Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville du ta så mye som mulig?


Carma

Recommended Posts

Guest Gråtass

Jeg ville i utgangspunktet ikke fått disse valpene jeg.. De ville ha "forsvunnet" før de rakk å se dagens lys.

Men hvis jeg først hadde fått dem og ikke avlivet nyfødte valper (jo, det er faktisk ett alternativ) så hadde jeg tatt akkurat det samme for de som andre tar. Jeg hadde ikke hatt vond smak i munnen og jeg hadde slettes ikke donert bort pengene. Det er ikke noe mindre arbeid med ett uøsnket kull enn et planlagt ett. Jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skulle hatt like stor "lønnsomhet" på samme stykke arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... forskjellen ligger vel i det at man eventuelt er mot den "jeg har en liten søt hund, du har en liten søt hund. Vi lager valper og selger dem for så mye som mulig". Om man da er mot denne "målbevisste" avlen og plutselig havner med et valpekull man ikke har bedt om, men som man likevel skal selge (avlive friske valper er vel alternativet da...) så ville iallefall jeg føle at jeg gikk litt mot egne prinsipper og kanskje fått en litt vond smak i munnen...

For meg ville det blitt som å selge bestemors minkpels selv om jeg er grunnleggende uenig i pelsdrift. Tjene penger på ting man ikke er for selv.

Å ta penger for et godt planlagt og veloverveid kull blir noe annet. Hvorfor det er forskjell på prisen på forskjellige raser blir også en annen diskusjon...

Dette er det jeg er kraftig imot! Men hvis nå valpene først er der, av en eller annen merkelig grunn, så ville jeg tatt så mye som mulig for dem. Jeg er imot dumpingpriser på valper, bare fordi de ikke er reinrasa. Det skal koste litt å skaffe seg valp...det skal svi litt i lommeboka, så folk tenker seg litt om før de handler.

Jeg hadde ikke tenkt på egen profitt, men heller på at jeg ikke ville selge valpene billig, for å bli kvitt dem, eller fordi jeg tenkte at "de er da ikke så mye verdt fordi de er blandinger."

Jeg ville heller ha annonsert dem til en høyere pris, og så laget en kontrakt der det sto at kjøpesummen inkluderer forsikring i så og så mange år.. Da hadde jeg kanskje sluppet å få kommentarer om at jeg avler blandingshunder for å tjene fett på dem. Pluss at valpene da hadde blitt forsikra. Det er ikke alle som forsikrer blandingshunden sin...særlig ikke hvis de fikk den billig.

Jeg har sagt det mange ganger før.. Jeg er veldig imot blandingsavl. All avl skal være godt gjennomtenkt og planlagt, og kun mellom hunder av samme rase. Det er så mange raser å velge mellom, at alle burde finne "sin" rase uten de store problemene.

Avl på hunder av same rase burde også være godt gjennomtenkt, og med et mål for øyet.

Jeg er for strengere krav på avlsdyra på min rase.. En hp i junior/unghund eller en enslig rødsløyfe i Åpen klasse er et alt for enkelt krav.

Jeg er forresten imot pelsproduksjon også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg eid en chi tispe, og naboens cavalier gutt plutselig hang sammen med henne i et totalt uovervåket øyeblikk jeg ikke engang ante tispa hadde løpetid, så visst blomsterpotte hadde jeg sett en mulighet til å tjene litt penger! Jeg er blakk jeg, konstant i grunn, og det hadde virkelig vært kjerkomne penger.

Og piss meg i øret, gitt penger til donasjon liksom... Det får da være måte på til hederlighet :ahappy:

Nei, de pengene hadde fått bein å gå på om jeg ikke skulle gitt de bort til slike ting.

MEN, jeg hadde ALDRI bevisst vært skjødesløs med en løpetidstispe. Altså, jeg hadde gjort alt jeg kunne for å IKKE havne i den situasjonen. Men hadde hunden først blitt parret, så ja.. Da hadde jeg tatt det jeg kunne få for valpene.

Er nok såpass at jeg hadde tjent penger på bestemors gamle pels også jeg... De dyrene er allerede dævve faktisk. Men jeg er i mot pelsproduksjon uansett.

Tror jammen jeg har solgt en hundebok av en eller annen forfatter jeg ikke husker navnet på, men som anbefaler å henge bikkjene i strupebåndet for å få dem til å høre. Lurer på om jeg ikke tjente en 30-lapp på den boka også jeg. Selv om jeg absolutt ikke likte metodene i boka selv, og ALDRI hadde anbefalt dem til noen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...