Gå til innhold
Hundesonen.no

Bullterrier/Staffe


Nihon Supittsu

Recommended Posts

Jeg er nå på leting etter min andre hund, og tenker da mest på min drømmerase fra jeg var barn, nemlig en bulle. men etter jeg har snakket med en dame som måtte omplassere sin hund, fikk jeg veldig kalde føtter.

jeg håper da at det er noen her inne med denne rasen? Om jeg kan få noen tips

Og blir det ikke en bulle så har jeg tenkt litt på en staffe, har liksom hørt at den er mindre "sær" så om noen har det her inne så vil jeg gjerne ha tips om den også:hyper:

jeg har lest mye om begge rasene, så jeg tenker på sånne ting man ikke får vite i rasebøker:)

Tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å bekymre deg for sære hunder. Det har jo for det meste med individet å gjøre. Staffen min er en snodig liten sak,men han er bare 17 uker,da :hyper: Han er smart og lærer veldig fort! Han har en fantastisk hukommelse. Jeg har null erfaring med bull terrier og kan derfor ikke sammenligne. Staffe vil jeg gjerne anbefale deg. Selv om de, som mange andre raser, har noen ting med seg som kan skurre litt, men også dette kan være VELDIG forskjellig fra staffe til staffe. Blandt annet aggresjon og nervøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å bekymre deg for sære hunder. Det har jo for det meste med individet å gjøre. Staffen min er en snodig liten sak,men han er bare 17 uker,da :hyper: Han er smart og lærer veldig fort! Han har en fantastisk hukommelse. Jeg har null erfaring med bull terrier og kan derfor ikke sammenligne. Staffe vil jeg gjerne anbefale deg. Selv om de, som mange andre raser, har noen ting med seg som kan skurre litt, men også dette kan være VELDIG forskjellig fra staffe til staffe. Blandt annet aggresjon og nervøsitet.

Kommer til å prøve å finne en veldig god oppdretter, men syns dette og er litt vanskelig hvordan vet jeg om oppdretteren er god liksom? og på staffe vil jeg tro det er ganske mange oppdrettere?

Jeg er jo mest bekymra over dette med aggresjon da, spesielt med andre hunder, noen erfaringer med akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en risiko for hundeagressivitet ja, det ligger i veldig mange av dem. Men synes jeg ser flere og flere staffer som går bra overens med andre hunder. Har du lest rasehistorikken? Vil anbefale deg det, vikltig å vite hva du tar i hus, og med dette kan du jo også kanskje unngå noen "blemmer" Jeg har selv en staff som hund nr. 2.

Hva slags hund har du fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett latterlig mange staffe"oppdrettere" nå om dagen.

Ganske mange meget uerfarne oppdrettere er det.

En staff skal ikke være aggressiv, men den skal ikke tåle at noen kødder med den heller, er det noen som ypper er staffen rask til å svare, og det skal den være!

Ellers vil jeg si at staffen kan være sta, den kan faktisk være ****** sta.. Men finner du riktig måte å belønne adferden du vil ha har du en lojal og god kompis!

Men vær forberedt på at det kan være gunstig å holde staffen i bånd i unghundtiden dersom dere møter andre jevnaldrende hunder av samme kjønn. Dette gjelder tildels for begge kjønn, men mest for hannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett latterlig mange staffe"oppdrettere" nå om dagen.

Ganske mange meget uerfarne oppdrettere er det.

En staff skal ikke være aggressiv, men den skal ikke tåle at noen kødder med den heller, er det noen som ypper er staffen rask til å svare, og det skal den være!

Ellers vil jeg si at staffen kan være sta, den kan faktisk være ****** sta.. Men finner du riktig måte å belønne adferden du vil ha har du en lojal og god kompis!

Men vær forberedt på at det kan være gunstig å holde staffen i bånd i unghundtiden dersom dere møter andre jevnaldrende hunder av samme kjønn. Dette gjelder tildels for begge kjønn, men mest for hannene.

Det er faktisk utrolig mange jalla- oppdrettere, ja.

Staffen er sta! Sterke er de også.

Jeg holder alltid min i bånd, selv om han er valp. Jeg tar ingen sjanse ettersom staffen er en hund som ikke akkurat er den rasen man skal slippe løs sammen med mange andre hunder. Kan lett bli knuter på tråden. Hannhundaggresjon er også noe som må passes på, ja.

Ellers, bortsett ifra dette er staffen den mest fantastiske rasen jeg har vært borti. Elsker dem rett og slett :lol: Måten de er på, det at de om mulig er litt "sære", stae eller egenrådige, er noe jeg ser på som "det er bare sånn de er". Det er det som gjør en staffe til en staffe. Og det er vel det (og det faktum at de er utrolig menneskekjære) som er med på å gjøre flere av oss på forumet til staffeeiere for livet! (Eller gjelder det bare meg? :rolleyes: )

De som får seg staffe, angrer skjeldent eller aldri.

Jeg gleder meg til valpen min blir litt mer voksen slik at jeg kan gjenkjenne litt mer av staffe-trekkene i personligheten hans. Nå er ha bare en liten krokodille-rampe-valpis som tygger på pusen, river i avispapir, stikker av med joggeskoa, finner frem ting jeg ikke ANTE jeg hadde... Slik "alle" valper gjør. De skjønne små rynkene han har i panna si er bare noe av det mest vidundelige med hele ansiktet hans. Og måten han "svarer" meg på når jeg kommer hjem fra skola og hilser på ham. Han "prater" masse.

Nei, jeg synes du skal få oppleve dette! Jeg råder deg til å se etter en oppdretter du liker godt og sett deg på ventelista.

If it's not a staffordshire bull terrier, then it's just a dog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder alltid min i bånd, selv om han er valp. Jeg tar ingen sjanse ettersom staffen er en hund som ikke akkurat er den rasen man skal slippe løs sammen med mange andre hunder. Kan lett bli knuter på tråden. Hannhundaggresjon er også noe som må passes på, ja.

En sunn og sosial staff ser jeg null problem med å ha løs sammen andre hunder.

Min lille staff er ikke mer enn 16mnd nå, men han har helt siden han var 8 uker gått mye løs, og det kommer han nok til å fortsette med.

Han har foreløpig ikke vist uønskede tendenser, annet enn om man blir stående stille sammen andre hannhunder på samme alder lenge, da kjeder de seg, og hunder som kjeder seg kan bli teit.

Det er ingen grunn til at det lettere skal bli knuter på tråden med en staff involvert enn uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sunn og sosial staff ser jeg null problem med å ha løs sammen andre hunder.

Det er ingen grunn til at det lettere skal bli knuter på tråden med en staff involvert enn uten.

Jeg måtte lese to ganger igjennom for å se om jeg leste rett.

"En veldig viktig ting å huske på som eier av en Staffordshire Bull Terrier, er at hvis den først blir provosert av en annen hund nøler den ikke med å angripe. Derfor burde den alltid holdes i bånd."

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=123

"om den gamle kampgløden er svekket, så vil en riktig staffordshire bull terrier, lik mange andre terriere, ikke kunne motstå provokasjon fra andre hunder."

http://www.ntk.org/

Den nederste er jeg litt i stuss med om jeg er enig i da...

Regner med at dette er selv om hunden er "skikkelig sosialisert"

Så dette er to forholdsvis gode grunner til at jeg mener staffer bør holdes i bånd bestandig og det å ta sjanser er ifølge meg bare dumt. Jeg vil ikke, for min hund sin sikkerhet, og sikkert andres sin, risikere at noe skal skje. Derfor holder jeg ham i bånd.

Som staffeeier har jeg et ansvar og det er å forsikre at andre folk og hundeeiere føler seg trygge. Selv om de har hund selv, kan de ha tonnevis av fordommer mot rasen, og jeg vil ikke gi dem noe grunn til å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte lese to ganger igjennom for å se om jeg leste rett.

"En veldig viktig ting å huske på som eier av en Staffordshire Bull Terrier, er at hvis den først blir provosert av en annen hund nøler den ikke med å angripe. Derfor burde den alltid holdes i bånd."

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=123

Det er på linje med mye annet skrevet på Canis, det står mye rart der..

"om den gamle kampgløden er svekket, så vil en riktig staffordshire bull terrier, lik mange andre terriere, ikke kunne motstå provokasjon fra andre hunder."

http://www.ntk.org/

Den er helt klart en rase som ikke sier neitakk til en krangel om noen provoserer, men det er faktisk fullt mulig å ha kontroll på hunden sin.

Den nederste er jeg litt i stuss med om jeg er enig i da...

Det er i bunn og grunn det samme som sies begge steder, men du er uenig bare i det siste, det som skrives av raseklubben..?

Så dette er to forholdsvis gode grunner til at jeg mener staffer bør holdes i bånd bestandig og det å ta sjanser er ifølge meg bare dumt. Jeg vil ikke, for min hund sin sikkerhet, og sikkert andres sin, risikere at noe skal skje. Derfor holder jeg ham i bånd.

Så, du mener at din 6 mnd gamle valp kan være en farlig drapsmaskin som gjerne hopper inn i enhver krangel? Den 6 mnd gamle valpen som ikke forstår en dritt av hva aggresjon er?

Som staffeeier har jeg et ansvar og det er å forsikre at andre folk og hundeeiere føler seg trygge. Selv om de har hund selv, kan de ha tonnevis av fordommer mot rasen, og jeg vil ikke gi dem noe grunn til å ha det.

Som HUNDEEIER har du et ansvar for å ha kontroll på din hund, og å vise hvor velfungerende hunden din er i samfunnet.

Ved å ha den i bånd og ikke la den delta i normal aktivitet med andre hunder vil jeg påstå at du gjør tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du mener at din 6 mnd gamle valp kan være en farlig drapsmaskin som gjerne hopper inn i enhver krangel? Den 6 mnd gamle valpen som ikke forstår en dritt av hva aggresjon er?

Som HUNDEEIER har du et ansvar for å ha kontroll på din hund, og å vise hvor velfungerende hunden din er i samfunnet.

Ved å ha den i bånd og ikke la den delta i normal aktivitet med andre hunder vil jeg påstå at du gjør tvert om.

Valpen min vet ikke han er en staffe enda. Nå må du ikke spekulere om noe jeg ikke har sagt med rene ord. Drapsmaskin er da et sterkt ord å bruke uansett.

Det er båndtvang her året rundt, så det å holde den i bånd gjør jeg for å være en lovlydig borger. Hadde hoppet i fossen om purken tok hunden min fordi jeg hadde den løs. Er "ungen" min dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå virkelig ingen grunn til å ha en staff i bånd, bare fordi det er en staff, men tror nok at det er viktig å vite hva som kan bo i dem!

Jeg kjenner til flere tilfeller der staffer har blitt provosert UTEN å angripe, og desverre tilfeller der de har prøvd å angripe, uten å bli tilsynelatende provosert (ikke samme bikja altså) De er jo individer.

Og terriere... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en japansk spisshund fra før, er jo en stor forskjell. Men har liksom ikke sansen for noen andre raser heller, og vil ikke kjøpe meg en hund bare for å ha en, de er jo ganske dyre også. Kan noen anbefale meg en bra oppdretter? Har noen på bullterrier men får ikke noe svar. Gemyttet på staffen virker også som det er ganske likt med bullen sitt, er det ingen som har erfaringer med bulle her?

Tusen takk for svar :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bullterrier.no/ Du kan jo kontakte kluben og se om det er noen buller i nærheten av deg du kan møte og snakke med eierne?

takk for tips, har vært på siden og les masse:) eneste som gjenstår er vel det å manne meg opp til å ringe til en oppdretter eller noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...