Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbering/klipping av hund


Payamon

Recommended Posts

Vi, eller det vil si min mor, har en Schapendoes som vi vurerer å barbere ned. Hunden blir ikke stilt ut, og pelsen er slitsom spesielt nå om vinteren får hun helt enorme snøballer hengende fast i beina når vi er på tur. Schapendoesen skal jo egentlig ikke barberes/klippes, så det finnes ikke en "Schapendoes-frisyre" og det skal ikke være noen sånn "fancy" klipp, bare det ser jevnt og greit ut. Er det noen som vet om noen som klipper/barberer hund i Akershusområdet, helst uten at det er noen sånn luksus hundesalong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med folk som har klippe/trimmerase - disse har ofte en klippemaskin tilgjengelig. Da er det gjort med noen timers arbeid å få den helt "naken" i alle fall.

Dersom man tenker seg en søtere "valpeklipp" (jevnt kort pels- men ikke helt naken) må dette gjøres for hånd. Da ville jeg tatt kontakt med noen som er klipper av f.eks. pudler.

Det vil nok koste noen kroner (endel hundrelapper) hver gang, så hvis dette er noe som man ønsker å vedlikeholde lønner det seg ganske fort å kjøpe en klippemaskin selv.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah... så det går ikke an å barbere om man ikke vil ha den helt, helt, HELT kort? Kan jo ingenting om det her jeg, har aldri hatt rase som skal klippes eller barberes før. :lol:

Vel, du kan jo prøve begge deler. Prøve for hånd først hvis du ikke vil ha helt kort. Ser ikke det bra ut etterpå, så kan det jo bare alltids barberes skikkelig bort etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv klarer jeg nok slike oppgaver, og har tidligere hjulpet folk med å barbere/klippe deres hund. Jeg har jo selv pelsrase, så barbermaskin og haugevis med pelsstellutstyr har jeg jo :closedeyes:

Jeg har ikke sagt at jeg skal ha noe for å klippe hunder før, og jeg er ikke typen som liker å ta betalt for ting jeg synes er moro. Men det er klart at hvis det tar litt tid, så...

Det som er vanlig å gjøre er å bruke en slags "kam" utenpå skjæret på barbermaskinen, slik at den ikke kutter så kort som bladet er, hvis du skjønner. Jeg har en "kam" som er ca. 2 cm (tror jeg det var). Bruker man saks blir det gjerne ganske ujevnt og ofte tar det lang tid.

Hør med "sånne som meg" om de vil hjelpe deg, så finner du nok en grei løsning. :lol: Hvor holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan jo prøve begge deler. Prøve for hånd først hvis du ikke vil ha helt kort. Ser ikke det bra ut etterpå, så kan det jo bare alltids barberes skikkelig bort etterpå :lol:

Hehe prøver jeg meg på å klippe selv så kan jeg i alle fall garanterer at hun kommer til å se mer eller mindre rar ut etterpå. :P

Selv klarer jeg nok slike oppgaver, og har tidligere hjulpet folk med å barbere/klippe deres hund. Jeg har jo selv pelsrase, så barbermaskin og haugevis med pelsstellutstyr har jeg jo :closedeyes:

Jeg har ikke sagt at jeg skal ha noe for å klippe hunder før, og jeg er ikke typen som liker å ta betalt for ting jeg synes er moro. Men det er klart at hvis det tar litt tid, så...

Det som er vanlig å gjøre er å bruke en slags "kam" utenpå skjæret på barbermaskinen, slik at den ikke kutter så kort som bladet er, hvis du skjønner. Jeg har en "kam" som er ca. 2 cm (tror jeg det var). Bruker man saks blir det gjerne ganske ujevnt og ofte tar det lang tid.

Hør med "sånne som meg" om de vil hjelpe deg, så finner du nok en grei løsning. :P Hvor holder du til?

Ja, høres ut som en veeeeldig tidkrevende jobb om man skal klippe hele bikkja med saks (og det skal bli sånn nogenlunde jevnt...). Om det går an å barbere uten at den blir helt naken så høres jo det bedre ut. Hun har jo forresten aldri vært borte i en barbermaskin før da, kanskje hun synes det er skikkelig skummelt? Jeg bor i Ås, mamma og hunden bor i Aurskog-Høland, og vi kan bevege litt på oss...

Tror du/dere hun kommer til å se sånn halvveis normal ut med et par cm lang pels? Hun har jo ganske mye pels vanligvis. Jeg husker jeg så bilde av en barbert Scahpendoes en gang, men jeg husker ikke om jeg synes den så helt teit ut eller om den var ok hehe.

3201621903_48d2588903.jpg

3201621907_45ffc4e66a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er å barbere å klippe rund hode , labber og hale men jeg ville ha ventet til det ble varmere i været.

Det er en hundesalong på Jessheim som ikke er så dyr den ligger like ved rimi og keiserens frukt (tror jeg den butikken heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre.. Jeg barberte pelsdottdyret mitt helt ned (bortsett fra hodet og halen!) i mai, jeg. Det så komplett dust ut i en mndes tid, men pelsen vokste raskt ut og da så det ikke så ille ut. Og nå snakker vi skikkelig nedbarbering, altså. Jeg barberte henne med et skjær på under en millimeter. :lol:

Jeg går på skole på Ås, forresten :P Men har adresse på Lørenskog.

tror ikke hunden vil se så ille ut, jeg.. :P Det er klart at den vil se anderledes ut, men ikke stygg!

EDIT: Hundesalongen på Jessheim er nok "bestevennen hundesalong". De har avdeling i Lillestrøm også, Silje_M_H her inne jobber der. :P De er de billigste i området, definitivt. Kanskje verdt å høre med dem hva de tar for jobben hvis dere vil få det gjort hos noen som har alt utstyret på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vil se ut som en valp , vi har en her på kløfta som barberer sin for han orker ikke pelsstell og den er så nusselig når den kommer bortover veien :-)

Hvis jeg møter dem, så kan jeg ta et bilde så du får se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nabo som klipper ned sin tibetanske tempelhund/terrier. Den ser skikkelig kul ut uten pels den da........

Vel, det kan se ikke-fint ut og :lol: Oppdretteren min driver hundesalong, og da jeg var på besøk i sommer måtte vi barbere ned en tibetansk terrier pga floker (helt kort).. Sånn så det ut:

Før

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr1.jpg

Etter

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr2.jpg

Bilder lånt fra http://www.nett4pets.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan se ikke-fint ut og :lol: Oppdretteren min driver hundesalong, og da jeg var på besøk i sommer måtte vi barbere ned en tibetansk terrier pga floker (helt kort).. Sånn så det ut:

Før

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr1.jpg

Etter

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr2.jpg

Bilder lånt fra http://www.nett4pets.com/

Mye finere etter! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars tibben... DET er en sånn som blir mobbet av alle naboene etterpå.. Skjønner problematikken å holde en SÅNN hund i pels, i alle fall gre ut mengdesvis av floker, men gurimalla så "rar" den var etterpå, da.

Når jeg klipper ned beardisene så setter jeg i alle fall igjen litt barter og skjegg, øyebryn og faner på bena. Og da ser de i alle fall for uinnvidde ut som noen schnauzer-greier.. Blir faktisk litt søte...

Av og til beholder jeg også full pels på halen, eller kanskje på ørene - og noen forbipasserende har faktisk syntes DET var fint også (men det var det ikke)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan se ikke-fint ut og :) Oppdretteren min driver hundesalong, og da jeg var på besøk i sommer måtte vi barbere ned en tibetansk terrier pga floker (helt kort).. Sånn så det ut:

Før

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr1.jpg

Etter

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr2.jpg

Bilder lånt fra http://www.nett4pets.com/

Kan tenke meg eieren fikk mange spørsmål om h*n hadde fått seg ny hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når man ikke grer pelsen, gitt.. Dessverre er det mange som tar på seg et litt vel stort ansvar ved å velge pelshund og ikke det som følger med. Denne karen hadde floker på absolutt hele kroppen, noe eieren ikke var klar over. de hadde faktisk gjort så godt de kunne med den kunnskapen de hadde (eller, burde hatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi, eller det vil si min mor, har en Schapendoes som vi vurerer å barbere ned. Hunden blir ikke stilt ut, og pelsen er slitsom spesielt nå om vinteren får hun helt enorme snøballer hengende fast i beina når vi er på tur. Schapendoesen skal jo egentlig ikke barberes/klippes, så det finnes ikke en "Schapendoes-frisyre" og det skal ikke være noen sånn "fancy" klipp, bare det ser jevnt og greit ut. Er det noen som vet om noen som klipper/barberer hund i Akershusområdet, helst uten at det er noen sånn luksus hundesalong?

Hei.

Jeg driver og utdanner meg hundefrisør og vil etterhvert når jeg kan litt mer og har skaffet meg allt utstyr så vil jeg ta inn hunder som jeg kan øve meg på. Det vil da være en liten lærling pris men det blir ikke mye;)

Så er du intressert kan du jo si fra. Jeg holer til i drammen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vil se ut som en valp , vi har en her på kløfta som barberer sin for han orker ikke pelsstell og den er så nusselig når den kommer bortover veien :-)

Hvis jeg møter dem, så kan jeg ta et bilde så du får se :-)

En Schapendoes? Ja ta gjerne bilde om du møter på de! ;)

Vel, det kan se ikke-fint ut og :whistle: Oppdretteren min driver hundesalong, og da jeg var på besøk i sommer måtte vi barbere ned en tibetansk terrier pga floker (helt kort).. Sånn så det ut:

Før

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr1.jpg

Etter

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr2.jpg

Bilder lånt fra http://www.nett4pets.com/

Yikes ;)

Hei.

Jeg driver og utdanner meg hundefrisør og vil etterhvert når jeg kan litt mer og har skaffet meg allt utstyr så vil jeg ta inn hunder som jeg kan øve meg på. Det vil da være en liten lærling pris men det blir ikke mye;)

Så er du intressert kan du jo si fra. Jeg holer til i drammen;)

Hehe er det lenge til det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst.. Ikke for å ødelegge for noen, men jeg tror en som driver med pelshund klarer en sånn oppgave. Grunnen til at jeg ikke har sagt at det bare er å ta kontakt med meg er at jeg ikke klarer å se at jeg kan få stappet inn mer i agendaen i nærmeste framtid - mye å gjøre for tiden, dessverre. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan se ikke-fint ut og :hug: Oppdretteren min driver hundesalong, og da jeg var på besøk i sommer måtte vi barbere ned en tibetansk terrier pga floker (helt kort).. Sånn så det ut:

Før

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr1.jpg

Etter

http://www.nett4pets.com/hundene/haarik_juli08_nr2.jpg

Bilder lånt fra http://www.nett4pets.com/

Wow! Man skulle jo ikke tro det var samme rase engang :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Man skulle jo ikke tro det var samme rase engang :hug:

Ikke sant! :o Men der ser man jo veldig tydelig at bak all pelsen lurer det en ganske så funksjonell kropp! Hunden er slank, har lange bein og er så absolutt ikke ubrukelig fysisk sett. Det er litt gøy å se pelsraser barbert ned, og å se hvordan kroppen deres faktisk er - tror mange får seg overraskelser i sånne tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vi, eller det vil si min mor, har en Schapendoes som vi vurerer å barbere ned. Hunden blir ikke stilt ut, og pelsen er slitsom spesielt nå om vinteren får hun helt enorme snøballer hengende fast i beina når vi er på tur. Schapendoesen skal jo egentlig ikke barberes/klippes, så det finnes ikke en "Schapendoes-frisyre" og det skal ikke være noen sånn "fancy" klipp, bare det ser jevnt og greit ut. Er det noen som vet om noen som klipper/barberer hund i Akershusområdet, helst uten at det er noen sånn luksus hundesalong?

Jeg fikk en akkurat lik forespørsel fra en "venn av en venn", hennes mor har en Schapendoes som sliter veldig med tover, og eieren hadde visstnok ikke hatt noen særlig suksess med pelsstell selv (hunden var visst litt vanskelig å hanskes med under sånne omstendigheter, og ikke vant til det). Hunden er ikke brukt til utstilling og er ikke tiltenkt det i framtiden heller. I følge denne vennen av vennen, ville moren bare slippe å slite med pelsen, så det ville sikkert passe fint med litt kort pels.

Jeg stusset ned dvergpuddelen min nå rett før påskeferien med 5-skjæret til Oster, som setter igjen ca. 6 mm pels og lot hale og hode være igjen. Det ble faktisk ganske fint, til å være så korthåret. Men jeg har aldri klippet noe annet en puddel, så jeg blir litt smånervøs ... :whistle:

Det som er vanlig å gjøre er å bruke en slags "kam" utenpå skjæret på barbermaskinen, slik at den ikke kutter så kort som bladet er, hvis du skjønner. Jeg har en "kam" som er ca. 2 cm (tror jeg det var). Bruker man saks blir det gjerne ganske ujevnt og ofte tar det lang tid.

Har også tenkt å bruke kammen min om jeg først får ut flokene på denne - tror det er 3/4" kammen som setter igjen ca. 19 mm. jeg har. Jeg leser at pelsen på en "ferdigpelset" voksen Schapendoes skal være minst 7 cm. på bakparten, så da må jo 1,9 cm. være fryktelig lettstelt i forhold? :D Jeg vil jo ikke ta bort rasepreget helt, så det blir jo ikke på noen måte sånn puddel-snute-og-labbe-klipp jeg vanligvis er vant med. Må sette igjen godt med "øyenbryn" og barter ... :) Selv om jeg synes det er mer ... "hygienisk" - med et glatthåret hundeansikt uten våte barter eller mat over det hele ... :lol:

Når jeg klipper ned beardisene så setter jeg i alle fall igjen litt barter og skjegg, øyebryn og faner på bena. Og da ser de i alle fall for uinnvidde ut som noen schnauzer-greier.. Blir faktisk litt søte...

Det er noe sånt jeg begynner å få en visjon om. Blir spennende å se hva eieren vil ... men nå har jeg i alle fall gjort litt research og gjort meg noen tanker om rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...