å si at deres innspill er dårlige, men det blir feil å si at det de skriver samsvarer med stemning og meninger i rasemiljøet. Om noen misforstår meg rett her.

Mine foreldre tenker i retning wheaten terrier, og eg sjølv står på valpeliste for eurasier. Og for min del har det vert nesten to år med research før rase og linje ble valgt.

Var den artikkelen i bernern, som bailando nevner, har bare fått det gjenfortalt fra min far, så skal ikkje være så altfor skråsikker her. Tror ikkje det stod noe om raser, men kan tenke meg at det kanskje gjelder leonberger eller noe i den dur. Hunder som i utgangspunktet er relativt like bernern.

Jeg skulle gjerne sett argumentasjon for hvilken rase en skal blande inn, for jeg har enda til gode å se dokumentasjon på at raser det er naturlig å sammenligne seg med er så forbaska mye sunnere og friskere - nettopp fordi (som jeg sier lenger opp) berner er en av de rasene som har hatt en veldig grundig levealdersundersøkelse. Vi kan ikke bare parre inn nuffe eller grosser eller hovawart eller what ever, fordi de oppfattes som sunnere eller kanskje bare vil tynne ut genpoolen (jeg har aldri oppfattet verken nuffe, LB, SB eller PY som så mye sunnere enn berner, men så har jeg ikke sett levealdersstatistikk på dem heller, jeg tar mye av mitt grunnlag på hvor gamle de som stiller på utstilling er og hva jeg ser dø når og hvorfor hos bekjente og andre - som så mange andre gjør for berner, når de tror ingen blir over fem år og alle dør av kreft). Jeg vil ha grundig dokumentasjon på det.

Ja, sånn som chihuahua og pekingneser :D

:D

Tusen takk for et kjempebra innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...