Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som glefser

Lasse C

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

vi har en border collie tispe på et år, som har en dårlig atferd. Hun har begynt å knurre og glefse mot enkelte personer. De fleste går det helt bra med, men noen mennesker klarer hun rett og slett ikke. Bare knurrer, og om vi lar henne lukte og bli kjent med personen så begynner å glefse. Det ser ikke ut som hun faktisk vil bite, det ser heller ut som om hun prøver å skremme / advare.

Er det noen typiske årsaker / løsninger på slike problemer?

Skrevet

Det første du bør gjøre er å ta en tur til veterinæren og få dem til å gå igjennom hunden grundig. Slik atferd kan være smerterelatert. Få veterinær til å sjekke det meste: ører, tenner, hofter o.l.

• 3 weeks later...
Skrevet
Hei,

vi har en border collie tispe på et år, som har en dårlig atferd. Hun har begynt å knurre og glefse mot enkelte personer. De fleste går det helt bra med, men noen mennesker klarer hun rett og slett ikke. Bare knurrer, og om vi lar henne lukte og bli kjent med personen så begynner å glefse. Det ser ikke ut som hun faktisk vil bite, det ser heller ut som om hun prøver å skremme / advare.

Er det noen typiske årsaker / løsninger på slike problemer?

Om det er pga usikkerhet ville jeg forsøkt å ikke la noen få hilse på henne en stund framover. Oppsøk situasjoner hvor du treffer folk du prater med (gjerne lag et opplegg hjemme) Det er viktig at de som kommer ikke ser på henne eller klapper henne. Når hun forstår at disse menneskene faktisk ikke trenger ta på henne eller se på henne vil hun så smått begynne å søke fram og lukte (blir litt tryggere). Fortsett med å ignorere henne fullstendig en stund til. Et tips til er å trene på dette ofte, da forsvinner problemet fortere.

jeg vet det høres rart ut, men dette funker veldig bra på usikre hunder.

Skrevet

Border collier er jo ofte ganske "lettsnappede" også, dvs de bruker fort tennene for å si fra om ting de ikke liker og (som du sier selv) for å "flytte på folk". Hvis de i tillegg har blitt usikre (pga dårlig sosialisering, dårlige opplevelser el.) og kanskje også nervøse er dette en dårlig situasjon.

Min bc skiller også veldig på folk og reagerer forskjellig. I mitt tilfelle går (heldigvis) dette i andre retningen, vi kan møte 50 forskjellige mennesker på tur i byen som hun går rett forbi og plutselig kan vi møte noen hun bare MÅ hilse på! Helt fremmede kan få henne jublende ellevill og opp på bakbeina... Skjer ikke så ofte, og det er for meg veldig tydelig når det kommer til å skje.

Jeg vet ikke hvorfor Buffy så gjerne vil hilse på noen få utvalgte fremmede, og jeg aner ikke hvorfor din hund er skeptisk ovenfor noen folk, men bcer generaliserer lite og må sosialiseres på alle typer av noe (altså er ikke et menneske et menneske og en hund en hund, viktig å møte høye, lave, tykke, tynne, med briller, med skjegg, med rullestol etc etc og samme med alt annet). Dessuten er de eksperter på å lære seg ting selv, på godt og ondt... Ikke umulig at hunden din har funnet ut at "dette er litt ubehagelig, jeg snapper for å få disse folka til å gå unna for det virket godt sist gang".

Skriv gjerne mer om hvilke situasjoner dette oppstår i og hva dere gjør/hvordan dere reagerer. Vi jo tro at hunden din gir masse signaler før den kommer så langt at den knurrer/glefser.

Edit: Så nå at dette har blitt lagt ut for ei god stund siden, så kanskje ikke så relevant lengre... Jæhjæh...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...