Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyre blandingsraser på Finn.no


aggero

Recommended Posts

Kan noen forklare meg hvordan det er mulig å ta 15 000 kr for valper som er blanding av pomeranian og papillon fordi "de er blandet med en pomeranian med veldig fine linjer". Hvor er logikken? En renraset papillon koster rundt 10 000, en renraset pomeranian ca det dobbelte. Men at en blanding av de to skal koste 15 får jeg ikke helt til å stemme. Er det bare meg eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Slike oppdretter driver oppdrett kun for 1 ting. og det er pengen sin del..

De har vel plutselig skjønt at det er dyrt å drive oppdrett etter at valpene er født, og da tar de 15 000 for valpen og kommer med uttalelser omat folk som ikke er intr i utstilling like gjerne kan ha denne "nye" rasen.

Sinnsykt provoserende.

det er det samme som jeg skulle tatt 14 000 for valper som var blanding mellom min mopse tispe og naboen sin papillon.

Det hadde aldri skjedd. De burdeskalmme seg.. Hadde mopsetispen min parret seg med den papillon naboen så hadde jeg begynt å grine..

forresten har jeg en veninne som selger sine papillon valper for 8000 med stamtavle.. så dette er drøyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det samme som jeg skulle tatt 14 000 for valper som var blanding mellom min mopse tispe og naboen sin papillon.

Det hadde aldri skjedd. De burdeskalmme seg.. Hadde mopsetispen min parret seg med den papillon naboen så hadde jeg begynt å grine..

forresten har jeg en veninne som selger sine papillon valper for 8000 med stamtavle.. så dette er drøyt..

Men hvis uhellet først hadde vært ute og du hadde fått en tjuparring og du da hadde sittet der med blandingsvalper. Og så vet du at folk er villig til å betale 15-16.000 for valpene og gi de gode hjem. Hadde du likevel solgt de for 2-3000 fordi de er blandinger?

Jeg er selv helt imot planlagt avl på snodige mikser av små hunder uansett hensikt, men det er nå sånn med det meste at markedet bestemmer prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Bente-Bent - hvordan vil det føles når du har vært "skikkelig" og solgt dine små håpefulle for 2-3000,- og de ligger til salgt på Finn dagen etter til første og beste som er villig å bla opp 15.000,- ?

DET er nemlig virkeligheten for de som ønsker å selge sine populære blandingsvalper til en mer "fornuftig" pris.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og for seg er det ikke selgerne som er "gale i hodet" og "ødelegger markedet", men de kjøperne som faktisk er villig til å betale slike summer.

For noen år siden (og tidvis også i dag) er/ var det stor etterspørsel etter små, søte miniatyrer, og med en etterspørsel som tidvis er større enn markedet skrus "automatisk" prisene i været.

Når prisene så har vært høye en stund, og markedet (som jeg har inntrykk av at det nå har gjort) stabiliserer seg, forsøker alikevel selgerne å opprettholde de sky-høye prisene de en gang kunne ta.

Jeg vet ikke om de vil få kjøpere til dette kullet for den prisen, men man får for rase- avlens skyld håpe at de ikke gjør det, og blir nødt til å jekke ned på prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Selges labradoodle for 8000 kr også. Ganske stivt. Hva med en to år gammel (renraset) østsibirsk laika til 12 000 kr? Kunne gjerne halvert den prisen.

Hva er galt med å ta 12.000kr for en voksen frisk jakthund? Hvis jeg skulle ha solgt en av mine voksne friske hunder, så hadde ikke jeg solgt dem for under 20.000kr med de "merittene" de har fått. Jeg syns det er heller galakap at hunder skal miste verdi med alder, det er jo da de beviser sin bruksverdi i motsetning til en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å ta 12.000kr for en voksen frisk jakthund? Hvis jeg skulle ha solgt en av mine voksne friske hunder, så hadde ikke jeg solgt dem for under 20.000kr med de "merittene" de har fått. Jeg syns det er heller galakap at hunder skal miste verdi med alder, det er jo da de beviser sin bruksverdi i motsetning til en valp.

For meg er det noe som skurrer når han vil omplassere (som jeg velger å kalle det) en hund og skal ha 12 000 kr for den, men mulig det er helt normalt.

Mulig jeg kan forstå det hvis jaktegenskapene alene er verdt 12 000 kr, hvis dette er en usedvanlig dyktig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det noe som skurrer når han vil omplassere (som jeg velger å kalle det) en hund og skal ha 12 000 kr for den, men mulig det er helt normalt.

Mulig jeg kan forstå det hvis jaktegenskapene alene er verdt 12 000 kr, hvis dette er en usedvanlig dyktig hund.

En trent jakthund koster penger, og det skulle bare mangle - det ligger mange timers trening bak en god jakthund og hvis noen selger en voksen god jakthund for 12.000 så synes jeg dette er meget dårlig timesbetalt.

Ferdigtrente jaktlabradorer går gjerne for 50.000 kr i England og dette er ganske billig i forhold til hva noen tar for trente stående fuglehunder.

Selvfølgelig er bruksverdi mye verdt! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
For meg er det noe som skurrer når han vil omplassere (som jeg velger å kalle det) en hund og skal ha 12 000 kr for den, men mulig det er helt normalt.

Mulig jeg kan forstå det hvis jaktegenskapene alene er verdt 12 000 kr, hvis dette er en usedvanlig dyktig hund.

Hva er forskjellen på å omplassere og å selge? Hvis valpeprisen er 10.000-12.000 kr så syns ikke jeg det er spes merkelig å ville ha den summen for en voksen dokumentert frisk hund, med mulighet til å teste mentale egenskaper og brukspotensialet. Hvorfor er det feil for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på å omplassere og å selge? Hvis valpeprisen er 10.000-12.000 kr så syns ikke jeg det er spes merkelig å ville ha den summen for en voksen dokumentert frisk hund, med mulighet til å teste mentale egenskaper og brukspotensialet. Hvorfor er det feil for deg?

Plutselig kan grunnen være at han omplasserer (eller selger) for pengenes skyld, ikke av hensyn til hunden. Derfor synes jeg omplassering skal være rimelig.

Bare man forsikrer seg om at hunden får et godt hjem og blir brukt, så synes jeg ikke det er noe galt i å omplassere mot en mindre pengesum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig kan grunnen være at han omplasserer (eller selger) for pengenes skyld, ikke av hensyn til hunden. Derfor synes jeg omplassering skal være rimelig.

Bare man forsikrer seg om at hunden får et godt hjem og blir brukt, så synes jeg ikke det er noe galt i å omplassere mot en mindre pengesum.

Ved å forlange valpepris så utelukker man også de som "bare er ute etter en billig hund"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det her er like gøy hver gang.

"Plutselig kan grunnen være at han omplasserer (eller selger) for pengenes skyld, ikke av hensyn til hunden. Derfor synes jeg omplassering skal være rimelig."

Kjære deg thomas, at man selger en hund for full pris betyr da ikke automatisk at man omplasserer for pengenes skyld, gjør det vel? Vil det si at alle oppdrettere selger valper til den prisen de gjør bare for pengenes skyld også da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å ta 12.000kr for en voksen frisk jakthund? Hvis jeg skulle ha solgt en av mine voksne friske hunder, så hadde ikke jeg solgt dem for under 20.000kr med de "merittene" de har fått. Jeg syns det er heller galakap at hunder skal miste verdi med alder, det er jo da de beviser sin bruksverdi i motsetning til en valp.

Det er jeg helt enig i. Skal du kjøpe en N Lch, IPO III eller N Bch, så bør ikke den ha gått ned i verdi fordi den er 3,5-4 år.

Eksempel: Si at jeg skulle ha solgt Extra. Valpeprisen ligger på 10 000,-. Hun runder snart 2 år, og har opprykk til klasse III i LP. Hun er trent i bitearbeid, snart klar for IPO I, har alle øvelsene til elite inne (så og si), pluss startklar i rundering. Fri røntget for HD/AA + rygg, og øyelyst U.A.

Hvorfor er hun verdt mindre enn valpeprisen thomas84?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg thomas, at man selger en hund for full pris betyr da ikke automatisk at man omplasserer for pengenes skyld, gjør det vel? Vil det si at alle oppdrettere selger valper til den prisen de gjør bare for pengenes skyld også da kanskje?

Merker at det her begynner å bli slitsomt igjen. Jeg sier at det kan være økonomiske motiver bak salget, og det har jeg ikke noe til overs for.

Hvis han finner ut at han må kvitte seg med en hund fordi han ikke har tid/plass e.l. synes jeg ikke det er riktig å "tjene" penger på denne "varen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at det her begynner å bli slitsomt igjen. Jeg sier at det kan være økonomiske motiver bak salget, og det har jeg ikke noe til overs for.

Er det slitsomt å måtte begrunne det man sier?

Hvis han finner ut at han må kvitte seg med en hund fordi han ikke har tid/plass e.l. synes jeg ikke det er riktig å "tjene" penger på denne "varen".

For det første så vet du ikke hvorfor hunden selges. For det andre vet du ikke noe om egenskapene til hunden. For det tredje så vet du ingenting om hvilke kjøpere eier er villig til å selge hunden til.

Det eneste som er rimelig klart her er at du mener du vet bedre enn de fleste andre. Er det fin utsikt på pidestallen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Skal du kjøpe en N Lch, IPO III eller N Bch, så bør ikke den ha gått ned i verdi fordi den er 3,5-4 år.

Eksempel: Si at jeg skulle ha solgt Extra. Valpeprisen ligger på 10 000,-. Hun runder snart 2 år, og har opprykk til klasse III i LP. Hun er trent i bitearbeid, snart klar for IPO I, har alle øvelsene til elite inne (så og si), pluss startklar i rundering. Fri røntget for HD/AA + rygg, og øyelyst U.A.

Hvorfor er hun verdt mindre enn valpeprisen thomas84?

Hunden er ikke verdt mindre enn valpen, men jeg synes bare ikke det er riktig å ta en så høy pris for en hund man prøver å omplassere.

Jeg skjønner ikke hvorfor han er så opptatt av å tjene inn penger på hunden. Ville heller lagt ut en annonse uten pris, og kommet til enighet med en passende kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinKr

Det er slitsomt å gjenta noe som jeg nettopp har forklart på en lettfattelig måte. Jeg vet grunnen, han sier at han har for mange hunder. Hva mener du med at jeg ikke vet hva slags kjøpere han vil selge til? Hvilken relevans har det for prisen?

Ser at du nok en gang begynner å bli usaklig, og da mister jeg lysten til å diskutere med deg. Jeg hadde tenkt legge den forrige enkeltepisoden bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...