Gå til innhold
Hundesonen.no

Lek spørsmål?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en valp på 3,5 mnd som de fleste valper vil leke..

ei vennine av meg har en hund på 5 år som ikke vil leke med min hund, selv hvor mye hun min prøver...

Hvor mye skal jeg gripe inn der?? Den andre hunden sier i fra men ikke hardt nok etter det jeg mener...Skulle egentlig ønske hun gjore det...Det hadde vært så mye enklere.

Hva mener dere?? Skal jeg ta hunden min for det?? Har ikke lyst til og ødelegge hennes sosialeanntenner....

Vel og merke så roer hun min seg litt etter hvert men er jo bare så happy når de kommer......Og har hun vært ute i hagen alene mens dem er her, må hun inn for å se om hun vil leke litt da...men den gang ei.

Skrevet

La den eldre hunden ordne opp selv. Så lenge den er rettferdig. Den klarer det mye bedre enn hva vi mennesker gjør. Pass på å la den eldre hunden få tid for seg selv, men samtidig er den fin måte for valpen å lære seg å respektere andre hunder. Hjemme hos oss har vi to som leker med valpen på omgang og ei som ikke leker. Hun som ikke leker har lekt med de andre hundene når de var små, men nå gidder hun ikke. Hun sier i fra på ulikemåter alt ettersom intensiteten til lille frøken hopp og sprett. Det kan være totalt ignorering, går unna, grynting, knurring, flekking av tenner og en gang har hun vel bjeffet til valpen. Og tilegg til disse måtene som jeg har sett har hun sikkert mange flere også som hun bruker i ulikesituasjoner.

Skrevet

Dro inn i hundeklubben og hørte med to forskjellige innstruktører der, fikk faktisk samme svar av dem...

Jeg skulle ikke finne på å ta hunden min for det å ville leke med andre, det var det jeg mente selv også,men venninen min som lurte på om jeg ikke kunne det.

Jeg skulle la hennes hund ha et fri sted og det har jeg/ venninen min brukt da hennes hund ligger på fange hennes eller forlov til å ligge i min to-seter, noe hunden min ikke får lov til...Ellers så måtte vi møte hverandre uten hund..

Det beste var selvfølgelig at de ordnet opp selv..

Veldig glad jeg fikk svar på dette, for vi to har nok vært litt uening der...Da var jeg ikke på bærtur heller med det jeg mente, Pluss at jeg har klart og holde igjen på det det før jeg har forhørt meg med andre..... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Skrevet
Jeg har en valp på 3,5 mnd som de fleste valper vil leke..

ei vennine av meg har en hund på 5 år som ikke vil leke med min hund, selv hvor mye hun min prøver...

Hvor mye skal jeg gripe inn der?? Den andre hunden sier i fra men ikke hardt nok etter det jeg mener...Skulle egentlig ønske hun gjore det...Det hadde vært så mye enklere.

Hva mener dere?? Skal jeg ta hunden min for det?? Har ikke lyst til og ødelegge hennes sosialeanntenner....

Vel og merke så roer hun min seg litt etter hvert men er jo bare så happy når de kommer......Og har hun vært ute i hagen alene mens dem er her, må hun inn for å se om hun vil leke litt da...men den gang ei.

Akurat sånn er Luna og. Hun gir seg aldri selvom de andre hundene hyler til henne. Jaja, får håpe hun roer seg med tiden.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...