Gå til innhold
Hundesonen.no

Berner Sennen hund


Annikken74

Recommended Posts

Det med åpne stambøker sto i siste utgave av Berner'n, i den svartmalende artikkelen med grunnlag i tall fra Agria som i alle fall ikke jeg vil legge så altfor mye vekt på før tallene blir mye bedre dokumentert enn hva som kom frem i artikkelen. Da sto det nevnt i avslutningen at det med å åpne stamboken kunne være en eventuell mulighet i fremtiden for å bedre helsen (hvilken rase skulle brukes da, liksom)... (Leser du ikke Berner'n fra perm til perm da Emma...c",).

Ellers synes jeg det var en dårlig artikkel, som satt litt på spissen prøvde å få frem at Berner sennenhunden er noe av det dårligste som finnes mht. helse, og det stemmer ikke med min oppfatning av og kjennskap til rasen etter 24 år med herlige tricolorer i huset... (kanskje ørlite granne subjektivt sett...c",)

Joda, men skal jeg være ærlig tar jeg ikke slike forslag til strategi og innspill seriøst - en artikkelforfatter fra Agria har ingen myndighet overfor rasens avlsstrategi, og dette er noe som må gå gjennom NKK. Jeg forsto det som at dette var noe som seriøst ble diskutert i rasen, og det har jeg ikke hørt at det er - da burde det jo komme fram i referat fra styret, i avlsmøte for klubbens medlemmer, som artikkel/innlegg fra avlsrådet eller andre "gyldige" instanser. Hva en Agriaansatt anbefaler er ikke det samme som at det er noe som vurderes i det organiserte rasemiljøet.

Jeg husker jeg oversatte en artikkel om MH/kreft til medlemsbladet i 2002 eller 2003, og den artikkel ble også avsluttet med tips til videre avlsstrategi. Riktignok var artikkelen skrevet for Dansk Berner Sennenhundklubb, men var lett å overføre til norske forhold. Og selv om artikkelforfatteren forsket på "bernerkreft" har jeg ikke sett noen endring i strategi eller innførsel av tiltak i NBSK på bakgrunn av den artikkelen.

Så nei, jeg anser ikke åpne stambøker som noe tema i raseklubben før jeg hører det fra tillitsvalgte, som sak til SU eller generalforsamlingen. Synsing fra eksperter og "eksperter" tells ikke i mine ører. Og da mener jeg ikke å si at deres innspill er dårlige, men det blir feil å si at det de skriver samsvarer med stemning og meninger i rasemiljøet. Om noen misforstår meg rett her.

Mine foreldre tenker i retning wheaten terrier, og eg sjølv står på valpeliste for eurasier. Og for min del har det vert nesten to år med research før rase og linje ble valgt.

Var den artikkelen i bernern, som bailando nevner, har bare fått det gjenfortalt fra min far, så skal ikkje være så altfor skråsikker her. Tror ikkje det stod noe om raser, men kan tenke meg at det kanskje gjelder leonberger eller noe i den dur. Hunder som i utgangspunktet er relativt like bernern.

Jeg skulle gjerne sett argumentasjon for hvilken rase en skal blande inn, for jeg har enda til gode å se dokumentasjon på at raser det er naturlig å sammenligne seg med er så forbaska mye sunnere og friskere - nettopp fordi (som jeg sier lenger opp) berner er en av de rasene som har hatt en veldig grundig levealdersundersøkelse. Vi kan ikke bare parre inn nuffe eller grosser eller hovawart eller what ever, fordi de oppfattes som sunnere eller kanskje bare vil tynne ut genpoolen (jeg har aldri oppfattet verken nuffe, LB, SB eller PY som så mye sunnere enn berner, men så har jeg ikke sett levealdersstatistikk på dem heller, jeg tar mye av mitt grunnlag på hvor gamle de som stiller på utstilling er og hva jeg ser dø når og hvorfor hos bekjente og andre - som så mange andre gjør for berner, når de tror ingen blir over fem år og alle dør av kreft). Jeg vil ha grundig dokumentasjon på det.

Ja, sånn som chihuahua og pekingneser :D

:D

Tusen takk for et kjempebra innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...