Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegård?


Aya

Recommended Posts

Vi skal bygge hundegård, og den blir på hele 16X20 meter. Altså vil vi trenge over 50 meter gjerde, minimum 180 høyt. Dere som har hundegård, eller som har noe peiling på dette, hva slags gjerde vil være praktisk, lønnsomt og OK? Forslag til utsalgssteder og pris taes også imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte fra en eller annen statlig bedrift, noe avlagte greier de hadde (jeg husker ikke om det var NSB eller Veivesenet). Fullt brukbart, og grei pris om jeg ikke husker helt feil :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle:D Cathrine- ser ut som viltgjerdet kan være noe for oss ja! Rimelig ift mye annet iallefall! I samme slengen- hvordan har dee laget den? Har dere gravd den mye ned? Hvordan er den festet nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle:D Cathrine- ser ut som viltgjerdet kan være noe for oss ja! Rimelig ift mye annet iallefall! I samme slengen- hvordan har dee laget den? Har dere gravd den mye ned? Hvordan er den festet nede?
den er ikke festet i bakken. ingen av mine er gravere eller utbrytere på noen måte. men jeg vet det finnes store kramper man kan slå ned i bakken. har stolper i treverk.... :hyper:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har ikke noe billig tips, vil bare minne deg på at du plutselig en dag kan få en klatrer. Jeg har kjent hunder som har klatra over både hønsenetting og noe liknende viltgjerde. Det eneste som har holdt dem inne har vært stående elementer, altså bare gitter, ikke ruter. De fleste hunder klatrer jo ikke, men det kan være greit å ha i bakhodet (sammen med graverne). Men det jeg har sett av sånne elementer har vært dyrt! Så kanskje det er greit å lage billige og satse på at nykommern ikke har noe utbryterønske :hyper: Bare greit å ha nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får en klatrer vil jeg tro at vi dekker taket med netting (vi deler uansett av halve hundegården, da vi får to/tre hunder som bor fast ute, og den ene er en liten purke innimellom:P), eller så må vi eventuelt finne en annen løsning ... Urk, jeg vil ha en hund som hverken klatrer eller graver *knis*. Jaja, problemer er til for å løses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på å bygge en gedigen hundegård på hytten. Den gjerder inn området rundt alle bygningene der, og det er mange skal jeg si deg.

Gjett hvorfor? Fordi mamma synes det blir så trist når de ikke kan være med henne overalt, men samtidig ikke vil at de skal ta sauene i området eller finne på noe sprell *knis* :rolleyes:

Den er/blir 2 m høy. Vi kjøpte påler som er 2,5 m, og plastbelagt hagenetting (slikt med grønn plastikk på utsiden, fordi det er skog der, så naboene ikke skulle plages av nettingen). Vi tenker å ha den hagenettingen dobbelt opp, det er visst billigere enn å ha netting som er 2 m sammenhengende..? Vi skal ha 50 cm under bakken, det blir gravd ned. Hun har leid inn folk til å gjøre det. *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vi bestemte oss etter litt om og men å investere i hundegårdselementer. Disse er enkle å sette opp og ser fine ut. Hundegårdselementer kan fås kjøpt flere steder i landet, men vi valgte å kjøpe hos et firma på Kongsvinger som heter Østcom, da de var best på pris og kvalitet. Felleskjøpet har også hundegårder, men de er litt dyrere. Vi har fått en fin hundegård etter at vi la ned armeringsnett i bånn av gården og fylte over med pukk. Hundegårdselementene kan vi bare nedmontere hvis vi ikke trenger hundegård lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hele gårdsplassen og alle bygninger gjerdet inn med viltnetting fra FK (1,8-2 meter?), så hundene bare kan slippes rett ut døra og surre rundt når vi er ute, og løpe tulling så mye de vil under båndtvangen. Ingen gravere eller klatrere her, så den er ikke gravd ned. Vi har tatt tynne trær og laget gjerdestolper som er slått godt ned i jorda og brukt småstolper med spiker for å stramme gjerdet godt nedtil bakken, bare for å ikke friste dem til å stikke hodet innunder (slå en spiker inn i en liten stolpe, slå stolpen ned i jorda så spikeren hekter nederst i gjerdet). Vi har en del avstand mellom stolpene da, jo mindre avstand man har, jo mindre slakk blir det jo.

Det var det billigste alternativet vi fant som det var noe hold i. Dobbel høyde netting anbefales ikke, det må isåfall flettes veldig godt sammen så man unngår svakhet og "revner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på å bygge en gedigen hundegård på hytten. Den gjerder inn området rundt alle bygningene der, og det er mange skal jeg si deg.

Gjett hvorfor? Fordi mamma synes det blir så trist når de ikke kan være med henne overalt, men samtidig ikke vil at de skal ta sauene i området eller finne på noe sprell *knis* :rolleyes:

Den er/blir 2 m høy. Vi kjøpte påler som er 2,5 m, og plastbelagt hagenetting (slikt med grønn plastikk på utsiden, fordi det er skog der, så naboene ikke skulle plages av nettingen). Vi tenker å ha den hagenettingen dobbelt opp, det er visst billigere enn å ha netting som er 2 m sammenhengende..? Vi skal ha 50 cm under bakken, det blir gravd ned. Hun har leid inn folk til å gjøre det. *knis*

Hehe, dæven. Her snakker vi bortskjemte hunder! Hvor mye kommer noe sånn på i pris? Spør din mor!

Her er hele gårdsplassen og alle bygninger gjerdet inn med viltnetting fra FK (1,8-2 meter?), så hundene bare kan slippes rett ut døra og surre rundt når vi er ute, og løpe tulling så mye de vil under båndtvangen.

Jeg vil også bo så jeg kan gjøre sånn... :icon_redface: Ser for meg at gjerde på 1,8-2 m ikke vil bli særlig godtatt midt i sentrum :banana: Men hadde vært moro da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården har vi brukt "sauenetting" som jeg kaller det :banana: Sånn vanlig nett med litt store ruter. Det er vel sikert bare 1,5 max 1,8 høyt, hadde hønsenetting rundt når Embla var liten siden hun gikk gjennom rutene :icon_redface: . Funker krutt det. Og skule hundene finne det for gått å klatre/hoppe over så må de springe LANGT for å komme til naboen. Sauerene, katterene og det de trenger å være rene på er de. Men skulle behovet komme får vi tenke ut noe nytt.

Men alt handler jo om å finne noe som funker for deg. Men dette funker for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fantaserer også om å gjerde inn store deler av eiendommen...

Både for å holde viltre hunder inne og pissende kattekrek ute...

Men det er jo så fryktelig dyrt... :/

Til hundegård har vi brukt :

p028_0_00_3.jpg

og impregnerte stolper... ( rundt 25m2 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...