Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyre blandingsraser på Finn.no


aggero

Recommended Posts

Nå er ikke jeg oppdretter, men jeg vet såpass at det ikke er noe man kan leve på, eller ha som betydelig ekstrainntekt, med mindre man krever urimelig høye priser. Og skal man ha kull etter kull etter kull, så må man også ha nok tisper, som igjen betyr ekstra utgifter.

Med gode fôrvertavtaler så er vel ikke akkurat det noe problem. Ikke at jeg har vært involvert i slike avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar
Hvis du er oppgitt over at jeg ikke svarer på spørsmålene dine så får du nesten gjenta dem. Jeg endret forresten den ene summen for å unngå kommentarer om at 8000 kr er lite.

Når man driver med avl og selger valper så er det jo helt på det rene at disse hundene skal selges. Jeg synes det blir noe annet enn å "tjene" penger på omplassering.

Det var akkurat det jeg gjorde, jeg gjentok spørsmålet, og du unngikk igjen å svare på det.

Denne diskusjonen går vel egentlig på hvorvidt mennesker er opptatt av penger eller ikke. Tenk for en fin verden det hadde vært hvis alle hadde kun gode intensjoner bak enhver handling.. Sånn er det altså ikke, men det betyr ikke at man ikke kan ha gode intensjoner i tillegg til å få igjen litt av de "tapte pengene". (som forøvrig kan gå til en ny hund for alt vi vet, og vops der var plutselig de pengene borte + nye vaksiner, røntgen osv).

"Problemet" er forresten i mine øyne ikke-eksisterende, da det i bunn og grunn er kjøperne som bestemmer prisen. Er ikke værre enn å la være å kjøpe en hund som man synes har for høy pris, er nok av hunder å velge mellom. For mange vil disse eksemplene som har kommet opp her vært et utrolig godt kjøp, som både selger og kjøper (og forhåpentligvis hund) er fornøyd med. Hvor er problemet hen? Jada, det finnes griske, pengeglade mennesker der ute, men de er overalt, og blir opp til enhver å prøve å gjennomskue. Og om denne selgeren faktisk gjør det for pengenes skyld, det er en dokumentert mentalt og fysisk frisk og sosial hund som selges til seriøse kjøpere, så kan gjerne denne selgeren kose seg med pengene sine så mye h*n bare vil for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gladelig betalt valpepris og vel så det for en voksen og frisk hund som var trent i noe spesielt, eller rett og slett bare den "perfekte" hunden for meg. Nå er jeg kravstor til tusen da, så er ikke veldig mange voksne hunder jeg hadde betalt noe segrlig for å ta i hus, men noen er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes da med at man selger hunden kontra omplassering? Jeg ser for meg at det var forhold hjemme hos henne som gjorde det vanskelig å beholde hunden.

Da ser du for deg helt feil grunn, men det kan hun få lov til å svare på selv.

Jeg forstår det som at du mener at det å kvitte seg med en hund er galt i seg selv? Og at man da hvis man først bestemmer seg for å kvitte seg med hunden så fortjener man ihvertfall ikke å få penger for den.

Vel, det er jeg helt uenig i. Om man skal bruke hunden aktivt (konkurranse, tjenestehund,jakt o.l) og hunden ikke fungerer til det,eller om hunden av andre grunner ikke fungerer der den er, så har vel hunden det vel så greit hos noen som er fornøyd med akkurat den hunden.

Vi (eller mannen min) har akkurat solgt en hund på 1,5år selv som ikke fungerte helt hos oss og den fungerer ypperlig der den er nå (hos politiet) til litt annet bruk. Etter min mening burde en voksen testet,røntget og trent hund egentlig heller være dyrere enn en valp, som flere andre her har sagt, da vet man mye mer om hva man kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke galt, og jeg har heller ikke skrevet noe som tyder på det. Hva av det jeg har skrevet er det som du tolker dithen?

Jeg tolker det sånn fordi at du synes det er så galt å ta mer enn ett par tusen for en voksen hund, og at du mener da at folk vil selge hundene sine for pengene sin skyld.

Jeg tror bikkja gir blaffen i om tidligere eier får to eller tolv tusen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det sånn fordi at du synes det er så galt å ta mer enn ett par tusen for en voksen hund, og at du mener da at folk vil selge hundene sine for pengene sin skyld.

Jeg tror bikkja gir blaffen i om tidligere eier får to eller tolv tusen..

For andre gang så var det "halvert prisen" jeg skrev, ikke sette prisen til to-tre tusen som dere prater om. Men det hadde vært greit å selge så billig også.

Jeg forstod ikke hva du mente med den siste setningen, og hvilken relevans det har til det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For andre gang så var det "halvert prisen" jeg skrev, ikke sette prisen til to-tre tusen som dere prater om. Men det hadde vært greit å selge så billig også.

Hvis vi da er enige om at du mener halv pris av valpepris, hvorfor skal man ikke selge for mer enn det? Når de aller fleste er enige i at bikkje dyret heller er verdt det dobbelte?

Er det bare fordi at det meste synker i pris etterhvert som det blir eldre? Som f.eks hvis jeg kjøper en ny bil så kan jeg ikke forvente å få igjen full pris etter tre år liksom...

Du begrunner jo bare med at du synes ikke man skal ta mer enn halv valpepris, du har jo ingen gode argumenter for hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi da er enige om at du mener halv pris av valpepris, hvorfor skal man ikke selge for mer enn det? Når de aller fleste er enige i at bikkje dyret heller er verdt det dobbelte?

Er det bare fordi at det meste synker i pris etterhvert som det blir eldre? Som f.eks hvis jeg kjøper en ny bil så kan jeg ikke forvente å få igjen full pris etter tre år liksom...

Du begrunner jo bare med at du synes ikke man skal ta mer enn halv valpepris, du har jo ingen gode argumenter for hvorfor?

Jeg har ingen klare formeninger om akkurat hvor mye man skal ta, men synes bare ikke at man skal fokusere på pris og som sagt sitte igjen med en god slump penger.

Har ikke ment at verdien synker med tiden, som med f.eks. bil. Jeg skrev lenger opp i tråden at den voksne hunden også kunne være mer verdifull enn en valp for kjøperen.

Er nok det at når man først finner ut at hunden må få et nytt hjem fordi den ikke passer inn på den ene eller andre måten, så tenker jeg at pris er ganske uviktig, og jeg ville ikke følt meg komfortabel med å bruke en større pengesum fra en omplassering på f.eks. sydentur.

Prisen ville blitt mer symbolsk, i tillegg til at "gratis"-hunder noe lettere kan havne hos feil mennesker. Uansett viktig å bruke tid på å finne et egnet hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen klare formeninger om akkurat hvor mye man skal ta, men synes bare ikke at man skal fokusere på pris og som sagt sitte igjen med en god slump penger.

Har ikke ment at verdien synker med tiden, som med f.eks. bil. Jeg skrev lenger opp i tråden at den voksne hunden også kunne være mer verdifull enn en valp for kjøperen.

Er nok det at når man først finner ut at hunden må få et nytt hjem fordi den ikke passer inn på den ene eller andre måten, så tenker jeg at pris er ganske uviktig, og jeg ville ikke følt meg komfortabel med å bruke en større pengesum fra en omplassering på f.eks. sydentur.

Prisen ville blitt mer symbolsk, i tillegg til at "gratis"-hunder noe lettere kan havne hos feil mennesker. Uansett viktig å bruke tid på å finne et egnet hjem.

Om du hadde hatt samvittighets kvaler med å bruke pengene betyr vel ikke at det er galt av andre å gjøre det?

Og at man tar f.eks. 10-15.000 eller mer for en voksen trent hund betyr så absolutt ikke at man automatisk overleverer hunden til første og beste som blar opp riktig sum.

I mange tilfeller så er det gjerne heller en god forsikring om at hunden vil bli brukt til det den er trent til når den koster mer.

Og du er jo tydeligvis enig i at hunden ikke synker i verdi når den er frisk,testet og trent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde hatt samvittighets kvaler med å bruke pengene betyr vel ikke at det er galt av andre å gjøre det?

Og at man tar f.eks. 10-15.000 eller mer for en voksen trent hund betyr så absolutt ikke at man automatisk overleverer hunden til første og beste som blar opp riktig sum.

I mange tilfeller så er det gjerne heller en god forsikring om at hunden vil bli brukt til det den er trent til når den koster mer.

Og du er jo tydeligvis enig i at hunden ikke synker i verdi når den er frisk,testet og trent...

Er litt naturlig at jeg ikke støtter noe som jeg selv ikke ville hatt samvittighet til. Jeg har ikke sagt at det rent objektivt er galt og burde være straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt naturlig at jeg ikke støtter noe som jeg selv ikke ville hatt samvittighet til. Jeg har ikke sagt at det rent objektivt er galt og burde være straffbart.

Det er det da ingen som har påstått heller. Men du, er det mer akseptabelt å selge hunden sin hvis det er noe med privatlivet som gjør at man ikke kan ha den lenger, enn av andre grunner? For å rydde litt i egen objektivitet, vil jeg nevne at jeg personlig mener at man får ta den bikkja man får og holde ut som best man kan. Slikt hundehold har jeg, men skjønner jo at det blir helt meningsløst for de med ambisjoner om dette og hint. Dermed regner jeg med at jeg kanskje ikke har enerett på sannheten og det demrer for meg at jeg kanskje kan lære noe og muligens miste noen fordommer mot folk som bytter ut hunder utenom naturlig avgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp en avlshund for 26 000 sek. Dette var dobbel valpepris. Hunden var HD rønget med veldig spennende gener. Dette var jeg mer en villig til å betale. Har tapt nok penger på valper som ikke vokser opp til å bli det jeg ønsker. Jeg betaler mer en villig dobbel pris for en voksen hund, der det er lettere å vite hva man får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen ville blitt mer symbolsk, i tillegg til at "gratis"-hunder noe lettere kan havne hos feil mennesker. Uansett viktig å bruke tid på å finne et egnet hjem.

Hvis man f.eks tar 20.000 for en voksen, trent jakthund så er det jo faktisk ganske stor sannsynlighet for at man treffer på den rette kjøperen. Fjortisen nedi svingen som har spart 10.000 de siste 4 åra er ikke interessert i en voksen jakthund til 20K, familier kjøper ikke denne hunden, og mennesker som er interessert i å bruke hunden men er litt grønne kjøper den heller ikke.

Den kjøperen man ender opp med er en person om vet hva h*n er ute etter og som synes bruksverdi, treningstid og røntgenresultater er verdt pengene og væl så det. Jeg ser ikke noe galt i å ta penger for en hund man har lagt ned masse tid i, uansett hvilken grunn det er til at hunden må flytte.

Og jeg tror kanskje at hvis man har brukt masse tid på en hund og man ser seg nødt til å selge den så er man like nøye, hvis ikke enda mer nøye med hvilket hjem den får. For da vet man hva hunden er god for og hvilke folk som passer dens behov og potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes da med at man selger hunden kontra omplassering? Jeg ser for meg at det var forhold hjemme hos henne som gjorde det vanskelig å beholde hunden.

Øh.. Forhold hjemme hos meg? Ikke noen utover det at jeg ikke har tid, råd, plass eller lyst til å sitte på "en haug" med hunder som bare er pynt. Jeg vil konkurrere i bruks, hunden var absolutt ikke interessert i sånt i det hele tatt, så istedetfor å ønske at hun var mer i 10-12 år til, så solgte jeg henne til noen som ønsket seg akkurat en sånn hund - en snill, grei, ukomplisert og frisk hund uten noen drifter.

Jeg brukte ikke pengene til noen sydentur heller, selv om jeg ikke helt ser relevansen her. Hva du har samvittighet til og ikke, er vel heller ikke poenget - poenget er at en voksen, beviselig frisk hund mentalt og fysisk ikke er noen B-vare man bør få på billigsalg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig med blant andre 2ne, Silje_M_H osv. Jeg synes så absolutt å betale full pris, og gjerne vel så det, for en voksen hund er helt fint, så lenge man vet at den hunden man kjøper er en hund man har interesse av å ha. Som Silje sier, så har hun gått på noen bommerter med valper som utviklet seg til noe annet enn det som var håpet - det betyr at man taper masse penger og egentlig også tid. Å betale en sum for en hund som man vet vil være av verdi (om ikke noe uventet ville oppstå, noe man ikke kan gardere seg mot uansett) er jo i den forstand mye tryggere og mer lønnsomt. Kanskje er den pottetrent også! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Forhold hjemme hos meg? Ikke noen utover det at jeg ikke har tid, råd, plass eller lyst til å sitte på "en haug" med hunder som bare er pynt. Jeg vil konkurrere i bruks, hunden var absolutt ikke interessert i sånt i det hele tatt, så istedetfor å ønske at hun var mer i 10-12 år til, så solgte jeg henne til noen som ønsket seg akkurat en sånn hund - en snill, grei, ukomplisert og frisk hund uten noen drifter.

Jeg brukte ikke pengene til noen sydentur heller, selv om jeg ikke helt ser relevansen her. Hva du har samvittighet til og ikke, er vel heller ikke poenget - poenget er at en voksen, beviselig frisk hund mentalt og fysisk ikke er noen B-vare man bør få på billigsalg..

Nettopp, forhold hjemme hos deg. Mulig du tolket det som kritikk av ditt valg, men det var det ikke ment som. Hva jeg har samvittighet til er faktisk et vesentlig poeng når jeg blir spurt om begrunnelser for mine utsagn.

Nok en gang må jeg minne om at jeg aldri har sagt at en voksen hund er noen B-vare, snarere tvert imot. Jeg har gjentatte ganger sagt at den ikke er mindre verdifull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang må jeg minne om at jeg aldri har sagt at en voksen hund er noen B-vare, snarere tvert imot. Jeg har gjentatte ganger sagt at den ikke er mindre verdifull.

Øh.. Når du syns at voksne hunder bør selges for halvparten av valpepris, så sier du vel at de er B-vare og mindre verdifulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du leser igjennom mine innlegg i denne tråden minst en gang til. De er ikke mindre verdifulle, nok en gang.

Men samtidig mener du at det er feil å ta betalt for voksne hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kan ikke vite noe om han har økonomiske motiver eller ikke. Jeg synes bare det er spesielt å ta såpass betalt for en hund han besluttet å omplassere.

Tja, i min verden er det en viss forskjell på omplassering og salg... Man selger valper, ergo kan man vel også selge fullt brukandes voksne hunder?

Eller mener du at valper selges, mens voksne hunder omplasseres? I så fall må du kunne begrunne den påstanden... Hvor setter du forskjellen mellom salg og omplassering, og hvordan setter du verdien på en hund, uavhengig av alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...