Gå til innhold
Hundesonen.no

Forplan


Tuskelusken

Recommended Posts

Forplanen er:

Frokost- 1 kg silo 1 kg høy

Lunch- o.5 kg silo 1 kg høy

Kvelds- 1 kg silo 1 kg høy og 5 dl kraftfor

Hesten er en nordlandshest som veier cirka 300-400kg. Men det jeg lurer på om silo kan erstattes med høy. For før ga jeg bare høy, men nå har jeg litt silo også, men jeg bare byttet ut høyet med silo. Det er like mye kg som det han fikk før.

Og nå har jeg tenkt å begynne å gi han middag så han får fire måltid om dagen, men jeg vet ikke hvordan forplanen skal være da. Jeg skal begynne med å dra til stallen rett etter skolen i stedefor å gjøre lekser og spise middag først fordi da kan jeg gi han middag. :o

kan noen hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forplanen er:

Frokost- 1 kg silo 1 kg høy

Lunch- o.5 kg silo 1 kg høy

Kvelds- 1 kg silo 1 kg høy og 5 dl kraftfor

Hesten er en nordlandshest som veier cirka 300-400kg. Men det jeg lurer på om silo kan erstattes med høy. For før ga jeg bare høy, men nå har jeg litt silo også, men jeg bare byttet ut høyet med silo. Det er like mye kg som det han fikk før.

Og nå har jeg tenkt å begynne å gi han middag så han får fire måltid om dagen, men jeg vet ikke hvordan forplanen skal være da. Jeg skal begynne med å dra til stallen rett etter skolen i stedefor å gjøre lekser og spise middag først fordi da kan jeg gi han middag. :o

kan noen hjelpe meg? :)

Som oftest må man øke fôrmengden når man går over til silo, da det inneholder mer vann enn hva høy gjør, og da mindre tørrstoff/næringsstoffer enn høy. Har han gått ned i vekt siden du gikk over til silo? Dette kommer jo selvfølgelig også veldig an på kvaliteten på høyet i forhold til kvaliteten på siloen.

Personlig synes jeg 5,5kg grovfôr hver dag høres veldig lite ut, men om han holder vekten fint på det, og er i passelig hold, så er det vel nok. Det spørs jo også på næringsinnholdet i fôret.

Hoppene her får nærmere 15-20 kg silo hver dag, fordelt på 3 ganger. Der ser du forskjellen liksom. Og der er det en drektig vb-hoppe, en kaldblods som gir litt melk(pluss føllet spiser jo også da, men de to får ekstra mye), og en vb-3årshoppe som vokser. De får også noe kraftfôr ved siden av, morgen og kveld.

3årshoppa veier vel rundt 380-420kg, og er ikke i trening pga skade/operasjon, så hun står inne, går ute med de andre hoppene, og står inne. Hun er ikke feit. Men selvfølgelig krever jo en varmblods mye mer enn en nordlandshest gjør.

Hva slags kraftfôr bruker du? Det er jo litt viktig. Og hvorfor får han 5 dl? Hvorfor ikke 2,5 dl, eller 1 liter(jeg vet det nok blir mye, men altså)? Hva er grunnen til 5 dl? Hva med å kutte til 2,5 dl, og øke på grovfôrmengden, så han får mer å tygge på?

Iallefall, om du skal fortsette på den fôrmengden du gjør nå:

Morgen: 0,5kg silo, 1kg høy

Lunsj: 0,5kg silo, 0,5 kg høy

Middag: 0,5kg silo, 1 kg høy

Kvelds: 1kg silo, 0,5 kg høy + 5 dl kraftfôr

Om du skal over på bare høy:

Morgen: 1,5kg høy

Lunsj: 1kg høy

Middag: 1,5kg høy

Kvelds 1,5kg høy + 5dl kraftfôr

(husk på at nå har jeg kun brukt de forutsetningene du har lagt til grunn, jeg har absolutt ingen idé om hesten får nok av de næringsstoffene han skal ha, om han får nok sink(som de fleste hester har mangel av), om han får nok salt, om han får nok vitaminer osv. jeg vet heller ikke om han kommer til å holde vekten på den fôrmengden her, det er bare et forslag, og så får du tilpasse ut i fra det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kanskje gått ned litt, men det kan jo være treningen. Jeg synest ikke han er tynn i hvert fall. Jeg kjenner ribbeina når jeg trykker han hardt i siden, men det står at vi skal kjenne de ved å stryke hånden over magen, men vi skal ikke se ribbeina. Det er jo ikke sikkert han har gått ned i vekt. Jeg prøver å ri hanvær dag så han skal bli litt slankere.

Jeg et ikke helt hva type kraftfôret er, men det er til sauer. De på stallen gir det til hestene sine. Han ga egentlig 1 liter, men jeg synest det var litt mye så jeg ga han 5 dl i steden for. Det var da jeg ikke hadde tid til å ri så mye på grunn av lekser (det var før jul og da er det så mye "dill dall") og jeg har bare fortsatt å gi det fordi jeg synest det var passe. Men bør jeg gi 2,5 dl og gi mer grovfôr?

Hva er vitsen med å gi silo og høy og ikke bare gi høy? De på stallen sa at jeg kunne gi silo for at det ikke skulle gå så mye høy, så da gjorde jeg det.

Forplanen du ga meg hørtest grei ut den. :) Men si ifra om du synest jeg bør gi mindre kraftfôr og mer grovfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kanskje gått ned litt, men det kan jo være treningen. Jeg synest ikke han er tynn i hvert fall. Jeg kjenner ribbeina når jeg trykker han hardt i siden, men det står at vi skal kjenne de ved å stryke hånden over magen, men vi skal ikke se ribbeina. Det er jo ikke sikkert han har gått ned i vekt. Jeg prøver å ri hanvær dag så han skal bli litt slankere.

Jeg et ikke helt hva type kraftfôret er, men det er til sauer. De på stallen gir det til hestene sine. Han ga egentlig 1 liter, men jeg synest det var litt mye så jeg ga han 5 dl i steden for. Det var da jeg ikke hadde tid til å ri så mye på grunn av lekser (det var før jul og da er det så mye "dill dall") og jeg har bare fortsatt å gi det fordi jeg synest det var passe. Men bør jeg gi 2,5 dl og gi mer grovfôr?

Hva er vitsen med å gi silo og høy og ikke bare gi høy? De på stallen sa at jeg kunne gi silo for at det ikke skulle gå så mye høy, så da gjorde jeg det.

Forplanen du ga meg hørtest grei ut den. :) Men si ifra om du synest jeg bør gi mindre kraftfôr og mer grovfôr.

Man skal helst ikke bruke saue- eller storfe-kraftfôr til hest, da det er feil næringsinnhold i det, iallefall feil forhold mellom kalsium/natrium/sink. Sauer har et helt annet næringsbehov enn hester. Men om det kun er det du har tilgjengelig(du har hest på fôr du, eller?) så gi iallefall lite av det. Sauer er jo drøvtyggere og har 4 mager, og også derfor er kraftfôret deres ikke spesielt godt egnet til hest.

Jeg ville heller kuttet på kraftfôret, gitt kanskje en håndfull til kvelds bare for kosens skyld, og heller økt på grovfôret, gi en kg mer med silo hver dag f.eks, og se hvordan han blir, om han går ned i vekt er det jo bare å øke på litt.

Å gi silo er ingen krise, hestene her er myye mer fornøyde når de får silo enn når de får høy, fordi høyet blir så tørt. Også liker de å få litt variasjon. Men selvfølgelig må det være god kvalitet på siloen, hester tåler mye mindre enn f.eks sauer når det gjelder mugg og varmgang i siloen.

Det høres ut som om han er litt rund, hvis du må trykke ham i siden, så jeg tror absolutt ikke det er noen krise å gi ham mindre kraftfôr og øke litt på grovfôret. Nordlandshest er jo også en rase som egentlig ikke trenger noe kraftfôr, på lik linje med islandshest, så lenge de får nok grovfôr. Og de har et stort tyggebehov. :o

Lykke til med fôringen iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har han på fôr ja, men om det hadde vært min så hadde jeg hatt han oppstallet på samme stall. Kraftfôret er med i stallleien så hvis vi skal ha noe annet fôr må vi kjøpe det selv. Men jeg gir han kraftfor fordi han skal fo vitaminer og sånt, men er dette i silo?

Tror ikke siloen er dårlig kvalitet fordi de andre hestene spiser den og og de er ikkke blitt syke eller noe.

men da gir jeg han en håndfull kraftfor og en kilo ekstra med silo. Blir forplanen sånn da:

Frokost: 1,5 kg silo, 1 kg høy

Lunch: 0,5 kg silo, 0,5 kg høy

Middag: 0,5 kg silo, 1 kg høy

Kvelds: 1 kg silo, 0,5 kg høy + en håndfull kraftfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har han på fôr ja, men om det hadde vært min så hadde jeg hatt han oppstallet på samme stall. Kraftfôret er med i stallleien så hvis vi skal ha noe annet fôr må vi kjøpe det selv. Men jeg gir han kraftfor fordi han skal fo vitaminer og sånt, men er dette i silo?

Tror ikke siloen er dårlig kvalitet fordi de andre hestene spiser den og og de er ikkke blitt syke eller noe.

men da gir jeg han en håndfull kraftfor og en kilo ekstra med silo. Blir forplanen sånn da:

Frokost: 1,5 kg silo, 1 kg høy

Lunch: 0,5 kg silo, 0,5 kg høy

Middag: 0,5 kg silo, 1 kg høy

Kvelds: 1 kg silo, 0,5 kg høy + en håndfull kraftfor

Ah, okei. Han får uansett ikke rett mengde vitaminer og mineraler ved å spise sauekraftfôr, fordi det er annet innhold i det kraftfôret fordi det er tilpasset sau. Da ville jeg heller spart opp litt penger(om du har mulighet til det) og kjøpt en bøtte med vitamin/mineraltilskudd og gitt i den håndfullen med kraftfôr som han får hver dag.

Noe vitaminer og mineraler er det i høy og silo også, men hvor mye det er, vet du ikke før du evt får tatt en analyse av fôret, og det koster litt. Så det greieste er nok å kjøpe en bøtte med vitamin/mineraltilskudd hvis du har mulighet til det. Det virker jo ikke som han trenger så veeldig mye kraftfôr uansett, han er jo ganske pigg på tur, unntatt at han skritter litt sakte? :)

Frokost: 1 kg silo, 0,5 kg høy

Lunch: 1 kg silo, 0,5 kg høy

Middag: 0,5 kg silo, 1 kg høy

Kvelds: 1 kg silo, 1 kg høy + en håndfull kraftfor

Jeg ville heller satt det opp slik, flyttet en halv kg silo fra morgen til lunsj, og en halv kg høy fra morgen til kveld så det blir ca likt hele dagen, og han får litt å spise på i løpet av natten(det er jo da de står lengst mellom måltidene).

Evt, hvis du heller vil ha mer høy, så bytter du om på lunsjen, så han får 1 kg høy og 0,5 kg silo. Men det er akkurat det samme, det må du jo bare se hvordan han spiser. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal legge meg så mye opp i dette så er vel nordlandshesten på lik linje som islandshest og shettis kjent for å være meget nøysomme i kosten, og kan vel ikke helt sammenlignes med løpshester?? I mine øyne blir altfor mange løpshester overforet (hvertfall de som bare blir brukt på "hobby" nivå, og som ikke får regelmessig trening) og derfor finnes det også mye "kokko" travere.. Hesten min, en 1,70 høy meget kraftig svensk halvblog kunne bare få 0,5 liter ren havre i tilegg til champion kompletten han fikk (mener han fikk 1-1-2 av den..) han kunne rett og slett ikke få mere ren havre for han ble helt crazy, selv om han da var 19 år gammel.. Så jeg tror mye av adferdsproblemene folk sliter med rundt omkring kunne vært meget dempet om de hadde gått ned på kraftforet og heller gitt mere høy, bygg og kli :|

Ser at varmblods og nordland ikke har blitt stilt på samme linje her. Og du har også fått masse gode råd. men mente dette innlegget mere på "generell basis" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal legge meg så mye opp i dette så er vel nordlandshesten på lik linje som islandshest og shettis kjent for å være meget nøysomme i kosten, og kan vel ikke helt sammenlignes med løpshester?? I mine øyne blir altfor mange løpshester overforet (hvertfall de som bare blir brukt på "hobby" nivå, og som ikke får regelmessig trening) og derfor finnes det også mye "kokko" travere.. Hesten min, en 1,70 høy meget kraftig svensk halvblog kunne bare få 0,5 liter ren havre i tilegg til champion kompletten han fikk (mener han fikk 1-1-2 av den..) han kunne rett og slett ikke få mere ren havre for han ble helt crazy, selv om han da var 19 år gammel.. Så jeg tror mye av adferdsproblemene folk sliter med rundt omkring kunne vært meget dempet om de hadde gått ned på kraftforet og heller gitt mere høy, bygg og kli :)

Det er jo også det jeg sier, men jeg sier også at det er bra med mye(så mye som mulig uten at hesten legger på seg) grovfôr! :|

Som sagt, så trenger jo nordlandshest, islandshest og fjording(f.eks) svært lite kraftfôr, om noe i det hele tatt, når de kun blir brukt til tur og lett ridning. Men at de har et stort tyggebehov, er en annen sak. De skal kunne klare seg på svært næringsfattig fôr, derfor måtte de spise mye, og hele tiden. Når hestene da får veldig næringsrikt grovfôr, så ville de jo da, med det tyggebehovet de har, hatt mye bedre av fri tilgang på fôr av lavere kvalitet/med lavere næringsinnhold. (dette gjelder jo forsåvidt de fleste hester).

Så det jeg sier til Synnøve er jo at hun skal kutte ned på kraftfôret, og heller gi littegrann mer silo, og se hvordan det funker på ham.

Ang 'heite' hester, så står det masse bra om fôring i sin helhet på denne siden, og er en notis om heite hester på karbohydrat-siden.

Edit: ser nå at du editet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei. Han får uansett ikke rett mengde vitaminer og mineraler ved å spise sauekraftfôr, fordi det er annet innhold i det kraftfôret fordi det er tilpasset sau. Da ville jeg heller spart opp litt penger(om du har mulighet til det) og kjøpt en bøtte med vitamin/mineraltilskudd og gitt i den håndfullen med kraftfôr som han får hver dag.

Noe vitaminer og mineraler er det i høy og silo også, men hvor mye det er, vet du ikke før du evt får tatt en analyse av fôret, og det koster litt. Så det greieste er nok å kjøpe en bøtte med vitamin/mineraltilskudd hvis du har mulighet til det. Det virker jo ikke som han trenger så veeldig mye kraftfôr uansett, han er jo ganske pigg på tur, unntatt at han skritter litt sakte? :|

Frokost: 1 kg silo, 0,5 kg høy

Lunch: 1 kg silo, 0,5 kg høy

Middag: 0,5 kg silo, 1 kg høy

Kvelds: 1 kg silo, 1 kg høy + en håndfull kraftfor

Jeg ville heller satt det opp slik, flyttet en halv kg silo fra morgen til lunsj, og en halv kg høy fra morgen til kveld så det blir ca likt hele dagen, og han får litt å spise på i løpet av natten(det er jo da de står lengst mellom måltidene).

Evt, hvis du heller vil ha mer høy, så bytter du om på lunsjen, så han får 1 kg høy og 0,5 kg silo. Men det er akkurat det samme, det må du jo bare se hvordan han spiser. :P

Sånn vitamin og mineraltilskudd, selger de det på FK? Det er ikke så langt til en FK-butikk. Skal spørre om vi kan kjøpe det. Han å jo være sunn og frisk! :) Han er litt pigg på tur ja, men utrolig lat og sta på ridebanen. :P

Da bruker jeg den forplanen da. :P Tusen takk for hjelpen! Det mener jeg virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn vitamin og mineraltilskudd, selger de det på FK? Det er ikke så langt til en FK-butikk. Skal spørre om vi kan kjøpe det. Han å jo være sunn og frisk! :) Han er litt pigg på tur ja, men utrolig lat og sta på ridebanen. :P

Da bruker jeg den forplanen da. :P Tusen takk for hjelpen! Det mener jeg virkelig!

Ja, de pleier å ha det på FK, bare spør etter mineral/vitaminblanding til hest.

Du får se an hvordan den funker, pass på at han ikke blir for tjukk, du merker vel det på salgjorden også, tenker jeg. Fort å merke der om de legger på deg. Da får du bare kutte ned en kg eller to på grovfôret.

At han er treg på ridebanen, er nok mest av gammel vane/at han synes det er kjedelig å være der/at han vet han må jobbe der. Du kan prøve å få ham til å synes det er mer morro, men da må du nok jobbe litt, f.eks bakkearbeid med klikkertrening, på samme måte som med hund. :P

Det er ganske morro å lære hester forskjellige triks, som å gå bort og dytte til en kjegle med nesen, osv. Står litt om det på nettet, tror jeg! Ellers så kan jeg forklare mer på mail eller på msn. Og det kan også hjelpe til at han synes det er mer morro å gå på banen. Og f.eks ha gulrotbiter og klikker med deg når du rir på banen, og klikke og belønne f.eks når han øker tempoet, om bare noen skritt.(vel og merke hvis han klarer å snu halsen langt nok til å ta imot gulerotbit fra hånda di).

Det er også bra trening, å lære ham å dytte mulen i skotuppene dine når du sitter i salen, da får han strekt godt på halsen, og blir mykere i kroppen. :P

Edit: jeg vet ikke hvor du holder til, men om du er i nærheten kunne jeg jo hjulpet deg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bor laaangt unna deg. Jeg bor langt unna alle og det er kjedelig! :P Jeg bor på Bømlo i hordaland tre timer å kjøre til Bergen. Bømlo ligger sør for Bergen. Bor du her i området da? hadde vært moro!

Han klarer og bøye hodet ned mellom frambeina når jeg holder en godbit eller noe. Jeg vet om en hest som kysser deg når vi sier "muss muss" så jeg prøver å lære Bruno det og. :P

Det høres virkelig gøy ut å lære han triks på ridebanen! Men på hverdagene er alltid ridebanen opptatt på grunna v ridetimene <_< så jeg skal i hvert fall gjøre det i helgen.

Når jeg fikk nettopp hadde fått han på fôr, i sommer, var han grei på ridebanen, men når jeg klarte å få han med på tur uten at andre hester var med ble han lei av ridebanen så nå er gidder han ingenting lenger på den.

Å, nå gleder jeg meg til helgen! da skal jeg leke lenge med han og ri uten sal. :) Jeg håper han synest det blir morsommere på ridebanen da. Skulle gjerne longert han, men det kan han ikke. Jeg prøvde i sommer, men han kunne det ikke.

Der Bruno egentlig bor er det ikke ridebane så Bruno er egentlig ikke vant med å gå på ridebanen. Ridebanen ble lagd i sommer så den er ganske ny. I sommer var eieren der av og til å re på sin andre hest der. Så hun hadde nok ridd der med Bruno av og til om ridebanen ble laget litt før.

EDIT: jeg skal spørre om pappa kan kjøpe vitamin og mineraltilskudd. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bor laaangt unna deg. Jeg bor langt unna alle og det er kjedelig! :) Jeg bor på Bømlo i hordaland tre timer å kjøre til Bergen. Bømlo ligger sør for Bergen. Bor du her i området da? hadde vært moro!

Jeg bodde i Sveio før faktisk, jobbet på Tjernagel Leir- og Fritidssenter. :P Men er nok litt langt å reise nå da.

Han klarer og bøye hodet ned mellom frambeina når jeg holder en godbit eller noe. Jeg vet om en hest som kysser deg når vi sier "muss muss" så jeg prøver å lære Bruno det og. :P

Hehe, det er bra, bare pass på at han ikke glefser, da! Hehe. :P

Det høres virkelig gøy ut å lære han triks på ridebanen! Men på hverdagene er alltid ridebanen opptatt på grunna v ridetimene <_< så jeg skal i hvert fall gjøre det i helgen.

Når jeg fikk nettopp hadde fått han på fôr, i sommer, var han grei på ridebanen, men når jeg klarte å få han med på tur uten at andre hester var med ble han lei av ridebanen så nå er gidder han ingenting lenger på den.

Å, nå gleder jeg meg til helgen! da skal jeg leke lenge med han og ri uten sal. :P Jeg håper han synest det blir morsommere på ridebanen da. Skulle gjerne longert han, men det kan han ikke. Jeg prøvde i sommer, men han kunne det ikke.

Åh, jeg skulle så ønske at jeg kunne komme og hjelpe deg, det er så mye lettere å vise og forklare, enn å prøve å forklare på nettet. :P

Der Bruno egentlig bor er det ikke ridebane så Bruno er egentlig ikke vant med å gå på ridebanen. Ridebanen ble lagd i sommer så den er ganske ny. I sommer var eieren der av og til å re på sin andre hest der. Så hun hadde nok ridd der med Bruno av og til om ridebanen ble laget litt før.

EDIT: jeg skal spørre om pappa kan kjøpe vitamin og mineraltilskudd. :P

Da må du spesielt passe på å få gjort det morsomt, hvis han ikke er vant til det. :P

Men hvordan skal jeg lære han til å bruke klikkeren? er det sånn at jeg skal klikke og gi godbit, klikke og gi godbit osv? Vi har ikke klikker, men skal spørre om pappa kan kjøpe. :P Må kanskje bruke mine penger da, men.

Ja, du kan gjøre det først, for å forbinde klikkeren med godbit. Og så ta f.eks en kjegle, eller en 1,5 liters flaske, og hold den foran ham, og klikk og godbit når han snuser på den. Når du har gjort det en stund, så kan du sette den ned, og klikk/godbit når han snuser på den. Og så kan du begynne med avstad, så han må gå til den. Og etterhvert to flasker. Osv. :P Men ta litt om gangen, så han ikke blir lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en islending og den får en 2 dl diett kraftfor (diett er for feite ponnier eller ponnier som legger på seg lett) ambefaller det om du skal gi kraftfor. Han har egentlig aldri fått no særlig kraftfor, før når han gikk hver dag fikk han en neve. Nå får han fordi han er gammel og trenger litt ekstra vitaminer.

Synes det er litt lite grovfor jeg, jeg har lært man skal gi dobbelt av antall kg i silo enn høy pga siloen er det masse vann i. Jeg gir hesten min 6 kg grovfor. Nå har vi kjøpt silo og da har jeg byttet ut middagen med det, så han får 4 kg silo i stede for 2 kg høy.

men men må kanskje se ann hest til hest da, men hvis du trener mye så den ikke skal bli feit så må en hest i trening ha mer mat enn en hest som ikke blir ridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Sveio før faktisk, jobbet på Tjernagel Leir- og Fritidssenter. :) Men er nok litt langt å reise nå da.

Hehe, det er bra, bare pass på at han ikke glefser, da! Hehe. :hyper:

Åh, jeg skulle så ønske at jeg kunne komme og hjelpe deg, det er så mye lettere å vise og forklare, enn å prøve å forklare på nettet. :)

Da må du spesielt passe på å få gjort det morsomt, hvis han ikke er vant til det. :)

Ja, du kan gjøre det først, for å forbinde klikkeren med godbit. Og så ta f.eks en kjegle, eller en 1,5 liters flaske, og hold den foran ham, og klikk og godbit når han snuser på den. Når du har gjort det en stund, så kan du sette den ned, og klikk/godbit når han snuser på den. Og så kan du begynne med avstad, så han må gå til den. Og etterhvert to flasker. Osv. ;) Men ta litt om gangen, så han ikke blir lei.

Det var dumt. :P Det er jo mye lettere å vise enn å forklare på nettet!

:)

Jeg gleder meg enormt til lørdag for da skal jeg rett til stallen for å trene! Mamma skal forbi FK i morgen så hun kan kjøpe de tingene da. :)

Det er noen kjegler på stallen jeg kan bruke. :) Jeg ksl prøve å lære han de triksene først. Åh, nå gleder jeg meg til lørdag! Jeg skal dra klokken tolv sirka så jeg kan ta noen bilder også: Eller mange bilder, rettere sagt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en islending og den får en 2 dl diett kraftfor (diett er for feite ponnier eller ponnier som legger på seg lett) ambefaller det om du skal gi kraftfor. Han har egentlig aldri fått no særlig kraftfor, før når han gikk hver dag fikk han en neve. Nå får han fordi han er gammel og trenger litt ekstra vitaminer.

Synes det er litt lite grovfor jeg, jeg har lært man skal gi dobbelt av antall kg i silo enn høy pga siloen er det masse vann i. Jeg gir hesten min 6 kg grovfor. Nå har vi kjøpt silo og da har jeg byttet ut middagen med det, så han får 4 kg silo i stede for 2 kg høy.

men men må kanskje se ann hest til hest da, men hvis du trener mye så den ikke skal bli feit så må en hest i trening ha mer mat enn en hest som ikke blir ridd.

han blir ikke så veldig hardt ridd. Jeg rir mest på turer og det er ikke så mange steder å ri, så det blir littt fram og tilbake på en grusvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en islending og den får en 2 dl diett kraftfor (diett er for feite ponnier eller ponnier som legger på seg lett) ambefaller det om du skal gi kraftfor. Han har egentlig aldri fått no særlig kraftfor, før når han gikk hver dag fikk han en neve. Nå får han fordi han er gammel og trenger litt ekstra vitaminer.

Synes det er litt lite grovfor jeg, jeg har lært man skal gi dobbelt av antall kg i silo enn høy pga siloen er det masse vann i. Jeg gir hesten min 6 kg grovfor. Nå har vi kjøpt silo og da har jeg byttet ut middagen med det, så han får 4 kg silo i stede for 2 kg høy.

men men må kanskje se ann hest til hest da, men hvis du trener mye så den ikke skal bli feit så må en hest i trening ha mer mat enn en hest som ikke blir ridd.

Det spørs veldig på kvalitetet på fôret, hva hvis du gir høy lite næringsinnhold og silo med høyt næringsinnhold? Da kan man jo ikke doble det. Man må nesten se an hesten, hvis man ikke har fått tatt en fôranalyse. Dette er jo snakk om en hest som blir ridd veldig lett, og kanskje er litt rund fra før. (og nå får han jo 6,5 kg grovfôr, da, høy og silo kombinert)

Det var dumt. :) Det er jo mye lettere å vise enn å forklare på nettet!

:hyper:

Jeg gleder meg enormt til lørdag for da skal jeg rett til stallen for å trene! Mamma skal forbi FK i morgen så hun kan kjøpe de tingene da. :)

Det er noen kjegler på stallen jeg kan bruke. :) Jeg ksl prøve å lære han de triksene først. Åh, nå gleder jeg meg til lørdag! Jeg skal dra klokken tolv sirka så jeg kan ta noen bilder også: Eller mange bilder, rettere sagt. :)

Hehe, håper du får det til da! Det er nok lurt å ha leietau på iallefall i begynnelsen, fram til han har funnet ut at det er morsomt, og bruk hjelm selv om du ikke rir, sånn bare i tilfelle, du vet aldri når hesten finner ut at han skal tulle, uansett hvor rolig han er. Kan hende du må ha tau på hele tiden, hvis han er en som kan finne på å kaste seg rundt og ta et bukkesprang hvis han er løs. (for da kan han treffe deg med bakhøvene, uten å mene det, har selv opplevd det med en fjording som rev seg løs når hun skulle leies inn, fikk ene bakhoven i magen, heldigvis bare såvidt.)

Evt kan du bruke longeringsline etterhvert, hvis du skal lære ham å gå bort til kjegler med litt avstand imellom. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs veldig på kvalitetet på fôret, hva hvis du gir høy lite næringsinnhold og silo med høyt næringsinnhold? Da kan man jo ikke doble det. Man må nesten se an hesten, hvis man ikke har fått tatt en fôranalyse. Dette er jo snakk om en hest som blir ridd veldig lett, og kanskje er litt rund fra før. (og nå får han jo 6,5 kg grovfôr, da, høy og silo kombinert)

gikk ut i fra at man hadde for analyse da... d er helt vanlig å få her når man kjøper;)

Jepp hesten min er gammel og lite i bruk,, derfor bruker jeg diett så han ikke skal bli feit for d er ikke bra for beina t en eldre hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk ut i fra at man hadde for analyse da... d er helt vanlig å få her når man kjøper;)

Jepp hesten min er gammel og lite i bruk,, derfor bruker jeg diett så han ikke skal bli feit for d er ikke bra for beina t en eldre hest.

Nei, selvfølgelig er det ikke bra for en eldre hest å være feit, det er ikke bra for noen hester.. Men hvorfor gi den kraftfor da, annet enn for å få i den vitaminer? Hvis man kan gi en neve kraftfôr med vitamin/mineralblanding i, slik at hesten får i seg det den trenger, så trenger den jo ikke mer kraftfôr enn det.

Det er ikke alle steder man får det, er ikke alle staller som gidder å betale for å få med fôranalyse.(dessverre) Og så spørs det om man kjøper høy/silo fra de samme hele tiden. Det er det ikke alle staller som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så faktisk på canis at de hadde en bok om klikkertrening på hest :)

På banen kan du jo variere, og unngå å gå på sporet. Du kan jo ta mange volter, åttetall, serpentinerbuer osv. Også kan du få noen flinke ridelærere til å vise deg hvilke lengder ponnien skal ha på bommer (for hvis du legger feil kan du ødelegge bena dens), og trene på det? :P Kanskje den liker sprang?

Norlandshestene på stallen der jeg rir får ikke noe kraftfor, bare silo. Vet ikke hvor mye de får. De er veldig feite... :lol:

Ang. vitamintilskuddet. Det holder å bare gi det, med litt frukt/grønt og brød. Det får shettisen på stallen der jeg rir :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, håper du får det til da! Det er nok lurt å ha leietau på iallefall i begynnelsen, fram til han har funnet ut at det er morsomt, og bruk hjelm selv om du ikke rir, sånn bare i tilfelle, du vet aldri når hesten finner ut at han skal tulle, uansett hvor rolig han er. Kan hende du må ha tau på hele tiden, hvis han er en som kan finne på å kaste seg rundt og ta et bukkesprang hvis han er løs. (for da kan han treffe deg med bakhøvene, uten å mene det, har selv opplevd det med en fjording som rev seg løs når hun skulle leies inn, fikk ene bakhoven i magen, heldigvis bare såvidt.)

Evt kan du bruke longeringsline etterhvert, hvis du skal lære ham å gå bort til kjegler med litt avstand imellom. Lykke til!

jeg har aldri hatt han løs på ridebanen før, så det er nok lurt å ha på leietau først, ja. :) Og hjelm. Nå var ikke mamma forbi der i dag likevel, så da tar jeg rett og slett bussen i morgen! Hun skulle egentlig forbi der i går også så nå er jeg lei! Jeg håper virkelig han synest det er gøy da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så faktisk på canis at de hadde en bok om klikkertrening på hest :)

På banen kan du jo variere, og unngå å gå på sporet. Du kan jo ta mange volter, åttetall, serpentinerbuer osv. Også kan du få noen flinke ridelærere til å vise deg hvilke lengder ponnien skal ha på bommer (for hvis du legger feil kan du ødelegge bena dens), og trene på det? :P Kanskje den liker sprang?

Norlandshestene på stallen der jeg rir får ikke noe kraftfor, bare silo. Vet ikke hvor mye de får. De er veldig feite... :lol:

Ang. vitamintilskuddet. Det holder å bare gi det, med litt frukt/grønt og brød. Det får shettisen på stallen der jeg rir :D

Det er ingen ridelærere her. Eller det er en som har disse dumme ridetimene, men hun har egne hester som hun bruker og jeg kjenner henne ikke så veldig godt. Min snille, gode ridelærer er ikke her for hun holder på å utdanne seg som ridelærer. Jeg gleder meg til hun kommer tilbake. Det var hun som lærte meg å ri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...