Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjernet jursvulst


Inu

Recommended Posts

Siden Imas jursvulst begynte og vokse og ble ganske lilla, valgte jeg å fjerne den. Selve dopingen og operasjonen gikk greit og svulsten var klart avgrenset. Inngrepet berørte de to bakerste jurene. Siden det er en stor hund, ble såret da ganske langt.

Utover ettermiddagen siplet det jevnt litt blod. For å få luftet de andre hundene, la jeg henne en stund på soverommet. Da jeg tok henne ut, så det ut som et blodbad på soverommet.... Jeg ringte vet'en for å høre hvor mye blod jeg skulle "tåle" før det er tegn på at noe er galt. Mens jeg ringer vet'en renner det ut to dammer under hunden, hver på størrelse med en musematte.

Jeg ber derfor om å få komme tilbake til vet'en for å få sjekket om det er noe galt. Vet'en er grei, og sier det er blodlommen ved det juret der svulsten satt som er full og at det er blitt for stort press. Dette er ganske vanlig, og han legger på en kompress for å få litt mottrykk. Jeg ser også at det er væskefylt i forreste del av såret. - Må jo stikke nesen inn i alt...

Nå etter 3 timer med kompress virker hunden litt utilpass og litt stresset. Det har runnet over en dam med blod. Jeg legger meg under buken for å se, og kompresset er vel litt ute av stilling. -Ikke så lett å få til i buk/lyske på hund. Ved berøring reagerer hun kraftig.

Hun har ikke villet legge seg helt ned på et par timer, legger bare ned forparten, mens rompa står rett til værs. Men nå har hun lagt seg ned.

Vet'en sier nå at det kan være at kompressen strammer når hun prøver å legge seg. Men hvis jeg tar den av bør jeg få lagt på en ny.... Ikke så lett alene.... Sambo tåler ikke synet av blod, stakkar. -Tror det er nesten verre for han enn for hunden...

Noen som har erfaringer fra fjerning av deler av jurlist og har opplevd noe av det samme? Har nesten dårlig samvittighet for å ha utsatt henne for dette akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt jeg, men personlig ville jeg likt dette dårlig. Og fikk litt assosiasjoner til Silje m Mike her inne, sin historie som jeg kun husker vagt. Men ja.. jeg forstår godt at du ikke føler deg helt på høyden i denne situasjonen.

Hvordan går det med hunden nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en lang kveld. Da hun endelig la seg ned, ble vi sittende musestille for å ikke forstyrre henne. Så var hun oppe og ute rundt klokken 1 og fikk da en rimadyl. Jeg la meg på stuen sammen med henne og hun la seg til ro. Helt til klokken 06.45. Da ville hun aller helst opp i sofaen, noe som var helt umulig, og det tok vel en halv time før hun roet seg og la seg igjen. Så kom samboer opp og vekte oss rundt 09.30.

I løpet av natten har det ikke runnet blod ut fra kompressen, så den får sitte på litt utover dagen. Hun virker i bedre form også.

Har prøvd å huske tidligere inngrep.... En hannhund som ble kastrert fikk pung på større enn enn tennisball, noe som skyldtes blodansamling. Men der var det jo ikke noe hull, så blodet ble stengt inne. Hevelsen ble "behandlet" med Hirudoid og forsvant raskt. Tispe som fikk fjernet halve jurlista fikk diger væskeansamling på innsiden av låret og hele foten hovnet opp. Dette var nok også en del blod, men siden ansamlingen var lavere enn såret så kom det ingenting ut.

Er ganske spent på hvordan det ser ut inni kompressen, ja.... Ikke lett hvis jeg trenger å legge på en ny heller, for sambo har gitt klar beskjed om at han ikke klarer å se på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bare en liten avrunding av historien...

Det ble flere dager med ganske mye "blodsøl" og til tider var jeg ganske betenkt.... Måtte tilbake til vet'en etter en uke for da begynte det å lukte surt... Gamla er jo litt gammel, har hatt flere kull og er ikke sylfide, så såret ble liggende inneklemt mellom den friske jurlista og "blodhevelsen" fra den oprerte.

Vet'en renset opp og vi barberte litt mer. Mitt forslag om å stripse opp den friske jurlista for å slippe til luft, ble møtt med lun humring fra vet'en. "Kreativt forslag...." Fikk sntibiotika og sårvann for å pensle med i noen dager.

"Plutselig" sluttet hun å blø på tirsdag og stingene ble fjernet helt etter planen på fredag (Tøft å satse på fedag 13.) Lørdag var gamla tilbake i slag og lykkelig for å slippe skjermen.

Og i dag har vi sluppet henne sammen med datteren igjen. De leker såpass voldsomt at de ikke har fått være løse sammen på 14 dager. Tror begge synes det var deilig å komme sammen igjen. I dag har de lekt ute i snøen og ligget foran ovene og vasket hverandre i ørene.

Tiden har virket veldig lang, og innimellom har jeg angret skikkelig. Men gå går alt bra. Så får det gå som det går. Vi sendte ikke inn noen prøve og vi fjernet ikke noe "forebyggende" bare selve svulsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...