Gå til innhold
Hundesonen.no

Forplan


Tuskelusken

Recommended Posts

Nei, selvfølgelig er det ikke bra for en eldre hest å være feit, det er ikke bra for noen hester.. Men hvorfor gi den kraftfor da, annet enn for å få i den vitaminer? Hvis man kan gi en neve kraftfôr med vitamin/mineralblanding i, slik at hesten får i seg det den trenger, så trenger den jo ikke mer kraftfôr enn det.

Det er ikke alle steder man får det, er ikke alle staller som gidder å betale for å få med fôranalyse.(dessverre) Og så spørs det om man kjøper høy/silo fra de samme hele tiden. Det er det ikke alle staller som gjør.

Nei han hadde ikke trengt det men synes det er ok å gi det han er vant til å få, også synes jeg han skal få kose seg litt han også når de andre også får kraftfor. Noen glader må jo gamle menn ha;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han hadde ikke trengt det men synes det er ok å gi det han er vant til å få, også synes jeg han skal få kose seg litt han også når de andre også får kraftfor. Noen glader må jo gamle menn ha;)

Hehe, der er jeg helt enig med deg. :) Det er sånn som hoppene her, de får kun kraftfôr morgen og kveld, mens hingsten og vallaken får midt på dagen også, men hvis hoppene er inne når hingsten og vallaken får, så må jo de også få littegrann, bare sånn for at de ikke skal føle seg oversett. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertreningen gikk ikke særlig bra. :ahappy: I begynnelsen prøvde jeg med kjegle og det gikk ganske fint. Når han var borti den klikket jeg og ga han litt kraftfor. Men så kom plutselig hun som bor på gården ned og sa at jeg gjorde det feil. Det var ingen vits i å bruke kjegle og jeg måtte ikke gi han noe etter klikket. Hun sa jeg måtte øve han på å rygge og sånne ting. Det gikk dårligere. Bruno ble bare sur og stressa og han tagg sånn. Han ble bare sur og til slutt lydde han ikke noe. Han ville bare inn igejn og han nektet å stoppe når jeg dro i tauet. :hyper:

Jeg tror ikke det er så lurt at jeg klikkertrener han for jeg gjør det sikkert feil og da blir det nok bare rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertreningen gikk ikke særlig bra. :ahappy: I begynnelsen prøvde jeg med kjegle og det gikk ganske fint. Når han var borti den klikket jeg og ga han litt kraftfor. Men så kom plutselig hun som bor på gården ned og sa at jeg gjorde det feil. Det var ingen vits i å bruke kjegle og jeg måtte ikke gi han noe etter klikket. Hun sa jeg måtte øve han på å rygge og sånne ting. Det gikk dårligere. Bruno ble bare sur og stressa og han tagg sånn. Han ble bare sur og til slutt lydde han ikke noe. Han ville bare inn igejn og han nektet å stoppe når jeg dro i tauet. :lol:

Jeg tror ikke det er så lurt at jeg klikkertrener han for jeg gjør det sikkert feil og da blir det nok bare rot.

Du gjorde helt riktig, du. Klart du må gi noe etter klikket, det er jo det som er hele poenget med klikkertrening. Og helt riktig å klikke og belønne når han er borti den. Rygge og sånn er jo det han stresser med, og du må ikke gi når han tigger, det er jo sant nok. Han må skjønne at han må gjøre noe før han får.

Jeg brukte den typen klikkertrening med en ganske vanskelig fjording vi hadde på rideskolen jeg jobbet på, og han ble veldig mye greiere å ha med å gjøre etterhvert, fordi han syntes det var morro å jobbe MED oss, istedet for å hele tiden jobbe mot oss.

Hvis du jobber med klikkertrening. Og trener med kjegle. Og bruker klikk&godbit. Hvordan vet da hun som bor nede på gården, hva du holder på med i det hele tatt? Hun vet jo ikke at du har tenkt å klikkertrene ham til å gå bort til en kjegle, og til å gå til flere kjegler? (på meg høres det ut som hun ikke har peiling på hva du dreiv med, ei heller hva du hadde tenkt å få til).

Edit: Hvis du vil, så kan jeg sette opp en treningsplan til deg jeg, så kan du jo følge den som du vil, og så har du noe å vise til hvis noen spør hva det er du driver med. Men bruk gjerne gulerotbiter eller eplebiter heller enn kraftfôr når du trener, for det er lurt å ikke gi ham mer kraftfôr enn han skal ha i løpet av en dag, og gulerot og eple kan han få så mye han har lyst på(nesten), for det er sunt. ;):hyper:

Send meg mailadressen din på pm? Så kan jeg sende deg en treningsplan for en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hører jeg på deg! :ahappy:

Ikke for å snakke stygt om henne, men hun sier ofte ting til meg at det er feil og sånn, og at jeg må gjøre ditt og datt når Bruno gjør det, og jeg vet nesten alt hun sier fra før. Det er litt slitsomt. Tror ikke hun har så mye peiling på det egentlig.

Jeg hadde egentlig kuttet opp gulrotbiter, men jeg glemte de sefølgelig når jeg dro til stallen så da hadde jeg ikke annet en kraftfôr. :rolleyes:

Jeg vil gjerne at du lager en arbeidsplan for meg! jeg skal sende deg eposten på PM. :hyper: Jeg har lenge hatt lyst til å trene Bruno til noe, men jeg har ikke visst hva og hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hører jeg på deg! :ahappy:

Ikke for å snakke stygt om henne, men hun sier ofte ting til meg at det er feil og sånn, og at jeg må gjøre ditt og datt når Bruno gjør det, og jeg vet nesten alt hun sier fra før. Det er litt slitsomt. Tror ikke hun har så mye peiling på det egentlig.

Jeg hadde egentlig kuttet opp gulrotbiter, men jeg glemte de sefølgelig når jeg dro til stallen så da hadde jeg ikke annet en kraftfôr. :rolleyes:

Jeg vil gjerne at du lager en arbeidsplan for meg! jeg skal sende deg eposten på PM. :hyper: Jeg har lenge hatt lyst til å trene Bruno til noe, men jeg har ikke visst hva og hvordan jeg skal gjøre det.

Ok, den er iallefall klar i morgen, jeg skal begynne å sette opp noe nå. :lol: Men tror jeg skal gå over den en gang i morgen tidlig før jeg sender den, for akkurat nå har jeg begynt så smått på vinflaska mi. ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den er iallefall klar i morgen, jeg skal begynne å sette opp noe nå. :ahappy: Men tror jeg skal gå over den en gang i morgen tidlig før jeg sender den, for akkurat nå har jeg begynt så smått på vinflaska mi. ;):hyper:

Åh, døh? Jeg trenger også en slik plan! ;)

Men Synnøve... Du kan jo stikke innom canis, og kjøpe: klikkertrening for din hund (det er akkurat det samme)? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, døh? Jeg trenger også en slik plan! ;)

Men Synnøve... Du kan jo stikke innom canis, og kjøpe: klikkertrening for din hund (det er akkurat det samme)? :lol:

Det er nesten det samme, er kanskje litt vanskelig å få hesten til å snurre rundt(hvis man ikke stoler på at den ikke finner på å sparke bakut e.l.), eller å lukke en skuff(hvis ikke man drar en kommode ut på ridebanen da!). :P;)

Jeg følte at den boken ga meg lite i forhold til hvordan å lære inn andre ting enn det som sto i boken, iallefall. Men, den kan nok absolutt hjelpe til. :ahappy:

Kan sende den til deg også når jeg er ferdig med den, bare send meg mailadressen din på pm. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten det samme, er kanskje litt vanskelig å få hesten til å snurre rundt(hvis man ikke stoler på at den ikke finner på å sparke bakut e.l.), eller å lukke en skuff(hvis ikke man drar en kommode ut på ridebanen da!). ;):P

Jeg følte at den boken ga meg lite i forhold til hvordan å lære inn andre ting enn det som sto i boken, iallefall. Men, den kan nok absolutt hjelpe til. :hyper:

Kan sende den til deg også når jeg er ferdig med den, bare send meg mailadressen din på pm. :lol:

Tenkte ikke over det, men jegver på side 36 (kapittel 3) og synes den er veldig fin :P

Jeg rir den ene ponnien på mandager og fredager. Mandager på ridekurs... ;) Den andre ponnien rir jeg på timer eller med eieren på søndager :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...