Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder ved mentaltest


-Mia

Recommended Posts

Hvor gammel var din hund når du mentaltestet den?

Hvilke(n) test(er) tok hunden?

Hvis tispe; tok du hensyn til plassering av løpetid når du bestemte tidspunkt?

(leser at noen forklarer deler av reaksjonsmønsteret i testen ved at løpetid var rett rundt hjørnet e.l.)

Ville du valgt annerledes dersom du skulle testet igjen? (Altså ventet lenger, tatt en annen test osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var din hund når du mentaltestet den?

Skal vi se.. mellom 2-2,5 år?

Hvilke(n) test(er) tok hunden?

MH

Hvis tispe; tok du hensyn til plassering av løpetid når du bestemte tidspunkt?

(leser at noen forklarer deler av reaksjonsmønsteret i testen ved at løpetid var rett rundt hjørnet e.l.)

Til en viss grad. Jeg ville ikke ta en test rett før hun fikk løpetid, ikke under, og heller ikke de to første mnd etterpå. Men tester er ikke så enkle å komme med på, så vi måtte bare ta den vi fikk plass på. Heldigvis passet det veldig bra i forhold til løpetider og sånt; ganske så midt mellom to.

Ville du valgt annerledes dersom du skulle testet igjen? (Altså ventet lenger, tatt en annen test osv)

Nei, det passet oss ypperlig. Muligens burde hun ha vært litt yngre (de fleste tar vel MH før fylte 2 år), men det passet egentlig oss bedre å ta den da, aldersmessig. Hun var mer stabil da enn det hun var frem til halvannet-to-års alder. Nå skal vi på FA om noen mnd, og det er også litt i "siste liten", dvs hun blir jo fire i sommer, og etter det er det for sent. Også den kommer mellom to løpetider, og antageligvis er hun "på topp" hva gjelder energi da. Jeg vet jeg ville fått forskjellige resultat på samme test avhengig av hvor hun er i syklusen. Siden jeg nå skal teste en gang til, er det nesten ennå viktigere at den kommer på samme tid som den forrige, for å se forskjeller mer uavhengig av hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna kommer til å ta MH ved 15/16 mnds alder, og jeg tar ingen hensyn, mest sannsynligvis er dette rett før en løpetid. Hun er lite påvirket av løpetid så jeg tror ikke det kommer til å ha fryktelig mye å si i så måte :whistle: VELDIG vanskelig å få MH / andre tester her i Nord, så jeg har meldt oss på allerede nå 1/2 år før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var din hund når du mentaltestet den?

Dina var 4 år (jeg fikk henne 2.5 år gammel), Emma var 14 mnd

Hvilke(n) test(er) tok hunden?

Dina tok K-test, Emma gikk en MH.

Hvis tispe; tok du hensyn til plassering av løpetid når du bestemte tidspunkt?

(leser at noen forklarer deler av reaksjonsmønsteret i testen ved at løpetid var rett rundt hjørnet e.l.)

Nei. Det ble da det ble fordi det passa best, bare. Em fikk løpetid en mnd etter MH, Dina fikk nesten 2 mnd etter K-testen (testene ble tatt samme dagen, og Dina avløste Emmas løpetid).

Ville du valgt annerledes dersom du skulle testet igjen? (Altså ventet lenger, tatt en annen test osv)

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vita har ikke tatt ennå, men dato er bestilt så hun kommer til å være 15 måneder og 3 uker sånn cirkumsarium. Hvordan dette ligger an i forhold til løpetid eller ikke har jeg ingen anelse om, da hun ikke har hatt løpetid ennå. Men i og med at jeg ikke bestemmer dato selv, kommer jeg jo til å gjennomføre den uansett.

Edit; det er snakk om MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et utrolig dumt spørsmål.. Men kommer resultatet av MH inn på dogweb? Har prøvd å sjekke på hunder jeg vet har tatt den, men finner ingenting, klikker meg inn på "prøver" og på "andre", men der står det ingenting.. Hmm.

Nei. Resultater fra MH blir ikke registrert på Dogweb pr i dag :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hvor gammel var din hund når du mentaltestet den?

Odin MH 2,5 år + 6,5 år (skulle se om trening overfor fremmede ga han bedring)

Amy MH 1,5 år, K-test 3,5 år

Zuma MH 1,5 år + FA 2,5 år

Hvilke(n) test(er) tok hunden?

Se over :ahappy:

Hvis tispe; tok du hensyn til plassering av løpetid når du bestemte tidspunkt?

(leser at noen forklarer deler av reaksjonsmønsteret i testen ved at løpetid var rett rundt hjørnet e.l.)

Tok ikke hensyn til løpetid (vanskelig å komme med på slike tester og MH), men hadde jeg kunnet velge, ville jeg ikke ha testet tispene om de var i nærheten av løpetiden (1 mnd før - 2 mnd etter).

Ville du valgt annerledes dersom du skulle testet igjen? (Altså ventet lenger, tatt en annen test osv)

MH bør gjøres når hunden er ca 1,5 år (18 mnd), da er den "voksen" men ikke voksen nok til å ha for mye erfaring (livserfaring).

FA tar jeg helst rundt 2,5 år, om hunden stryker er det da mulighet for å ta den på nytt året etter (pga "karantenetid" på å teste på nytt, samt aldersbegrensing oppad).

Oki, kjedelig da. Men takk for oppklaring i alle fall :ahappy:

De "jobber" med saken. Ifølge ei hos NKK trenger de ett program for å kunne legge ut MH (det er vel strengt tatt ett script som må lages i forbindelse med det programmet de allerede har :whistle: ). Jeg kontaktet NKK ang dette her om dagen (skrev om det i "akkurat nå"- tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var din hund når du mentaltestet den? Hun ble 4 år det året.

Hvilke(n) test(er) tok hunden? Tok en K-test i Juni det året og en Funksjonsanalyse Oktober det året.

Hvis tispe; tok du hensyn til plassering av løpetid når du bestemte tidspunkt? Nei, jeg hadde kun den sjangsen før hun ble 4 år. Var litt itvil pga innbildten, og at hun virket mer skvetten, men tok sjangsen fordet.

Ville du valgt annerledes dersom du skulle testet igjen? (Altså ventet lenger, tatt en annen test osv)

Skal ta både K-test og FA på nyvalpen, og da vil jeg ta den tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Fenris tok MH ved 1,5 år og FA 2,5 år, ville gjort det sånn igjen ja (rent bortsett fra at jeg var nyopperert for mandler rett før FA, det anbefales ikke.... au!).

Men både du og Fenris gjorde det bra :whistle:

(gratulerte deg med dagen pr sms, men hørte ikke noe fra deg. Om du ikke har fått meldingen så kommer gratulasjonen nåå på etterskudd :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. :huh: Jeg har sendt forespørsel om en MH nå i april (da vil hun være ca 22 mnd), men jeg er redd for at jeg er for sent ute. (venter fortsatt på tilbakemelding) Den neste testen som raseklubben avholder er i oktober, og jeg vet allerede nå at den datoen dessverre ikke passer for oss.

De av dere som har mulighet til å teste i regi av egen raseklubb; ville dere utsatt testingen for å være med på deres "egen" test, eller ville dere tatt testen uavhengig av hvem som arrangerer den? Dersom jeg ikke får plass på raseklubben sin i april må vi antakelig vente til hun blir nærmere 3 år - og det blir kanskje i seneste laget. (?)

De "jobber" med saken. Ifølge ei hos NKK trenger de ett program for å kunne legge ut MH (det er vel strengt tatt ett script som må lages i forbindelse med det programmet de allerede har ;) ). Jeg kontaktet NKK ang dette her om dagen (skrev om det i "akkurat nå"- tråden).

Det er jo veldig bra! Vet du hvorvidt det vil ha tilbakevirkende kraft (slik at tidligere MHer blir lagt inn), eller blir det kun kommende mentaltester som blir gjort tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt begge mine på MH i mai, men lurer på om jeg bør droppe hun yngste. Hun er 9 mnd nå, og VELDIG lite utviklet i hode, hun er akkurat som en valp. Bør jeg se det an, eller bare kjøre på unsett? Hun vil være 13 mnd når testen er.

Hun andre er 2,5 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var din hund når du mentaltestet den?

Blaze var 1år og 4 dager.

Talli var 1år og 2 mnd.

Hvilke(n) test(er) tok hunden?

MH på begge to.

Hvis tispe; tok du hensyn til plassering av løpetid når du bestemte tidspunkt?

Nei, ikke annet enn at dem ikke hadde løpetid under testen.

Blaze fikk løpetid en mnd etter testen. Talli var akkurat ferdig å løpe, hun var vel på dag 31 etter første bloddråpen eller noe.

Ville du valgt annerledes dersom du skulle testet igjen? (Altså ventet lenger, tatt en annen test osv)

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var din hund når du mentaltestet den?

20 mnd.

Hvilke(n) test(er) tok hunden?

K-test

Hvis tispe; tok du hensyn til plassering av løpetid når du bestemte tidspunkt?

(leser at noen forklarer deler av reaksjonsmønsteret i testen ved at løpetid var rett rundt hjørnet e.l.)

Nei, Bella hadde nettopp startet løpetiden da hun tok testen.

Ville du valgt annerledes dersom du skulle testet igjen? (Altså ventet lenger, tatt en annen test osv)

Nei, selv om jeg kunne tenke meg å te en mer "seriøs" test i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var din hund når du mentaltestet den?

Cirka 16 mnd.

Hvilke(n) test(er) tok hunden?

MH

Hvis tispe; tok du hensyn til plassering av løpetid når du bestemte tidspunkt?

(leser at noen forklarer deler av reaksjonsmønsteret i testen ved at løpetid var rett rundt hjørnet e.l.)

Det var ikke jeg som bestemte tidspunkt. Jeg hadde bare hatt henne en mnd., så alt var ordnet før jeg fikk henne. (Søsteren hennes hadde løpetid da og gjennomførte en veldig god MH)

Ville du valgt annerledes dersom du skulle testet igjen? (Altså ventet lenger, tatt en annen test osv)

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var din hund når du mentaltestet den?

Cirka 13-mnd.

Hvilke(n) test(er) tok hunden?

MH

Hvis tispe; tok du hensyn til plassering av løpetid når du bestemte tidspunkt?

(leser at noen forklarer deler av reaksjonsmønsteret i testen ved at løpetid var rett rundt hjørnet e.l.)

Nei

Ville du valgt annerledes dersom du skulle testet igjen? (Altså ventet lenger, tatt en annen test osv)

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Guest Snusmumrikk

Drar opp denne igjen jeg, istedet for å lage en ny tråd:

Jeg planlegger å ta MH-test som er i sverige rundt April til neste år, da er Anastasia 12mnd. Er det for tidlig å teste henne? eller går det fint?

Nei, det syns jeg ikke. Noen er selvfølgelig litt umodene i den alder, men poenget med en MH er å se hundens genetiske pakke i så stor grad som mulig. Jo eldre hunden er, jo mer tillært adferd kommer med i bildet. Men litt over 12 mnd er jo ikke dumt det heller. Ekko var 15 mnd når vi han tok MH. Mest fordi det var den første i området etter han fylte året.

Men pass på at hun er over 12 mnd på dagen MHen går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...