Gå til innhold
Hundesonen.no

WP

MiraMaika

Recommended Posts

Skrevet

Noen som har prøvd eller driver med dette??

Lurer på erfaringer.

Ganske spennende å høre/se om temaet. :D

Har bestillt sele til Maika nå, gleder meg til å begynne, selv om vi ikke kommer til å drive seriøst med det :D

Skrevet

AB'n min har dratt litt lett kjetting.. trent litt starter for oss selv i skogen :D Virker som hun syns det er kult, halen rett til værs og drar på :D

Legger ved et par bilder av Xena i den fine rååååsa selen :D

IMG_0533.jpg

IMG_0536.jpg

Skrevet

Har også litt lyst til å gjøre dette med Casper. (når han blir gammel nok selvsagt). Virker som bra trening. Men vet heller ikke noe om det da, så må nok lese litt før jeg begynner med det :D

Kanskje dumt spørsmål, men en dalmatiner kan vel drive med WP og?

Skrevet

Vel trente "opp" Turbo til det når han var valp, hadde jo planer om å konkurrere med han, men så falt det litt av og jeg bestilte aldri sele til han så da ble det ikke noe av, men har nå blitt kjent med noen som driver litt med det i nærområdet så da skal man ikke se bort fra at jeg begynner igjen :D Han elsker å trekke ;D

Skrevet
AB'n min har dratt litt lett kjetting.. trent litt starter for oss selv i skogen :D Virker som hun syns det er kult, halen rett til værs og drar på :D

Legger ved et par bilder av Xena i den fine rååååsa selen :D

IMG_0533.jpg

IMG_0536.jpg

Fine voffsen med rååååsa sele ;)

Er slik vi har tenkt å holde på og. Max 45 kg da. Tror det er noe for Maika ;)

Synd det er så laaaaang ventetid på selen.... 6-7 uker igjen enda. så tar det en stund for tilvenning, så begynne med raslekjetting osv. Men gleder oss.

Svart og rød sele vi har bestillt da, med navnet på begge sidene :P

og skumforing rundt halsen.

Hvor gammel er Xena?

Skrevet
Fine voffsen med rååååsa sele :D

Er slik vi har tenkt å holde på og. Max 45 kg da. Tror det er noe for Maika :D

Synd det er så laaaaang ventetid på selen.... 6-7 uker igjen enda. så tar det en stund for tilvenning, så begynne med raslekjetting osv. Men gleder oss.

Svart og rød sele vi har bestillt da, med navnet på begge sidene :D

og skumforing rundt halsen.

Hvor gammel er Xena?

Hvilken tilvending? Til sele? Tror vi er litt "slemme" med hundene her i huset.. På med sele og kjetting også ut å jobbe. Ikke noe mer fuss/dall rundt det i det hele tatt.

Vi driver ikke med WP selv om aussien min nok hadde digget det også, han trekker pulk på tur og synes det er knallgøy å jobbe:)

Skrevet
Hvilken tilvending? Til sele? Tror vi er litt "slemme" med hundene her i huset.. På med sele og kjetting også ut å jobbe. Ikke noe mer fuss/dall rundt det i det hele tatt.

Vi driver ikke med WP selv om aussien min nok hadde digget det også, han trekker pulk på tur og synes det er knallgøy å jobbe:)

hvilken sele bruker du da?

Ja, det er noe jeg mener må vennes til hos alle hunder. er ikke bare å sette på deg manualler og værsågod spring :D litt etter litt må til, mine hunder setter mer pris på det :D

Men det er vel som med alt annet- smak og behag :D

Skrevet

Xena er 1 1/2 år.. Hun har HD C(uten forkalkninger) så vi kommer ikke til å trekke noe mer enn den kjettingen som henger bakpå på bildet... Er veldig nøye med oppvarming og nedkjøling, hun har ikke visst noe tegn til stivhet eller vondt etter treningen så håper det holder seg sånn og vi kan fortsette med det for hun syns det er kult :)

Jeg begynte med en tom spyleveske dunk i et langt tau så hun skulle vende seg til at det kunne humpe og dumpe bak der men brydde seg ikke noe om det, så lenge jeg skryter så er hun kry som ei høne :)

Har forøvrig kjøpt selen fra cdpits i canada..

Skrevet

Når jeg nå en dag får råd til seler fra cdpits så skal mine to få lov å starte med sånt.. Blir bare kjettingtrekking da men..

Og jeg er nok like slem som Mailin, mine har prøvd seg på kjettingtrekking før(men bare litt pga for dårlige seler), og da kastet jeg bare selene på, festet på kjetting og så gikk vi, selvfølgelig fikk de ros når de jobbet bra, men tilvenning driver vi ikke med..

Mine hunder er hvertfall sånn at jo mer oppstyr jeg lager rundt nye ting, jo mer "bryr" de seg, og blir gjerne litt mer skeptisk til det nye enn om jeg bare kjører på som om dette er noe vi alltid har gjort.

Skrevet
hvilken sele bruker du da?

Ja, det er noe jeg mener må vennes til hos alle hunder. er ikke bare å sette på deg manualler og værsågod spring :ahappy: litt etter litt må til, mine hunder setter mer pris på det :whistle:

Men det er vel som med alt annet- smak og behag :ahappy:

Bikkjene mine har hatt på seg det meste av seler uten problemer. Bruker mest nome da, som stortsett er lik som WP-selene, og aussien min har faktisk prøvd en wp-sele uten at det var noe annerledes for ham. Her har jeg også bare hengt på ting bak og dratt ut på tur. Har ikke forventet at det skal være noe problem, så det har ikke vært noe problem.

Klart man må jo trene opp hunden slik at den gradvis trekker tyngre, men tilvenning til sele og ting hengende bak er det vel få eller ingen av mine venner som driver med. Selv om bikkjene er alt fra nervevrak til stødige saker:)

Skrevet
Bikkjene mine har hatt på seg det meste av seler uten problemer. Bruker mest nome da, som stortsett er lik som WP-selene, og aussien min har faktisk prøvd en wp-sele uten at det var noe annerledes for ham. Her har jeg også bare hengt på ting bak og dratt ut på tur. Har ikke forventet at det skal være noe problem, så det har ikke vært noe problem.

Klart man må jo trene opp hunden slik at den gradvis trekker tyngre, men tilvenning til sele og ting hengende bak er det vel få eller ingen av mine venner som driver med. Selv om bikkjene er alt fra nervevrak til stødige saker:)

Ja, heldigvis er man forskjellige i sitt syn på ting, jeg for min del gjør det JEG synest er best for mine

WP selen er ikke så lik nomeselen da men...

http://i332.photobucket.com/albums/m353/kl...75/DSC_0112.jpg

WP sele

Skrevet
Den er lik en del seler til wheeldogs da;) men vi trenger ikke akkurat diskutere det nå:huh:

Hehe. hvis du mener de er like så ja, da er de vel det :rolleyes:

Nei, det er jo ikke noe å diskutere, det har du rett i ;)

Skrevet

Bortsett fra selene, - hva er WP for noe - som aktivitet betraktet? Organisert? - et miljø rundt trening og konkurranser f.eks ? - eller noe man driver med "i heimen" for å få opp kondisjonen? - eller...

Forklar litt da...

Skrevet

Det er vel både og, drives vel med det organisert noen steder, vet ikke om Norge da, men i andre land iallefall. Men sånn ellers er det vel bare noe man kan drive på med selv... eller hunden da ;)

(men her kan andre svare bedre)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...