Gå til innhold
Hundesonen.no

HD-index


Bananen

Recommended Posts

Jeg føler meg litt blond i dag, men hva vil HD-indexen på DogWeb si?

Min hund har ES 0.63 jmf. MS 0.64. Hva vil det si i forhold til en hund i samme rase som har 0.56?

Make me wise?

Det står en artikkel på NKKs sider, eller på DogWeb, om hva index er.

Det er en måte å regne ut "sikkerhet" i forhold til HD, en hunds index regnes ut med bakgrunn i eget resultat, søsken, foreldre, avkom, og ellers i stamtavla (om jeg ikke husker feil).

Det står et index-tall på din hund - over 100 regnes som OK. ES står for egen sikkerhet - det er et tall som må sees i sammenheng med MS. Hvis ES er lavere enn MS, betyr det at indextallet er noe usikkert, det er ikke godt nok grunnlag for at det si tilstrekkelig om rasen. MS er et tall som sier noe om rasen som helhet, nå er jeg på gyngende grunn i forklaringen her, men det er i hvert fall ønskelig at ES er høyere enn MS. En hannhund med 30 avkom, hvor 2 er røntget, vil få lavere ES enn en hannhund med 30 avkom hvor 30 er røntget. Det er større grunnlag for å si noe om hundens HD-index.

Var dette forståelig? Det er ikke forklart så presist, så fyll gjerne inn der jeg har litt stor harelabb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS er altså hva som er gjennomsnittet på rasen? Og ES går videre på hva som angår min hund, om han blir parret, og får høye ratings på gode hofter, vil ES øke på ham? Sånn å se det? Eller?

Jeg tør ikke påstå at MS er snittet, men det står altså forklart på DogWeb om du logger deg inn dit.

ES øker når hunden din får avkom som røntges, og når søsken røntges. Eller synker, hvis de som røntges har HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 er gjennomsnittet for rasen, uansett, så vidt jeg har forstått det. Har du en hund med 119, har den bedre HD-index enn resten av rasen. Er den under 100, er den verre. ES mener jeg står for "egen sikkerhet", mens ved MS er det tatt hensyn til flere i slekten, eller noe i den dur. Poenget er at man kan parre en hund som har litt under snittet i HD-index, med en hund som er betydelig høyere, og til sammen vil dette føre til at HD-indexen for kullet totalt sannsynligvis vil bli bedre enn resten av rasens gjennomsnitt. På den måten kan hunder som ellers er supre, men kanskje har en dårlig hofte eller to, brukes i avl. Før ville de kanskje blitt utelatt, men nå kan man velge avlspartner på en "tryggere" måte.

Det stod en artikkel om dette i Hundesport for ikke så lenge siden. :lol: Fritt gjengitt av det jeg husket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke påstå at MS er snittet, men det står altså forklart på DogWeb om du logger deg inn dit.

OT og et kanskje enda blondere spørsmål - men hvordan logger man seg inn på dogweb? Dvs. hvor/hvordan får man passord og brukernavn?

100 er gjennomsnittet for rasen, uansett, så vidt jeg har forstått det. Har du en hund med 119, har den bedre HD-index enn resten av rasen. Er den under 100, er den verre. ES mener jeg står for "egen sikkerhet", mens ved MS er det tatt hensyn til flere i slekten, eller noe i den dur.

Uten å ha satt meg inn i dette, høres det veldig ut som avlsverdier/ BLUP-index, artig at dette endelig er tatt i bruk på hunder! Så ES er i praksis hundens HD grad i forhold til gjennomsnittet, og for MS er det tatt med informasjon fra slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT og et kanskje enda blondere spørsmål - men hvordan logger man seg inn på dogweb? Dvs. hvor/hvordan får man passord og brukernavn?

Uten å ha satt meg inn i dette, høres det veldig ut som avlsverdier/ BLUP-index, artig at dette endelig er tatt i bruk på hunder! Så ES er i praksis hundens HD grad i forhold til gjennomsnittet, og for MS er det tatt med informasjon fra slektninger?

Njaaa.. Det er der jeg er på gyngende grunn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på Dogweb:

Hundens HD-Index vises som et tall hvor 100 er rasens gjennomsnitt og et tall over 100 indikerer at dette individets HD-Index er bedre enn gjennomsnitt for rasen.

ES = Egen sikkerhet, viser hvor stor sikkerhet som ligger i beregningen av dette individets HD-index.

MS = Minimum sikkerhet viser hva som er anbefalt minimum sikkerhet for denne rasen.

Denne linken ligger på samme siden og går mer i dybden, men jeg må ærlig innrømme at jeg fremdeles ikke forstår denne HD-indexen 100 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et teit spørsmål, men hvorfor er det ikke HD-index på alle hundene? Jeg finner ingen på Dina, f.eks.. Kan forklaringen være at moren hennes er engelsk import?

Det samme har jeg lurt på. Decoy har heller ingen index, men begge foreldrene har ... Har sett flere som også mangler indexen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og at det mangler på mange. Importer er ofte uten. Men etter at de er benyttet i avl vil deres resultater kome opp etterhvert. Det samme med unge hunder. Det tar en stund å få index på de yngste.

ES = Egen sikkerhet, viser hvor stor sikkerhet som ligger i beregningen av dette individets HD-index.

MS = Minimum sikkerhet viser hva som er anbefalt minimum sikkerhet for denne rasen.

En hund med få registrererte slektninger/avkom vil få en lavere ES enn en der indexen er bergnet ut fra et stort antall hunder. Der kan man si at indexen er sikrere og mer til å stole på om dere forstår? En index som er beregnet ut fra kun den aktuelle hunden og en av foreldrene + et avkom vil man jo kunne si at indexen er noe man må ta med en klype salt fordi den basererer seg på så få individer.

Så skal indeksen være til god hjelp og nytte så bør ES være like høyt eller høyere enn MS-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på Dogweb:

Hundens HD-Index vises som et tall hvor 100 er rasens gjennomsnitt og et tall over 100 indikerer at dette individets HD-Index er bedre enn gjennomsnitt for rasen.

ES = Egen sikkerhet, viser hvor stor sikkerhet som ligger i beregningen av dette individets HD-index.

MS = Minimum sikkerhet viser hva som er anbefalt minimum sikkerhet for denne rasen.

Denne linken ligger på samme siden og går mer i dybden, men jeg må ærlig innrømme at jeg fremdeles ikke forstår denne HD-indexen 100 %.

Aha... da er ES beregnet også ut i fra slektninger og det er jo logisk (j.f.m en avlsindex hvilket jeg i praksis tror det er).

Takk for link, skal lese gjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT og et kanskje enda blondere spørsmål - men hvordan logger man seg inn på dogweb? Dvs. hvor/hvordan får man passord og brukernavn?

Du må registrere deg som bruker, og det gjør du første gang ved å oppgi medlemsnummer og PIN-kode (står på regningen du får fra NKK for å fornye klubbmedlemskap). Der registerer du en epostadresse og et passord som du senere bruker for å logge deg inn.

Du angriper dette fra Min Side på nkk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten fått en forklaring på hvorfor jeg ikke fant HD-indexen på Dinamor - det er visst ikke lagt inn på groenendael enda.. Da er ikke det så rart, liksom :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...