Gå til innhold
Hundesonen.no

Bernerdamer i Frognerparken

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Idag har mamma, Clara og jeg møtt X'en og matmor i Frognerparken :wub:

Clara har nettopp fyllt 13 år og er så heldig at hun skal bli skrevet om i Berner'n - spennende !

Noen bilder av damene ble det, selv om jeg ikke kan skryte på meg at det ble de beste :D

Stine og X'en

:D

Bernertreff%206.JPG

X'en leker med ball...

Bernertreff2.JPG

Godbitsøk :P

Bernertreff3.JPG

Bernertreff4.JPG

Bernertreff%205.JPG

Bernerprat...

Bernertreff7.JPG

Fiiin X :ahappy:

Bernertreff8.JPG

Veldig koselig å møtes :P

Skrevet

TRETTEN ÅR !!! Så herlig å se at det skjer. De kan bli så voksne :rolleyes: Gleder meg til å lese om damen i Berneren.

Skrevet

Fineste Clara, det!

Jeg skal få gått gjennom bildene mine i morgen, håper jeg, så kan jeg jo utvide bildeportfolien hennes.

Skrevet
*sur*!! Har dere vært i parken og ikke sagt noe til meg! Jeg bor jo ett steinkast unna <_<

Du kan godt få være med neste gang!

Rett før jeg traff Clara og familie ble jeg stoppet av en norskamerikaner som for tiden bodde i Norge. Han savnet kone og fire bernere, og måtte bare få hilse på den pene berneren. Siden han skrøt uhemmet av at de hadde importert europeisk sæd til sitt siste kull, måtte jo jeg skryte like uhemmet av X'en og hennes stamtavle, hehehe. Men for en amatør, han ante ikke hva kennelnavnet deres var, for det var kona som styrte med det! Så nå googler jeg "BMD + Colorado", uten helt å finne noe. Er jo ikke sikkert de har hjemmeside, det glemte jeg jo å spørre om... :-(

Og så traff jeg en gjeng japanske turister, som bare måtte knipse det store dyret. Skrekkblandet fryd, vil gjerne være på samme bilde som hunden, men litt skeptisk til "lille" X'en. Men hun oppførte seg dannet og sanset, så de turte å klappe henne. Så kom Clara, og de ble helt "oh my god, to så store hunder i Oslo, hvordan er det mulig?"

Hehe, også trodde de X'en skulle vokse mer siden hun bare er halvannet, men at hun deretter ville krympe litt, siden Clara på 13 var mindre enn X'en. Jupp, that's how it works... :ahappy:

Skrevet
Ja har jo sportsberner...

Ja, han er jo nesten riktig tegnet. Og jeg må jo få møtt den sagnomsuste Z'en en dag? Z'en og X'en høres ut som match made in heaven, nemlig.

Skrevet

Ja - jeg vil også gjerne treffe sportsberner'n :ahappy:

Om det blir med Clara eller med welsh valpis gjenstår og se da. Kanskje vi kan forklare turistene at bernere ser sånn ut som valper, men blir mørkere med aldern :wub:

Skrevet

Clara:

clara199b.jpg

clara190b.jpg

clara123b.jpg

Godbitsøk:

clara166b.jpg

clara168b.jpg

X'en:

clara183b.jpg

clara187b.jpg

Leker med ball:

clara143b.jpg

clara144b.jpg

clara151b.jpg

clara137b.jpg

clara139b.jpg

Clara:

clara020b.jpg

clara032b.jpg

clara061b.jpg

X'en får så ørene flagrer:

clara089b.jpg

clara091b.jpg

clara093b.jpg

clara094b.jpg

clara095b.jpg

Gamle damer synes jyplinger blir litt intense...

Skrevet

Åh, det var to fininger det! X'en er jo bare superkul, og Clara var utrolig søt (og ut fra min ringe erfaring, så så hun ikke ut som om hun var 13 år gammel)...

Skrevet

Hehe, morsomme hoppe, rulle og kjeftebilder :icon_confused: Fine bilder du hadde fått!

Må le litt av damen og da :icon_confused:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...