Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville du ta så mye som mulig?

Carma

Recommended Posts

Skrevet
Jepp, I would.

Me too!

Må og legge til at jeg tror at folk som er villige til å bla opp 15000,- for en blandingshun ofte har tenkt MYE MER gjennom hundekjøpet sitt enn de som bruker 1500,- på hunden. (Nå tar jeg ikke alle under en kam...)

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet ikke fått disse valpene jeg.. De ville ha "forsvunnet" før de rakk å se dagens lys.

Men hvis jeg først hadde fått dem og ikke avlivet nyfødte valper (jo, det er faktisk ett alternativ) så hadde jeg tatt akkurat det samme for de som andre tar. Jeg hadde ikke hatt vond smak i munnen og jeg hadde slettes ikke donert bort pengene. Det er ikke noe mindre arbeid med ett uøsnket kull enn et planlagt ett. Jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skulle hatt like stor "lønnsomhet" på samme stykke arbeid.

Skrevet
Tja... forskjellen ligger vel i det at man eventuelt er mot den "jeg har en liten søt hund, du har en liten søt hund. Vi lager valper og selger dem for så mye som mulig". Om man da er mot denne "målbevisste" avlen og plutselig havner med et valpekull man ikke har bedt om, men som man likevel skal selge (avlive friske valper er vel alternativet da...) så ville iallefall jeg føle at jeg gikk litt mot egne prinsipper og kanskje fått en litt vond smak i munnen...

For meg ville det blitt som å selge bestemors minkpels selv om jeg er grunnleggende uenig i pelsdrift. Tjene penger på ting man ikke er for selv.

Å ta penger for et godt planlagt og veloverveid kull blir noe annet. Hvorfor det er forskjell på prisen på forskjellige raser blir også en annen diskusjon...

Dette er det jeg er kraftig imot! Men hvis nå valpene først er der, av en eller annen merkelig grunn, så ville jeg tatt så mye som mulig for dem. Jeg er imot dumpingpriser på valper, bare fordi de ikke er reinrasa. Det skal koste litt å skaffe seg valp...det skal svi litt i lommeboka, så folk tenker seg litt om før de handler.

Jeg hadde ikke tenkt på egen profitt, men heller på at jeg ikke ville selge valpene billig, for å bli kvitt dem, eller fordi jeg tenkte at "de er da ikke så mye verdt fordi de er blandinger."

Jeg ville heller ha annonsert dem til en høyere pris, og så laget en kontrakt der det sto at kjøpesummen inkluderer forsikring i så og så mange år.. Da hadde jeg kanskje sluppet å få kommentarer om at jeg avler blandingshunder for å tjene fett på dem. Pluss at valpene da hadde blitt forsikra. Det er ikke alle som forsikrer blandingshunden sin...særlig ikke hvis de fikk den billig.

Jeg har sagt det mange ganger før.. Jeg er veldig imot blandingsavl. All avl skal være godt gjennomtenkt og planlagt, og kun mellom hunder av samme rase. Det er så mange raser å velge mellom, at alle burde finne "sin" rase uten de store problemene.

Avl på hunder av same rase burde også være godt gjennomtenkt, og med et mål for øyet.

Jeg er for strengere krav på avlsdyra på min rase.. En hp i junior/unghund eller en enslig rødsløyfe i Åpen klasse er et alt for enkelt krav.

Jeg er forresten imot pelsproduksjon også..

Skrevet

Hadde jeg eid en chi tispe, og naboens cavalier gutt plutselig hang sammen med henne i et totalt uovervåket øyeblikk jeg ikke engang ante tispa hadde løpetid, så visst blomsterpotte hadde jeg sett en mulighet til å tjene litt penger! Jeg er blakk jeg, konstant i grunn, og det hadde virkelig vært kjerkomne penger.

Og piss meg i øret, gitt penger til donasjon liksom... Det får da være måte på til hederlighet :ahappy:

Nei, de pengene hadde fått bein å gå på om jeg ikke skulle gitt de bort til slike ting.

MEN, jeg hadde ALDRI bevisst vært skjødesløs med en løpetidstispe. Altså, jeg hadde gjort alt jeg kunne for å IKKE havne i den situasjonen. Men hadde hunden først blitt parret, så ja.. Da hadde jeg tatt det jeg kunne få for valpene.

Er nok såpass at jeg hadde tjent penger på bestemors gamle pels også jeg... De dyrene er allerede dævve faktisk. Men jeg er i mot pelsproduksjon uansett.

Tror jammen jeg har solgt en hundebok av en eller annen forfatter jeg ikke husker navnet på, men som anbefaler å henge bikkjene i strupebåndet for å få dem til å høre. Lurer på om jeg ikke tjente en 30-lapp på den boka også jeg. Selv om jeg absolutt ikke likte metodene i boka selv, og ALDRI hadde anbefalt dem til noen :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...