Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing

Sju

Recommended Posts

Skrevet

Prøvde å søke litt, samt bla gjennom mye av det underforumet her, men fant ikke noe jeg trodde kunne hjelpe. Så da får jeg beskrive min egen situasjon og håpe at dere flinke doggismennesker kan hjelpe meg :lol: Igjen.

Jeg har da valp på 15 uker, men en skikkelig kraftig stemme. Han bjeffer ikke sånn kjempemye, ihvertfall ikke når vi leker/herjer/gjør ting sammen. Det hender han blir litt redd for mørke skikkelser som kommer mot oss om vi er ute i mørket om kvelden/morran, men da bare spør jeg om det er greit at han hilser på, og så er det ikke farlig lenger.

Problemet er bjeffing når han er alene. I dag lekte vi litt inne, før jeg gikk ut med ham en times tid. Da jeg kom inn igjen gjemte jeg biter med fôr pluss noen ekstra gode godbiter rundt omkring i huset. Så gikk jeg og pappa ut en tur og lot ham være alene hjemme med radioen på. Vi vet ikke helt når han begynte å bjeffe, men jeg antar det var da han var ferdig med å finne godbitene (kongleka ligger i frysern...). Vi var borte en halvtime, og da vi kom inn i oppgangen igjen kunne vi høre at han ulte og bjeffa noe sinnsykt helt nede i første etasje.

Vi sto ute i oppgangen og hørte på en stund, han bjeffa i flere minutter, var stille i kanskje 10 sekunder, før han satte igang igjen, var stille noen sekunder og satte igang igjen. Jeg aner ikke hvor lenge han hadde greid å holde på sånn, egentlig. Nå ligger han dønn stille og sover ved beina mine. Poenget var liksom at han skulle bli sliten av å leke, gå litt lang tur samt leite opp alle godbitene (jeg sjekka, han fant alle sammen), og dermed legge seg når han skjønte at bjeffing ikke ville få oss til å komme hjem. Så venta han heller med det til jeg var hjemme igjen...

Jeg har snakka med naboene våre, og de har sagt det er greit at han bjeffer litt, nå i starten, de veit jo at han er valp etc. Vi har veldig hyggelige naboer. Saken er den at jeg aner ikke hvordan jeg skal få ham til å slutte å bjeffe når vi ikke er der. Om han bjeffer ved andre anledninger sier jeg bare "hysj", så får han ros og godbit om han hører på meg, og litt strengt blikk dersom han fortsetter. Vi passer også på å ikke gå inn før han har vært stille noen sekunder.

Hva annet kan jeg gjøre..? Om naboene syns det er greit nå, så syns de neppe det er greit om han fortsetter sånn hver gang vi drar hjemmefra i årevis fremover... Og så er jeg bekymret for uka som kommer nå. På mandager begynner jeg seinere på skolen og kan derfor gå ekstra lang tur med'n, leke eller trene en halvtime-times tid på morran, men hva med alle de andre dagene, der jeg bare rekker å gi'n mat, en kjapp tissetur og så løpe til bussen..?

(dårlig forklart dette, men jeg er litt trøtt...)

Skrevet

Har du trent han til å være alene hjemme? Det er kanskje lurt å la ahn være alene litt først, bare noen minutter, og så øke lengden etter hvert?

Du kan jo stå litt ekstra tidlig opp for å gå lengre tur med han. :lol:

Skrevet

Vi har trent en del på å være alene ja. Vi begynte med å lukke dører når vi skulle på do, dusje, i postkassa, ut med søpla etc, og gikk videre med et kvarter, en halvtime, en time... Alt annet enn bjeffeproblemet går helt utmerket, han ødelegger ikke ting, han bare står ved døra og bjeffer, tar en pause og går rundt i rommet, og står ved døra og bjeffer igjen.

Skrevet

Når vi fikk Luna sov hun i sengene våre de første ukene, men når hun ble større mått hun sove på kjøkkenet. I begynnelsen satt hun der og hylte og bjeffa hver enste natt, men nå er hun helt rolig om nettene. Han må nok bare venne seg til det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...