Gå til innhold
Hundesonen.no

Thyroxin


charlotte

Recommended Posts

Har lest mange steder på doggis om hunder med for høyt eller lavt nivå av thyroxin i forbindelse med en stressa hunder og flere andre symptomer. Men for mennesker så er jo dette relatert til stoffskifte, og noen mennesker som er overvektige og sliter med stoffskifte tar thyroxin-horomon i pilleform. Regner med at dette horomonet har den samme oppgaven i en hundekropp?

Link om thyroxin hos mennesker

Kan stress linkes til thyroxin horomonet eller er det noen som har misforstått hva det hormonet gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er overdosert på Thyroxin, eller Levaxin, som det heter nå, får man gjerne hjertebank og føler seg "skjelven" i kroppen, vil ikke forundre meg mye om det kan gi utslag i stress hos hund nei.

Jeg har for lavt stoffskifte og kjenner det veeldig godt om jeg er overdosert <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er overdosert på Thyroxin, eller Levaxin som det heter nå, får man gjerne hjertebank og føler seg "skjelven" i kroppen, vil ikke forundre meg mye om det kan gi utslag i stress hos hund nei.

Jeg har for lavt stoffskifte og kjenner det veeldig godt om jeg er overdosert <_<

Bare for å pirke pittelitt, medisinen heter Levaxin, hormonet heter fortsatt tyroksin :)

Vet ikke med hund, men har hørt at fler hunder som fått diagnostisert hyperthyreose, som det heter på fint, har ikke hatt spesielt mange tær i bakken, og har landet godt etter at de har fått riktig dose med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke pittelitt, medisinen heter Levaxin, hormonet heter fortsatt tyroksin :)

Vet ikke med hund, men har hørt at fler hunder som fått diagnostisert hyperthyreose, som det heter på fint, har ikke hatt spesielt mange tær i bakken, og har landet godt etter at de har fått riktig dose med medisiner.

Det har du selvfølgelig helt rett i :)

Tidligere het også medisinen Thyroxin, var min erfaring med den jeg skrev om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvfølgelig helt rett i :P

Tidligere het også medisinen Thyroxin, var min erfaring med den jeg skrev om :P

I know, måtte bare pirke litt :)Jepp, jeg sitter å leser om dette intenst nå, har eksamen om altfor kort tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, måtte bare pirke litt :)Jepp, jeg sitter å leser om dette intenst nå, har eksamen om altfor kort tid :P

Pirker tilbake.... :):P

Strengt tatt snakket ikke jeg om hormonet, bare om min erfaring med for mye thyroksin/levaxin i kroppen, form av pilledingser.

Vet at det å gå overdosert på medisinen gir samme symptomer som når man lider av Hyperthyreose.

Hatt sykdommen i noenogtjue år, prøvd både for mye og for lite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferne til mannebeinet og svigerfamilien går begge på sånne tyroksingreier og de blir veldig late, sover mye og orker lite hvis de får for lite tyroksin. Hvis de får for mye får de hjertebank og blir liggende og pese og se skikkelig dårlige ut, kan sikkert se ut som de stresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk setteren jeg hadde før fikk lavt stoffskifte da var rundt 1 år.Merket det på at hun "plustelig" ble så overvektig selv om spiste meget lite og fikk mye turer.Hun var jo hele tiden en veldig rolig hund(inne,ikke løs,hehe) så merket ingen ting på henne enn ble overvektig og umulig gå ned de ekstra kiloene.

spiste fremdeles like lite,nok med mosjon men,vanskelig bli kvitt de ekstra kiloene ja!Ble vant til folk spurte om hun var drektig!hehe.Opplevde aldri noe problem med denne sykdommen.Fikk litt "fløffy" pels da og røytet ikke!meget mystiskt!

Folk bør passe litt på for kan jo få det i alle aldere så klart.Hunden til noen venner hadde de ikke sett noen symtomer på det før kolapset i skogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyroxin gies vel bla. til hunder med hyperthyreose, som er en stoffskiftesykdom som skyldes overproduksjon av hormonet Tyroksin, og til hunder som har hypothyreose, som er den samme stoffskiftesykdommen men med underproduksjon av tyroksin.

Thyroxin skal

- regulere energiomsetningen

- stimulere varmeproduksjonen i de fleste celler (øker forbruket av oksygen i alle vev unntatt hjernen)

- Nødvendig for normal lengdevekst

- nødvendig for normal utvikling av sentralnervesystemet hos forsteret og den nyfødte valpen

- stimulerer ledningshastigheten av impulser i nervesystemet.

- påvirker funksjon av andre hormoner

- økt stoffskifte, fordøyelse

- stimulere protein produksjon

Tyroksin blir derfor produsert etter kroppens egne behov.

(Fra boken hypothyreose hos hunden)

stress, og/eller adferdsforandringer kan utvilsomt linkes til dette hormonet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvor arvelig er sånne greier? Høres ikke noe morsomt ut for hunder å ha det nei, akkurat som på mennesker.

Legen har sjekka meg for det mange ganger og jeg har visstnok litt høyt nivå men ikke søren om jeg har noe bra forbrenning for det! hahaha, snarere tvert i mot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ved før høyt stoffskifte er det nok ganske vanlig med stressing,hunden går ned i vekt og kan være vanskelig få opp vekta,så det synes jeg er skummlere enn med lavt stoffskifte.

Det største problemet med for høyt stoffskifte er at det ikke lar seg medisinere riktig. Det er ikke sånn at overvektige hunder/mennesker får hypothereose, det er snarere slik at de som har hypothyreose ofte får problemer med vektøkning uansett aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,ordla meg litt feil der.Vet det er vanskelig med medisinering enn hos de som har for lavt stoffskifte.Dette med vektøkning kan jeg skrive under på!Folk trodde hele tiden at hun jeg hadde var drektig eller spiste masse mat pga var overvektig siden sykdommen.

Og det var en frøken som fikk masse tur og spiste lite men,det hjalp jo ikke så klart siden det er en av bivirkningene av sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor arvelig er sånne greier? Høres ikke noe morsomt ut for hunder å ha det nei, akkurat som på mennesker.

Legen har sjekka meg for det mange ganger og jeg har visstnok litt høyt nivå men ikke søren om jeg har noe bra forbrenning for det! hahaha, snarere tvert i mot..

Vet ikke hvordan det er i forhold til høyt stoffskifte, jeg har selv lavt stoffskifte og har mest sannsynlig arvet det \etter bestemor, mens morfar har høyt stoffskifte, men ingen foreløpig som har arvet det.. så vet ikke hva som er lettest arvelig, men det er helt klart arvelig ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
ja,ordla meg litt feil der.Vet det er vanskelig med medisinering enn hos de som har for lavt stoffskifte.Dette med vektøkning kan jeg skrive under på!Folk trodde hele tiden at hun jeg hadde var drektig eller spiste masse mat pga var overvektig siden sykdommen.

Og det var en frøken som fikk masse tur og spiste lite men,det hjalp jo ikke så klart siden det er en av bivirkningene av sykdommen.

Det er ikke vanskelig, det er umulig. Det finnes ingen medisin som senker thyroxin nivået, desverre. Ofte så er det faktisk et symptom på annen (alvorlig) sykdom. Min hund hadde for høyt thyroxin nivå, dette var ett symptom på hennes hjernesvulst. Diagnostisert ved obduksjon. Hun hadde forøvrig store adferdsproblemer pga dette. Men om det var pga thyroxinnivået eller hjernesvulsten, blir jo en høne-egg diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...