Gå til innhold
Hundesonen.no

Svelging av stort volum luft

Argyr

Recommended Posts

Minstemann synes snømåking er rasende festlig, som så mange andre hunder. Han står oppi brøytekanten og hiver seg i lufta når snøen kommer flyvende, og så glefser han etter den - og svelger tydeligvis mye luft i prosessen.

De siste to gangene han har fått være med på måking har han sett ut som en ballong etterpå. Første gangen ble jeg redd, for magen var jo stram som et trommeskinn og SVÆR, og bikkja lagde rare lyder. Trodde det kunne være akutt magedreining. Fant fort ut at det bare var luft når det kom noen gigaraper, og han spøy opp en del vann (så da var det ikke tett).

Sist han var med, skjedde det samme. Måkte bare trappa, så det varte ikke mer enn ti minutter, likevel hadde han fått i seg så mye luft at magen (altså ribben og alt) stakk langt ut på begge sider (men mer på den ene siden enn den andre - hvorfor det, mon tro?).

Det så ikke spesielt behagelig ut, og jeg kan aldri tenke meg at det er bra at magesekken blir såpass sprengt så fort, og vi skulle ut på tur, så jeg måtte få ut lufta. Presset forsiktig rundt nedre del av magen, og hørte lufta bevege seg (ekkelt), og fikk den ut i en serie med lange rap. Det var delen bikkja synes var verst, tror ikke han liker å gi fra seg kontrollen på egne kroppsfunksjoner. :)

Men spørsmålet mitt er altså - hvor farlig er dette? Jeg vet ikke om jeg tør å ha ham ute når jeg måker lenger, for jeg er redd det kan bli magedreining av dette. Hull på magesekken er jeg ikke redd for, da presses vel lufta heller ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun snakke utifra erfaring med hest som fikk i seg mye luft, men det var ikke spesielt lurt, hesten ble oppbläst, og risikoen for kolikk öker betraktelig. (Magedreining) Men nä er det noe annet med hund, siden disse kan, i motsetning til hest, kaste opp. Ville tro smä mengder ikke er direkte farlig, men ville muligens ha holdt den luft-spisende hunden der unna snöfreseren hvis det er mye som skal tas vekk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...