Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie vs. Hovawart

Linda Marie

Recommended Posts

Guest Dratini
Fordi hoffen egner seg best som ettersøkshund. Og jeg ønsker meg hund med litt størrelse på. Blant annet.

Ikke bare som ettersøkshund, Hovawarten er en meget allsidig brukshundrase. Kan nevne:

- Agility

- Lydighet

- Bruksgrenene (rundering, spor, rapport)

- Ettersøk (skadet villt)

- Redningshund

- Vekterhund

- Politihund

- Førerhund (3dje største førerhundrasen i Frankrike!)

- IPO/SchH/VPG

*klippe*

Hoffe

Negativt: kan vokte, større hund mer pels +++++

Positivt: Fin størrelse, fin personlighet, egner seg godt til ettersøkshund, har god pels som holder godt på varmen ++++

*klippe*

Føler at jeg kun kan svare på Hoffens vegne i denne tråden, da jeg ikke har erfaring med BC annet enn de som jeg trener sammen med.

"Kan vokte": Hoffen er en vakt/vokter-rase, det er det den er avlet frem for.

Men at hoffen har "god pels som holder godt på varmen" kjøper jeg ikke så lett. Hoffen skal ikke ha mye underull, og den lange pelsen er slettes ikke tykk.

Ellers kan jeg nevne at en hoffe som får mental stimulans finner på lite ugang (til rasen å være iallefall :) ). Inne er den rolig men ute vil det ofte være "full spiker". Holder på å fikse rasestandarden med historikk o.l. til doggis-forumet. Ting har bare tatt litt tid i det siste siden hele familien har vært sengeliggende med magesjau ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på at det er han som er mest gira på BC, men at det er "din" hund. Hva vil DU ha uavhengig av han?

Så lenge man er i et forhold så må man ta hensyn til hverandre. Men siden han er mest interessert i bc, så har jeg forsøkt å sette meg inn i den rasen. Og dermed funnet ut at den er jo en flott hund for oss/meg! Så en kan jo si at det er hans skyld at jeg i det hele tatt vurderte en bc. For det hadde jeg ikke gjort dersom jeg var alene. Litt innviklet svar, men håper du skjønte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er i et forhold så må man ta hensyn til hverandre. Men siden han er mest interessert i bc, så har jeg forsøkt å sette meg inn i den rasen. Og dermed funnet ut at den er jo en flott hund for oss/meg! Så en kan jo si at det er hans skyld at jeg i det hele tatt vurderte en bc. For det hadde jeg ikke gjort dersom jeg var alene. Litt innviklet svar, men håper du skjønte det?

Godkjenner den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...